تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در تعریف اظهار نامه مالیاتی می توان گفت که یک فرم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور بوده که مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و برای ارسال آن به اداره مالیات اقدام کنند. ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400 مانند سال های گذشته از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور انجام گرفته و مهلت ثبت نام برای اشخاص حقیقی، تا 15 تیر ماه و برای اشخاص حقوقی تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ می باشد.



مالیات هایی که توسط دولت ها اخذ می گردد، به طور کلی به به طور کلی به دو دسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود . مالیات های مستقیم نیز به نوبه خود دارای تقسیم بندی هایی بوده که یکی از انواع آن، مالیات بر درآمد است که بر اساس آن، مودیان مالیاتی باید در پایان هر سال مالی با ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی، میزان درآمد ، سود ، زیان ، هزینه ها و ... خود را به اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور برسانند.
اظهارنامه مالیاتی، یک فرم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور بوده که مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و برای ارسال آن به اداره مالیات اقدام کنند. اصولا، سازمان امور مالیاتی کشور، براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، مالیات مودیان را تعیین کرده مگر آنکه خلاف واقع بودن اظهارات مودیان مالیاتی برای سازمان احراز گردد  . 
از آن جایی که چند سالی است که این اظهارنامه ها لزوما باید به صورت الکترونیکی ارسال گردیده و مهلت و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نیز تابع ترتیب خاصی می باشد، در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ می دهیم که اظهار نامه مالیاتی چیست؟ سپس، چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی ۱۴۰۰ ، مهلت ثبت نام و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 و نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ را توضیح خواهیم داد.

برای ورود به سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید

[تصویر:  1628064905_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...%DB%8C.jpg]


کاربران برای ورود به سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کنند.


اظهار نامه مالیاتی چیست
اظهارنامه مالیاتی، یک فرم تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور بوده که مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و برای ارسال آن به اداره مالیات اقدام کنند. اصولا، سازمان امور مالیاتی کشور، براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، نحوه محاسبه مالیات مودیان از جمله نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان را مشخص می نماید. 
در واقع اظهار نامه مالیاتی، کارنامه مالی سالیانه مودیان مالیاتی بوده که عملکرد مالی آن ها را در طول یک سال مالی، از یک فروردین ماه هر سال تا 29 اسفند ماه در بر می گیرد. لازم به توضیح است که این مسئله اختصاص به اشخاص حقیقی داشته و در مورد اشخاص حقوقی ، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی متفاوت باشد، سال مالی شرکت به عنوان مبدا محاسبه مهلت ارائه اظهارنامه در نظر گرفته می شود.
ارائه و ارسال اظهارنامه توسط تاجرها و شرکت ها یک وظیفه قانونی بوده که در صورت عدم انجام یا تاخیر در انجام،با ضمانت اجراها و جریمه های مالیاتی قانونی مواجه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: فرم های اظهارنامه مالیاتی

چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی 1400
در گذشته، اظهارنامه های مالیاتی بر روی کاغذ تنظیم و به اداره مالیات ارسال می گردید. در این وضعیت، مودیان مالیاتی می بایست این فرم ها را از ادارات مالیاتی یا وب سایت آن ها دریافت کرده و پس از پر کردن فرم های مربوطه، آن ها را به شکل حضوری به اداره مالیات خود تحویل می دادند که هم هزینه بر و هم زمانبر بود.
اما از سال 1391 و به دنبال راه اندازی  سایت سازمان امور مالیاتی کشور، اظهارنامه های الکترونیکی جایگزین اظهارنامه های کاغذی شدند و مودیان مالیاتی نیز ملزم گشتند تا تا از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir که زیر مجموعه سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir می باشد، برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند که لازمه این امر دریافت کد رهگیری مالیاتی است .
بعد از ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ که اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و اظهارنامه مالیات حقوق از جمله آن ها بوده، برخی مودیان مالیاتی یعنی شرکت ها و تجار باید در مهلت قانونی، دفاتر تجاری خود را به اداره مالیات تسلیم کنند.
بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400
مودیان مالیاتی که بر اساس قانون ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات خود بوده، باید در مهلت قانونی تعیین شده برای این کار اقدام نمایند. با توجه به روال سال های گذشته، اصولا، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، و همچنین اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی، 31 خرداد و برای اشخاص حقوقی، 31 تیر ماه می باشد.
با این وجود، شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تجمع مودیان در ادارات مالیاتی، موجب گردید که در سال گذشته، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه تمدید گردد.

