تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: زگیل کودکان (دست، پا، دهان و بدن)؛ درمان، علت و علائم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگر در حال خواندن این مطلب ( زگیل کودکان ) در سایت ما هستید، چند حالت وجود دارد:
[list=1]
[*]کودک شما به این عارضه دچار شده است و تصمیم به اقدام برای درمان دارید.
[*]شک دارید که آیا کودک شما به ویروس زگیل مبتلا است یا خیر.
[*]تصمیم به پیشگیری از ابتلا کودکتان به زگیل دارید.
[*]به عنوان یک مقاله تحقیقی برای درس مدرسه یا دانشگاه این موضوع را انتخاب کردید.
[/list]زگیل ها زائده کوچکی هستند که روی پوست به شکل یک ناهمواری ایجاد شده و ممکن است در انجام کارهای روزمره فرد اختلال ایجاد کنند. این زائده ها شکل، اندازه و رنگ های مختلفی دارند. هر شخصی ممکن است به زگیل مبتلا شود ، اما کودکان بیشتر از بزرگسالان به این زائده ها مبتلا می شوند.
نقل‌قول: اگر این زگیل ها در کودکان درمان نشده باقی بمانند، ممکن است به قسمت های دیگر بدن آنها نیز سرایت کنند.

علت ایجاد زگیل در کودکان چیست؟
به نقل قول از kidshealth دلیل اصلی به وجود آمدن زگیل در کودکان نوعی ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلومای انسانی می باشد که بالغ بر 100 نوع داشته و باعث به وجود آمدن زگیل در قسمت های مختلف بدن می شود. نوع زگیلی که روی بدن ایجاد می شود، کاملا بستگی به این دارد که فرد کدام نوع از ویروس اچ پی وی را گرفته است. همچنین علت ابتلا کودکان به زگیل می تواند به دلیل یکی از موارد زیر نیز رخ دهد:
[list]
[*]لمس اجسام خصوصی کسانی که به ویروس مبتلا هستند. مانند حوله، برس، ناخن گیر و…
[*]مکیدن دست پس از لمس وسایلی که والدین از تمیزی آنها اطمینان ندارند.
[*]جویدن ناخن یا کندن پوست کنار ناخن که احتمال جذب هرگونه آلودگی را بالا می برد.
[/list]
انواع زگیل در کودکان
همانطور که پیشتر ذکر شد، زگیل ها با اشکال مختلفی در کودکان ظاهر می شوند. که عبارتند از:
[تصویر:  kids-warts-types.jpg]
زگیل دست و پا
این زائده ها به طور معمول روی دست و پا، بین انگشتان یا کف دست و پا ایجاد می شوند. علت اصلی آنها نیز همان ویروس اچ پی وی است. شایع ترین نوع زگیل نیز همین نوع است که به شکل مسطح یا تکی ظاهر می شود. طبق آمار بیشترین رشد زگیل در کودکان تا 60% روی دست و مابقی روی دیگر نواحی بدن می باشد.

زگیل تناسلی مقعدی
سویه خاصی از ویروس اچ پی وی HPV منجر به ایجاد زگیل در نواحی تناسلی زنان، مردان و حتی کودکان می شود که می توان گفت خطرناک ترین نوع از این ویروس است. البته از آنجا که این نوع (HPV 6 ، HPV 11، HPV 16 و HPV 18) فقط از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، احتمال ابتلا کودکان به زگیل تناسلی بسیار نادر و نزدیک به صفر است.

زگیل صورت؛ دهان، بینی و گردن
زگیل های صورت در کودکان لزوما شکل خاصی ندارند و ممکن است زمان که آن را لمس می کنید، متوجه زائده ای برآمده شوید. همچنین زگیل صورت کودکان به شکل های تخت یا فیلی فرم کنار گوش و پره های بینی اغلب ایجاد می شوند. اگر کودک شما از بدو تولد این زائده ها را دارد، ممکن است به دلیل ویروس اتفاق نیفتاده باشد. البته لازم است که برای اطمینان حتما کودک توسط پزشک معاینه شود. همچنین برخی از زگیل ها کنار دهان، زبان، روی لثه یا گردن کودک ایجاد می شوند که علت مشابهی دارند.
علائم
زگیل کودکان در اغلب موارد دردناک نیستند و علائم خاصی  ایجاد نمی کنند. با این حال زگیل پا کودکان به دلیل قرار گرفتن در کفش می تواند مشکل ساز باشد. البته لازم به ذکر است که در بعضی از کودکان متناسب با نوع پوست آنها نشانه های مشخصی بوجود می آید که عبارتند از:
[list]
[*]التهاب و قرمزی در اطراف زائده
[*]سوزش یا خونریزی بر اثر خاراندن
[*]احساس درد زمانی که زائده ها لمس می شوند
[*]خارج شدن ترشحات
[/list]
تشخیص
زمانی که به متخصص پوست یا جراح عمومی مراجعه کرده و مشکل کودک دلبند خود را مطرح می کنید، وی طی یک معاینه فیزیکی ساده می تواند تشخیص دهد که کودک به زگیل مبتلا شده است یا خیر. ولی برای تشخیص نوع آن حتما پزشک باید آزمایشاتی را بنویسد. 
یکی دیگر از روش های تشخیص که در بعضی از موارد پزشکان از آن استفاده می کنند، بیوپسی یا همان نمونه برداری می باشد که لایه بسیار کوچکی از زائده را تراشیده تا برای انجام تست به آزمایشگاه بفرستد.

درمان زگیل پوستی کودکان
در برخی از کودکان این زائده ها طی گذر زمان از بین می روند ولی در اکثر مواقع نیاز به روش های درمان جدی تری دارند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم روش های درمانی بسیار سریعی برای از بین بردن زگیل وجود دارد که بهترین که آنها لیزر CO2 است. برخی از والدین طی تجربیات خود ممکن است که از روش های گیاهی یا خانگی برای درمان استفاده کنند. لازم است این نکته را بدانید که این روش ها ممکن است زائده ها را کوچکتر کرده یا علائم آنها را به حداقل برسانند ولی آنها را از بین نمی برند.
ادامه مطلب در: کلینیک زارعی