تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: راهنمای خرید فلش مموری و معرفی پر فروش ترین مارکهای فلش مموری بازار
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
امروزه  خرید فلش مموری تا حد زیادی جایگزین حافظه‌های قدیمی همانند دی‌وی‌دی‌ها شده و تقریباً هر فردی به این ابزار کاربردی و کوچک نیاز دارد. درست است که امروزه گوشی‌های موبایل حافظه‌های بالا و در حد یک فلش مموری قوی رادارند. اما گزینه‌ی خوبی برای قرار دادن اطلاعات مهم قابل‌حمل نیستند. همه ما تجربه پاک شدن یک فیلم یا عکس مهم درگوشی خود را داشته‌ایم که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.


[تصویر:  16225320590.jpg]

 
فلش مموری‌ها حافظه‌های قابل حمل کوچکی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم اطلاعات مورد نیازمان را جابه‌جا کنیم. بزرگترین مزیت این حافظه‌ها نیز قابل حمل بودن و اندازه کوچک در برابر ظرفیت بزرگ و قیمت اندکشان است. فلش مموری‌ها به طور کلی شامل سایزهای مختلفی از 1 گیگابایت گرفته تا 4 و 8 و 16 و … هستند. امروزه حتی فلش‌هایی با ظرفیت 128 گیگابایت نیز وارد بازار شده‌اند. علاوه بر این هرکدام از آن‌ها استانداردهای مختلفی هم دارند. بنابراین ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که اصلا باید چه فلش مموری ای بخریم؟

اما با توجه به گستردگی بازار فلش مموری و عرضه محصولات مختلف و متنوع در آن، نحوه انتخاب فلش مموری که پاسخگوی نیازهای ما باشد کار آسانی نیست. به همین جهت ما در این راهنمای خرید فلش مموری به نکاتی که هنگام خرید فلش مموری باید به آن‌ها توجه کنیم خواهیم پرداخت تا بتوانیم بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم. 

راهنمای خرید فلش مموری
همان‌طور که می‌دانید فلش مموری های موجود در بازار تنوع زیادی داشته و بهتر است قبل از خرید به مواردی که در این بخش مطرح می‌کنیم دقت کنید؛ تا بتوانید بهترین فلش مموری را انتخاب و خریداری نمایید.
[تصویر:  16225320752.jpg]

 
فضای مورد نیاز
اول از همه، پیش از خرید فلش مموری باید به حجم آن توجه کنید تا دقیقا بدانید می‌توانید چه مقدار فایل و پوشه در آن ذخیره کنید. اگر فلش مموری ظرفیت کافی نداشته باشد، محبور می‌شوید برای انتقال داده‌ها به طور مرتب برخی فایل‌ها را حذف کنید تا جا برای فایل‌های جدید باز شود. از طرف دیگر خرید فلش مموری با حافظه بیش از حد زیاد نیز کار عاقلانه‌ای نیست. گرچه این کار برایتان مشکل ایجاد نمی‌کند، ولی بهتر است در فلش مموری خود بیش از حد فضای خالی نداشته باشید. به همین دلیل انتخاب فلش مموری که فضایی متناسب با نیازهایتان داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

سرعت انتقال داده ها
سرعت یک فلش مموری اهمیت بسیار بالایی دارد. به طور کلی هرچه سرعت فلش بالاتر باشد بهتر است. در هر فلش مموری دو فاکتور تعیین‌کننده سرعت انتقال داده‌ها هستند: اول درگاه خود فلش و دوم قطعات داخلی فلش. قطعات داخلی علاوه بر سرعت، بر قیمت محصول نیز تاثیر بسزایی دارند. مثلا ممکن است دو فلش مموری با ظرفیت 64 گیگابایت که هردو توسط یک تولیدکننده ساخته شدند، قیمت یکسانی نداشته باشند؛ زیرا جنس قطعات به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و در نتیجه یکی از آن‌ها از نظر عملکرد در سطح بالاتری قرار دارد.

