تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ثبت اطلاعات مسکن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت اطلاعات مسکن باید در سامانه ثبت اطلاعات مسکن و با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره موبایلی که به نام ثبت نام کننده بوده، انجام گیرد. عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن در این سایت، جریمه های مالیاتی سنگین و محرومیت از خدمات اجتماعی ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی می باشد.


رشد بی رویه قیمت خرید و اجاره مسکن در سال های اخیر ، دولت را به این فکر انداخته تا با ارائه راهکارهایی سعی در کنترل بازار مسکن و قیمت آن نماید. از آنجا که یکی از علل اصلی این افزایش سرسام آور، خرید ملک توسط عده ای از سرمایه گذاران بخش مسکن و خالی نگه داشتن این املاک برای مدت طولانی بوده، نوعی از مالیات به انواع مالیات اضافه گردیده که به عنوان مالیات بر خانه های خالی شناخته می شود.
به این ترتیب، چنانچه دولت، صاحبان املاک خالی را ملزم به پرداخت مالیات های سنگین نماید، این افراد برای فرار از این نوع از مالیات ، اقدام به فروش و اجاره املاک خود خواهند نمود که در دراز مدت به کنترل قیمت ها منتهی خواهد شد. یکی از راهکارهایی که به منظور شناسایی خانه های خالی ارائه شده است، راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات مسکن می باشد. با ثبت نام تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر در این سایت، دولت به راحتی می تواند خانه های خالی را در سطح کشور شناسایی نماید.
از آنجا که ثبت نام در سامانه ثبت اطلاعات مسکن الزامی بوده و عواقب عدم ثبت در سایت ثبت اطلاعات مسکن بسیار شدید می باشد، در این مقاله، در مورد لزوم ثبت اطلاعات مسکن، سامانه ثبت اطلاعات مسکن، نحوه ثبت اطلاعات و عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن در این سایت صحبت خواهیم نمود.


لزوم ثبت اطلاعات مسکن
 در سال های اخیر، قیمت خرید و اجاره مسکن در کشور ما رشد بسیار سریع و بی رویه ای را داشته است، به نحوی که بسیاری از خانواده ها دیگر قادر به خرید یک ملک متعارف و متناسب با نیاز خود نبوده و حتی برخی در اجاره کردن مسکن نیز دچار مشکل شده اند. یکی از علل ایجاد کننده این مشکل، خرید املاک بی شمار توسط اقلیتی از سرمایه گذاران بخش مسکن بوده که با هدف کسب سودهای نجومی، اقدام به خرید املاک و خالی نگه داشتن آن برای ماه ها و حتی سال های متوالی نموده تا با افزایش ناگهانی قیمت مسکن و فروش این املاک، به سودهای کلان دست پیدا کنند.
این اقدام یعنی خرید ملک و در عین حال، خالی نگه داشتن آن برای مدت طولانی، در کنار افزایش جمعیت کشورمان در سال اخیر و نیاز روزافزون این جمعیت به مسکن، در نهایت رشد بی سابقه قیمت مسکن را در کشورمان موجب شده است. به منظور حل این مشکل، طرح های متعددی از سوی دولت ارائه گردیده که طرح مالیات بر خانه های خالی، یکی از این طرح ها بوده که در نهایت به مرحله اجرا رسیده است. در راستای اجرای این طرح، سامانه ثبت اطلاعات مسکن که سایت کد یکتا نیز نامیده شده، توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده و کلیه سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر ملزم شده اند تا از طریق سایت یا دانلود اپلیکیشن املاک و اسکان، در این سامانه ثبت نام نمایند.
الزامی شدن ثبت نام کلیه املاک در سامانه ثبت اطلاعات مسکن و شناسایی خانه های خالی و برقراری مالیات برای آنها، دارندگان این گونه املاک را مجاب می سازد تا با فروش یا اجاره املاک خود، از پرداخت مالیات سنگین خانه های خالی اجتناب نموده که این امر با افزایش عرضه مسکن و کاهش تقاضا در درازمدت می تواند موجب کاهش قیمت مسکن و کنترل آن شود. به همین دلیل به کلیه سرپرستان خانوار توصیه می شود تا با ثبت نام در سایت ثبت اطلاعات مسکن به تحقق این هدف اقتصادی دولت کمک نمایند.
دلیل دیگری نیز که لزوم ثبت نام در سامانه ثبت اطلاعات مسکن را توجیه می کند، اجتناب از ضمانت اجراهایی است که در صورت عدم ثبت ملک در سایت ثبت اطلاعات مسکن، سرپرستان خانوار و بعضا اعضای خانواده آنها با آن مواجه خواهند شد. جریمه های سنگین مالیاتی و محرومیت از خدمات اجتماعی ارائه شده توسط دولت، ضمانت اجراهایی بوده که در صورت عدم ثبت مسکن در این سامانه، در انتظار افراد می باشد که در بخش انتهایی مقاله به آن خواهیم پرداخت.
حتما بخوانید : سایت کد یکتا

