تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: افسردگی در کودکان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نشانه های افسردگی در کودکان متفاوت است برخی بسیار واضح و برخی پنهان است و اگر به درستی بررسی نشود مشکل ساز می شود. گاه موضوع افسردگی مخفی یا پنهان مد نظر است که از نظر روان شناسی باید به دقت ارزیابی شود.
افسردگی در کودکان نشانه های مختلفی دارد، برخی با خشم و کج خلقی مشخص می شود و برخی نیز به سمت انزوا کشیده می شود گاه کودک بسیار حساس می شود و گاه نیز اختلال خواب در وی رخ می دهد. نشانه های افسردگی در کودکان یکسان نیست و رویکرد مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. افسردگی تغییرات زیادی در ذهن کودکان ایجاد می کند و سبب می شود روی علایق و فعالیت های اجتماعی که دارند تاثیر بگذارد. البته که گاه وضعیت افسردگی بسیار حاد می شود و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

افسردگی در کودکان چیست
این که بگوییم هر رفتار غیر عادی به معنی افسردگی در کودکان است اشتباه است، اما بسیاری از رفتارها نشانه ای از افسردگی است به طوری که کودک مانند سایر کودکان سالم از کودکی خود لذت نمی برد. او احساس عجیب و غریبی دارد و حرف هایی که می زند به دور از منطق بوده و فراتر از داشتن دوستان خیالی است.
افسردگی در کودکان شاید در همان دوره چندان پر اهمیت نباشد اما به طور کلی شکل های متنوعی دارد و همه این شکل ها باید به صورت کاملاً دقیق و اصولی ارزیابی شود. بسیار دیده می شود که سطح عصبانیت و ناراحتی در کودک تغییر می کند و حس می کند که در موقعیت خوبی قرار نگرفته است.
همه این نشانه ها سبب بروز رفتارهای آزاردهنده در کودک شده و مشکلات زیادی برای او ایجاد می کند. کودکان باید دنیای افسردگی خود را به شکل خاصی دنبال کنند باید بتوان آنها را از غار ناراحتی بیرون کشید در این زمینه است که همه چیز شکل و موقعیت درستی را دنبال می کند. سطح علایق کودکان سنجیده شده و قابلیت اجرا دارد.
اینکه تصور کنید کودکان به افسردگی دچار نمی شوند کاملاً اشتباه فکر کرده اید این تصور در بین کودکان اثر بخشی های مخصوص به خود را داشته و باید مورد بررسی قرار بگیرد.
حتما بخوانید: تست افسردگی برای کودکان

علائم افسردگی در کودکان
وقتی علائم افسردگی در کودکان را به خوبی بشناسیم، درمان آسانتر می شود، در این جا نشانه های افسردگی کودک ذکر شده است.
خشم و کج خلقی:
کودک در زمان افسردگی از هر چیز کوچکی دچار خشم می شود این خشم در او به قدری مشکلساز است که حس می کند همه حرفها و رفتارها برای آزار و اذیت او در نظر گرفته شده است. چنین موقعیتی در کودکان دردسرساز خواهد بود و سطح ارتباط آنها با سایر افراد را بسیار کاهش می دهد.
احساس ناراحتی مستمر:
موضوع دیگری که در خصوص افسردگی کودکان دیده می شود احساس ناراحتی مستمر است به طوری که کودک مدام ناامید است و شرایط غیر قابل قبولی را دنبال می کند.
انزوای اجتماعی:
کودک علاقه ای به دوستان و همسالان خود ندارد و از حضور در جمع احساس ناخوشایندی به او دست می دهد. کودکانی که درگیر نشانه های افسردگی هستند معمولاً با هم سن و سالان خود احساس راحتی ندارند.
تغییر در اشتها:
افسردگی در کودکان معمولاً با کم اشتهایی همراه است اما گاه سطح اشتها در کودک بالا است و به صورت روتین غذا مصرف می کند.
تغییر در خواب:
موضوع دیگری که برای افسردگی در کودکان مطرح شده است، تغییر در وضعیت خواب است به طوری که یا بسیار خواب دارد و یا از کم خوابی و بی خوابی کودک رنج می برد.
مشکل در تمرکز:
موضوع دیگر مشکل در تمرکز است به طوری که ساده ترین کار از دست کودک بر نمی آید.
[تصویر:  1626261527_%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A...%D9%86.png]
خستگی مفرط:
کودک کار خاصی در طول روز انجام نداده است اما دچار خستگی مفرط بوده و این موضوع از نظر دیگران عجیب است.
دردهای بدنی:
گاه سطح افسردگی در کودکان به قدری زیاد است که کودک درگیر دردهای بدنی می شود مثلاً شکم درد و سردرد از دردهای بدنی هستند که نیاز به درمان های متوالی دارد.
احساس گناه در کودک
احساس بی ارزش بودن
فکر کردن در مورد مرگ
شاد نبودن
گریه های شبانه
حتما بخوانید: عوارض قرص های افسردگی

