تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: افسردگی جنسی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بسیاری از زوجین بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترکشان، به دلایل مختلف رابطه جنسی سرد و بی روحی را با یکدیگر تجربه می کنند. این سردی عاطفی و مشکلات جنسی سر منشا بسیاری از بدخلقی ها و مشکلات زناشویی بعدی خواهد شد.
حالتی که از آن صحبت می کنیم با نام افسردگی جنسی شناخته می شود و عوارض آن بر زندگی زوجین می تواند خطرناک باشد. بنابراین لازم است که این نوع افسردگی و بی میلی جنسی را بشناسید و با علت های به وجود آمدن افسردگی جنسی به طور کامل آشنا شوید.
اما نکته امیدوار کننده این است که راه هایی برای کاهش افسردگی جنسی وجود دارد. پس اگر دچار اختلالات جنسی، بی میلی جنسی یا بی علاقگی به رابطه جنسی شده اید و نگرانید که مبادا به افسردگی جنسی مبتلا شده باشید؛ مطالعه این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

افسردگی جنسی چیست
یکی از معیار های اساسی بروز افسردگی، عدم ایجاد لذت و بی علاقگی به هر موضوعی است که پیش از این برایتان جذاب بوده است. از طرف دیگر مشکلات جنسی اعم از اختلال نعوظ یا اختلالات مربوط به ارگاسم، کاهش میل جنسی، ناتوانی در شروع رابطه جنسی و لذت بردن از آن و غیره اغلب با اختلال افسردگی همراه می شوند.
افسردگی مستقیما بر هورمون ها یا انتقال دهنده عصبیی که در مغز وجود دارند، اثر می گذارد. این انتقال دهنده های عصبی با تاثیراتی که بر مغز افراد می گذارند باعث افزایش جریان خون در اندام های جنسی می شوند و با وجود افسردگی کارکردشان تا حدود زیادی مختل می شود.
در نتیجه مختل شدن کارکرد هورمون ها، احتمالا شما علاقه ای به رابطه جنسی نخواهید داشت و به هیچ سیگنال جنسی که همسرتان برایتان ارسال می کند، پاسخی نخواهید داد. در برخی مواقع نیز حتی وضعیت بدتر می شود به طوری که ممکن است رابطه جنسی برایتان منزجر کننده باشد و از آن اجتناب کنید و یا دچار اختلالات ارگاسم، نعوظ یا انزال شوید.
حتما بخوانید: اختلال ارگاسم در زنان

علت افسردگی جنسی
افسردگی انواع متفاوتی دارد اما تقریبا تمامی آن ها در یک سری معیار های اصلی با یکدیگر مشترکند. برای این که به علت افسردگی جنسی بپردازیم لازم است که ابتدا علائم جسمی و عاطفی عمده افسردگی را مرور کنیم. برخی از رایج ترین علائم افسردگی عبارتند از:
[list]
[*]غم و اندوه مداوم
[*]عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلا مورد علاقه فرد بودند.
[*]احساس گناه و ناامیدی
[*]بی خوابی و خستگی
[*]تحریک پذیری و اضطراب
[*]ضعف و درد
[*]مشکل در تمرکز
[*]کاهش یا افزایش وزن (ناشی از تغیی در عادات غذایی) 
[/list]
[تصویر:  1625009300_%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A...%DB%8C.jpg]

