تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سکس تراپی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از انواع روش های روان درمانی، سکس تراپی (Sex Therapy) و یا مشاوره جنسی است، همانطور که می دانید، مسائل و مشکلات جنسی عواقب بسیاری در همه حوزه های زندگی انسان به همراه دارد و منشا بسیاری از اختلافات خانوادگی و زناشویی است. نیاز جنسی از نیاز های اساسی هر انسان بوده و رفع آن منجر به اتفاقات خوب بسیاری می شود.
بنابراین با توجه به اهمیت نیاز جنسی و وجود مشکلات جنسی فراوان در افراد، نیاز به یک فرد متخصص برای رفع این مشکلات و بهبود زندگی زناشویی و جنسی است. این کار بر عهده سکس تراپیست یا روانشناس و مشاور جنسی است. بنابراین زوجین و زنان و مردانی که در این حوزه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، حتما باید برای سکس تراپی اقدام کنند. در این مقاله به بررسی و توضیح کامل سکس تراپی پرداخته شده است.

سکس تراپی چیست
همان طور که ذکر شد سکس تراپی و مشاوره جنسی یکی از گرایش های روانشناسی بوده که افراد از طریق آن می توانند مشکلات، احساسات، عملکرد و صمیمیت جنسی را چه به صورت درمان فردی، زوجی و یا خانوادگی برطرف کنند، مشاوره جنسی می تواند برای افراد در هر سن، جنسیت یا گرایش جنسی از جمله گی، لزبین و یا بایسکشوال موثر باشد.
سکس تراپی معمولا توسط افراد تحصیل کرده در حوزه جنسی و سکس صورت گرفته و این افراد صلاحیت مداخله و درمان در این حوزه را دارند، درمانگران رابطه جنسی با مراجع در مطب یا هر جای دیگر تماس جنسی ندارند. مربیگری جنسی که شامل تماس بدنی باشد، بخشی از جریان اصلی  درمان جنسی نیست. این نوع درمان معمولا طولانی نبوده و با چند جلسه بسیاری مشکلات حل می شوند، با این حال بسته به مشکل جنسی تعداد جلسات متفاوت است.
حتما بخوانید: افزایش میل جنسی زنان

اهداف سکس تراپی چیست
هدف سکس تراپی کمک به افراد برای عبود از مشکلات و چالش های جنسی، جسمی و عاطفی برای داشتن یک سکس رضایت بخش و لذت بخش است. اختلال عملکرد جنسی شایع است و در حقیقت 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان گزارش کرده اند که در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند. بنابراین اهداف سکس تراپی شامل موارد زیر است.
درمان اختلال نعوظ
افزایش میل جنسی
بهبود علاقه جنسی
درمان دیر انزالی
درمان زود انزالی مردان و زنان
افزایش اعتماد به نفس در حوزه رابطه جنسی
رفع عدم پاسخ به محرک های جنسی
رفع ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
درمان اختلال واژینیسموس در زنان
کاهش میل جنسی بیش از اندازه
توانایی کنترل رفتار جنسی
درمان اختلال سادیسم و مازوخیسم
از بین بردن افکار جنسی ناراحت کننده
از بین بردن فتیش های جنسی ناخواسته
درمان زنانی که مورد تجاوز جنسی واقع شده اند
اختلال در ارگاسم زنان
موارد ذکر شده فقط بخشی از مشکلات در حوزه جنسی بوده و به دلیل گسترده بودن این موصوع، مشکلات نیز بسیار زیاد بوده که در سکس تراپی به آن ها پرداخته می شود.
حتما بخوانید: اختلال مازوخیسم جنسی

