تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مشکلات احتمالی قلب، پس از ابتلا به کرونا چه مواردی هستند؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیماری کرونا که در اثر ابتلا به ویروس سارس-کو-۲ رخ می دهد، می تواند به عضله قلب آسیب برساند و عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار دهد. چندین علت احتمالی برای این موضوع وجود دارد. سلولهای موجود در قلب، دارای گیرنده های آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE-2) هستند که ویروس کرونا قبل از ورود به سلولها به آنها می چسبد. آسیب قلبی ممکن است به علت التهاب بالا در بدن نیز اتفاق بیفتد. 
زمانی که سیستم ایمنی بدن با ویروس مبارزه می کند، التهاب موجود در بدن می تواند به برخی از بافت های سالم بدن مانند قلب، آسیب برساند.
عفونت ناشی از ویروس کرونا، سطوح داخلی رگ ها و شریان ها را نیز درگیر می کند، که می تواند باعث التهاب رگ های خونی، آسیب به رگ های بسیار کوچک و تشکیل لخته های خونی شود و تمام این موارد می توانند خون رسانی به قلب یا دیگر بخش های بدن را به خطر بیندازند. بیماری کرونای شدید می تواند سلولهای اندوتلیال، که دیواره رگ های خونی را پوشش می دهند، درگیر کند.

ضربان قلب و کووید ۱۹
پس از ابتلا به ویروس کرونا، در صورت تجربه ی تپش قلب یا ضربان قلب سریع، با پزشک تماس بگیرید. افزایش موقت ضربان قلب می تواند ناشی از مسائل مختلفی از جمله کم آبی بدن باشد. در طول این بیماری، مخصوصاً اگر تب دارید، به اندازه کافی مایعات بنوشید. علائم ضربان قلب سریع یا نامنظم، ممکن است شامل موارد زیر باشند:
احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم در قفسه سینه (تپش قلب)
احساس سرگیجه، مخصوصاً به هنگام ایستادن
احساس ناراحتی در قفسه سینه

علائم بروز مشکلات قلبی پس از ویروس کرونا چه مواردی هستند؟
درست مانند هر بیماری دیگری، خستگی شدید بعد از بیماری کرونا شایع است. برخی از افراد، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا تپش قلب را تجربه می کنند. هر یک از این مشکلات می توانند مربوط به قلب باشند یا این که ممکن است ناشی از عوامل دیگری همچون بیماری شدید، بی تحرکی طولانی مدت و سپری کردن زمان زیاد در رختخواب باشند.

POTS پس از بیماری کرونا
 افرادی که در حال بهبودی از بیماری کرونا هستند، گاهی اوقات علائم شرایطی به نام سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (PTOS) را نشان می دهند. محققان در حال تحقیق در مورد ارتباط این سندرم با ویروس کرونا هستند.
سندرم PTOS به طور مستقیم یک مشکل قلبی نیست، اما یک مشکل عصبی است که بخشی از سیستم عصبیِ تنظیم کننده ی ضربان قلب و جریان خون را درگیر می کند.
 این سندرم می تواند ضربان قلب را به هنگام ایستادن افزایش دهد که منجر به مِه مغزی، خستگی، تپش قلب، سرگیجه و علائم دیگری می شود.

آیا احتمال حمله قلبی بعد از ابتلا به کرونا وجود دارد؟
حمله ی قلبی انواع مختلفی دارد. حمله قلبی در اکثر مواقع، ناشی از مسدود شدن یکی از شریان ها قلب، با یک لخته خون می باشد که در طول ابتلا به ویروس کرونا، شیوع این نوع حمله قلبی کمتر است.  پس از بیماری کرونا، حمله قلبی ممکن است به علت افزایش فشار بر قلب، تحت تاثیر عواملی هم چون ضربان قلب سریع اتفاق بیفتد.

این حمله قلبی می تواند ناشی از افزایش فشار بر قلب، تحت تأثیر عواملی همچون ضربان قلب سریع، سطح پایین اکسیژن خون یا کم خونی باشد، زیرا عضله قلب برای انجام این کار اضافه، اکسیژن کافی را از خون دریافت نمی کند. ما این مشکل را در افراد مبتلا به ویروس کرونای حاد مشاهده کرده ایم، اما در افرادی که از  بیماری جان سالم به در برده اند، کمتر شایع است.
آزمایشات خون نشان داده اند که در طول بیماری کرونا، در برخی از افراد، سطح ماده ای به نام تروپونین در خون افزایش می یابد، تغییراتی در نوار قلب ایجاد می شود و درد در قفسه سینه رخ می دهد.
 بالا رفتن سطوح تروپونین، علامت آسیب به بافت قلبی می باشد. گاهی اوقات این آسیب، ناشی از یک حمله ی قلبی است. این مورد پس از ابتلا به بیماری کرونا کمتر دیده می شود. در طول بیماری ویروس کرونای حاد، بالا رفتن سطح تروپونین و نوار قلب غیر طبیعی، منجر به افزایش مرگ و میر می شود، اما در بیمارانی با نوار قلب طبیعی، خطر مرگ به مراتب کمتر می باشد.

مشکلات قلبی کودکان بعد از بیماری کرونا
به طور کلی، کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، مانند بزرگسالان، دچار مشکلاتی جدی نمی شوند. اما یکی از عوارض نادر ویروس کرونا به نام سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان، یا MIS-C، می تواند موجب آسیب قلبی جدی، شوک کاردیوژنیک یا مرگ شود.
کودکانی که پس از این سندرم زنده می مانند، ممکن است دچار ضربان قلب غیر طبیعی و سفتی عضله قلب شوند، که قلب را از عملکرد طبیعی و ضربان زدن منظم باز می دارد. سندرم التهابی چند سیستمی، ویژگی هایی مشابه با بیماری کاوازاکی دارد.

ادامه مطلب...