تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عکس پسوریازیس تناسلی؛ درمان، علائم، علت و تشخیص
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیماری پسوریازیس وقتی اتفاق می افتد که روند تولید پوسته ها در سطح بدن افزایش پیدا می کند و روی هم انباشته می شوند. این پوسته ها زبر و زخیم بوده و در ناحیه های مختلف بدن ایجاد می شوند. پسوریازیس به شکل فلس های براق، لکه های خشک و قرمز رنگ نمایان شده که ممکن است همراه با خارش هم باشند. اگر این عارضه در ناحیه دستگاه تناسلی اتفاق بیفتد، به آن پسوریازیس تناسلی می گویند.
علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی گونه های مختلف از پسوریازیس معمولا علائم یکسانی دارند.

بیماری پسوریازیس تناسلی چیست؟
پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است که می تواند به شکل یک التهاب سطحی روی هر قسمتی از پوست بدن شما ایجاد شود. 
اما حالا سوال اینجاست که پسوریازیس تناسلی چیست؟ پسوریازیس دستگاه تناسلی در اطراف ناحیه تناسلی افراد ایجاد می شود. که نواحی تناسلی شامل ودهانه ولو، واژن، آلت تناسلی یا کشاله ران ها هستند. همچنین ممکن است برخی از افراد آن را روی چین خوردگی های اطراف مقعد خود هم مشاهده کنند.
نقل‌قول: پسوریازیس تناسلی به ندرت در داخل واژن یا مقعد ایجاد می شود. در نتیجه نگرانی جدی بابت این موضوع وجود ندارد.
این بیماری مربوط به اشخاص خاصی نیست و هر کسی می تواند در طول زندگی خود به پسوریازیس مبتلا شود. اما اینکه چرا در ناحیه تناسلی ایجاد می شود، هنوز برای محققان مجهول است.
طبق آمار؛ ممکن است که در بعضی خانواده ها این بیماری شایع باشد، ولی مسری نیست و می توان با راهکارهای ساده آن را مدیریت کرد.

علت یا دلیل
درست است که هنوز در علم پزشکی به طور قطعی نمی توان گفت علت پسوریازیس تناسلی چیست اما به طور کلی ایجاد آنها دو عامل اساسی دارد: ژنتیک و سیستم ایمنی بدن.
تاثیر سیستم ایمنی در ایجاد بیماری
از آنجایی که پسوریازیس تناسلی یک بیماری خود ایمنی بوده و این عارضه به گونه ای به دلیل حمله بدن به خود اتفاق می افتد، گلبول های سفید خون که به سلول های T معروفند، اشتباها به سلول های پوست حمله می کنند.
همه ما می دانیم که گلبول های سفید وظیفه از بین بردن باکتری های مهاجم به بدن و مبارزه با عفونت ها را دارند. اگر در کارکرد آنها اختلالی ایجاد شود و گلبول های سفید به سلول های پوستی حمله کنند، روند تولید سلول های پوستی بیش از حد مصرفی بدن می شود. در نتیجه این سرعت بالا، باعث رشد سریع سلولهای جدید در سطح پوست شده که در قسمتی از بدن انباشته می شوند. این انباشتگی قرمز و ملتهب پسوریازیس نام دارد.