اما فاکتور دیگر نوع درگاه فلش است. در حال حاضر دو نوع فلش مموری در بازار موجود است. نوع اول فلش‌های USB 2.0 و نوع دوم فلش‌های USB 3.0 هستند. سرعت فلش‌های USB 3.0 بسیار بیشتر از فلش‌هایی است که از درگاه USB 2.0 استفاده می‌کنند؛ اما در اینجا تنها درگاه فلش مهم نیست و سیستم شما مهم است. مثلا اگر یک فلش مموری USB 3.0 خریداری کنید، ولی مادربورد شما فاقد درگاه USB 3.0 باشد و مجبور شوید فلش را به درگاه USB 2.0 متصل کنید، اطلاعات با سرعت یک فلش USB 2.0 انتقال پیدا خواهند کرد.
[تصویر:  16225322526.jpg]

 
 عملکرد فلش مموری
عملکرد نیز از جمله موارد مهمی است که هنگام خرید فلش مموری باید به آن توجه کنید. عملکرد فلش مموری به سه فاکتور بستگی دارد: درگاه، کنترلر USB و تراشه NAND داخل درایو.

بیشتر فلش مموری‌ها از استاندارد USB Type-A پیروی می‌کنند، اما کنترلر به کار رفته داخل فلش درایو، استانداردهای مختلفی از جمله استاندارد USB 3.1 را نیز پشتیبانی می‌کند. ارزان‌ترین فلش مموری‌ها نیز با استاندارد USB 2.0 ساخته می‌شوند و نهایت سرعتشان نیز 40 مگابایت بر ثانیه است. فلش‌های USB 3.0 سرعت فرضی معادل 625 مگابایت بر ثانیه و فلش‌های USB 3.1 نیز با سرعت 1250 مگابایت بر ثانیه داده‌ها را انتقال می‌دهند.
البته این اعداد سرعت‌های تئوری هستند و سرعت واقعی پایین‌تر است. برای مثال سریع‌ترین فلش مموری‌ها، یعنی فلش‌های USB 3.1 در عمل تنها می‌توانند به سرعت 440 مگابایت بر ثانیه برسند؛ چون با وجود اینکه استاندارد مورد استفاده در آن‌ها به خودی خود سرعت پایینی ندارد، اما سرعت انتقال اطلاعات بوسیله کنترلر و تراشه NAND محدود می‌شود.

بدنه مستحکم
در بعضی مدل‌ها تدابیری برای افزایش ضربه‌پذیری فلش مموری همانند استفاده از بدنه فلزی یا ضربه گیر لاستیکی در نظر گرفته‌شده است. ولی برای آن‌که خیالتان راحت شود می‌توانید از فلش‌های با بدنه فلزی و باروکش لاستیکی ضد آب و ضدضربه استفاده کنید.
[تصویر:  16225323831.jpg]

 
فلش مموری با قابلیت OTG
این قابلیت برای کاربران که صاحب گوشی اندرویدی هستند بسیار جذاب است. این مدل فلش‌ها دارای 2 ورودی هستند که یکی برای ورودی کامپیوتر و لپ‌تاپ و دیگری برای ورودی گوشی‌های اندرویدی است. با این فلش‌ها به‌راحتی و بدون نیاز کامپیوتر می‌توانید اطلاعات را از USB به گوشی اندرویدی خود انتقال دهید.
نکته: این قابلیت تنها درگوشی‌های اندرویدی که از USB OTG پشتیبانی می‌کنند امکان‌پذیر است. قبل از خرید به این امکان درگوشی خود دقت گنید.
نکته:در گوشی های اپل با سیستم عامل IOS نیاز به خرید فلش مموری های خاص با سری رابط  لایتینگ(Lightning) و نصب برنامه iSt
پر فروش ترین مارکهای فلش مموری های  ایران
فلش مموری های سن دیسک
[تصویر:  16225330650.jpg]

 
«سن دیسک یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در بخش سخت‌افزار کامپیوتر و بخصوص حافظه‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت در دره سیلیکون قرار دارد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به وجود آمده است.این تولیدکنندهٔ کارت‌های حافظه تا سال ۲۰۱۵ میلادی، طی ۱۰ سال موفق به فروش بیش از ۲ میلیارد کارت حافظه میکرو اس‌دی (microSD) شده‌است.از محبوبترین مدلهای فلش مموری این شرکت میتوان به Ultra Dual Drive M3.0 در سه ظرفیت 16،32و 64.مدل Cruzer Blade CZ50 با ظرفیت 16،32و 64. و مدل CZ48 در سه ظرفیت 16،32و 64. این شرکت جزو پر فروشترین برند در بازار ایران است.»
فلش مموری های سیلیکون پاور
[تصویر:  16225338798.jpg]

