تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟

کفیر فقط یک نوشیدنی نیست. طعم ترش آن با افسانه‌هایی که ما را به زندگی طولانی‌تر امیدوار می‌کنند ترکیب شده. کفیر طعمی شبیه دوغ دارد و نتیجه ترکیب خارق‌العاده مخمرها، باکتری‌ها و پروتئین‌هاست. حاصل این تخمیر مایعی با بافت خامه‌ای و طعم‌ترش است که دریایی از باکتری‌های مفید پروبیوتیک را در خود جا داده است. اگر می‌خواهید از راز طول عمر قفقازی‌ها و خواص کفیر بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کفیر همیشه با لبنیات تهیه می‌شود؟
شاید شما هم با شنیدن نام کفیر به یاد بسته‌بندی دوغ‌ها و ماست‌هایی بیفتید که این ماده را در خود جا داده‌اند؛ اما باید بدانید که کفیر همیشه محصولی بر پایه لبنیات نیست. این نوشیدنی اغلب با شیر گاو آماده می‌شود اما می‌توان آن را با شیر نارگیل، شیر بز و آب نارگیل هم آماده کرد. بله! کفیر را می‌توان بدون کمک گرفتن از لبنیات با آب نارگیل یا شیرنارگیل آماده کرد. اما انواع غیرلبنی کفیر به اندازه نوعی از آن که در لبنیات تخمیر می‌شود ارزش غذایی ندارند.

اگر به لاکتوز موجود در شیر گاو حساسیت دارید، دلیلی برای محروم ماندنتان از کفیر وجود ندارد. از آنجا که در فراورده‌های کفیر فرایند تخمیر اتفاق می‌افتد، حتی افراد حساس به لاکتوز هم می‌توانند این نوشیدنی را مصرف کنند. پنیر کفیر ناریهم یکی از محصولاتی است که می‌توانید در برنامه غذایی خود جای دهید. در فرایند تخمیر و آماده سازی طبیعی این نوشیدنی، باکتری‌های موجود در ماده اولیه، لاکتوز شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کند و به همین دلیل معمولا افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز با مصرف کفیر دچار مشکلات تازه‌ای نمی‌شوند.


درباره تفاوت‌های دوغ و کفیر و فواید آن‌ها چه می‌دانید؟
خواص قارچ کفیر برای سلامت بدن و زیبایی پوست
ماست هم پروبیوتیک دارد؛ پس چرا کفیر را انتخاب کنیم؟
اگر فراورده‌های کفیر در سبد غذایی‌تان جا گرفته باشند، احتمالا طعم ماست کفیر را چشیده‌اید. اما قطعا خوب می‌دانید که همه انواع ماست حاوی کفیر نیستند. ماست‌ها همیشه مقداری باکتری پروبیوتیک را در خود دارند و بسته به نوع ماست ممکن است میزان این باکتری‌ها متفاوت باشد. اما کفیر، به خودی خود در ماست وجود ندارد و همانطور که گفتیم کفیر‌ها الزاما بر پایه لبنیات آماده نمی‌شوند.

کفیر سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین B، پتاسیم و پروبیوتیک است و معمولا میزان بیشتری چربی نسبت به ماست دارد؛ اما برگ برنده فراورده‌های کفیر این است که میزان پروتئین و پروبیوتیک آن‌ها از ماست‌های کم‌چرب بیشتر است. گذشته از این، بافت کفیر از ماست سبک‌تر استُ کلسیم موجود در آن استخوان‌ها را محکم می‌کند،پروتئینش به عضلات قدرت می‌دهد و پتاسیم موجود در کفیر هم به سالم ماندن قلب کمک می‌کند.

نکته دیگر به سادگی تخمیر این ماده در محیط خانه مربوط می‌شود. درحالیکه بسیاری از انواع ماست در گرما تولید می‌شوند، کفیر در دمای طبیعی اتاق آماده می‌شوند و باکتری‌های مفید موجود در آن هم بیشتر و متنوع‌تر از ماست‌های معمولی است و به همین دلیل مصرف آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک بیشتری می‌کند.

