تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: رتبه کل در سهمیه نهایی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
رتبه کل در سهمیه نهایی کنکور سراسری ، یکی از اطلاعات نوشته شده در کارنامه اولیه داوطلباست . تموم کسایی که در کنکور سراسری ثبت نام کردن ، با مشاهده این رتبه متوجه میشن بین تموم افرادی که دارای سهمیه یکسان بودن و در یک گروه آزمایشی شرکت کردن ، چه جایگاهی رو دارن.


سهمیه های کنکور سراسری پارامتری مهم برای سنجش داوطلبا هستن و نشون دهنده یک جامعه آماری کوچیک از تموم داوطلبای شرکت کننده در این آزمونن . داوطلبای کنکور سراسری تو سهمیه های مختلفی مثل مناطق ، ایثارگران 5 و 25 درصد ، رزمندگان و خانواده شهدا تقسیم بندی میشن که این سهمیه ها زمان ثبت نام کنکور سراسری توسط داوطلب و با توجه به شرایطش مشخص میشه .
حدودا یک ماه بعد از برگزاری آزمون سراسری ، نتایج اولیه کنکور در قالب یک کارنامه برای داوطلبا صادر میشه که در اون اطلاعات مختلفی از جمله درصد دروس کنکور ، رتبه در سهمیه ، رتبه کل در سهمیه ، رتبه کشوری و ... نوشته شده .  رتبه کل در سهمیه نهایی اصولا از یک شروع شده و تا آخرین نفر شرکت کننده در هر سهمیه ادامه داره که عدد منحصربفردی نیست یعنی هر سال همزمان چندین رتبه برابر در سهمیه نهایی داریم بطور مثال ممکنه 5 رتبه 90 در سهمیه نهایی داشته باشیم یکی تو سهمیه رزمندگان ، یکی تو سهمیه منطقه یک و ... .
از اونجایی که انقدر تعداد رتبه ها در کارنامه اولیه زیاده که داوطلبا دچار سردرگمی میشن و نمی دونن مفهوم هر رتبه چیه و کجا باید ازش استفاده کنن . به همین دلیل در ادامه این مقاله در مورد یکی از این رتبه ها تحت عنوان رتبه کل در سهمیه توضیح دادیم.

سهمیه نهایی در کنکور چیست
با توجه به زیاد شدن تعداد متقاضیای شرکت کننده در کنکور سراسری و سنگین شدن رقابت بین داوطلبا ، یکی از اهداف اصلی از ایجاد سهمیه های مختلف برای پذیرش در دانشگاه ها ، داشتن برابری و عدالت با توجه به امکانات و رفاه آموزشی برای متقاضیای ادامه تحصیل در دانشگاه ها هستش .
تموم متقاضیای کنکور سراسری زمان ثبت نام باید بر اساس شرایط خودشون بند 27 فرم اینترنتی ثبت نام رو که مربوط به سهمیه ها هستش ، تکمیل کنن تا زمان تصحیح اوراق این آزمون ، هر داوطلبی با توجه به سهمیه انتخابی خودش سنجیده بشه . سهمیه های کنکور سراسری تو چند دسته تقسیم میشن که شامل : سهمیه مناطق یک و دو و سه ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصدی و سهمیه خانواده شهدا هستش .
به سهمیه ای که داوطلب در اون سنجیده میشه و بر اساس اون رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه در سهمیه نهایی برای هر زیر گروه بدست میاد رو سهمیه نهایی میگن که در کارنامه اولیه این سهمیه نهایی برای اطلاع داوطلبا نوشته شده .

[تصویر:  1601272533_%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%B1%20%D...%D9%84.png]

برای اطلاع از رتبه در زیر گروه های کنکور سراسری و کاربرد اون در انتخاب رشته حتما مقاله زیر رو بخونین .
بیشتر بخوانید: سهمیه ایثارگران


نحوه بدست آوردن رتبه کل در سهمیه نهایی کنکور
همونطور که گفتیم ، زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری برای تموم داوطلبایی که در این آزمون ثبت نام کردن یک کارنامه اولیه ( مطابق شکل ) توسط سازمان سنجش صادر میشه که در اون اعداد زیادی مثل رتبه کل کشوری ، رتبه در سهمیه ، رتبه در زیر گروه ها و ... نوشته شده .

[تصویر:  1601381954_1565421304_%D9%BE%D8%B1%DB%8C...%D8%A7.png]

همونطور که می بینین تو کارنامه کنکور سراسری درصد همه دروس امتحانی داوطلب نوشته شده ، نرم افزار سازمان سنجش بر اساس درصدهای کسب کرده در این آزمون ، تراز همه داوطلبا رو در هر زیر گروه محاسبه کرده و با توجه به این تراز بدست اومده رتبه یا جایگاه هر کسی رو نسبت به بقیه داوطلبایی که دارای یک سهمیه برابر هستن ، تو هر زیر گروه مشخص می کنه .

برای اینکه بهتر متوجه این قضیه بشین ، در جدول زیر ترتیب مراحل تحلیل یک کارنامه ( کارنامه تصویر ) رو براتون گذاشتیم :

ترتیب مراحل
نام مراحل
اقدامات انجام شده در هر مرحله
یک
محاسبه درصد داوطلب در همه دروس
در مرحله اول نرم افزار تخمین درصد سازمان سنجش ، بر اساس سوالای درست و غلط داوطلب اقدام به محاسبه همه دروس این آزمون می کنه .
دو
محاسبه نمره کل نهایی در هر زیر گروه
با استفاده از درصدهای بدست اومده در هر درس و ضرایب در زیر گروه ها تراز کل رو برای هر زیر گروه محاسبه می کنن . بطور مثال کنکور تجربی 5 زیر گروه داریم که ضریب دروس تو همه این زیر گروه ها با هم متفاوته و همین باعث تفاوت در نمره بدست اومده در هر زیر گروه میشه .
سه
محاسبه رتبه در سهمیه نهایی هر زیر گروه
در این قسمت با توجه به نمره کل داوطلبا در هر زیر گروه باید رتبه داوطلب تعیین بشه . برای محاسبه این رتبه ، تراز داوطلبایی که سهمیه برابر دارن با هم مقایسه شده و به داوطلبی که بالاترین تراز رو کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده میشه و به همین ترتیب رتبه ها بالا میرن .
چهار
بدست آوردن ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها
 تو این قسمت با مقایسه نمره کل هر زیر گروه داوطلب ، بالاترین نمره به عنوان ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها در نظر گرفته میشه .

بیشتر بخوانید: رتبه در زیر گروه چیست

هر داوطلب در چندین حالت مختلف بین کل شرکت کننده های آزمون گروه آزمایشی خودش سنجیده میشه که در هر کدوم رتبه های متفاوتی رو هم به دست میاره اما از مهم ترین این رتبه ها که زمان انتخاب رشته کنکور سراسری خیلی تاثیر داره ، میشه به رتبه در سهمیه نهایی هر داوطلب در زیر گروه ها و رتبه کل در سهمیه نهایی اشاره کرد .



به محض اینکه کارنامه اولیه کنکور سراسری رتبه کل در سهمیه نهایی از مقایسه ماکزیمم رتبه کل در هر زیر گروه داوطلبای شرکت کننده در سهمیه های یکسان بدست میاد و بالاترین ماکزیمم نمره همون رتبه 1 در زیر گروه می باشد.

تا اینجا متوجه شدین که رتبه کل در سهمیه نهایی نشون دهنده جایگاه تموم داوطلبای دارای سهمیه مشابه هستش که اصولا بهترین رتبه بدست اومده داوطلب در جدول رتبه در سهمیه نهایی هر زیر گروهه . زمان انتخاب رشته کنکور سراسری باید توجه داشته باشین که اگه زیر گروه مشخصی رو در نظر دارین بهتره حتما رتبه در سهمیه نهایی اون زیر گروه رو در نظر گرفته و با توجه به اون رتبه انتخاب رشته خودتون رو انجام بدین .
داوطلبایی که تصمیم به انتخاب رشته دانشگاه آزاد رو دارن ، حتما باید در نظر داشته باشن که ملاک پذیرش دانشگاه آزاد رتبه کشوری هستش ، در اصطلاح این دانشگاه بدون اعمال سهمیه اقدام به پذیرش دانشجو می کنه بنابراین زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد فقط به رتبه کشوری خودتون توجه داشته باشین .
برای داشتن یک انتخاب رشته بی نقص و اصولی ، خوندن مقاله زیر پیشنهاد میشه .
در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری
اگه بعد از خوندن این مقاله سوال یا ابهامی در خصوص اطلاعات کارنامه کنکور و انتخاب رشته داشتین ، می تونین از کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو کمک بگیرن . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش . همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو باشین تا از تموم اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع بشین .


سوالات متداول

1- ✔️ منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست ؟
✔️ رتبه کل در سهمیه نهایی ، نشون دهنده رتبه اصلی داوطلب در سهمیه انتخابیشه که تو متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده .

2- ✔️ اهمیت سهمیه ها در کنکور سراسری چه زمانی مشخص میشه ؟
✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، رتبه داوطلبا در دو جامعه آماری کشوری و سهمیه نهایی سنجیده میشه .

3- ✔️ کدوم رتبه کارنامه ملاک انتخاب رشته کنکور سراسری هستش ؟
✔️ رتبه کل در زیر گروه مورد نظر ملاک انتخاب رشته کنکور سراسریه که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده .
منبع : رتبه کل در سهمیه نهایی چیست