تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: با چه معدلی چه رشته ای می توان رفت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول برای ورود به هریک از رشته های شاخه های نظری و فنی حرفه ای دبیرستان نیاز به داشتن حداقل نمرات و معدل لازم دارند. دانش آموزان باید قبل از انتخاب رشته از این موضوع که با چه معدلی چه رشته ای می توان رفت اطلاع پیدا کنند.


پایه نهم متوسطه اول پایه ای است که دانش آموزان باید برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم گیری کرده و برنامه ریزی نمایند. رشته های مختلفی در دوره دوم متوسطه برای دانش آموزان ارائه شده است که می توانند با توجه به توانایی ها و علاقه مندی های خود یک رشته را به عنوان رشته دبیرستان خود انتخاب نمایند.
ورود به هریک از رشته های تحصیلی متوسطه دوم نیاز به داشتن حداقل نمرات لازم داشته و دانش آموزان باید بدانند که با چه معدلی چه رشته ای می توان رفت تا در مراحل انتخاب رشته پایه دهم دچار مشکل نشوند.
با توجه به این که این مسئله دارای اهمیت زیادی برای دانش آموزان و والدین آن ها می باشد، لذا در ادامه مقاله در هر یک از شاخه های نظری و فنی حرفه ای به بررسی جزئیات مربوط به این موضوع که با چه معدلی چه رشته ای میرتوان رفت خواهیم پرداخت.

با چه معدلی می توان در شاخه نظری انتخاب رشته کرد؟
رشته های تحصیلی شاخه نظری که هنگام انتخاب رشته پایه نهم به دانش آموزان معرفی می شوند شامل، رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی هستند.

شرایط لازم برای ورود به رشته ریاضی، تجربی و یا انسانی برای دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است. دانش آموزان علاوه بر کسب نمره کافی در هدایت تحصیلی پایه نهم باید حداقل معدل لازم برای ورود به هریک از رشته های ذکر شده را نیز داشته باشند.

انتخاب رشته دبیرستان برای دانش آموزانی که قصد دارند در یکی از رشته های شاخه نظری به تحصیل بپردازند وابسته به نمرات دریافتی دانش آموزان بوده و دارای شرط معدل می باشد.

با توجه به این که هر یک از شرایط انتخاب رشته انواع رشته های نظری با یکدیگر متفاوت بوده و بسیاری از دانش آموزان نیز نمی دانند که  برای ورود به هر کدام از این رشته های تحصیلی باید چه معدلی داشته باشند، لذا در این بخش به شرح معدل و نمرات لازم برای ورود به این شاخه تحصیلی می پردازیم.

معدل و شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی

مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از  ضریب 42 نباشد.
نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.
حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته علوم تجربی  نمره بالای 14 می باشد.

معدل و شرایط لازم برای ورود به رشته ریاضی

مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.
نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.
حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک نمره بالای 14 می باشد.

معدل و شرایط لازم برای ورود به رشته انسانی

مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم ،نهم) کمتر از  ضریب 42 نباشد.
نمرات دروس زبان و ادبیات فارسی در با ضریب 4، مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و عربی با ضریب 2 در سه سال اول متوسطه محاسبه می شوند.
کسب حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی

معدل و شرایط لازم برای ورود به رشته معارف اسلامی:

حداقل نمره میانگین سه سال هفتم، هشتم و نهم در دوره اول متوسطه برای دروس معارف اسلامی 14 ، زبان عربی 13 و ادبیات فارسی 12 می باشد.
کسب حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی

بیشتر بخوانید: [/url]شرایط لازم برای ورود به رشته انسانی

[تصویر:  academy1.gif]

با چه معدلی می توان در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش انتخاب رشته کرد
رشته های فنی حرفه ای هنرستان و کاردانش رشته هایی هستند که شرایط و محیط کاملا متفاوتی با رشته های نظری دارند. دانش آموزانی که به مشاغل و رشته هایی علاقه مند هستند که بیش از دروس تئوری دارای دروس عملی باشند و قصد دارند که خیلی زود وارد بازار کار شوند می توانند در رشته های تحصیلی کاردانش و یا فنی حرفه ای به تحصیل بپردازند.

