تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: هفته سی و هشتم بارداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در هفته سی و هشتم بارداری ممکن است هر احساسی از جمله خستگی، هیجان و یا وحشت زدگی را تجربه کنید، در کنار این احساس ها هر زمان که حتی یک درد کوچک در شکم و یا کمر خود احساس کنید، یک سوال در ذهنتان تکرار می شود، آیا وقت زایمان من رسیده است؟ و برعکس هفته های گذشته از این هفته به بعد جواب این سوال میز تواند بله باشد.
اسهال شده اید؟ می تواند نشانه زایمان باشد! ترشحات عجیب در واژن دارید؟ می تواند نشانه زایمان باشد! وحشت ناگهانی مبنی بر این که شما اصلا حاضر نیستید والد شوید؟ این نیز می تواند نشانه زایمان باشد! اما نگران نباشید در هفته 38 بارداری برخی نشانه ها می تواند به شما سرنخی برای تشخیص زمان زایمان بدهد. در ادامه این مقاله به بررسی هفته سی و هشت بارداری پرداخته شده است.

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری
لازم است به شما یاد آوری کنیم که اگرچه احتمال زایمان در این هفته ها وجود دارد اما امکان این که شما تا هفته 42 بارداری نیز زایمان نکنید، هست. بنابراین همچنان چند قدم به لحظه بغل کردن فرزندتان مانده است. در هفته ۳۸ بارداری ممکن است شما مخاط موکوس Mucus، مخاطی که از دهانه رحم شما در برابر عفونت محافظت می کند، را از دست بدهید.
معمولا افراد تصور کرده با از دست دادن این مخاط زمان زایمانشان فرا رسیده است، اما در حقیقت مخاط موکوس می تواند چند هفته قبل از زایمان از بین برود. بنابراین اگر هنگام ادرار یک ماده لزج مشاهده کردید، بدانید که این موضوع به معنی زایمان نیست. برخی نشانه های موجود در هفته 38 بارداری را باید جدی گرفت و سریعا به پزشک اطلاع داد. این نشانه ها شامل موارد زیر است:
[list]
[*]پارگی کیسه آمنیوتیک
[*]سرگیجه، سردرد شدید یا تاری دید
[*]خونریزی در بارداری
[*]تب
[*]مشکل در دفع ادرار یا ادرار دردناک
[*]استفراغ یا گرفتگی شدید معده
[*]تورم ناگهانی در اندام ها یا صورت شما
[*]کاهش یا عدم وجود حرکات جنین
[/list]در ادامه بخوانید: استرس بارداری

وضعیت جنین در هفته ۳۸ بارداری
کودک شما در هفته 38 بارداری همچنان در حال رشد بوده و آماده زایمان می شود، به عنوان مثال در این هفته های آخر همچنان مغز او در حال رشد است، در حقیقت مغز او در هفته 35 بارداری تا 39 بارداری می تواند به اندازه یک سوم رشد کند. کبد او نیز در این هفته ها در حال رشد است.
پس از به دنیا آمدن نوزاد، اولین مدفوع او در واقع ماده ای به نام مکونیوم یا مامیزه خواهد بود، این مدفوع سبز نوزاد در روده هایش در حالی که هنوز در رحم مادر است شروع به تجمع می کند و از مواد زائد مانند سلول های مرده پوست و موهای نازک بدن که شروع به ریزش می کنند، تشکیل شده است.
چشمان کودک شما در حال حاضر آبی، خاکستری یا قهوه ای است، اما هنگامی که در معرض نور قرار گیرد، ممکن است رنگ آن ها تغییر کند و زمان یک سالگی رنگ واقعی و همیشگی خود را پیدا خواهد کرد. همچنین در هفته ۳۸ بارداری ریه های کودک شما تقویت شده و تارهای صوتی رشد کرده است، به این معنی که او آماده برقراری ارتباط با ناله و گریه است.
در هفته سی و هشتم بارداری کودک حدود 2/7 یا 3/1 کیلوگرم بوده و حدود 45 تا 50 سانتی متر و تقریبا اندازه یک ریواس است، کودک شما در هفته های گذشته به حالت مناسب و در پوزیشن درست خود برای زمان زایمان قرار گرفته است. در این روز ها هر لحظه امکان فرا رسیدن زمان زایمان شما هست و معمولا فقط 4 درصد زنان در زمان تعیین شده قبلی زایمان طبیعی و یا سزارین می کنند.
حتما بخوانید: مراحل زایمان طبیعی