سامانه ثبت اطلاعات مسکن
در بخش قبل توضیح دادیم که به منظور شناسایی خانه های خالی و اخذ مالیات از آنها، وزارت راه و شهرسازی اقدام به راه اندازی سایتی تحت عنوان سامانه ثبت اطلاعات مسکن نموده که سایت یکتا نیز نامیده می شود. سایت ثبت اطلاعات مسکن، سامانه آنلاینی است به نشانی amlak.mrud.ir که کلیه سرپرستان خانوار می توانند با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره موبایلی که به نام آن ها می باشد، وارد آن شده و اطلاعات مربوط به مسکن و همچنین اطلاعات سکونتی خود را در آن ثبت نموده و و در صورت لزوم به ویرایش اطلاعات هویتی و ملک در سامانه املاک اقدام نمایند.
برای ثبت نام در سامانه ثبت اطلاعات املاک ، لازم است که شماره همراه اعلامی به نام فرد ثبت نام کننده و با کد ملی وی ثبت شده باشد، در غیر این صورت، به هیچ وجه امکان ثبت اطلاعات مسکن وجود نخواهد داشت.
ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن، اختصاص به مالکین املاک نداشته و افرادی که دارای مسکن استیجاری بوده و ملکی به نام آنها نمی باشد نیز ملزم به ثبت نام در این سامانه می باشند.
بیشتر بخوانید :سامانه amlak.mrud.r

نحوه ثبت اطلاعات مسکن
نحوه ثبت نام در سامانه املاک، اگرچه نسبتا طولانی بوده اما روند ساده ای داشته، به نحوی که همه افراد می توانند با دسترسی به اینترنت، خود در منزل در این سامانه ثبت نام نمایند. در ادامه نحوه ثبت اطلاعات مسکن را همراه با راهنمای تصویری توضیح می دهیم:
۱پیش از ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن باید در این سامانه ثبت نام نمایید. برای ورود به سایت و ثبت نام در آن، عبارت سامانه املاک و اسکان را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده و بر روی اولین لینک که آدرس آن amlak.mrud.ir می باشد، کلیک کنید.

[تصویر:  1623578210_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%862.jpg]

۲ اکنون وارد صفحه اصلی سامانه ثبت اطلاعات مسکن یا همان سامانه سماوا شده اید که برای ورود به سامانه، بر روی دکمه ورود به سامانه کلیک نمایید.

[تصویر:  1623578233_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%863.jpg]

۳در مرحله بعد باید شماره همراهی که به نام شما به عنوان سرپرست خانوار می باشد را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه ورود را بزنید.

[تصویر:  1623578284_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%864.jpg]

۴در این صورت یک کد شش رقمی به شماره موبایل شما ارسال شده که باید در کادر مربوطه وارد شده و دکمه ادامه را بزنید تا وارد مرحله بعد شوید.

[تصویر:  1623579063_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...9%8665.jpg]

۵در این مرحله رمز عبور حساب کاربری شما نشان داده می شود. آن را در جایی ثبت نمایید. دکمه متوجه شدم را بزنید تا اطلاعات کارتابل خود را مشاهده نمایید.

[تصویر:  1623578300_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%865.jpg]

۶اکنون مطابق تصویر زیر، وارد کارتابل شخصی خودتان می شوید . اطلاعات هویتی که صحیح نمی باشد را ویرایش کرده و دکمه ثبت را بزنید.