شرایط ورود به هریک از شاخه های تحصیلی ذکر شده تقریبا مشابه یکدیگر هستند و در برخی از موارد جزئی با هم فرق دارند. دانش آموزانی که می خواهند بدانند که با چه معدلی می توان در شاخه فنی حرفه ای یا کاردانش انتخاب رشته کرد، باید توجه داشته باشند که نمرات و معدل لازم برای ورود به هر یک از رشته های شاخه فنی حرفه ای با نمرات لازم برای ورود به رشته های شاخه کاردانش در موارد خاصی با یکدیگر متفاوت هستند.

با توجه به موارد عنوان شده در این قسمت به شرح حداقل نمرات لازم برای ورود به هریک از رشته های فنی حرفه ای یا شاخه کاردانش می پردازیم.

معدل و شرایط لازم برای ورود به شاخه فنی حرفه ای

مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی ، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب بیشتر از 30 باشد .
 حداقل نمره درس ریاضی 1 در دوره متوسطه اول باید 10 باشد .
دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 120 و معدل حداقل 12 باشند .

معدل و شرایط لازم برای ورود به شاخه کاردانش

مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی وکار و فناوری در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب  حداقل 36 باشد.
نمرات دروس ریاضی با ضریب  2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه تحصیلی متوسطه اول محاسبه می شود.
دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 180 و معدل حداقل 12 باشد .

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم


[تصویر:  madares2.gif]


مشاوره دانش آموزان نهم برای انتخاب رشته دبیرستان
رشته تحصیلی انتخاب شده در دوره متوسطه دوم تا حدودی تشکیل دهنده آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان می باشد، لذا بهتر است تمام مراحل مربوط به این فرآیند مانند هدایت تحصیلی، آزمون های مختلف مربوط به هوش و توانایی دانش آموزان با دقت و در زمان بندی مناسب انجام پذیرد.

قبل از این که دانش آموزان اقدام به انجام مراحل انتخاب رشته پایه دهم خود نمایند بهتر است ابتدا این مطلب که با چه نمره هایی در نهم متوسطه می توان انتخاب رشته کرد را نیز بررسی نمایند. چرا که از جمله شرایط مهم ورود به هر یک از رشته های دبیرستان، داشتن نمره کافی مربوط به آن رشته می باشد.

برای این که دانش آموزان بتوانند رشته مناسب خود را انتخاب کرده و در آن رشته موفق باشند باید به ابعاد مختلفی توجه داشته باشند و برای مثال برای تحصیل در رشته تجربی از شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی اطلاع پیدا کنند که این موضوع به کمک مشاورین و افراد متخصص قابل انجام می باشد، لذا پیشنهاد می شود برای داشتن مشاوره انتخاب رشته نهم درست و اصولی با مشاورین تحصیلی سامانه آموزشی هیوا تماس بگیرید و سوالات خود را با آن ها درمیان بگذارید.

در ادامه بخوانید: [url=https://www.heyvagroup.com/shownews/8663/مهلت-انتخاب-رشته-پایه-نهم-به-دهم.html]مهلت انتخاب رشته پایه نهم به دهم

[تصویر:  _تلگرام_مدارس.gif]


 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به معدل لازم برای انتخاب رشته پایه نهم، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند . همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در رابطه با این که با چه معدلی چه رشته ای میتوان رفت می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .



سوالات متداول

1- ✔️ شرط معدل ورود به رشته تجربی چه نمره ای است؟
✔️ ورود به رشته علوم تجربی نیازمند داشتن حداقل معدل و نمرات برخی دروس است که در این مقاله به طور کامل درباره آن توضیح داده شده است.


2- ✔️ با چه نمره ای می توان در رشته ریاضی تحصیل کرد؟
✔️ انتخاب رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان مشروط به داشتن نمرات کافی در برخی دروس تخصصی مرتبط با این رشته می باشد که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته شده است.


3- ✔️ حداقل معدل لازم برای انتخاب یکی از رشته های فنی حرفه ای چه نمره ای است؟
✔️ ورود به هریک از رشته های شاخه فنی حرفه ای دارای برخی شرایط خاصی درباره حداقل نمرات می باشد که در این مقاله به بررسی هر یک از آن ها پرداخته ایم.
منبع : با چه معدلی چه رشته ای می توان رفت