تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کارنامه سبز کنکور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ، اون دسته از داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی نیستن ، می تونن با تحلیل درست کارنامه سبز خودشون شانس شون رو برای تغییر دادن به انتخابای پایین تری که احتمال قبولی داشتن ، امتحان کنن .


هر سال بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری توسط سازمان سنجش ، عده ای از داوطلبا از نتیجه قبولی شون راضی نیستن و دنبال راه چاره ای هستن تا بتونن قبولی خودشون رو به انتخابای پایین تر تغییر بدن . به همین خاطر درخواست های زیادی مبنی بر تغییر اولویت های انتخاب رشته به سازمان سنجش ارسال میشه . سازمان سنجش حداکثر ده روز بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ، کارنامه ای رو تحت عنوان کارنامه سبز کنکور سراسری در اختیار داوطلبا قرار میده .
زمان انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری با دو دسته داوطلب رو به رو میشیم ، دسته اول از قبولی خودشون راضی و خوشحال هستن و دسته دوم به هر دلیلی از قبولی شون راضی نیستن و دنبال راه حلی برای تغییر انتخاباشون هستن . به خاطر اهمیتی که کارنامه سبز برای داوطلبای دسته دوم داره تو این مقاله راجع به کاربردهای کارنامه سبز و نحوه استفاده از اون توضیح دادیم . همراهمون باشین !

کارنامه سبز کنکور سراسری چیست
کارنامه سبز ، به کارنامه ای گفته میشه که بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری روی سایت سنجش به آدرس sanjesh.org قرار می گیره تا داوطلبایی که از قبولیشون راضی نیستن ، با بررسی و تحلیل این کارنامه بتونن قبولی نهایی خودشون رو تغییر بدن .
به کارنامه سبز ، کارنامه محرمانه و یا کارنامه نهایی هم گفته میشه . این کارنامه بصورت جداگونه برای هر داوطلبی صادر میشه و شامل کد رشته محل های انتخابی فرد در فرم انتخاب رشته ، رتبه داوطلب برای هر رشته محل ، و رتبه آخرین فرد قبولی برای اون رشته می باشد.

همونطور که در مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری بطور مفصل گفته بودیم ، بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ، نرم افزار انتخاب رشته سازمان سنجش ، شروع به بررسی فرم انتخاب رشته تموم داوطلبا به ترتیب رتبه می کنه و روی هر کدوم از انتخابا که ظرفیت خالی داشته باشه ، میمونه و اون رشته محل به عنوان قبولی نهایی انتخاب میشه و ادامه انتخابای داوطلب چک نمیشه که زمان اعلام نتایج نهایی قبولی داوطلبا منتشر میشه .

حالا دو دسته داوطلب داریم ، دسته اول داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی هستن ، این افراد با مشاهده کارنامه سبزشون فقط می تونن وضعیت قبولیشون رو در انتخابای پایین تر ببینن و متوجه بشن که در کدوم انتخاباشون شانس قبولی داشتن .

دسته دوم افرادی هستن که به دلایلی مثل عدم آگاهی ار نحوه انتخاب رشته و یا اشتباه وارد کردن کد رشته محل های خودشون در حال حاضر از قبولیشون راضی نیستن . این دسته از داوطلبا می تونن کارنامه نهایی خودشون رو به دقت بررسی کرده تا بیینن احتمال قبولیشون تو کدوم رشته محل ها وجود داره و در صورت علاقه به اون رشته محل برای تغییر رشته با کارنامه سبز خودشون اقدام کنن .

هر ساله افرادی هستن که بعد اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در هیچ رشته محلی قبول نشدن و در انتخاب رشته کنکور سراسری اصطلاحا " مردود " شدن ، این دسته از داوطلبا احتیاجی به بررسی کارنامه سبزشون ندارن چون تو هیچ کدوم از انتخاباشون قبول نشدن و سیستم کل انتخابا رو براشون چک کرده و چون هیچ رشته محلی براشون ظرفیت نداشته ، قبولی نهایی نداشتن . این دسته از داوطلبا می تونن به تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ، ثبت نام بدون آزمون ها و یا شرکت در آزمون سال آینده فکر کنن .
بیشتر بخوانید: دریافت کارنامه کنکور سراسری