نقش ژنتیک در ایجاد پسوریازیس
برخی از انسان ها از خانواده ژن هایی را به ارث می برند که احتمال ابتلا به پسوریازیس در آنها بیشتر است. اگر یکی از اعضای خانواده درجه یک (پدر یا مادر) مبتلا به بیماری پوستی باشد ، احتمال ابتلا بچه های آنها هم به این بیماری بالا می رود. البته این را هم باید بدانید که احتمال ابتلا به پسوریازیس از این طریق خیلی کم است. طبق بنیاد ملی پسوریازیس (NPF) تقریباً 2 تا 3 درصد از افراد مبتلا به این بیماری به دلیل ژن درگیر می شوند.
از دیگر علت های پسوریازیس تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
[list]
[*]وارد شدن فشار به قسمت تناسلی
[*]مصرف زیاد الکل
[*]عفونت دستگاه تناسلی
[*]عوارض برخی از داروها
[*]صدمه یا آسیب های ناشی از سوختگی، تصادف و جراحی
[/list]
علائم
تشخیص فرق پسوریازیس تناسلی با درماتیت پوستی یا برخی از عفونت ها کمی دشوار است به همین دلیل افراد اگر خودشان بخواهند تشخیص دهند، ممکن است اشتباه بگیرند. با دنبال کردن اطلاعات زیر می توانید به درک بهتری از نشانه های پسوریازیس تناسلی برسید:
اگر پوست شما اغلب ترک میخورد، بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی یا قارچی هستید. بیماری پسوریازیس تناسلی همراه با عفونت ممکن است به ترکیبی از روش های درمانی نیاز داشته باشد.
پوست ناحیه تناسلی بسیار لطیف است. بنابراین اگر هرگونه بثورات پوستی یا علائم زیر را مشاهده کردید، خود درمانی را کنار گذاشته و به متخصص مراجعه کنید:
[list]
[*]به وجود آمدن زخم های خشک و قرمز روی ناحیه تناسلی
[*]حساس شدن بیش از حد ناحیه تناسلی
[*]پوسته پوسته شدن قسمت تناسلی و تمایل داشتن پوسته ها به خونریزی
[*]ایجاد نقطه هایی شبیه به زگیل تناسلی و کمی سفت
[*]خاریدن واژن، سوزش یا درد در موارد پیشرفته بیماری
[/list]
انواع دیگر پسوریازیس
گونه های مختلف این بیماری نسبت به افراد مختلف و محل تشکیل آن، با هم تفاوت دارد. به طور کلی می توانیم انواع پسوریازیس را به غیر از پسوریازیس تناسلی، در دسته های زیر قرار دهیم:

پوست سر
پسوریازیس پوست کف سر به صورت فلس های براق قرمز رنگ همراه با خارش ظاهر می شود. همچنین پسوریازیس در کودکان بیشتر از این قسمت شروع می شود. عموم مردم زمانی متوجه آنها می شوند که در سر خود خارش دارند و وقتی به آن دست میزنند برجستگی هایی احساس می کنند. 
[تصویر:  head-psoriasis.jpg]
پس از مدتی با شانه کردن مو ها و برخورد شانه به کف سر، پوسته هایی را می بینند که از سرشان جدا می شود و میریزد. اگر دیر برای درمان آن اقدام کنند، ممکن است قسمت های پسوریازیس زخم شده و خونریزی کند.
نقل‌قول: درمان پسوریازیس پوست سر چیست؟ زمانی که به متخصص پوست مراجعه کنید، او می تواند به راحتی با تجویز شامپو یا لوسیون دارویی، فوم استروئیدی، فرم موضعی از ویتامین دی به اسم کلسی پوتریول، پرتو درمانی و برخی داروهای خوراکی آن را درمان کند. 
ناخن
پسوریازیس ناخن می تواند بین انگشتان دست  و پا رشد کند. در این موارد رشد طبیعی ناخن از بین رفته و بافت انگشتان متفاوت می شود. در موارد شدید حتی ممکن است ناخن بیفتد و مجدد رشد کند. درمان آن از طریق داروهای موضعی یا تزریقی صورت می گیرد.
[تصویر:  nail-psoriasis.jpg]
تاولی
این نوع از پسوریازیس به صورت پهن و خوشه ای می تواند در قسمت های مختلف بدن ظاهر شود. روی تن، دست ها، پاها و… تفاوت آن با انواع دیگر این است که پس از ایجاد پوسته های خشک محل آنها تاول می زند. معمولا آنها با داروهای نسخه ای همراه با پماد های استروئیدی از بین می روند.

پلاکی
شایع ترین نوع پسوریازیس نوع پلاکی می باشد که ملتهب و قرمز شده ولی خارش یا سوزش ندارد. این بافت معمولا در اطراف مفاصل ایجاد می شود و با تغییر عادات زندگی مثل حمام روزانه، استفاده از کرم های مرطوب کننده و پمادهای بدون نسخه مثل کورتیزون از بین می رود.
پسوریازیس تناسلی در مردان، زنان و کودکان
پسوریازیس تناسلی در زنان به طور معمول روی پوسته بیرونی واژن تشکیل می شود و زمانی که آن را می خراشید یا می خارانید به خونریزی می افتد. این عارضه به داخل واژن راه پیدا نمی کند  و فقط غشا بیرونی آن را درگیر می کند که با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو های تجویز شده درمان می شود.
پسوریازیس تناسلی در مردان به شکل لکه های برجسته روی آلت تناسلی آنها ایجاد می شود که ممکن است پوسته آن را براق و زخیم کند.
پسوریازیس تناسلی در مردان، زنان و کودکان می تواند در کشاله های ران یا روی باسن نیز ایجاد شود.
ادامه مطلب: کلینیک زارعی