همانطور که مشخص است هر کدام از این علائم به تنهایی می توانند میل و رفتار های جنسی را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این نباید از تاثیر قرص های افسردگی بر قوای جنسی نیز غافل شد. در حقیقت داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می روند، غالبا عوارض جانبی ناخواسته ای بر میل جنسی و رابطه جنسی زوجین می گذارند. علت افسردگی جنسی به طور کلی تمام مواردی است که می توانند منجر به افسردگی شوند. این موارد عبارتند از:
اضطراب مزمن
فشار روانی زیاد
یائسگی
مشکلات هورمونی
درد های مقاربتی
بارداری
زایمان
درگیری های طولانی مدت با شریک زندگی
اعتماد به نفس پایین نسبت به اندام ها و توانایی های جنسی
اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ، زود انزالی و غیره
تجربه تجاوز
مشکلات پزشکی مانند سرطان، دیابت، مشکلات قلبی و غیره
افسردگی جنسی که زیر مجموعه ای از انواع افسردگی ها به حساب می آید به علل متفاوتی بروز می کند. اگر شما یا شریک جنسی تان به افسردگی جنسی دچار شده اید، قبل از هر اقدامی لازم است که این مشکل را ریشه یابی کنید و بدانید علت این افسردگی چیست تا در گام های بعدی بتوانید اقدامات لازم را برای بهبودی خود یا شریک جنسی تان انجام دهید.
بیشتر بخوانید: عوارض استفاده از قرص های افسردگی

علائم افسردگی جنسی
در رابطه با علائم افسردگی جنسی، تفاوت های جنسیتی وجود دارد. به این معنی که افسردگی به شیوه های متفاوتی بر رفتار های جنسی زنان و مردان تاثیر می گذارد. در این بخش از مقاله علائم افسردگی جنسی را در مردان و زنان بیان کرده ایم.
علائم افسردگی جنسی در زنان
زنان به دلیل این که تغییرات هورمونی زیادی را در زندگی خود تجربه می کنند بیشتر در خطر افسردگی جنسی قرار می گیرند. عوامل خطری که زنان را در معرض تغییرات هورمونی و در نتیجه افسردگی جنسی قرار می دهد عبارتند از:
[list]
[*]دوره های قاعدگی
[*]زایمان
[*]فشار و استرس زیاد در کارهای منزل، شغل و زندگی خانوادگی
[*]یائسگی
[/list]زنان به واسطه عوامل ذکر شده با احتمال بیشتری به افسردگی جنسی مبتلا خواهند شد و علائمی که در زنان بروز می کند ممکن است به هر کدام از حالت های زیر خود را نشان دهد:
خشکی واژن و درد های مقاربتی
مشکلات ارگاسم
عدم تحریک پذیری جنسی

