تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع نوار چسب و کاربردهای آن ها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تاریخچه نوار چسب
نوار چسب اولیه در سال 1943، توسط وستا اشتودت که در یک کارخانه مهمات سازی مشغول به کار بود معرفی شد. این کارخانه مهمات را با نوار کاغذی و موم ذوب شده مهر و موم می کردند. اشتودت که نگران بازشدن جعبه ها در میدان جنگ بود یک راه حل پیشنهاد کرد: استفاده از نوار پارچه ای ضد آب. شرکت جانسون و جانسون نوارهای چسب جراحی را با مشخصات پیشنهادی اشتودت تطبیق دادند و سربازان این نوارها را به خاطر قابلیت دفع رطوبتشان “نوار اردک” نامیدند.
پس از جنگ جهانی دوم، نوار چسب در ایالات متحده به عنوان ابزاری مفید برای ساخت خانه استفاده شد. مردم از آن برای وصل کردن مجاری هوای فلزی استفاده می کردند، بنابراین این شرکت محصول را به نام “نوار چسب” تغییر نام داد و آن را با یک رنگ نقره ای تولید شده از آلومینیوم پودر شده عرضه کرد.
نوار چسب چگونه کار می کند؟
نوار چسب برای چسبندگی از آنچه به عنوان چسب حساس به فشار (PSA) معروف است بهره می برد. PSA مخلوط پلیمری نرمی است که از نیروهای وندر والس برای جذب دو جسم به یکدیگر کمک میگیرد. آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در سال 1998 آزمایشاتی را انجام داد تا ببیند که انواع مختلف نوار چسب در کانال های آب بندی شده چگونه عمل می کند و در مقایسه با سایر محصولات، نوار چسب خیلی موفق عمل نمی کند. استفاده از نوار چسب بر روی مجاری هوا نیز امروزه کاربرد زیادی ندارد.
انواع نوار چسب
طرح اولیه نوار چسب ساده اما موثر بود: پارچه ای محکم همراه با فیلم پلی اتیلن جهت ایجاد خواص ضد آب، رنگ آمیزی خاکستری نقره ای برای مطابقت با مجراهای هوای فلزی و یک پوشش ضخیم از چسب برای مهر و موم اتصالات. اما مردم به سرعت تشخیص دادند که می توان از این نوار مخصوص برای اهداف دیگر نیز استفاده کرد. بسیاری از نسخه های جدید- هر یک با کیفیت های پارچه، پلی اتیلن و چسب متفاوت- برای مصارف مختلف تولید شده اند. در نتیجه، تولیدکنندگان اکنون طیف گسترده ای از انواع پلی اتیلن، پارچه و طیف گسترده ای از رنگ ها را ارائه می دهند.
1. نوار چسب معمولی
نوار چسب معمولی با داشتن حجم کم پارچه، یک فیلم پلی اتیلن نازک و یک چسب کم وزن، در کاربردهایی که عمر طلانی ندارند به خوبی م یتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
2. نوار چسب صنعتی
نوار چسب های صنعتی از پلی اتیلن و پارچه قویتری بهره می برند که باعث می شود برای کارهای سنگین تر استفاده شوند. یک نوع محبوب نوار چسب صنعتی مدل چند رنگ آن است که در نمایشگاه فرش برای چسباندن فرش ها در جای مشخص استفاده می شود.
3. چسب حرفه ای
این نوارها از نظر مقاومت، چسبندگی و دوام از نوار چسب صنعتی قوی تر هستند.
4. نوار چسب عایق
به طور معمول، این نوارها مشکی مات هستند و حداقل انعکاس نور را به همراه دارند. از آنها در استودیوهای عکس برای چسباندن موقت کابل ها به کف یا وسایل روشنایی در موقعیت های عمودی استفاده می شود. این نوع نوار باید بتواند به راحتی با دست پاره شود و هم چنین بدون به جا گذاشتن هیچ ردی بتوان آن را جدا کرد.
5. نوار چسب کاغذی
نوار چسب کاغذی برای اتصال فیلم پلی اتیلن محافظ بر روی درها و پنجره ها در هنگام ساخت خانه قبل از گچکاری دیوارها استفاده می شود. نوار کاغذی که به منظور استفاده چند بارمصرف در فضای باز طراحی شده است، باید بتواند در برابر اشعه ماورابنفش خورشید مقاومت کند و به قاب پنجره های وینیل بچسبد.
6. نوار چسب واقعی
این نوار چسب واقعاً برای آب بندی مجاری هوا در نظر گرفته شده است. این نوار چسب باید دائمی باشد و بتواند در برابر حرارت و فشار هوا برای مدت زمان طولانی مقاومت کند. حتی ممکن است برای برآورده کردن برخی استانداردهای ساختمان سازی، ضد اشتعال نیز باشد.
7. نوار پارچه ای روکش دار
یک رول نوار پارچه ای روکش دار همواره همراه سرنشینان فضاپیماهای آمریکاییست. به این نوع نوار چسب حتی نوار چسب ماموریت هم گفته می شود که در بسیار موارد جان افراد را نجات داده است. این نوار نقشی اساسی در ساخت جاذب های دی اکسید کربن دارد که باعث حفظ جان فضانوردان می شود.
با چنین تنوع گسترده ای، انتخاب نوار چسب مناسب شاید کمی سخت به نظر بیاید. شما می توانید با توجه به کاربرد مورد نیاز، نوع پلی اتیلن، پارچه مناسب و همچنین ضخامت مناسب چسب را برای بهترین عملکرد با کمترین هزینه ارزیابی کنید.