تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در صورتی که دعاوی علیه خوانده مجهول المکان مطرح شده باشد ، اوراق قضایی مربوط به آن در سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir درج می شود و فرد با مراجعه به این سامانه می تواند از جزییات ابلاغیه ها و آگهی های قضایی خود مطلع شود . همچنین آگهی های اعلامی از قبیل ورشکستگی ، حجر و انحصار وراثت نیز در این سامانه درج می شوند .


امروزه ابلاغیه اوراق قضایی و آگهی های صادر شده توسط مراجع قضایی به شیوه ای کاملا الکترونیک منتشر و به دست مخاطبان آن می رسد ؛ اما در گذشته ابلاغ آگهی ها و همچنین اوراق قضایی به افرادی که مجهول المکان بودند با درج در روزنامه رسمی یا کثیر الانتشار که یک روزنامه کاغذی بود منتشر می شد . تا اینکه سامانه ثنا در قوه قضاییه راه اندازی شد .
یکی از مهم ترین امکاناتی که در سامانه عدل ایران پیش بینی شده است ، امکان مشاهده آگهی های قضایی به شیوه الکترونیکی می باشد ؛ به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم که سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir چیست و چه امکاناتی دارد .
در پاسخ به این سوال ، پس از معرفی سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir ، به ترتیب این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم که نحوه ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی  agahi چگونه است ، امکانات سامانه آگهی الکترونیک قضایی  agahiچیست و نحوه مشاهده آگهی در سامانه آگهی الکترونیک قضایی  agahi به چه صورت است .


معرفی سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir
بر اساس ماده 16 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی که در راستای اجرای مواد 175 و 176 قانون آیین دادرسی کیفری تدوین شده است " در صورت مجهول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری ، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جهت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید " .
همچنین در تبصره 2 همین ماده مقرر شده است که " در هر مورد که به موجب قانون انتشار آگهی ضروری باشد ، انجام آن به طریق فوق کافی و معتبر است ". با استناد به آیین نامه مذکور ، در حال حاضر سامانه ای طراحی شده است که از طریق این سامانه می توان به صورت کاملا الکترونیک ، آگهی های قضایی صادر شده را جستجو و از جزییات آن مطلع شد و همچنین مفاد آگهی های اعلامی را نیز ملاحظه کرد .
با این توضیح که زمانی که خوانده دعوا مجهول المکان است و آدرس و نشانی وی در دسترس نیست و حساب کاربری در سامانه ثنا ندارد ، باید به طریقی از آگهی ها قضایی اعلام شده مطلع شود . در گذشته ابلاغ آگهی های قضایی علیه خوانده مجهول المکان ، از طریق ثبت و انتشار آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار انجام می گرفت ، اما در حال حاضر ، سامانه مخصوصی تحت عنوان سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir ایجاد شده است .
بنابراین برای معرفی سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir باید گفت که تمامی افراد با وارد نمودن اطلاعات هویتی خود در سامانه آگهی می توانند از جزییات مربوط به آگهی های قضایی در خصوص خودشان و همچنین آگهی های اعلامی اطلاع حاصل نمایند تا اگر احیانا به عنوان خوانده دعوا آگهی ها و ابلاغیه هایی برای آنها صادر شده است ، آنها را پس از ثبت نام در سامانه ثنا مشاهده کنند که در ادامه امکانات سامانه آگهی الکترونیک قضایی را توضیح خواهیم داد .
لازم به ذکر است که اگر شخص مجهول المکان با مراجعه به سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir ، آگهی ها و ابلاغیه های خود را مشاهده کند ، این موضوع به اطلاع شعبه رسیدگی کننده می رسد و پس از ثبت تاریخ مشاهده آگهی توسط مخاطب در سامانه آگهی ، آثار قانونی مربوط به مشاهده ابلاغیه های اوراق قضایی از جمله مواعد قانونی برای طرح اعتراض به آرای دادگاه از آن تاریخ اعمال خواهد شد .
حتما بخوانید: مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

نحوه ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi
همانطور که مطرح شد سامانه آگهی الکترونیک قضایی سامانه ای است که به جای روزنامه های کثیر الانتشار ، امکان مشاهده آگهی های قضایی علیه خوانده مجهول المکان را فراهم می کند . به همین دلیل تمامی افراد اعم از اتباع ایرانی و غیر ایرانی قادر هستند که حتی بدون ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا ، اقدام به مشاهده آگهی های قضایی خود نموده و در صورتی که به عنوان خوانده دعوایی برای ایشان ابلاغیه و آگهی ارسال شده است ، از مفاد آن مطلع شوند .
استفاده از امکانات سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir نیازمند اطلاع از نحوه ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir می باشد ؛ به همین دلیل در این قسمت قصد داریم روش های مختلفی که از طریق آنها ورود به سامانه آگهی قضایی امکان پذیر است را مرور نماییم :
1اولین روش و آسان ترین روش و نحوه ورود به سامانه آگهی قضایی agahi آن است که در قسمت آدرس بار مرورگر خود ، عبارت agahi.adliran.ir را تایپ کنید . در این صورت ، به صورت مستقیم وارد سامانه آگهی الکترونیک قضایی خواهید شد . یا اینکه در کادر جستجوی مرورگر خود ، عبارت " سامانه آگهی الکترونیک قضایی " را تایپ کرده و پس از جستجوی نتایج ، مطابق تصویر زیر وارد اولین سایتی که نشان داده شده است بشوید .