می‌توانید از ماست و نوشیدنی کفیر ناری برای درست کردن اسموتی‌های پروبیوتیکی و مقوی کمک بگیرید یا آن را روی غلات پرک‌شده بریزید و به جای صبحانه یا میان‌وعده مصرف کنید. کفیر می‌تواند با سس سالاد شما مخلوط شود و ترکیبی متفاوت را بسازد. با کمک کفیر می‌توانیددسرهای خوشمزه‌ای را هم آماده کنید یا اینکه حتی برنج‌تان را با آن دم کنید و طعمی خاص و متفاوت را بسازید.

کفیر چه خاصیت‌هایی دارد؟
کفیر در اروپای مرکزی و شمال آسیا طرفداران بسیاری دارد و نام خود را از واژه ترکی keyfi به معنای غذای غنی گرفته است. اما قفقازی‌ها و روس‌ها تنها کسانی نیستند که به معجزه کفیر باور دارند.

میزان باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش را بیشتر می‌کند؛
اسهال را (به ویژه در میان مصرف کنندگان آنتی‌بیوتیک) درمان می‌کند؛
به  بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند یا عوارض ابتلا به آن را کاهش می‌دهد؛
به درمان عفونت‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند؛
عفونت واژینال را درمان کرده یا از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند؛
عفونت ادراری را درمان کرده با از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند؛
به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند؛
سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛
به بهبود بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.

مصرف کفیر برای چه کسانی مضر است؟
با اینکه خواص کفیر زیاد است، اما نوشیدنی مطلوبی برای همه افراد به شمار نمی‌آید. گرچه اغلب مصرف کنندگان کفیر بدون هیچ نگرانی می‌توانند هر روز سراغ آن بروند، اما مثل هر ماده دیگری، گروهی از افراد باید با احتیاط بیشتری آن را مصرف کنند:

کودکان زیر یک سال امکان نوشیدن شیر گاوی را ندارند و شیر مادر هم به اندازه کافی باکتری پروبیوتیک دارد؛ به همین دلیل نیازی به رساندن پروبیوتیک‌های موجود در کفیر به بدن آنها وجود ندارد؛
اگر به ایدز یا بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند دچار هستید، قبل از مصرف کفیر با پزشکتان مشورت کنید. شاید باکتری‌های مفید آن هم برای شرایط خاص شما دردسرساز شوند؛
اگر به بیماری‌های خودایمنی دچار هستید، قبل از مصرف کفیر با پزشک مشورت کنید. شما هم مثل کسانی که به ضعف سیستم ایمنی دچار هستند، به احتیاط بیشتری نیاز دارید؛
کفیر با کازئین ساخته می‌شود و اگر این ماده را از رژیم غذایی‌تان حذف کرده‌اید، بهتر است سراغ کفیر هم نروید؛
برخی از افرادی که کفیر را مصرف می‌کنند، یبوست و درد شکمی را گزارش کرده‌اند. اما همه مصرف کنندگان این ماده مفید به چنین عوارضی دچار نمی‌شوند. اگر شما هم با مصرف کفیر دچار چنین عوارضی شدید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید
مصرف پروبیوتیک چه تاثیری بر سلامت کودکان می‌گذارد؟
همه چیز درباره درمان کولیک نوزادان ؛ این درد آرام شدنی است؟
چند نکته مهم و اساسی برای سلامت دستگاه گوارش شما
محققان چه می‌گویند؟
کفیر به شکل سنتی با استفاده از شیر گاو یا بر تهیه می‌شود. بعد از حدود ۲۴ ساعت، میکروارگانیسم‌های موجود در کفیر چند برابر می‌شوند و قندهای موجود در شیر به این ماده تبدیل می‌شوند. وقتی دانه‌های کفیر از شیر خارج می‌شوند، برای بار دیگر قابل استفاده هستند. در ۱۷۵ سی‌سی کفیر کم‌چرب:

۴ گرم پروتئین دارد؛
۱۰٪ آن را کلسیم به خود اختصاص داده؛
۱۵٪ آن فسفر است؛
۱۲٪ ویتامین B12 دارد؛
۱۰٪ B2 دارد؛
۳%  آن را منیزیم به خود اختصاص داده؛
مقدار فراوانی ویتامین D دارد؛
حدود ۱۰۰ کالری دارد؛
۷-۸ گرم کربوهیدرات دارد؛
۳-۶ گرم چربی دارد.