سکس تراپی چگونه است
سکس تراپی یا مشاوره سکس مانند هر نوع روان درمانی دیگر است و شما با گفتگو در مورد تجربیات، نگرانی ها و احساسات خود و راه های ارائه شده توسط سکس تراپیست مشکلات را رفع می کنید، شما با کمک فرد متخصص رفتار های مناسب و مقابله ای با مشکل جنسی را یاد گرفته و در سکس خود پیاده می کنید. در طی این درمان سکس تراپیست با شما و یا شریک جنسیتان صحبت کرده تا چالش های شما را برطرف کند.
سکس تراپی برای طرف یکی از زوجین را گرفتن و یا ترغیب شما برای انجام کاری نیست.
در ضمن افراد همه لباسهای خود را حفظ کرده و مشاور جنسی نمی تواند با کسی رابطه جنسی برقرار کند و یا به کسی نحوه رابطه جنسی را نشان دهد.
در هر جلسه، درمانگر شما را به سمت مدیریت بهتر و پذیرش نگرانی های شما که ممکن است منجر به اختلال عملکرد جنسی شود، پیش خواهد برد. تمام مکالمات درمانی، از جمله درمان جنسی هم یک محیط حمایتی و هم آموزشی است. این به منظور ایجاد راحتی و تشویق برای تغییر است. شما احتمالاً با تعیین تکالیف و کارهایی که باید برای قرار بعدی انجام دهید، دفتر درمانگر خود را ترک خواهید کرد. به یاد داشته باشید که تمام گفتمان و روند درمان کاملا محرکانه بوده و سکس تراپیست اجازه افشا اطلاعات شما را به هیچ عنوان ندارد.
[تصویر:  1626084163_%D8%B3%DA%A9%D8%B3%20%D8%AA%D...%DB%8C.jpg]
اگر مشکل شما جزو مواردی مثل اختلال نعوظ یا زود انزالی بوده که گاهی نیاز به تجویز دارو دارد، فرد متخصص شما را به یک پزشک ارجاع می دهد. درمانگر جنسی و پزشک می توانند در مورد علائم و نشانه های شما مشورت کنند و برای درمان هر گونه نگرانی جسمی که ممکن است در ایجاد مشکلات جنسی بیشتر نقش داشته باشد، با هم تبادل نظر کنند.
حتما بخوانید: سکس مقعدی
چه زمانی باید به سکس تراپیست مراجعه کرد
یک روش برای تعیین این که آیا شما به جای نوع دیگری از روان درمانگر به مراجعه به یک سکس تراپیست نیاز دارید این است که تجزیه و تحلیل کنید که چه احساسی در زندگی شما بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته و دچار مشکل است.
اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفی شما بسیار تحت تأثیر اختلال در عملکرد جنسیتان قرار گرفته، ایده خوبی است که به یک متخصص در حوزه سکس تراپی و مشاوره سکس مراجعه کنید. به همین ترتیب اگر کمبود صمیمیت یا مشکل در برقراری ارتباط با یک شریک زندگی جدی ترین نگرانی شخصی شما باشد، یک درمانگر رابطه جنسی مکانی برای شروع داشتن رابطه زناشویی مناسب است.
افرادی که در تمایلات و گرایش جنسی مثل بایسکشوال و یا تمایلات همجنسگرایی متفاوت بوده و از این موضوع احساس نگرانی و دوگانگی دارند نیز می توانند به سکس تراپیست مراجعه کنند، همچنین کسانی که دو جنسه بوده و قصد تغییر جنسیت داشته، باید حتما قبل اقدام به عمل تغییر جنسیت با یک سکس تراپیست مشورت کنند و در مواقعی تایید او را برای عمل بگیرند.
در ادامه بخوانید: عمل تغییر جنسیت

کلام آخر
به یاد داشته باشید که مسائل و مشکلات جنسی کاملا شخصی بوده و نیازی به دخالت دادن سایر افراد در آن نیست، مگر در صورتی که شما با شریک جنسی خود به مشکل خورده و زندگی زناشویی شما تحت تاثیر قرار گرفته است. برای انتخاب یک سکس تراپیست مناسب تحقیق کرده و در صورتی که در جلسات اولیه احساس راحتی با آن شخص نداشتید می توانید درمانگر خود را عوض کنید.
دریافت اطلاعات در مورد محل کار سکس تراپیست و میزان تحصیلات و سابقه او نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا بسیاری هستند که بدون تخصص دست به درمان مسائل جنسی زده در حالی که در این موضوع اطلاعات کافی ندارند. بنابراین تحقیق قبل از مراجعه بسیار مهم است.


سوالات متداول

1- ✔️ سکس تراپی چیست؟
✔️ یکی از انواع روش های روان درمانی، سکس تراپی (Sex Therapy) و یا مشاوره جنسی است که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ اهداف سکس تراپی چیست؟
✔️ هدف سکس تراپی کمک به افراد برای عبود از مشکلات و چالش های جنسی و عاطفی مرتبط با آن است که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️ سکس تراپی چگونه است؟
✔️ سکس تراپی مانند هر نوع روان درمانی دیگر است و شما با گفتگو در مورد مشکلاتتان به حل آن می پردازید که در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : سکس تراپی چیست