[تصویر:  1626259204_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...%DA%A9.jpg]

2دومین روش و نحوه ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی ، از طریق مراجعه به سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir می باشد که همه امکانات این سامانه از قبیل نحوه درخواست عفو در سامانه ثنا نیز فراهم است . زمانی که به سایت عدل ایران وارد شدید ، مطابق تصویر زیر ، از قسمت سمت راست صفحه می توانید گزینه " آگهی های قضایی " را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید . در صورت انتخاب این گزینه ، وارد سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir خواهید شد و می توانید از امکانات آن استفاده کنید .

[تصویر:  1626033051_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C2.jpg]

3علاوه بر روش های ذکر شده ، امکان ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی از طریق سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی www.rrk.ir نیز وجود دارد .

[تصویر:  1626033082_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C3.jpg]

پس از وارد شدن به این سایت ، در بخش پیوندها ، می توان " سامانه آگهی الکترونیک قضایی " را انتخاب و از این طریق وارد سامانه شد .
بیشتر بخوانید: سامانه عدل ایران www.adliran.ir

امکانات سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi
هنگامی که با موفقیت وارد سامانه آگهی الکترونیک قضایی شدید ، می توانید به راحتی از امکانات این سامانه استفاده نمایید . به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به صورت مختصر امکانات مربوط به سامانه آگهی قضایی را بررسی نماییم . در هنگام ورود به سامانه آگهی الکترونیک قضایی ، صفحه ای مطابق تصویر زیر نشان داده می شود که از طریق کادر مشخص شده ، سه گزینه و امکان پیش بینی شده است .

[تصویر:  1626033169_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C4.jpg]

نخست آگهی اوراق قضایی است ؛ با انتخاب این گزینه تمامی ابلاغیه های مربوط به پرونده های حقوقی از قبیل ابلاغ دادخواست قضایی علیه من ، تعیین وقت رسیدگی دادگاه ، تصمیم نهایی دادگاه ، نظریه های کارشناس ، اجراییه های صادر شده و اخطاریه های دادگاه قابل مشاهده است .
البته آگهی اوراق قضایی از طریق سامانه آگهی برای مخاطبانی صادر می شود که در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشند و آدرس از ایشان نیز در بخش نشانی درج نشده باشد که در این صورت ، چون خوانده مجهول المکان تلقی می شود ، ابلاغیه های قضایی وی از طریق این سامانه قابل مشاهده است . اما اگر خوانده مجهول المکان نباشد ، می تواند به صورت عادی پس از مراجعه به سامانه عدل ایران ، اقدام به مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا نماید .
دوم آگهی اعلامی است ؛ علاوه بر ابلاغیه های فوق ، برخی از آگهی های اعلامی همچون آگهی اعلام مشخصات اموال وفق ماده 10 آیین نامه اجرای اصل 49 قانون اساسی ، اعلان حجر ، اعلام موت فرضی ، آگهی انحصار وراثت ، آگهی تحریر ترکه ، آگهی مزایده ، کشف جسد مجهول الهویه ، ابطال سند ، حکم ورشکستگی و مسائلی از این قبیل نیز در سامانه آگهی agahi قابل رویت هستند که بر خلاف مورد قبلی ، ناظر بر مخاطب خاصی نیست ولی با جستجوی آن ، همه افراد می توانند اطلاعات تکمیلی این آگهی ها را در سامانه مشاهده نمایند .
سوم ورود با شناسه و رمز ثنا است ؛ از طریق این گزینه می توان برای مشاهده ابلاغیه ها و آگهی های قضایی به حساب کاربری سامانه ثنا وارد شد و یا در صورت لزوم ، مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را تکمیل نمود . البته جستجوی آگهی های قضایی نیازمند ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا نیست ؛ اما اگر متقاضیان از لیست آگهی های اوراق قضایی متوجه شدند که در این سامانه آگهی برای آنها ثبت شده است ، مشاهده مفاد آگهی های قضایی صرفا پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا میسر است .
بیشتر بخوانید: سامانه احراز هویت ثنا

نحوه مشاهده آگهی در سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi
در قسمت قبل به صورت مختصر ، امکانات سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir معرفی شد ؛ با این حال نحوه مشاهده آگهی ها در این سامانه موضوع مهمی است که در این قسمت قصد داریم به بررسی آن بپردازیم . به همین مناسبت ، ابتدا نحوه مشاهده آگهی اوراق قضایی را توضیح می دهیم و سپس نحوه مشاهده آگهی های اعلامی را ارائه خواهیم نمود .

