تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: استعلام کد اقتصادی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که مختص شرکت ها و افرادی است که فعالیت اقتصادی انجام می دهند و از آن جهت که قانونی بودن فعالیت یک شرکت و برخورداری آن از مزایای مختلف در گروی دریافت کد اقتصادی است ، اشخاصی که قصد انجام مراوادات تجاری با آنها را دارند می بایست ابتدا اقدام به استعلام کد اقتصادی آنها نمایند . نحوه استعلام کد اقتصادی از طریق سامانه evat می باشد .


انجام فعالیت های اقتصادی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ، بر خلاف گذشته نیازمند نظم و رعایت نکات قانونی است و در حال حاضر جهت پیگیری قانونی بودن فعالیت شرکت های تجاری و یا افراد حقیقی که فعالیت تجاری انجام می دهند ، ضوابطی تعریف شده است تا جلوی ارتکاب موارد تخلف و فساد گرفته شود . یکی از این راهکارها ، تعیین کد اقتصادی برای فعالان تجاری می باشد .
کد اقتصادی برای یک شرکت یکی از ملزومات مهم قانونی به حساب می آید که از طریق این کد اقتصادی ، نظارت سازمان امور مالیاتی بر فعالیت های اقتصادی امکان پذیر می شود . علاوه بر این ، اشخاصی که قصد انعقاد قرارداد با فعالان تجاری را دارند ، ابتدا می بایست از داشتن کد اقتصادی آنان به نحوی مطلع شوند . از همین روست که استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی امری مهم و ضروری است .
در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که نحوه استعلام کد اقتصادی به چه صورت است ، لذا ابتدا به توضیح اینکه کد اقتصادی چیست می پردازیم و بعد از معرفی سامانه استعلام کد اقتصادی evat ، نحوه استعلام کد اقتصادی در سامانه evat را توضیح خواهیم داد .


کد اقتصادی چیست
یکی از الزامات فعالیت اقتصادی ، دریافت کد اقتصادی می باشد که از طریق آن ، انجام دادن کلیه فعالیت های فعالان اقتصادی جنبه قانونی به خود می گیرد ، می توانند با استفاده از این کد اقتصادی پرونده مالیاتی تشکیل دهند ، در تمامی مناقصه و مزایده های دولتی شرکت کنند ، کارت بازرگانی دریافت کنند ، فاکتور صادر نمایند ، به انجام فعالیت های تجاری همچون صادرات و واردات پرداخته و به طور کلی ، از حمایت های قانونی دولت بهره مند شوند .
در پاسخ به این سوال که کد اقتصادی چیست ، باید گفت که شماره اقتصادی یا کد اقتصادی ، یک کد 12 رقمی است و کلیه شرکت هایی که موضوع ماده 20 قانون تجارت هستند ، می بایست اقدام به دریافت آن نمایند که مهلت دریافت کد اقتصادی توسط این شرکت ها ، دو ماه پس از ثبت شرکت می باشد . علاوه بر این ، دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی که فعالیت اقتصادی انجام می دهند نیز الزامی است .
نکته مهمی که در مورد کد اقتصادی وجود دارد آن است که دریافت کد اقتصادی در حال حاضر به صورت الکترونیکی نیز امکان پذیر است و به این منظور می توان با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir و انتخاب گزینه " ثبت نام الکترونیک شماره اقتصادی " و طی مراحل لازم در " سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی " و درج اطلاعات لازم ، برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمود . پیشنهاد می شود جهت مشاهده مراحل دریافت کد اقتصادی به صورت کامل ، مقاله زیر را مطالعه نمایید .
حتما بخوانید: کد اقتصادی شرکت ؛ مراحل و نحوه دریافت شماره اقتصادی

سامانه استعلام کد اقتصادی
همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد ، کد اقتصادی یک شماره 12 رقمی است که با شناسه ملی تفاوت دارد و شناسه ملی ، مختص اشخاص حقوقی همچون شرکت های تجاری است . اما کد اقتصادی به همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد . اما سوال بسیار مهمی که در ارتباط با کد اقتصادی یا شماره اقتصادی وجود دارد ، این است که چگونه می توان نسبت به استعلام کد اقتصادی اقدام نمود ؟
با این توضیح که گاهی اشخاص قصد دارند در یک شرکت خاص سرمایه گذاری کنند ؛ اما از قانونی بودن فعالیت شرکت بر مبنای دریافت کد اقتصادی مطلع نیستند . به این منظور ، بهتر است ابتدا با مراجعه به سامانه ، نسبت به استعلام کد اقتصادی اقدام نمایند و یا اینکه متقاضیان یک کد اقتصادی در اختیار دارند ؛ اما مطمئن نیستند که این کد اقتصادی مختص چه شرکت و یا چه شخصی است و به این مناسبت ، قصد استعلام کد اقتصادی شرکت را دارند .
برای پاسخ به این سوال ، می بایست سامانه استعلام کد اقتصادی را معرفی نماییم که همه اشخاص ، با مراجعه به این سامانه می توانند اقدام به استعلام و پیگیری کد اقتصادی نمایند . به طور کلی ، از آن جهت که ارائه کد اقتصادی توسط سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir انجام می شود ، سامانه استعلام کد اقتصادی نیز در سامانه خدمات الکترونیک امور مالیاتی کشور قرار گرفته است .
به این منظور ، سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir این امکان را فراهم آورده است که با مراجعه به این سامانه بتوان نسبت به استعلام کد اقتصادی اقدام نمود که نحوه استعلام کد اقتصادی در سامانه evat در قسمت بعدی توضیح داده شده است . ذکر این نکته ضروری است که دریافت کد اقتصادی از طریق ارائه وکالت به وکیل نیز امکانپذیر است که جزییات مربوط به آن را می توانید در مقاله زیر مطالعه نمایید .
بیشتر بخوانید: وکالت اخذ کد اقتصادی

