تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حکم عدم پرداخت اقساط مهریه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی عدم پرداخت اقساط مهریه می پردازیم .


وقتی خانم مهریه خود را از آقا مطالبه می کند مرد موظف به پرداخت تمام مهریه به زن است . گرفتن مهریه حق خانم است و تحت هیچ شرایطی نمی توان این حق را از زن سلب کرد . معمولا خانم برای دریافت مهریه به یکی از مراجع صالح در پرداخت مهریه مراجعه می کند و مرجع صالح با صدور حکم پرداخت مهریه ، تکلیف موضوع را مشخص می کند . در اکثر موارد آقایون در این مورد اقدام به ادعای اعسار در پرداخت مهریه می کنند و می گویند که نمی توانند مهریه را به صورت یک جا پرداخت کنند که در این صورت معمولا دادگاه مهریه را به صورت اقساط در می آورد . نحوه تقسیط مهریه در هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است . سوالی که در اینجا ایجاد می شود این است که اگر آقا اقساط مهریه را پرداخت نکند ، تکلیف چیست ؟ ما در این مقاله به بررسی حکم عدم پرداخت اقساط مهریه می پردازیم .


حکم عدم پرداخت اقساط مهریه
در صورتی که دادگاه مهریه را برای آقا تقسیط کند ، مرد با مهریه را در هم قسطی که تعیین شده است پرداخت کند . برای مثال در صورتی که روز دوم ماه حکم صادر شده است ، مرد باید دوم هر ماه به اداره اجرای احکام دادگاه مراجعه کند و سکه را تحویل دهد و رسیدی را که حاکی از پرداخت سکه است را امضا کند . مهریه قسط بندی شده ، هنگام ثبت طلاق ، در دفترخانه ثبت می شود و دفتردار به تعداد اقساط مهریه به خانم و آقا رسید می دهد . در صورتی که آقا بیشتر از 3 قسط را پرداخت نکند ، مهریه از حالت قسط بندی شده خارج می شود و حال می شود . در مقاله حال شدن مهریه در این باره مفصل صحبت کردیم و گفتیم مهریه حال ، مهریه ای است که دریافت آن نیاز به طی زمان خاصی ندارد و زن حق دارد هر زمانی که خواست ، آن را مطالبه کند . در این شرایط اگر آقا بعد از دریافت احضاریه همچنان از پرداخت اقساط مهریه خودداری کند و درخواست اعسار هم ندهد ، خانم می تواند حکم جلب آقا را بگیرد . بنابراین آقایون باید در پرداخت اقساط مهریه خود دقت کنند و آن را با سهل انگار پشت گوش نیاندازند . ضمن اینکه در صورتی که خانم در زمان درخواست مطالبه مهریه اموالی را برای توقیف معرفی نکرده باشد ، در شرایطی که مرد از پرداخت اقساط مهریه خودداری می کند ، اقدام به توقیف اموال مرد برای مهریه کند . 
بنابراین آقایانی که واقعا توانایی مالی پرداخت اقساط مهریه را ندارند ، می توانند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه ، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه بدهند . 


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عدم پرداخت اقساط مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم پرداخت اقساط مهریه پاسخ دهند .
منبع : حکم عدم پرداخت اقساط مهریه