تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آیا کلیه نعل اسبی در کودکان به وجود می آید؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کلیه نعل اسبی در کودکان
بیماری کلیه نعل اسبی هنگامی به وجود می آید که ۲ کلیه از پایین به یکدیگر متصل شده و شکلی همانند حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را تشکیل می دهند. این بیماری به جوش خوردگی کلیوی (renal fusion) نیز شناخته شده و در هنگام رشد جنین در شکم مادر ایجاد می شود. این بیماری می تواند به تنهایی یا همراه با بیماری های دیگر بروز دهد.

علائم کلیه نعل اسبی
حداکثر تا ۷۰ درصد کودکان و افراد بالغ مبتلا به این بیماری، علائمی را بروز خواهند داد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درد شکم
حالت تهوع
سنگ های کلیوی
عفونت های مجاری ادراری
این بیماری نسبت به دیگر ناهنجاری های کلیوی از علائم بیشتری برخوردار است. با اینکه احتمال بروز سرطان کلیه در کودکان نادر بوده اما احتمال بروز تومور های سرطانی در مبتلایان به بیماری کلیه نعل اسبی بیشتر است. از جمله علائم ابتلا به تومور کلیوی، وجود توده در شکم و درد پهلو هستند.

علت کلیه نعل اسبی
محققان از علت دقیق بروز این بیماری اطلاع ندارند. امکان دارد این بیماری ناشی از مشکلات کروموزومی باشد. کلیه نعل اسبی می تواند همراه با برخی دیگر از اختلالات ژنتیکی بروز دهد که از جمله آن ها می توان به سندرم ادوارد و سندرم ترنر اشاره کرد.

تشخیص بیماری کلیه نعلی
اغلب، پزشکان در حین درمان بیماری های دیگر از وجود این بیماری آگاه می شوند. همچنین، امکان دارد پزشک در هنگام یافتن علت علائم گفته شده، ابتلای فرد به این بیماری را تشخیص دهد. آزمایش های تصویر برداری که در زیر ذکر خواهد شد می توانند به پزشکان در تشخیص بیماری کلیه نعل اسبی کمک کنند:
سونوگرافی
پیلوگرام درون وریدی (IVP)
سیستویورتروگرام حین ادرار (VCUG)
تصویر برداری رادیونوکلئید
تصویر برداری تشدید مغناطیسی (MRI)
علاوه بر این موارد، پزشک می تواند جهت بررسی عملکرد کلیه ها انجام آزمایش های خونی را نیز تجویز کند.

منبع...