تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تحصیل پزشکی در خارج از کشور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور برای تحقق هدف خود می بایست تحقیقات لازم را درباره شرایط معدل، مدرک زبان و آزمون های ورودی پزشکی در کشورهای خارجی انجام دهند و بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور و هزینه تحصیل در دانشگاه های خارجی را بررسی نمایند.


قبولی و تحصیل در رشته پزشکی کاری پر زحمت و سخت بوده، اما از طرفی درآمد بالا و شان و منزلت پزشکان در جامعه باعث می شود که هر سال افراد زیادی برای پذیرفته شدن در دانشگاه های پزشکی کشور، در کنکور به رقابت بپردازند. در این بین به علت محدود بودن ظرفیت پذیرش این دانشگاه ها، بسیاری از داوطلبان با استعداد از قبولی و ادامه تحصیل در این رشته پرطرفدار باز می مانند.
تحصیل پزشکی در خارج از کشور یکی از گزینه های پیش روی داوطلبان رشته پزشکی بوده که به هر دلیلی نتوانسته اند نتایج دلخواه خود را در کنکور به دست آورند. همچنین بسیاری از علاقمندان به مهاجرت و زندگی در کشورهای خارجی ترجیح می دهند که به جای شرکت در کنکور، مستقیما از دانشگاه های خارجی پذیرش پزشکی را اخذ نمایند.
برای متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور سوالات زیادی مطرح می شود، نظیر: شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور چیست؟ بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی کدام کشورها هستند؟ هزینه تحصیل پزشکی در خارج چه مقدار است؟ در ادامه این مقاله جوانب تحصیل پزشکی در خارج از کشور بررسی شده و پاسخ سوالات فوق به طور کامل توضیح داده شده است.

شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی در خارج از کشور بسته به هر کشوری، شرایط و مراحل خاص خود را دارد. بسیاری از کشورها دوره های پزشکی را به زبان رسمی آن کشور برگزار می کنند. بنابراین داوطلبان باید پیش از اقدام برای اخذ پذیرش پزشکی در خارج از کشور، در مورد زبان تدریس دروس دوره مورد نظرشان تحقیق کرده و مدرک زبان مناسب را دریافت کنند. کشورهای انگلیسی زبان مثل آمریکا، استرالیا و کانادا از این نظر پرطرفدار هستند، اما از طرفی تحصیل پزشکی در این کشورها بسیار پر هزینه است.

در سرتاسر جهان دانشگاه های علوم پزشکی به دنبال جذب بهترین متقاضیان از نظر درسی هستند، از این رو معدل دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی برای اخذ پذیرش رشته پزشکی در خارج از کشور اهمیت زیادی دارد. برای این منظور متقاضیان می بایست حتما مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی 12 ساله داشته باشند. همچنین بهتر است داوطلبان در رشته علوم تجربی تحصیل کرده و نمره های بالایی در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی کسب کرده باشند.

با وجود اهمیت زیاد معدل خوب در اخذ پذیرش پزشکی در خارج کشور، داوطلبانی که معدل ممتاز ندارند هم شانس قبولی پزشکی در خارج از کشور را دارند. چرا که در بسیاری از کشورها متقاضیان تحصیل پزشکی نمی توانند مستقیما وارد دانشگاه ها شوند و ابتدا باید در دوره ها آمادگی برای تحصیل پزشکی (پیش پزشکی) شرکت نمایند. پذیرفته شدن و گذراندن این دوره ها، قبولی متقاضیان در دانشگاه پزشکی کشور مورد نظرشان را تضمین نمی کند، اما این فرصت را در اختیار آنان قرار می دهد تا زبان آن کشور را آموخته و با کسب نمرات بالا در این دوره ها شانس پذیرش خود را در رشته پزشکی بالا ببرند.