علائم افسردگی جنسی در مردان
عامل اصلی افسردگی جنسی در مردان با زنان متفاوت است به گونه ای که بیشتر مردان به دلیل اضطراب، اعتماد به نفس پایین، احساس گناه و شرم به دلیل مشکلات جنسی خاص مانند اختلال نعوظ، زود انزالی و غیره به افسردگی جنسی مبتلا می شوند. علاوه بر این در مردان، دارو های ضد افسردگی نیز تاثیرات منفی زیادی بر انزال و نعوظشان دارد. علائم افسردگی جنسی در مردان عبارت است از:
اختلال نعوظ
کاهش میل جنسی و بی علاقگی به سکس
ناتوانی در شروع رابطه جنسی یا لذت بردن از آن
اختلالات انزال مانند زود انزالی و دیر انزالی
نکته قابل توجه درباره افسردگی جنسی این است که افرادی که با این مشکل مواجه می شوند به نوعی داخل یک چرخه معیوب گرفتار خواهند شد. به این صورت که کمبود اعتماد به نفس، اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ و زود انزالی، درد های مقاربتی و غیره منجر به ایجاد افسردگی جنسی می شوند.
در حالی که افسردگی جنسی باعث تشدید هر کدام این موارد شده و به مشکلات جنسی دامن می زند. بنابراین فردی که به افسردگی جنسی مبتلا می شود در صورتی که درمان نشود، با گذشت زمان افسردگی شدید تر و اختلالات جنسی بیشتری را تجربه خواهد کرد.
حتما بخوانید: اختلال نعوظ
درمان افسردگی جنسی
اگر به مشکلات جنسی که در قسمت قبل اشاره شد دچار شدید و با توجه به علت ها و علائم افسردگی جنسی، متوجه شدید که به این اختلال مبتلا شده اید؛ با مطالعه این بخش از مقاله می توانید با درمان افسردگی جنسی آشنا شوید و با اقدام فوری مانع از وخامت بیشتر این بیماری شوید.
مراجعه به پزشک
اگر دارو های ضد افسردگی مصرف می کنید و احتمال می دهید که علت افسردگی جنسی تان اثرات جانبی این دارو ها باشد؛ اولین اقدامتان باید مراجعه به پزشک باشد. در چنین مواقعی احتمالا پرشک دارو های دیگری برایتان تجویز خواهد کرد که اثرات مخرب دارو های قبلی را نداشته باشند مانند: میرتازاپین (Remeron) ، نفازودون (Serzone) و بوپروپیون (Wellbutrin).
این دارو ها معمولا عوارض جانبی جنسی ایجاد نمی کنند و به بهبود افسردگی جنسی شما کمک خواهند کرد. یک احتمال دیگر این است که پزشک برایتان تجویز می کند که دوز داروی افسردگی را بعد از انجام رابطه جنسی مصرف کنید. علاوه بر این می توانید با مشورت پزشک داروی ویاگرا را برای بالا بردن عملکرد جنسی تان استفاده کنید.
ورزش کردن
ورزش منظم باعث تنظیم هورمون ها شده و انرژی و نشاط بیشتری برایتان به ارمغان می آورد. یکی از بهترین ورزش هایی که می توانید انجام دهید، تمرینات کگل است که باعث افزایش جریان خون در اندام های تناسلی تان شده و میل جنسی تان را افزایش می دهد.
سبک زندگی سالم
داشتن سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف الکل و سیگار می شود، می توانید استرس کمتر، خواب با کیفیت تر و بدن سالم تری داشته باشید. علاوه بر این با این اقدام، ترشح هورمون ها در مغزتان به تعادل بیشتری می رسد.
کنترل استرس
اگر علت افسردگی جنسی تان استرس باشد، با رعایت یک سری نکات مانند خواب با کیفیت و بیشتر، مراقبه و انجام تمرینات تنفسی می توانید از شدت استرستان بکاهید و در نتیجه در جهت درمان بیماری افسردگی جنسی خود قدم موثری بردارید.
ایجاد تنوع در رابطه جنسی
گاهی یکنواختی روابط جنسی بر ملال و افسردگی جنسی دامن می زند. برای ایجاد یک رابطه جنسی پر شور تر و ایجاد علاقه به سکس می توانید فضای جدیدی برای رابطه جنسی تان در نظر بگیرید، پوزیشن های متنوع و هیجان انگیز را امتحان کنید، از شمع و گل برای رمانتیک کردن اتاق خوابتان استفاده کنید و مهم تر از همه درباره علایق جنسی خود صراحتا با شریک جنسی تان صحبت کنید.
در ادامه بخوانید: بهترین پوزیشن های سکس

کلام آخر
افسردگی و درمان های دارویی مرتبط با آن گاهی اوقات باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلالات جنسی در زندگی زناشویی افراد می گردد. این مشکلات جنسی که شامل اختلالات ارگاسم، نعوظ، انزال و غیره می شوند به افسردگی جنسی منجر خواهند شد. علت افسردگی جنسی هر موردی که باشد با کمک پزشک و با انجام اقداماتی نظیر ورزش، رژیم غذایی سالم، تنوع در سکس و غیره قابل درمان خواهد بود.


سوالات متداول

1- ✔️ افسردگی جنسی چیست؟
✔️ افسردگی جنسی شامل طیفی از اختلالات جنسی می شود که مبنایشان اختلال افسردگی است و در متن مقاله به طور کامل بیان شده اند.


2- ✔️ علت افسردگی جنسی چیست؟
✔️ افسردگی جنسی به علل متفاوتی اتفاق می افتد مانند عوارض دارو های افسردگی، تجربه تجاوز، تغییرات هورمونی و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده اند.


3- ✔️ افسردگی جنسی چگونه درمان می شود؟
✔️ برای درمان افسردگی جنسی راه هایی وجود دارد مانند ورزش کردن، کنترل کردن استرس، مراجعه به پزشک و غیره که در مقاله به تفصیل توضیح داده شده اند.
منبع : افسردگی جنسی چیست