[تصویر:  1623578334_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%866.jpg]

۷در صفحه بعد، گزینه ( سرپرست ) انتخاب نمایید و برای وارد کردن اطلاعات هویتی اعضای خانواده خود، بر روی گزینه ( جهت افزودن افراد زیر مجموعه کلیک نمایید ) کلیک کنید. در فرم ظاهر شده، مشخصات اعضای خانواده خود را وارد کرده و دکمه تایید را بزنید. بعد از اینکه اطلاعات هویتی تمام اعضای خانواده خود را وارد نمودید، در نهایت کلید ( ذخیره اطلاعات ) را بزنید.

[تصویر:  1623578814_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%867.jpg]

۸در صفحه جدید، بسته به اینکه مالک یا مستاجر هستید، یکی از دو گزینه ( مالک هستم ) یا ( شخص دیگری مالک ) است را انتخاب کنید.

[تصویر:  1623578377_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%868.jpg]

۹در این صفحه جدید، اطلاعات مالکیت و مشخصات ملک از جمله نوع سند و شناسه یکتا سند مالکیت را ثبت کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید .

[تصویر:  1623578399_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...D9%869.jpg]

۱۰ در این صفحه باید اطلاعات ملک خود را وارد نمایید.

[تصویر:  1623578419_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...9%8610.jpg]

۱۱در صفحه جدید اطلاعات هر یک از قبوض را که دارید وارد نمایید. دکمه ( پیش نمایش ) را زده و اگر اطلاعات مورد تایید شما می باشد، دکمه ثبت نهایی را بزنید .

[تصویر:  1623578439_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D...9%8611.jpg]

برای ورود به سامانه ثبت اطلاعات مسکن کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه ثبت اطلاعات مسکن، اختصاص به مالکین املاک نداشته و مستاجرین نیز باید در این سایت ثبت نام نمایند. جهت کسب اطلاع از نحوه ثبت نام مستاجرین در سامانه ثبت اطلاعات مسکن، مقاله زیر را مطالعه نمایید.
بیشتر بخوانید : نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک

عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن
ثبت اطلاعات مسکن در سایت ثبت اطلاعات مسکن الزامی بوده، به طوری که عدم ثبت اطلاعات با عواقب سنگینی مواجه می گردد. عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن بر اساس تبصره 8 ماده واحده قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 5 آذر 1399 عبارتند از:
۱ چنانچه صاحبان واحد های مسکونی که در شهر های زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور واقع شده، اقدام به ثبت اطلاعات مسکن خود در سامانه ثبت اطلاعات مسکن نکنند، ملک آنها خانه خالی محسوب شده و جریمه‌ای معادل 20% مالیات سال اول موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم ( شش برابر مالیات بر اجاره ماهانه ) به ملک آنها تعلق می گیرد.

۲در صورتی که مالکین واحد های مسکونی که در شهرهای بالای یک صد هزار نفر جمعیت واقع شده، برای ثبت اطلاعات مسکن خود در سایت ثبت اطلاعات مسکن اقدام نکنند، ملک آنها در حکم خانه خالی بوده و ماهانه مشمول جریمه مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:
سال اول ـ معادل شش برابر مالیات متعلقه
سال دوم ـ معادل دوازده برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد ـ ‌معادل هجده برابر مالیات متعلقه

۳علاوه بر جریمه های مالیاتی فوق، عدم ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن و عدم دریافت کد سماوا، موجب محرومیت از خدمات ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی دولت نظیر افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، دریافت خدمات یارانه‌ای و کمک ‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی و گذرنامه، ثبت ‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن برای کلیه سرپرستان خانوار اعم از مالکین و مستاجرین و خانواده های آنها می گردد.
در ادامه بخوانید : چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت اطلاعات مسکن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت اطلاعات مسکن پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- دلیل لزوم ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن چیست؟
کمک به شناسایی املاک خالی و کنترل قیمت مسکن و پرهیز از جریمه های قانونی از دلایل لزوم ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ثبت اطلاعات مسکن بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- آدرس سامانه ثبت اطلاعات مسکن جهت اقدام برای ثبت اطلاعات مسکن چیست؟
آدرس سامانه ثبت اطلاعات مسکن amlak.mrud.ir بوده که در متن مقاله به طور کامل معرفی شده است.

3- عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن در سایت ثبت اطلاعات مسکن چیست؟
عواقب عدم ثبت اطلاعات مسکن در این سایت جریمه های مالیاتی سنگین و محرومیت از خدمات اجتماعی ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی می باشد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
منبع : ثبت اطلاعات مسکن