کاربردهای کارنامه سبز کنکور سراسری
تا الان کاربردهای کارنامه سبز تا حدودی براتون مشخص شده ، تو این قسمت تموم موارد استفاده از کارنامه سبز رو توضیح دادیم تا بدونین با کارنامه محرمانه خودتون چجوری اولویت هاتون رو تغییر داده و لغو محرومیت بگیرین . کارنامه سبز فقط برای داوطلبایی کاربرد داره که به هر دلیلی از قبولی نهایی خوشون راضی نیستن . این دسته از داوطلبا با کارنامه سبزشون به 3 روش زیر می تونن برای تغییر رشته شون اقدام کنن .

1ارسال درخواست اینترنتی به سازمان سنجش
زمانی که کارنامه سبز منتشر میشه سازمان سنجش در صفحه ارسال درخواست اینترنتی ، لینک بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری و تقاضای بررسی اولویت بعدی رو فعال می کنه تا داوطلبایی که از قبولی خودشون راضی نیستن ، بعد از بررسی کارنامه سبزشون درخواست تغییر اولویت داده و در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد بتونن قبولی خودشون رو تغییر بدن .

2رفع محرومیت از دوره های روزانه سال بعد
داوطلبایی که قبولی نهایی شون یکی از رشته های دوره روزانه ( با آزمون و بدون آزمون ) هستش از انتخاب رشته دوره روزانه سال آینده محروم هستن . اون دسته از افرادی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری سال آتی به هدف قبولی در دوره روزانه رو دارن ، حتما زمان انتشار کارنامه سبزشون باید درخواستی مبنی بر لغو محرومیت روزانه سال آینده رو از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش تنظیم کنن .
بیشتر بخوانید: سیستم پاسخگویی سازمان سنجش

3مراجعه حضوری به دانشگاه مورد نظر برای تغییر اولویت
دسته ای از داوطلبا هستن که بدون داشتن اطلاع درست از رشته ها و دانشگاه اقدام به انتخاب رشته کردن ، اما همون ترم اول متوجه میشن که به رشته یا دانشگاهشون علاقه ای ندارن . اگه با بررسی کارنامه سبزشون متوجه شدن که شانس قبولی تو یکی از انتخابای پایین ترشون وجود داره که به اون رشته علاقه بیشتری هم دارن ، می تونن ترم اول رو در دانشگاه قبولیشون بگذرونن و برای ترم دوم با کارنامه نهایی شون به دانشگاه مقصد رفته و درخواست ثبت نام تو رشته قبولی شون رو داشته باشن .
داوطلبایی هم هستن که اصلا راضی نیستن حتی یک ترم هم تو دانشگاه قبولیشون تحصیل کنن ، این داوطلبا بهتره تا در اولین فرصت با کارنامه سبز خودشون به دانشگاه مقصد رفته و درخواست خودشون رو مطرح کنن . البته باید در نظر داشته باشین که شانس موافقت در این حالت خیلی کم هستش .

اگه بعد از خوندن این مقاله سوال یا ابهامی در مورد کارنامه سبز کنکور سراسری 1400 براتون پیش اومد ، می تونین از کارشناسای تحصیلیکو کمک بگیرین . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش . همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو باشین تا به محض انتشار کارنامه سبز کنکور مطلع بشین .
در ادامه بخوانید: راهنمای جامع مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری


سوالات متداول

1- ✔️ کارنامه سبز کنکور سراسری چه کاربردی داره ؟
✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، مشاهده کارنامه سبز کنکور به داوطلبا اطلاعاتی در رابطه با شانس قبولی و یا عدم قبولی سون رو در فرم انتخاب رشتشون میده .

2- ✔️ کارنامه محرمانه کنکور سراسری چه زمانی منتشر میشه ؟
✔️ کارنامه محرمانه کنکور سراسری ، چند روز بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور منتشر میشه که به محض انتشار تو این مقاله اطلاع میدیم .

3- ✔️ کارنامه نهایی کنکور سراسری از طریق چه سایتی منتشر میشه ؟
✔️ کارنامه نهایی کنکور سراسری ، از طریق سایت سنجش منتشر میشه که آدرس اون در متن مقاله گفته شده .
منبع : کارنامه سبز کنکور