علت افسردگی کودک
فکر می کنید علت افسردگی در کودکان چیست؟ چرا یک کودک باید از بیماری افسردگی رنج ببرد؟ دلایل مختلفی در خصوص افسردگی در کودکان وجود دارد که با هم بررسی می کنیم:
1طلاق والدین:
آمارها نشان داده است که مهم ترین علت افسردگی در کودکان، طلاق والدین است. طلاق والدین باعث می شود که کودک خود را وارد دنیای متفاوت از سایر افراد در نظر بگیرد. کودک خود را در آستانه استرس زیاد می بیند و این سطح از استرس به قدری حاد و مزمن می شود که در ذهن او تنش زیادی ایجاد می کند. طلاق والدین برای کودکان غیر قابل هضم است.
2تنش های داخل منزل:
گاه دعوای زن و شوهری به قدری زیاد است که کودک را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که کودک این تصور را دارد که هر لحظه قرار است برای جنگ و دعوا آماده باشد و این موضوع باعث هراس خوابی در او می شود و مشکلات زیادی ایجاد می کند.
3وجود خانواده ناکارآمد:
کودکان بد سرپرست اغلب از افسردگی رنج می برند، معمولاً اگر در داخل خانه پدر یا مادر الکلی باشند و یا درگیر مواد مخدر باشند کودک نیز درگیر افسردگی می شود و این موضوع روی ذهن او تاثیرات زیادی می گذارد و افسردگی برای او امر عادی تلقی می شود.
4مصرف دارو:
گاه کودکان در دوران کودکی درگیر بیماری هستند که نیاز به مصرف دارو دارند، مصرف در کودکان دردسر ساز بوده و سبب می شود که کودک از نظر روحی دچار صدمه شود معمولاً مصرف دارو در کودکان به شکلی دنبال می شود که روحیه خود را از دست می دهند.
5کمبود رفاه مادی:
مادیات این روزها بسیار مهم است و کودکانی که از نظر مالی بسیار پایین تر از سایر افراد هستند به طور کلی مشکلات روحی زیادی را پشت سر می گذارند یعنی احساس کمبود و فقر در ذهن آنها نقش می بندد و خودشان را مقایسه می کنند.
حتما بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان
درمان افسردگی کودکان
در مورد علائم افسردگی در کودکان صحبت شد و تا حد زیادی نشانه های افسردگی در کودک بررسی شد اما حال نوبت به درمان افسردگی در کودک بوده و شرایط باید بررسی شود. دقت کنید که روش های درمانی در هر شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است:
درمان شناختی رفتاری:
در این روش درمانی کودک درگیر یک سری فعالیت ها می شود که در او روحیه مثبت ایجاد می کند به طور کلی کودک سعی می کند مهارت های موثر را در خود ایجاد نماید. این روش از سوی روانشناسان در نظر گرفته می شود.
روان درمانی بین فردی:
در این روش درمانی کودک یاد میگیرد که چطور باید مهارت لازم در زمینه های مدیریت زندگی داشته باشد و به طور کلی نقش مشارکتی در درمان دارد و می تواند استرس را کنترل نماید. این روش اثر بخشی خاص خود را دارد.
دارو درمانی:
در صورتی که سطح افسردگی در کودکان از متوسط بیشتر باشد دکتر دارو تجویز می کند تا کودک بتواند مسیر درمان را دقیق تر طی کند و رویکرد قابل قبولی داشته باشد.
خانواده درمانی:
برای درمان افسردگی در کودکان بهتر است که حمایت والدین نیز مدنظر قرار بگیرد به طوری که هرچه والدین مشارکت بیشتری روی تغییر رفتار کودک داشته باشند اثر بخشی بهتر است.
اجازه دهید کودک خودش تصمیم بگیرد:
کودکان باید بتوانند تصمیم گیری بهتری روی شرایط خود داشته باشند یعنی نیاز است که عوامل استرس زا روی کودک شناسایی شود و اجازه صورت بگیرد.
به دنیای کودکان فرزندتان احترام بگذارید:
اینکه کودکان این تصور را داشته باشند که باید رفتارهای افراد بزرگ را از خود نشان دهند اشتباه است پس باید موقعیت کودکان سنجیده شده و شرایط مدنظر قرار بگیرد و قابل قبول باشد.
در ادامه بخوانید: تست افسردگی برای نوجوانان


سوالات متداول

1- ✔️ افسردگی در کودکان چیست؟
✔️ افسردگی در کودکان شاید در همان دوره چندان پر اهمیت نباشد اما به طور کلی شکل های متنوعی دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ علائم افسردگی در کودکان چیست؟
✔️ وقتی علائم افسردگی در کودکان را به خوبی بشناسیم، درمان آسانتر می شود که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.


3- ✔️ درمان افسردگی کودکان چیست؟
✔️ روش های درمانی برای افسردگی در کودکان در هر شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است که در متن مقاله ارائه شده است.
منبع : افسردگی در کودکان