[تصویر:  1624509738_%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%8...%D8%B1.jpg]

دوره های پیش پزشکی در کشورهای خارجی نام های متفاوتی داشته و طول مدت برگزاری آن نیز متفاوت است. به عنوان مثال در کشور آلمان این دوره، کالج یکساله M-kurs نامیده می شود و کشور انگلستان دوره پیش پزشکی را با نام A Level برگزار می کند که مدت آن دو سال است. همچنین دانشگاه های روسیه برای آشنایی دانشجویان بین المللی با زبان این کشور و آمادگی برای ورود به دانشگاه های روسی در رشته های مختلف از جمله پزشکی، دوره پادفک را برگزار می کنند.
بیشتر بخوانید: تحصیل در خارج از کشور


بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور
کشورهای زیادی در جهان با شرایط و هزینه های مختلف، دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در رشته پزشکی پذیرش می کنند. تحصیل پزشکی در هر یک از کشورهای خارجی می تواند دارای مزایا و معایبی باشد که متقاضیان می بایست به خوبی تمام جوانب را بررسی کرده و با اطلاعات کامل بهترین کشور برای تحصیل پزشکی در خارج را انتخاب کنند. در ادامه برخی از کشورهای پرطرفدار برای تحصیل پزشکی و شرایط آن معرفی شده است.

تحصیل پزشکی در کانادا

برای تحصیل پزشکی در کانادا متقاضیان می بایست ابتدا در مقطع لیسانس رشته ای مرتبط با پزشکی تحصیل کرده و پس از آن در آزمون ورودی پزشکی به نام MCAT شرکت کنند که در صورت پذیرفته شدن می توانند در مدت 3 تا 5 سال در دوره پزشکی آموزش ببینند.

از مزایای تحصیل پزشکی در کانادا می توان به رتبه علمی بالای دانشگاه های این کشور اشاره کرد، به طوری که مدرک پزشکی کانادا در بسیاری از کشورها دارای اعتبار است. همچنین تحصیل پزشکی در کانادا به زبان انگلیسی امکان پذیر بوده و هزینه آن نسبت به تحصیل پزشکی در سایر کشورهای انگلیسی زبان نظیر آمریکا و انگلیس پایین تر است.

با این وجود تعداد دانشگاه های پذیرنده دانشجویان بین المللی در رشته پزشکی در کانادا زیاد نیستند و این موضوع باعث شده رقابت سختی میان متقاضیان تحصیل در این کشور وجود داشته باشد و فرآیند اخذ پذیرش بسیار دشوار باشد.

تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا بسیار مشابه با کانادا بوده و متقاضیان می بایست پس از تحصیل در یکی از رشته های مرتبط با پزشکی در دوره لیسانس، در آزمون MCAT شرکت نمایند. هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا بسیار بالا بوده و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور به علت رقابت بسیار زیاد میان متقاضیان، سخت است. با این حال تعدادی از مطرح ترین دانشگاه های پزشکی جهان در آمریکا قرار دارند و درآمد بالا و موقعیت های شغلی مناسب، در انتظار افرادی است که موفق به قبولی در رشته پزشکی آمریکا می شوند.
بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آمریکا

[تصویر:  1624509826_%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%8...%D8%AC.jpg]

تحصیل پزشکی در آلمان

آلمان پرطرفدارترین کشور غیر انگلیسی زبان برای تحصیل پزشکی است و یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی در آلمان، رایگان بودن تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد. در تمام دانشگاه های پزشکی آلمان دوره پزشکی به زبان آلمانی تدریس می شود، بنابراین متقاضیان می بایست مدرک آزمون زبان آلمانی داشته باشند. یکی دیگر از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان شرکت در دوره پیش پزشکی می باشد که در صورت کسب نمرات بالا در این دوره، امکان قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های این کشور بالا می رود.

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی است که تمایل دارند با هزینه نسبتا پایین در دانشگاه های معتبر خارج از کشور تحصیل کنند. فاصله نزدیک این کشور با ایران و فرآیندهای اداری ساده جهت اخذ ویزا از دیگر مزیت های انتخاب روسیه برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد. تحصیل پزشکی در روسیه هم به زبان روسی و هم انگلیسی امکان پذیر است، اما داوطلبان باید در نظر داشته باشند که بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه دوره های آموزشی را عموما به زبان روسی برگزار می کنند و جهت تحصیل در این دانشگاه ها، متقاضیان باید به روسی تسلط نسبی پیدا کنند.