نحوه استعلام کد اقتصادی
در قسمت قبل به صورت مختصر ، سامانه استعلام کد اقتصادی را معرفی کردیم ؛ اما در اینجا قصد داریم نحوه استعلام کد اقتصادی در این سامانه را به صورت مرحله ای توضیح دهیم . برای استعلام کد اقتصادی در سامانه باید اقدامات زیر را انجام داد :
ابتدا باید وارد سایت یا سامانه عملیات الکترونیک مربوط به مالیات بر ارزش افزوده شوید که به این منظور می توانید آدرس این سامانه به نشانی https://evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx را در مرورگر خود کپی کنید .
در این مرحله ، تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده می کنید که تنها با استفاده از شماره ملی یا کد ملی مدیر عامل شرکت و یا شخص حقوقی ، می توانید استعلام کد اقتصادی را انجام دهید . ابتدا شماره ملی ده رقمی را بدون خط فاصله در کادر مربوطه درج کرده و بر روی گزینه آغاز جستجو کلیک کنید .

[تصویر:  1627730351_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%8...DB%8C1.jpg]

در صورتی که شماره ملی وارد شده ، کد اقتصادی گرفته باشد ، می توانید در کادر پایین صفحه ، شماره اقتصادی مربوط به آن را به علاوه نام شرکت ، نام و نام خانوادگی مدیر عامل و نشانی آن شرکت را مشاهده کنید . حال اگر شماره ملی وارد شده شرکت ثبت نکرده و کد اقتصادی نداشته باشد ، این پیغام را دریافت می کنید که " داده ای یافت نشد " .

[تصویر:  1627730368_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%8...DB%8C2.jpg]

همچنین در صورتی که شماره اقتصادی مربوطه را در اختیار دارید و می خواهید از صحت اطلاعات مربوط به کد اقتصادی مطلع شوید ، می توانید کد اقتصادی جدید را در کادر وارد کرده و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید و اطلاعات نشان داده شده در کادر پایینی را ملاحظه و تطبیق دهید .

[تصویر:  1627730385_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%8...DB%8C3.jpg]

لازم به ذکر است که برای استعلام کد اقتصادی ، الزامی به وارد کردن عنوان مؤدی نبوده و این گزینه ، اختیاری است . یعنی صرفا با وارد نمودن یکی از گزینه های " شماره اقتصادی جدید " یا " کد ملی " ، می توانید اقدام به استعلام شماره اقتصادی یا کد اقتصادی نمایید . پس با وارد نمودن " عنوان مؤدی " به تنهایی ، امکان استعلام کد اقتصادی را نخواهید داشت و الزاما باید شماره اقتصادی یا شماره ملی را وارد کنید .
در ادامه بخوانید: سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام کد اقتصادی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام کد اقتصادی پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- هدف از استعلام کد اقتصادی چیست ؟
هر شرکت ثبت شده می بایست ظرف دو ماه کد اقتصادی دریافت نماید تا بتواند به صورت قانونی فعالیت کند که به منظور اطلاع از قانونی بودن فعالیت شرکت ها می توان کد اقتصادی آنها را استعلام کرد و این موضوع در مقاله توضیح داده شده است .

2- نحوه استعلام کد اقتصادی شرکت ها و اشخاص حقیقی چگونه است ؟
استعلام کد اقتصادی شرکت ها و اشخاص حقیقی به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه مربوطه به آدرس https://evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx امکان پذیر است که برای مشاهده مراحل نحوه استعلام کد اقتصادی می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .

3- برای استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی باید چه اطلاعاتی را وارد سامانه نماییم ؟
استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی صرفا نیازمند داشتن کد ملی یا شماره ملی آنهاست و برای اشخاص حقوقی می توان کد ملی مدیر عامل شرکت را وارد نمود که این موضوع به صورت کامل در متن مقاله توضیح داده شده است .
منبع : استعلام کد اقتصادی
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоlactogenicfactor.ruинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоhttp://selectivediffuser.ruинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо