تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تغییر رشته با کارنامه نهایی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
درخواست انتقالی و تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور برای داوطلبایی امکان پذیره که بعد از انتشار کارنامه نهایی دیدن که در رشته محلی ، رتبشون از رتبه آخرین فرد قبولی کمتره . این افراد می تونن با مراجعه حضوری به دانشگاه مد نظرشون درخواست انتقالی رو ثبت کنن .


کارنامه سبز یا همون کارنامه نهایی کنکور سراسری یک هفته بعد از اعلام نتایج کنکور در سایت سازمان سنجش منتشر شد و داوطلبا با بررسی اون می تونن ، ببینن وضعیتشون در رشته محل های انتخابی که در فرم انتخاب رشته وارد کرده بودن به چه صورتی بوده .
داوطلبا با استفاده از این برگه علاوه بر اینکه می تونن درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور رو ثبت کنن می تونن درخواست انتقالی و تغییر رشته به دانشگاهی که پایین تر از رشته محل قبولیشون بوده رو هم بدن . اما چگونه با کارنامه سبز انتقالی بگیریم ؟ اصلا تغییر رشته با کارنامه سبز امکان پذیره ؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشین .

چگونه با کارنامه سبز انتقالی بگیریم و تغییر رشته دهیم
در برگه نهایی کنکور سراسری برای تمام انتخاب ها ، رتبه در هر رشته محل داوطلبا با رتبه آخرین فردی که در  اون رشته محل پذیرش شده نوشته میشه . یعنی داوطلبا بعد از انتشار کارنامه سبز کنکورشون می تونن در تمام انتخاب هاشون ببین چقدر با آخرین فرد قبولی اختلاف رتبه داشتن .

اما از اونجایی که نرم افزار سازمان سنجش دونه دونه انتخاب ها رو می خونه و در اولین انتخابی که داوطلب رتبش از رتبه آخرین فرد قبولی کمتر باشه همون جا متوقف میشه و دیگه بقیه انتخاب ها رو نمی خونه ، داوطلبا با استفاده از این کارنامه می تونن ببینن که در کدوم یکی از انتخاب های بعد از قبولیشون شانس پذیرش داشتن .

داوطلبا با بررسی این موضوع می تونن درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور رو در سیستم پاسخگویی سنجش ثبت کنن . اما سازمان سنجش در صورتی با این درخواست داوطلبا موافقت می کنه که بعد از بررسی فرم انتخاب رشته اونا ببینه که واقعا اشتباهی در انتخاب رشته به وجود اومده ، مثلا یک کد رشته محل پرستاری به اشتباه بین انتخاب های پزشکی قرار گرفته .
بیشتر بخوانید: درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور

اما یک راهه دیگه برای ورود به رشته محل پایین تر از رشته محل قبولی اینه که شما با استفاده از کارنامه سبز درخواست انتقالی و تغییر رشه رو ثبت کنین . حالا چه جوری ؟

ببینین برای گرفتن انتقالی با استفاده از کارنامه سبز کنکور باید در دانشگاه محل قبولیتون ثبت نام کنین ،  حداقل یک ترم رو اونجا تحصیل کنین و بعد از گذشت یک ترم ، به همراه برگه نهاییتون به اون دانشگاه دلخواهتون برین و بگین من طبق کارنامه سبز کنکور حد نصاب دانشگاه شما رو کسب کردم و می خوام به این دانشگاه انتقالی بگیرم و یا تغییر رشته بدم که دانشگاه مد نظر هم در صورت وجود ظرفیت خالی ( که معمولا هم وجود داره ) با درخواست شما موافقت می کنه .

