تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرایط تعویض شناسنامه و گرفتن سجل المثنی جدید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شناسنامه سندی فردی است که برای احراز هویت افراد به آن استناد می شود . در شناسنامه اطلاعات شخصی فرد مثل تاریخ تولد ، نام و نام خانوادگی و نام همسر و غیره ثبت می شود ؛ این سند به محض تولد هر فرد صادر می شود و برای صدور آن در قانون مهلتی تعیین شده است که در مقاله مهلت گرفتن شناسنامه برای نوزاد به آن پرداخته ایم . هر کس ممکن است به دلایل مختلف مثل گم شدن شناسنامه اش ، بخواهد که شناسنامه اش را عوض کند . تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه جدید در شرایط مشخصی امکان پذیر است . از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط تعویض شناسنامه و مدارک لازم برای تعویض شناسنامه می پردازیم .


شرایط تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه جدید
به نقل از سازمان ثبت احوال کشور  ، تعویض شناسنامه در هر یک از حالات تعویض شناسنامه نمونه قدیم در اجرای ثبت ، تعویض شناسنامه های نمونه جدید مستعمل 30 سالگی جهت تعویض عکس و تعویض شناسنامه بعد از رسیدن فرد به سن 15 سال تمام  ، صورت می گیرد . بنابراین گرفتن شناسنامه جدید در صورتی که هر یک از حالات فوق وجود داشته باشد ، ممکن است . برای درخواست تعویض شناسنامه ، افراد 18 سال به بالا ، افراد کمتر از 18 سال که حکم رشد دارند ، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال ، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی افراد صغیر و محجور مثل قیم ، امین یا وصی می توانند اقدام کنند . این افراد با در دست داشتن مدارک لازم به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه می کنند . ضمن اینکه لازم نیست که این اداره ، صرفا اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه باشد . 
برای مطالعه درباره شرایط تغییر سن در شناسنامه کلیک کنید . 
برای مطالعه درباره تغییر نام خانوادگی و تغییر نام کوچک کلیک کنید . 

[تصویر:  instagram.gif]


مدارک لازم برای تعویض شناسنامه
مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه از این قرار است :

1- اصل شناسنامه 

2- دو قطعه عکس 3 در 4 تمام رخ جدید برای افراد بالای 15 سال 

3- پرداخت هزینه طبق تعرفه 

4- چنانچه شناسنامه ای که برای جهت تعویض ارائه می شود فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار مثل گواهینامه ، کارت پایان خدمت ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا و .. الزامی است . ضمنا پس از تطبیق اصل و تصویر مدارک معتبر یاد شده ، اصل مدرک مسترد می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه جدید در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه جدید پاسخ دهند . 
منبع : شرایط تعویض شناسنامه و گرفتن سجل المثنی جدید