تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح می پردازیم . 


خواسته همان چیزی است که خواهان در برگه دادخواست به عنوان علت و هدف از طرح دعوا اعلام می کند ، در واقع می توان گفت خواسته همان هدف و خواسته خواهان از طرح دعوا است و درخواست تامین خواسته به معنای ایمن کردن آن چیزی است که مدعی از دادگاه تقاضا می کند . دادگاه در صورت وجود شرایط لازم برای صدور تامین خواسته دستور مقتضی را صادر می کند . خواهان ممکن است درخواست تامین خواسته را در حین دادرسی یا قبل از تشکیل جلسات دادرسی به دادگاه تقدیم کند اما با توجه به اینکه در چه زمانی فرد متقاضی درخواست تامین خواسته را به دادگاه ارائه می کند دادگاه صالح به رسیدگی به این خواسته متفاوت می باشد . به همین دلیل در این مقاله به بررسی زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح می پردازیم . 


زمان درخواست تامین دلیل
علت درخواست تامین خواسته ، ایمن نگه داشتن خواسته خواهان است . یکی از علل مهم برای تامین خواسته جلوگیری از انتقال و یا فروش ما توسط خوانده است . برای مثال : ممکن است زوج بعد از طرح دادخواست برای مطالبه مهریه توسط زوجه ، اموال خود را انتقال دهد یا بفروشد به همین دلیل زوجه می تواند از دادگاه درخواست تامین خواسته ( مهریه ) است را بدهد . 
قانونگذار نیز برای حفظ حقوق طرفین این حق را برای خواهان در نظر گرفت تا بتواند در هر مرحله از دادرسی درخواست تامین خواسته را مطرح کند .
طبق قانون خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است در صورت وجود شرایط صدور آن درخواست تامین خواسته نماید . ( ماده 108 قانون ایین دادرسی مدنی )


دادگاه صالح برای صدور قرار تامین خواسته
 دادگاه صالح برای صدور قرار تأمین خواسته ، با توجه به اینکه فرد در خواست کننده این قرار در چه زمانی درخواست می دهد دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوی متغییر می باشد ، در واقع در صورتی که درخواست صدور قرار تأمین قبل از اقامه دعوی صورت پذیرد ( با استناد ماده ۱۱۱ قانون مذکور ) به دادگاهی تقدیم می گردد که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد و اگر ضمن و در جریان دادرسی ( رسیدگی به پرونده ) تقدیم گردد در دادگاهی است که به دعوی اصلی رسیدگی می نماید .
اصولاً هر دعوایی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد . البته استثنائاتی نیز وجود دارد مثل دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول که در محل وقوع آن اموال طرح می شود ، که در هر مورد باید به قوانین مربوطه مراجعه کرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح پاسخ دهند .
منبع : زمان درخواست تامین خواسته و دادگاه صالح