حالا چرا می گیم اول باید ثبت نام کنین و بعد برین ؟ اصلا چرا همون اول برای ثبت نام دانشگاه دلخواه مراجعه نکنین ؟

ببینین اگه شما بلافاصه بعد از انتشار کارنامه نهایی کنکور به دانشگاه مد نظرتون مراجعه کنین ، اون دانشگاه هنوز نمی دونه ظرفیت خالی داره یا نه و می دونه به تعداد صندلی های خالی خودش دانشجو پذیرش کرده ، پس احتمال اینکه با درخواستتون موافقت نکنن خیلیه .
اما وقتی بزارین مدت زمان ثبت نام قبولی های دانشگاه تموم بشه و بعد برین ، دیگه دانشگاه می دونه که چقدر صندلی خالی داره و می خواد این صندلی های خالیش تکمیل بشه و با درخواست شما به راحتی موافقت می کنه .
بیشتر بخوانید: راهنمای مشاهده کارنامه سبز سازمان سنجش


نکاتی که در زمان گرفتن انتقالی و یا تغییر رشته با کارنامه سبز باید رعایت کرد
اما برای گرفتن انتقالی با کارنامه سبز توجه به یک نکته هم اهمیت بالایی داره و باید حتما بهش توجه داشته باشین تا بعدا پشیمون نشین .

نکته مهمی باید بهش توجه کنین اینه که در صورتی در دانشگاه قبولی مرحله اولتون ثبت نام کنین که اگر یک درصد هم با انتقالی شما موافقت نشد به اون رشته علاقه داشته باشین و همون رو ادامه بدین . یعنی جوری نباشه که کلا به اون رشته هیچ علاقه ای نداشته باشین و تحت هیچ شرایطی نخواین در اون ادامه تحصیل بدین . پس در نظر داشته باشین که امکان داره دانشگاه مد نظر شما با انتقالی شما موافقت نکنه .
حالا اگه دانشگاه محل قبولیتون روزانه بود و دانشگاه مد نظرتون با انتقالی و یا تغییر رشته شما موافقت نکرد و هیچ جوره نخواستین در دانشگاه اول تحصیل کنین ، می تونین برای اینکه از انتخاب رشته دوره روزانه سال بعد محروم نشین درخواست لغو محرومیت رو در سایت سنجش ثبت کنین . سنجش هم این درخواست شما رو بررسی می کنه و ممکنه باهاتون موافقت کنه .
بیشتر بخوانید: محرومیت از کنکور سراسری

مشاوره گرفتن انتقالی و تغییر رشته با کارنامه سبز
شاید برای خیلی از داوطلبا سوال پیش بیاد که آیا میشه بدون ثبت نام کردن در رشته محل قبولی اول برای گرفتن انتقالی با کارنامه سبز اقدام کنیم ؟
در جواب به این افراد میشه گفت این امکان برای شما وجود داره که اصلا در رشته محل اولتون ثبت نام نکنین و مستقیم برین سراغ رشته محل دلخواه که در انتخاب های بعدیتون قرار گرفته ، ولی این رو در نظر داشته باشین که در صورتی که دانشگاه دلخواهتون با انتقالی شما موافقت نکنه شما شانس ثبت نام در رشته محل اول رو به طور کلی از دست میدین و دیگه راهی برای ثبت نام در اون رو ندارین . پس در صورتی این کار رو انجام بدین که به طور صد در صد مطمئنین که رشته محل اول رو نمی خواین ثبت نام کنین .
در ادامه بخوانید: کارنامه سبز چیست ؟
کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن با به تموم سوالا و ابهامای شما در خصوص اینکه چگونه با کارنامه سبز انتقالی بگیرین پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین .


سوالات متداول

1- ✔️ چه جوری میشه توسط کارنامه سبز انتقالی بگیریم ؟
✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد برای گرفتن انتقالی توسط کارنامه سبز باید به دانشگاه مد نظر مراجعه کنین .

2- ✔️ شرط موافقت برای درخواست انتقالی به وسیله کارنامه سبز چیه ؟
✔️ یکی از این شروط داشتن ظرفیت اضافه در دانشگاه مد نظره که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده .

3- ✔️ چه کسایی می تونن درخواست انتقالی به وسیله کارنامه سبز رو داشته باشن ؟
✔️ همه داوطلبایی که طبق کارنامه سبزشون حد نصاب قبولی در رشته محلی بعد کد رشته محل قبولی رو داشته باشن می تونن درخواست انتقالی بدن ، توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده .
منبع : تغییر رشته با کارنامه نهایی