بنابر اطلاعیه اتاق اصناف ایران، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقیقی با موافقت ستاد کرونا تا 15 تیرماه 1400 تمدید گردیده و به این ترتیب، آخرین مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 15 تیر ۱۴۰۰ خواهد بود.


بنابر اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقوقی و شرکت ها تا 31 مرداد ماه ۱۴۰۰ تمدید گردید.

در پایان این بخش متذکر می شود که در صورت بروز اشکال در تکمیل و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، مودیان مالیاتی تا  30 روز می توانند برای ویرایش اظهار نامه های مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی اقدام نمایند.
بیشتر بخوانید: مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

مهلت ثبت نام  اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1400
ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده در تعریف مالیات ارزش افزوده که مالیات طلا از نمونه های آن بوده، مقرر داشته:« ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا  تحصیل شده در یک دوره معین می‌باشد. » به این ترتیب می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که به تفاوت ارزش کالای تولید شده و کالای فروخته شده تعلق گرفته و توسط مصرف کننده آن کالا پرداخت می شود.
مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کالاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده در طول یک فصل، با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده، حداکثر 15 روز پس از پایان آن فصل می باشد.
مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۰ سه ماه پایانی سال گذشته، قانونا تا پانزدهم فروردین ماه 1400 بود، اما با توجه به شرایط خاص گسترش بیماری کرونا در کشورمان، سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده زمستان سال گذشته را تا 15 اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تمدید نموده و بنابراین مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1400، 15 اردیبهشت ماه می باشد.
هم چنین نحوه ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir بوده  و علاوه بر این، امکان ویرایش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در بازه زمانی تعیین شده نیز وجود دارد .
بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه اشخاص حقیقی

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰
در بخش های گذشته، در مورد چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1400 و همچنین مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ صحبت کردیم. اما از آنجا که ارسال اظهارنامه مالیاتی منوط به انجام مراحل ثبت نام در سایت امور مالیاتی کشور می باشد، در این بخش از مقاله، به بررسی نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 می پردازیم.
لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، دارای چهار مرحله بوده که عبارتند از: پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی ، راستی آزمایی اطلاعات و مرحله نهایی .  پیش ثبت نام و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
1ابتدا مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی و یا نشانی tax.gov.ir را جستجو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید.

[تصویر:  1615624694_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C2.jpg]

2 بعد از ورود به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور، همانطور که ملاحظه می کنید گزینه های متعددی برای شما نمایش داده می شود. برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 بر روی گزینه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.

[تصویر:  1615624727_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C3.jpg]

3بعد از اینکه گزینه ثبت نام الکترونیک را کلیک کردید ، در صفحه جدید مقررات مربوط به ثبت نام در سامانه مالیاتی کشور به شما نشان داده می شود. این مقررات را مطالعه کرده و در پایین صفحه دکمه ورود به ثبت نام را کلیک نمایید.

[تصویر:  1615624764_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C4.jpg]

4 در این مرحله از پیش ثبت نام ، شماره ملی خود را در کادر تعیین شده وارد کرده ، نوع مودی را مشخص نمایید و پس ازو وارد کردن کد امنیتی، بعد از درج کلمه امنیتی ، دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.

[تصویر:  1615624798_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C5.jpg]

5در مرحله بعد، بدکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک کنید.

[تصویر:  1615624884_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C6.jpg]

6بعد از ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید ، کد پستی و شماره همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و بعد از وراد کردن عبارت امنیتی دکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک نمایید.