درباره تفاوت‌های دوغ و کفیر و فواید آن‌ها چه می‌دانید؟
چرا باید نوشیدنی کفیر بخوریم؟
دانه‌های کفیر حدود ۶۱ گونه باکتری و مخمر را در خود جا داده‌اند. برخی از محققان می‌گویند باکتری‌های موجود در کفیر، بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. این باکتری‌های مفید، از بدن در برابر باکتری‌های مخربی مثل سالمونلا و هلیکوباکتر محافظت می‌کنند.
سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در جهان است و با رشد غیرقابل کنترل تومور‌ها در بدن، مبتلایانش را از پا در می‌آورد. برخی از پژوهش‌ها از تاثیر پروبیوتیک‌های موجود در لبنیات تخمیر شده بر سیستم ایمنی بدن می‌گویند و محققان بر این باورند که تخمیر ناشی از ترکیب کفیر و لبنیات، به مبارزه با سرطان کمک می‌کند. یکی از مطالعات انجام شده، از کاهش ۵۶ درصدی سلول‌های سرطانی در مبتلایان به سرطان سینه در اثر مصرف کفیر خبر می‌دهد. درحالیکه با مصرف ماست معمولی، تنها به کاهش ۱۸ درصدی این سلول‌های سرطانی می‌توان امید داشت. آزمایش دیگری توقف رشد سلول‌های سرطانی در میان برخی از مبتلایان را با مصرف کفیر اثبات کرده است.
پروبیوتیک موجود در کفیر به کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند. روده شما برای مبارزه با باکتری‌های مخرب، به وجود باکتری‌های مفید نیاز دارد و به همین دلیل مصرف کفیر از پس کاهش مشکلات گوارشی برمی‌آید. مصرف کفیر یک درمان طبیعی برای اسهال است و مشکلات مربوط به هضم را هم کاهش می‌دهد.
لبنیات حاوی یک قند طبیعی به نام لاکتوز هستند و که بسیاری از بزرگسالان توان هضم آن را ندارند. این افراد که به «عدم تحمل لاکتوز» دچار هستند، معمولا پس از مصرف شیر دچار عوارض گوارشی آزار دهنده‌ای می‌شوند. اما کفیر نه تنها لاکتوز موجود در لبنیات را تجزیه کرده و کاهش می‌دهد، بلکه قابلیت تولید شدن با فراورده‌های غیرلبنی مثل شیر نارگیل را هم دارد.

واکنشهای آلرژیک در اثر واکنشهای التهابی رخ می‌دهند که به دلیل قرار گرفتن در معرض برخی غذاها یا مواد خاص ایجاد می شوند. افرادی که سیستم ایمنی بدنشان بیش از اندازه حساس است، مستعد ابتلا به آلرژی و حتی آسم هستند و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کفیر، می‌تواند به بهبود وضعیت آنها کمک کند.
محققان در یک مطالعه افراد مبتلا به دیابت تحت بررسی‌شان را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول در یک دوره مشخص فراورده‌های کفیر را مصرف می‌کردند و گروه دیگر جایی را برای کفیر در برنامه غذایی‌شان باز نکرده بودند. با توجه به نتایج به دست آمده از این بررسی، محققان ادعا کرده‌اند که مصرف کفیر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ تغییرات سطح کلسترول در میان زنانی که شیر کم‌چرب یا کفیر می‌نوشند را بررسی کرد. بعد از گذشت هشت هفته از این مطالعه، سطح کلسترول بد کسانی که کفیر می‌نوشیدند به شکل قابل‌توجهی نسبت به کسانی که شیر کم‌چرب می‌نوشیدند پایین آمد. پروبیوتیک‌های موجود در کفیر، به دفع کلسترول بد خون و کاهش تولید آن در بدن کمک می‌کنند.

در معده ما باکتری‌های خوب و بد در کنار هم زندگی می‌کنند و برقراری تعادل میان آنها، به حفظ سلامت معده و به‌طور کلی سالم ماندن دستگاه گوارش کمک می‌کند. ایمن شدن دستگاه گوارش در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها و کاهش عوارض استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بر دستگاه گوارش، از جمله مواردی است که می‌توان مسئولیت آن را به فراورده‌های کفیر سپرد.
پژوهشگران می‌گویند مصرف کفیر به کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی کمک می‌کند. البته از نظر محققان تایید چنین ادعایی به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

منبع: https://prebiotic.ir/shop