تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چسب پلی اورتان چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چسب پلی اورتان که معمولا با نام چسب پی یو یا PU و گاهی PUR نیز شناخته می‌شود در واقع نوعی پلیمر است که از زنجیره مواد آلی با خواص مشخص تشکیل شده و در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ساختار این نوع چسب، واحدهای زنجیره‌ای مواد آلی به اورتان یا کاربامات‌ها متصل شده‌اند.
چسب پلی اورتان در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها دارای فرمولاسیون متفاوتی هستند و به همین دلیل برای مصارف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پلی اورتان ‌یا پلی یورتان‌ها نخستین بار توسط اوتو بایر آلمانی در سال 1973 کشف شدند. این نامی عمومی برای پلیمرهایی است که با پیوندهای اورتانی تشکیل می‌شوند. پیوند اورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مانند گروه هیدروکسیل تشکیل می‌شود.
گروه ایزوسیانات بسیار واکنش‌پذیر هستند و به همین علت پیشرفت واکنش آنها به افزایش دما نیازی ندارد و معمولا در دمای محیط به آسانی واکنش لازم را نشان می‌دهند.
یکی از مهمترین ویژگی‌های این گروه از پلیمرها (پلی اورتان‌ها) ایجاد ساختاری پایدار پس از اتمام واکنش است.
به‌طور کلی از چسب‌های پلی اورتان یا پلی یورتان در صنعت، ابزارهای تفریحی، صنایع دستی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود و یکی از پرکاربردترین چسب‌هایی است که احتمالا هر کسی در طول زندگی خود چند بار به آن نیاز پیدا می‌کند.
[img=400x0]https://arianapacking.com/wp-content/uploads/2021/04/polyurethane-glue-traits.jpg[/img]
ویژگی و خواص چسب پلی اورتان
بیشتر چسب‌های پلی اورتان در واقع پلیمرهای ترموست محسوب می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و حرارت دارند و به سادگی نرم نشده و اصطلاحا وارفتگی پایینی دارند.
امروزه حتی چسب‌های پلی اورتانی وجود دارند که به هیچ عنوان نرم نمی‌شوند.
چسب‌پلی اورتانی دارای قدرت چسبندگی بالا به سطوح مختلف به‌خصوص مصالح ساختمانی (سنگ، سرامیک، کاشی، شیشه و …) است.
این چسب در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و یکی از ویژگی‌های مثبت آن خاصیت رنگ‌پذیری است که در صنعت دکوراسیون و نماسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این چسب دارای انعطاف‌پذیری بالایی است و کاربر می‌تواند بدون هیچ دردسری (مانند گرم کردن) چسب را دقیقا در مسیر دلخواه خود بین سطوح مختلف قرار دهد.
چسب پلی اورتان در شرایط آب‌وهوایی مختلف قابل استفاده است و فرسودگی پایینی دارد. علاوه بر این، برای درزگیری‌های سریع و اتصالات اضطراری، این چسب به‌علت زمان گیرایی مناسبی که دارد یک انتخاب بسیار خوب محسوب می‌شود.
البته سرعت سفت شدن چسب آنقدر زیاد نیست که حساسیت کار خیلی بالا برود و امکان انجام کار وجود نداشته باشد.
همچنین برخی از چسب‌های پلی اورتانی مخصوص کارهای سنگین وجود دارند که در کارتریج‌ها به‌کار می‌رود و اگر زمان بیشتری را برای خشک شدن آنها اختصاص دهید، اتصال ایجاد شده 25 درصد قوی‌تر خواهد بود.
اگر بخواهیم ویژگی‌ها و مزایای چسب پلی اورتان را به‌صورت یک لیست ارائه دهیم، می‌توانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:
[list]

[*]چسبندگی فوق‌العاده بالا به انواع سطوح و مصالح

[*]مقاومت بالا در برابر عوامل و شرایط محیطی

[*]استحکام فرسایشی بالا

[*]قابلیت رنگ‌پذیری با رنگ‌های حلال‌دار یا محلول در آب

[*]انعطاف‌پذیری بالا در تمام طول سال

[*]ساختار غیرسمی و قابل استفاده در مخازن آب آشامیدنی

[*]مقاوم در برابر آب شور
[/list]
[img=400x0]https://arianapacking.com/wp-content/uploads/2021/04/polyurethane-glue-usages.jpg[/img]
کاربرد چسب پلی اورتان
پلی اورتان به‌طور کلی در اشکال مختلفی مانند فوم، فیلم، الاستومر، پودر، امولسیون و مایع قابل تولید است. هر ماده‌ای که دارای هیدروژن فعال باشد می‌تواند در ترکیب با یک گروه ایزوسیاناتی مورد استفاده قرار بگیرد و از واکنش آنها یک پلیمر پلی اورتان تولید شود.
به همین دلیل، وقتی صحبت از پلی اورتان می‌شود فرم‌های بی‌شماری از آن می‌تواند وجود داشته باشد که هر کدام در کاربردها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
عمده‌ترین کاربرد چسب پلی اورتان، چسباندن سطوح طبیعی مختلف، سطوح متخلخل و یا مسطح به یکدیگر است.
این چسب پرکاربرد مخصوصا در صنعت دکوراسیون و ساخت‌وساز (نما) در حجم وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسباندن سنگ، سرامیک، کاشی، پلاستیک، چوب، شیشه و حتی بتن و فلز از جمله مواردی هستند که این چسب نقش یک اتصال محکم با نفوذپذیری بسیار پایین را در آنها ایفا می‌کند.
از چسب‌های پلی اورتان برای پر کردن شیار و درزها، عایق‌سازی یا اصطلاحا آب‌بندی سطوح مختلف استفاده می‌شود.
این چسب پلیمری برای اتصال یا عایق‌سازی سطوحی که در معرض رطوبت بالا قرار دارند گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.
به‌طور کلی چسب پلی اورتان آنقدر در زندگی امروزی پرکاربرد است که بعید می‌دانیم کسی تا حالا با آن سروکار نداشته باشد.
از این چسب در عایق‌سازی حرارتی ساختمان، تولید کفش، درزبندی لوله‌های فلزی، بتنی یا پلاستیکی، محکم‌سازی و درزگیری مخازن آب آشامیدنی، صنعت خودرو، مبل‌سازی و حتی صحافی استفاده می‌شود.