[تصویر:  1615624915_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D...DB%8C7.jpg]

بعد از اینکه مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 را تکمیل نمودید، می توانید اقدام به پر کردن فرم های اظهار نامه های مالیاتی و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی نمایید. نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی در بخش بعد توضیح داده شده است. 
بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir

نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی
برای پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 لازم است تا ابتدا برای دانلود نرم افزار اظهارنامه های مالیاتی اقدام نمایید. همچنین، استفاده از نرم افزار اظهارنامه مالیاتی، مستلزم ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir و اخذ کد رهگیری مالیاتی می باشد. 
1 نرم افزار مالیات ها را اجرا کرده و بر روی دکمه اظهارنامه های جدید کلیک نمایید.

[تصویر:  mlmlml.jpg]

2 با توجه به گزینه های نوع شخص، حقیقی و حقوقی و گروه مالیاتی،اول،دوم یا سوم، و شریکی یا انفرادی بودن و با در نظر گرفتن وضعیت خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید..

[تصویر:  lklklk.jpg]

3مطابق تصویر زیر بر روی ردیف اطلاعات پرونده خود رکلیک نمایید.

[تصویر:  jljljljl.jpg]

4 صفحه جدیدی را مطابق تصویر زیر ملاحظه می کنید که در آن، کادر های سفید، قابل ویرایش و کادر های زرد، غیر قابل ویرایش می باشند.

[تصویر:  nknknk.jpg]

این نکته را فراموش نکنید که تمام اطلاعات مربوط به اظهارنامه های مالیاتی را با دقت وراد کرده تا برای شما یا شرکت شما مسئولیتی به بار نداشته باشد.
در ادامه بخوانید: دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

آخرین اخبار مرتبط با اظهارنامه مالیاتی

9 مرداد 1400
مطابق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، معامله یک خودرو برای هر فرد بالای 18 سال، معاف از پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی می باشد.
6 مرداد 1400
طبق قوانین مربوط به اظهارنامه مالیاتی، آخرین مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تابستان 15 مهر ماه می باشد.
4 مرداد 1400
مطابق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک تا پایان مرداد ماه 1400 تمدید گردیده است.
27 تیر 1400
بر اساس اعلام مدیر اداره امور مالیاتی منطقه آزاد کیش، 1000 نفر از مودیان مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir ثبت نام کرده و 370 نفر نیز برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام نموده اند.
26 تیر 1400
بنابر اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقوقی و شرکت ها تا 31 مرداد ماه سال جاری تمدید گردیده است.
19 تیر 1400
بر اساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، جرائم قابل بخشش مربوط به اظهارنامه مالیاتی قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات برارزش افزوده تا سقف 6 میلیارد تومان بخشیده می شود.
12 تیر 1400
بنابر اعلام سازمان مالیاتی کشور، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه، 15 تیر ماه 1400 می باشد.
29 خرداد 1400
مطابق اعلام اتاق اصناف ایران، با توجه به موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، تا 15 تیرماه سال جاری تمدید گردید.
16 اردیبهشت 1400
بر اساس دستورالعمل شماره ۵۰۴ مورخ ۸ / ۲ / ۱۴۰۰بانک مرکزی، اشخاص حقیقی که تعداد سکه خریداری شده توسط آنها در سال 99 ،حداکثر ( ۱۰۵ ) قطعه سکه  باشد، مشمول مالیات مقطوع بوده و از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد  ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام اظهار نامه مالیاتی ۱۴۰۰ پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- چه کسانی ملزم به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 هستند ؟
به طور کلی اشخاص حقیقی مانند تجار یا کسبه و اشخاص حقوقی مانند شرکت های ملزم هستند که اظهارنامه مربوط به سال مالیاتی 1400 را تکمیل کرده تا نسبت به تعیین میزان مالیات آن ها اقدام شود که جزئیات مربوط به آن در مقاله آمده است .

2- مهلت ثبت نام اظهارنامه 1400 تا چه زمانی است؟
مهلت ثبت نام اظهارنامه 1400 برای اشخاص حقیقی، تا پایان خرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه 1400 بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی به چه شکل است؟
برای پرکردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی کافی است به نرم افزار اظهارنامه های مالیاتی مراجعه بنمایید که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоlactogenicfactor.ruинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоhttp://selectivediffuser.ruинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо