تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: یوگا چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ورزش یوگا yoga نوعی ورزش حرکتی و ذهنی محسوب می شود به طوری که هم جنبش لازم ایجاد می شود و هم تنفس به خوبی کنترل می شود. یوگا ضمن اینکه به سلامت جسمی کمک می کند سبب می شود که وضعیت بدنی بهبود یابد و اختلالات شخصیتی به نسبت گسترده کاهش داشته باشد.
یوگا مراحل مخصوص به خود دارد که هر مرحله بر اساس شرایط بدنی شخص تنظیم می شود. این ورزش برای کسانی که از افسردگی رنج می برند بسیار عالی است. تمرینات یوگا در ابتدا سخت به نظر میرسد اما رفته رفته ساختار روتینی ایجاد می کند و شرایط خاص خود را دارد.

یوگا چیست
به محض شنیدن کلمه ورزش یوگا، آرامشی به شما منتقل می شود! راز یوگا yoga  دقیقاً همین است. ورزش و نوعی مراقبه یا مدیتیشن است که فقط به سلامت جسم اهمیت نمی دهد بلکه نوعی غذای روح است. در یوگا اتحاد اولین و مهمترین بخش محسوب می شود. به طوری که بین تن و روح انسجام خوبی ایجاد می شود. این اتحاد گاه به قدری تاثیرگذار است که غیر قابل باور به نظر می رسد. در این بخش به شما خواهیم گفت که حرکات یوگا چیست؟
یوگای صورت: در دنیای امروز همه چیز در حال پیشرفت است و یوگای صورت از دسته روش های جذاب برای داشتن پوستی صاف و شفاف است. یک سری تکنیک های yoga  وجود دارد که به صورت غیر تهاجمی به زیباتر شدن پوست صورت کمک می کند این تکنیک ها یوگای صورت نامیده می شود. این ورزش به صورت روزانه انجام می شود و ماهیچه های صورت را در بر می گیرد.
یوگا در خانه: برای انجام ورزش یوگا نیاز به باشگاه یا فضای باز ندارید، در منزل نیز می توانید این ورزش را انجام دهید. فقط نیاز به یک اتاق آرام دارید. هیچ نیازی به شمع و عود نیست و خودتان را درگیر این حواشی نکنید. یک تشک انتخاب کنید که سر نباشد. پیش از اینکه یوگا را آغاز کنید باید بدنتان را گرم کنید. در نهایت می بایست حرکات یوگا را به دقت ارزیابی کنید. انجام منظم و روزانه تمرینان کمک می کند تا شاداب تر باشید.
یوگا پیش از خواب: از دیگر مواردی که روی خواب شبانه تاثیر زیادی می گذارد، یوگا است پس تعدادی حرکت آسان یوگا یاد بگیرید و پیش از خواب انجام دهید. دقت کنید که این حرکات به داشتن خوابی آرام کمک زیادی می کنند. چرخش نشسته و چرخش خوابیده از حرکات یوگا پیش از خواب هستند و عملکرد خاص خود را دارند. برای انجام این حرکات باید صبور باشید وقت زیادی از شما گرفته نمی شود اما باید آرامش خود را بسیار حفظ کنید.
حتما بخوانید: ورزش کودکان

انواع ورزش یوگا
آموزش یوگا سبک های زیادی دارد اما برخی از این سبک ها طرفداران بیشتری دارند، در این جا انواع ورزش یوگا را مشاهده می کنید.
1آناندا یوگا:
این سبک از ورزش یوگا تمرکز اصلی خود را روی حرکات آرام گذاشته است و هدف از این سبک رساندن انرژی به مغز است و بدن برای مراقبه آماده می شود. هدف اصلی این سبک تراز کردن بدن و همینطور کنترل موقعیت تنفس است. این سبک آرام صورت می گیرد.
2آنوسارا یوگا:
این سبک کمی دشوار است به طوری که باید حرکات چالش برانگیز را پشت سر بگذارید. در این سبک از ورزش یوگا می بایست روحتان را با بدنتان تراز کنید. در واقع این سبک مخصوص کسانی است که قصد دارند به معنویات دست یابند.
3آشتانگا یوگا:
این سبک از ورزش یوگا بسیار طاقت فرسا است و تمرکز زیادی روی همگام سازی تنفس است و به صورت مرحله ای دشوارتر می شود. هدف از این سبک افزایش گردش خون است و قوت بدنی را افزایش می دهد و ذهن را بسیار آرام می کند. این سبک از ورزش yoga حرفه ای است و برای افزای مبتدی پیشنهاد نمی شود.
4بیکرام یوگا:
در این سبک برخی از تمرینات بدنسازی اجرا می شود به طوری که عضلات تقویت می شوند، استقامت عضلانی صورت می گیرد و قلب نیز انعطاف پذیر تر خواهد بود. این سبک از یوگا وزن را کاهش می دهد.
5هاتا یوگا:
هاتا یوگا مربوط به سبک پایه ای از یوگا محسوب می شود به طوری که تنفس منظم نیاز دارد و همینطور نرمش و کنترل استرس به خوبی صورت می گیرد. این سبک در آرامش کامل دنبال می شود و در ایران بسیار مورد توجه بانوان است.
6ایشتا یوگا:
این سبک از ورزش یوگا روی تصویرسازی تمرکز دارد. 
7تراوی یوگا:
ترای یوگا شامل حرکات شناور است و به صورت رقص اجرا می شود در این روش از یوگا نیز تنفس و مراقبه وجود دارد.
حتما بخوانید: ورزش در دوران بارداری

مزایای ورزش یوگا چیست
ورزش یوگا بدن را فرا می گیرد از جسم گرفته تا روح! این ورزش برای هر نقطه از بدن فایده مخصوص به خود دارد:
کاهش استرس و اضطراب:
یکی از مهمترین مزایای yoga  کاهش استرس است چون سبب تمرکز بالای ذهن می شود و مغز به سمت موارد منفی کشیده نمی شود. کسانی که در طول زندگی خود استرسی زیادی را پشت سر گذاشته اند از یوگا کمک می گیرند تا بتوانند روی ذهن خود بهترین تمرکز را داشته باشند.
کاهش نشانه های افسردگی:
ورزش یوگا برای بانوانی که درگیر افسردگی پس از زایمان شده اند بی نظیر است! اینطور که بررسی ها نشان می دهد این ورزش کمک می کند تا بدن به فرم اولیه خود باز گردد و از خستگی و ناتوانی زیاد جلوگیری می کند.
تعادل و انعطاف پذیری بهتر:
کسانی که مشکل گرفتگی بدن دارند یعنی در حرکت دچار مشکل هستند می توانند از ورزش یوگا کمک بگیرند این ورزش کمک می کند که بدن وضعیت منعطف تری به خود بگیرد و این زمینه شرایط بهتری برای بدن رخ می دهد.
[تصویر:  1627468245_%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%A7%20%D...%D8%AA.png]
تنظیم وضعیت خواب:
به جای استفاده از قرص های خواب آور و کسل کننده می توانید از تکنیک های ورزش یوگا استفاده کنید. این تکنیک ها سبب می شود تا ساعت خواب بدن تنظیم شود و وضعیت هراس خوابی برطرف شود. به طور کلی چنین وضعیتی به خواب بیشتر و بهتر کمک می کند.
از بین بردن سموم بدن:
کسانی که درگیر اسید معده هستند و یا سنگ های صفراوی و کلیوی دارند می توانند از ورزش یوگا استفاده کنند تا سموم بدنشان دفع شود. این رویکرد اهمیت زیادی داشته و کمک می کند که جریان خون نیز بهبود یابد.
کاهش درد:
در صورتی که درگیر دردهای مزمن دست و پا یا سر هستید، ورزش یوگا به شما کمک زیادی می کند به طور کلی سردرد ها توسط تکنیک yoga تا حد زیادی کنترل می شوند.
حتما بخوانید: میگرن عصبی چیست
معایب تمرینات یوگا چیست
ورزش یوگا برای برخی از افراد در شرایط خاص بدنی مضر است! در صورتی که از نظر جسمی وضعیت خوبی ندارد و از ضعف های شدید جسمانی رنج می برید نباید به سراغ yoga بروید.
پوکی استخوان:
yoga در خانه و در باشگاه برای کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند مضر است. استخوان این افراد نرم است و احتمال بروز درد گردن و لگن و زانو در آنها بیشتر است.
یوگای داغ ممنوع!
ورزش یوگای داغ مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند به طوری که بدن با کم آبی شدید و گرمازدگی روبرو می شوند و احتمال گشاد شدن رگ های خونی وجود دارد. یوگای خونی برای بسیاری از افراد سبب آسیب به مغز نیز می شود.
افراط در یوگا:
بسیاری از افراد به محض اینکه یوگا را آغاز میکنند نگاه افراطی به آن دارند و دفعات و مدت زمان زیادی در روز را به یوگا اختصاص می دهند. وقتی بدن بیش از در یک حرکت خاص قرار بگیرد به همان قسمت آسیب زیادی وارد می شود. مثلاً در تکنیک هایی که بیشترین فشار روی دست است شخص درگیر آسیب های مفصلی است و شخص در این راستا دوران سختی را پشت سر می گذارد.
کسانی که بیماری قلبی دارند!
اگر از بیماری قلبی رنج می برید نباید در انجام تمرینات یوگا افراط داشته باشید. دقت کنید که گرفتگی رگ های قلبی موضوع مهمی است و بدن نباید فشار زیادی را تحمل کند.
در ادامه بخوانید: راه های درمان افسردگی

سوالات متداول

1- ✔️ یوگا چیست؟
✔️ ورزش یوگا نوعی ورزش حرکتی و ذهنی محسوب می شود و انواع مختلفی دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ انواع ورزش یوگا چیست؟
✔️ آموزش یوگا سبک های زیادی دارد اما برخی از این سبک ها طرفداران بیشتری دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ مزایای ورزش یوگا چیست؟
✔️ ورزش یوگا بدن را فرا می گیرد و این ورزش برای هر نقطه از بدن فایده مخصوص به خود دارد که در متن مقاله ذکر شده است.
منبع : یوگا چیست
من الان حدود چند ماهه که از یوگا استفاده میکنم و خیلی راضی هستم از لحاظ آرامش روحی هر روز 15 دقیقه یوگا خیلی کمک میکنه بهتون ، حتما بهتون پیشنهاد میکنم