نشانه های حاملگی در هفته سی و هشت بارداری
تا آخرین زمان های بارداری شما همچنان علائم بارداری را تجربه می کنید، در این هفته نیز علائمی همراه شما هست اما در صورتی که علائم ذکر شده بالا را داشتید، حتما با پزشک مشورت کنید. در ادامه علائم طبیعی هفته سی و هشت بارداری مطرح شده است.
تکرر ادرار در هفته سی و هشتم بارداری
با رشد نوزاد و رحم فشار بیشتری روی مثانه شما وارد می شود، بنابراین احتمالا باید بیشتر به دستشویی بروید. حتی اگر مراجعه به دستشویی به میزان زیاد خسته کننده و مشکل ساز است، اما همچنان به میزان کافی آب بنوشید.
فشار در لگن در سی و هشتمین هفته بارداری
شما و نوزادتان به طرق مختلف برای زایمان آماده می شوید و ممکن است این را در ناحیه لگن نیز احساس کنید. هنگامی که نوزاد پایین تر از لگن شما می افتد، ممکن است فشار بیشتری را روی لگن، مثانه و باسن خود احساس کنید. از آنجا که بدن شما هورمونی به نام رلاکسین تولید می کند که رباط ها، ماهیچه ها و مفاصل را برای آماده سازی زایمان نرم می کند، ممکن است درد کمر بارداری یا درد لگن را به ویژه در روز های نزدیک به زایمان تجربه کنید.
بنابراین زیاد راه نروید و به هیچ عنوان کار سنگین انجام ندهید، برای کاهش این کمر درد و لگن درد می توانید حمام آب گرم بگیرید و یا از کیسه آب گرم استفاده کنید.
تورم پا و مچ آن در هفته ۳۸ بارداری
بدن شما بیش از حد معمول مایعات تولید و ذخیره می کند و در نتیجه ممکن است متوجه تورم در دست و پاهای خود شوید. برای مقابله با این مشکل، سعی کنید به پاهای خود استراحت داده و آب بیشتری بنوشید تا مایعات اضافی شما دفع شود یا لباس ها و کفش های گشاد بپوشید تا کمی راحت تر باشید.
حالت تهوع در هفته سی و هشت حاملگی
برخی از حالت تهوع های خفیف می توانند در هفته 38 بارداری یا هفته های بعد دوباره ظاهر شوند و گاهی اوقات می تواند نشانه شروع زایمان باشد. اگر احساس سرگیجه می کنید، سعی کنید چندین وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید و به غذاهای ملایم مانند موز، برنج یا نان تست پایبند باشید.
انقباضات در هفته های 38 بارداری
در هفته ۳۸ بارداری، ممکن است قبلاً انقباضات براکستون هیکس را احساس کرده باشید. این انقباضات تمرینی معمولا به طور نامنظم رخ می دهند و اغلب هنگام حرکت یا تغییر موقعیت متوقف می شوند. از طرف دیگر انقباضات واقعی زایمان در فواصل منظم رخ داده و به مرور زمانشان به هم نزدیک می شود. قدرت و شدت آن ها افزایش می یابد و اغلب از پشت شروع شده و به جلوی شکم شما حرکت می کند.
حتما بخوانید: سکس بعد از زایمان
رژیم غذایی در هفته 38 بارداری
در هفته 38 بارداری مانند تمام هفته های دیگر رعایت رژیم غذایی بارداری مناسب، لازم است. در این رژیم غذایی باید از مواد غذایی دارای پروتئین و فیبر و کم چرب استفاده کنید. نوشیدن آب نیز از واجبات است. در ادامه رژیم غذایی مناسب هفته سی و هشت حاملگی مطرح شده است.
روغن گیاهی
بلوبری
گوشت بدون چربی و ماهی های روغنی مانند ساردین
سبزیجات سبز تیره مانند کلم بروکلی، کلم پیچ
آجیل
حبوبات، نخود، لوبیا و عدس
غلات کامل از جمله نان سبوس دار و غلات صبحانه غنی شده با آهن
تخم مرغ
میوه های خشک مانند زردآلو، آلو خشک و کشمش
در ادامه بخوانید: افسردگی بعد از زایمان

کلام آخر
در هفته های آخر بارداری مراقب علائم زایمان مانند پاره شدن کیسه آب و خارج شدن آبی شفاف از واژن، افتادن کودک به پایین لگن، از دست رفتن مخاط و گرفتگی در کمر و شکم باشید تا به موقع به پزشک و بیمارستان مورد نظر مراجعه کنید. در هفته سی و هشتم بارداری وسایل مورد نیاز برای زایمان را داخل یک کیف آماده کرده و دم دست گذارید.

سوالات متداول

1- ✔️ وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری چیست؟
✔️ در هفته 38 بارداری برخی نشانه ها می تواند به شما سرنخی برای تشخیص زمان زایمان بدهد که در متن مقاله مطرح شده است.


2- ✔️ وضعیت جنین در هفته 38 بارداری چیست؟
✔️ در هفته سی و هشتم بارداری کودک حدود 2/7 یا 3/1 کیلوگرم بوده و حدود 45 تا 50 سانتی متر است که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ نشانه های حاملگی در هفته سی و هشت بارداری چیست؟
✔️ تا آخرین زمان های بارداری شما همچنان علائم بارداری را تجربه می کنید در هفته سی و هشتم نیز به همین صورت است که در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : هفته سی و هشتم بارداری