تحصیل پزشکی در ترکیه

برای افرادی که از قبولی در رشته پزشکی در ایران ناامید شده اند و یا شرایط تحصیل در کشورهای غربی را ندارند، تحصیل پزشکی در ترکیه انتخاب مناسبی به نظر می رسد. متقاضیان برای گرفتن پذیرش رشته پزشکی در ترکیه می بایست در یک از دو آزمون YOS یا آزمون SAT شرکت کرده و همچنین در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگیسی یا ترکی، مدرک زبان مربوطه را ارائه دهند. عدم نیاز به ویزا جهت ورود و خروج از ترکیه برای ایرانیان و هزینه های معقول تحصیل پزشکی در ترکیه از جمله مزیت هایی است که می توان در این خصوص نام برد.
بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور
متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور باید توانایی پرداخت هزینه های شهریه دانشگاه و زندگی خود در خارج را داشته باشند، از این رو برآورد هزینه تحصیل پزشکی در خارج ضروری است. شهریه پزشکی در هر کشوری متفاوت است و بستگی به دانشگاه مورد نظر فرد متقاضی دارد.

علاوه بر این هزینه های زندگی شامل خوراک، رفت و آمد، مسکن و ... نیز به شهر و کشور محل زندگی و سبک زندگی افراد بستگی دارد. در ادامه جدول هزینه های متوسط تحصیل پزشکی در برخی کشورهای پرطرفدار ارائه شده است.

متوسط هزینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور
کشور
هزینه تحصیل
هزینه زندگی
کانادا
32,000 دلار در سال
1200 - 2500 دلار در ماه
آمریکا
62,000 دلار در سال
1000 - 1500 دلار در ماه
آلمان
رایگان
600 - 800 یورو در ماه
روسیه
3,000 - 10,000 دلار در سال
300 - 700 دلار در ماه
ترکیه
کمتر از 3000 دلار در سال در دانشگاه های دولتی
تا 25,000 دلار در سال در دانشگاه های خصوصی
500 دلار در ماه


برای تخمین دقیق تر هزینه های خود برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور بهتر است اطلاعات لازم را از دانشگاه مورد نظر پیگیری کنید. همچنین برای کسب اطلاعات کلی درباره هزینه تحصیل در خارج از کشور می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

[تصویر:  1480677076_%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%8...%D8%AC.gif]


مشاوران مرکز مشاوره هیوا آماده اند که توضیحات لازم را در مورد تحصیل پزشکی در خارج از کشور در اختیار شما قرار دهند. اگر پس از مطالعه جزئیات بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی در خارج و هزینه و شرایط آن سوالی دارید، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا دریافت کنید.
در ادامه بخوانید: هزینه تحصیل در خارج از کشور


سوالات متداول

1- ✔️ آیا برای تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های خارج از کشور شرایط سنی وجود دارد؟
✔️ بله هر دانشگاه شرایط سنی خاصی را برای پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی در نظر می گیرد که توضیحات بیشتر راجع به سایر شرایط پذیرش پزشکی خارج از کشور در این مقاله ذکر شده است.


2- ✔️ آیا تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیاز به مدرک زبان دارد؟
✔️ امکان تحصیل پزشکی به زبان کشور مقصد و یا زبان انگلیسی وجود دارد که اکثر دانشگاه های خارجی مدرک زبان مرتبط را برای پذیرش داوطلبان درخواست می کنند.


3- ✔️ آیا امکان تحصیل در رشته های پزشکی خارج از کشور بدون شرکت در آزمون خاصی وجود دارد؟
✔️ بله در برخی کشور ها و دانشگاه ها امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون شرکت در آزمون های بین المللی پزشکی با در نظر گرفتن شرایط خاص وجود دارد .
منبع : تحصیل پزشکی در خارج از کشور
سلام برای تحصیل پزشکی در آلمان باید حتما مدرک دیپلم تحربی داشته باشیم؟ من میخواستم اقدام کنم ولی دیپلم ریاضی دارم.
درباره تحصیل پزشکی در ایتالیا اطلاعاتی دارید؟ شرایط خاصی داره؟