نحوه مشاهده آگهی اوراق قضایی در سامانه آگهی

۱برای مشاهده آگهی اوراق قضایی در سامانه آگهی agahi.adliran.ir ، نخست باید طبق راهنمای ذکر شده ، به این سامانه وارد شد . سپس از قسمت سمت بالای صفحه ، گزینه " آگهی اوراق قضایی " را انتخاب نمود که مشابه تصویر زیر است .

[تصویر:  1626033299_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C4.jpg]

۲در این مرحله لازم است که کلیه مواردی که با علامت * مشخص شده اند را به صورت کامل تکمیل نمود ؛ که برای اشخاص با تابعیت ایرانی شامل شماره ملی ، نام و نام خانوادگی ( وارد کردن قسمتی از نام خانوادگی کافیست ) و تاریخ تولد است . تاریخ صدور آگهی و بازه زمانی آن را نیز باید مشخص کرده و بر روی گزینه بازیابی اطلاعات کلیک کرد .
۳در صورتی که آگهی های مرتبط با کد ملی و سایر اطلاعات وارد شده وجود داشته باشد ، به صورت تصویر زیر قابل مشاهده هستند . در صورتی که قصد داشته باشید جزییات کامل در خصوص موارد ابلاغیه های قضایی که در این ستون ها نشان داده شده است را مشاهده نمایید ، باید بر روی گزینه مشاهده کلیک کنید .

[تصویر:  1626033322_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C5.jpg]

۴در این صورت ، پیغامی مطابق تصویر زیر نشان داده می شود که باید بر روی گزینه تایید کلیک کنید تا با استفاده از شناسه و رمز شخصی ثنا و دریافت کد ثنا وارد حساب کاربری خود شوید .

[تصویر:  1626033349_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C6.jpg]

۵در این مرحله به صفحه ای مطابق تصویر زیر هدایت می شوید که باید شماره ملی و رمز شخصی ورود به سامانه ثنا را وارد کنید و اگر هم حساب کاربری ثنا ندارید ، از پایین صفحه گزینه " من در این سایت ثبت نام نکرده ام " را انتخاب و مراحل ثبت نام در سامانه را طی کنید .

[تصویر:  1626033372_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C7.jpg]

۶در نهایت ، پس از ورود به حساب کاربری سامانه ثنا ، امکان مشاهده آگهی های قضایی وجود دارد و در صورت لزوم نیز می توان از آن ها پرینت گرفت .

[تصویر:  1626033393_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C8.jpg]


نحوه مشاهده آگهی های اعلامی در سامانه آگهی

۱در خصوص نحوه مشاهده آگهی های اعلامی نیز باید ابتدا به سامانه آگهی الکترونیک قضایی وارد شد و از قسمت بالای صفحه ، این بار گزینه " آگهی اعلامی " را انتخاب کرد .

[تصویر:  1626033420_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...DB%8C9.jpg]

۲پس از تایپ کردن مواردی که در کادرهای مربوطه هست ، گزینه بازیابی اطلاعات را انتخاب نمود . البته تعیین شماره آگهی الزامی نمی باشد ولی برای تسریع در فرایند جستجوی آگهی می توانید موضوع آگهی و مرجع صادر کننده آن را وارد نموده و بازه زمانی صدور آگهی را نیز مشخص نمایید .

[تصویر:  1626033479_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...B%8C10.jpg]

۳در این مرحله لیست آگهی های مربوط به مقادیر اعلام شده به صورت ستون وار قابل ملاحظه است که برای مشاهده جزییات هر یک از آگهی های منتشر شده در این سامانه ، بر خلاف مورد قبلی نیاز به ثبت نام و وارد شدن به سامانه ثنا نمی باشد ؛ چرا که این آگهی های اعلامی مخاطب خاصی نداشته و برای اطلاع همگان منتشر شده است .
در ادامه بخوانید: سامانه خدمات الکترونیک قضایی eblagh.adliran.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- سامانه آگهی الکترونیک قضایی چیست ؟
سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi.adliran.ir سامانه ای است که از طریق آن خوانده مجهول المکان می تواند به آگهی های قضایی همچون ابلاغیه های خود دسترسی داشته باشد و نیز امکان مشاهده آگهی های اعلامی توسط همه افراد در این سامانه فراهم شده است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد معرفی این سامانه و امکانات آن می توانید متن مقاله را ملاحظه نمایید .

2- مشاهده آگهی های قضایی در سامانه آگهی الکترونیک به چه صورت است ؟
برای مشاهده آگهی های قضایی باید وارد سامانه شد و پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده لیست آگهی های قضایی مرتبط به خوانده مجهول المکان در آن قابل ملاحظه است که البته برای خواندن این آگهی ها باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرد که این موضوع به صورت مفصل در مقاله توضیح داده شده است .

3- نحوه مشاهده آگهی های اعلامی در سامانه آگهی agahi چگونه است ؟
برای مشاهده آگهی های اعلامی همه افراد می توانند به این سامانه وارد شده و پس از انتخاب گزینه آگهی اعلامی و  تکمیل کادرهای مربوطه از جزییات مربوط به آن مطلع شوند که نحوه مشاهده آگهی در این سامانه به صورت مرحله به مرحله در مقاله نشان داده شده است .
منبع : سامانه آگهی الکترونیک قضایی agahi