 
«شرکت سیلیکون پاور  یک کمپانی تایوانی است که در سال ۲۰۰۳ میلادی و به همت گروهی از متخصصان علاقه‌مند به حوزهٔ تجارت بین‌الملل، بازاریابی جهانی و مهندسان صنعت ذخیره‌سازی داده‌ها تأسیس شد.بعد از گذشت ۱۵ سال از تاسیس آن در حال حاضر، محصولات سیلیکون پاور شامل کارت حافظه، فلش مموری، کارت ریدر، ماژول DRAM، درایو سالید استیت و هارد اکسترنال است که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا به مشتریان و کاربران عرضه می‌شود. مقر اصلی این شرکت در تایپهٔ تایوان قرار دارد و دارای شعبه‌هایی در کشورهای ژاپن، هلند، روسیه، چین، هند، آمریکا، و شبه‌جزیرهٔ بالکان است.»
«این شرکت به‌خاطر دستاوردهای متعددش در بازارهای داخلی و خارجی، بارها مورد تقدیر و تمجید قرار گرفت. در بررسی مجلهٔ Common Wealth در سال ۲۰۱۰ میلادی، سیلیکون پاور از لحاظ سرعت رشد، رتبهٔ یازدهم را در میان ۱۰۰۰ تولیدکنندهٔ برتر تایوان به خود اختصاص داد و در صنعت نیمه‌رسانای این کشور نیز در ردهٔ نخست قرار گرفت.»از مدلهای فلش مموری محبوب این شرکت میتوان به Touch T،Jewel ،Ultimaو Marvel اشاره کرد.»
فلش مموری های ای دیتا
[تصویر:  16225324014.jpg]

 
«شرکت ای‌دیتا یک شرکت تایوانی است که در زمینه ساخت و تولید حافظه‌های ذخیره‌سازی فعالیت دارد و در ماه مه سال ۲۰۰۱ توسط سیمون چن تأسیس گردیده‌است. در حال حاضر محصولات اصلی خط تولید این کمپانی شامل کارت‌های حافظه، انواع فلش مموری، کارت ریدر، ماژول‌های DRAM و هاردهای اکسترنال است. در سال ۲۰۰۷ ای‌دیتا با سهمی معادل ۷٫۶ درصد از بازار، سومین تولیدکننده بزرگ DRAM در جهان شد و نیز به مقام چهارمین تولیدکنندهٔ بزرگ محصولات Flash در جهان رسید. در سال ۲۰۰۸ ای‌دیتا به سرمایهای معادل US$۵۵٫۵۵ میلیون‌دلار و نیز بازاری به ارزش $۳۰۵٫۱۶ میلیون‌دلار دست یافت.»
«این کمپانی کسب و کار خود را به اروپا و امریکا گسترش داده‌است چراکه در آسیا در رقابتی شدید با سامسونگ (که با سهمی معادل ۷٫۱ درصد از کل بازار، دومین تأمین‌کننده بزرگ ماژول‌های DRAM در سراسر جهان است) به سر می‌برد.»از فلش مموریهای محبوب این شرکت میتوان به مدلهای C،DashDrive،uc, uv اشاره کرد.
فلش مموری های اپیسر
[تصویر:  16225340250.jpg]

 
Apacer یک تامین کننده پیشرو در زمینه تحقیق و توسعه ، طراحی ، ساخت و بازاریابی درایوهای حالت جامد صنعتی (SSD)در جهان است که در ساخت فلش مموری تخصص دارد. شرکت Apacer از  سال 1997 ، اغاز به کار کرده  و نصبت به مارکهای مشهور تولید کننده فلش مموری کمی نو پا است. اما در همین مدت توانسته نتایج خوبی کسب کند.این شرکت به صورت تخصصی بر  روی تولید حافظه های همراه تمرکز دارد.
فلش مموری های کینگ استون
[تصویر:  16225347083.jpg]

 
«طبق بررسی‌های صورت گرفته، شرکت کینگستون اکنون با دارا بودن سهم وسیعی از تجارت حافظه، حاکم مطلق این بخش از بازار است.براساس گفته های ترندفورس و طبق آخرین رده‌بندی DRAMeXchange، شرکت کینگستون برترین تولید کننده ماژول حافظ در جهان است و رهبری این بخش از صنعت را بر عهده دارد. ترندفورس اعلام کرده است، کینگستون با سهم ۷۲.۱ درصد همچنان بر جایگاه شماره یک تکیه زده است.»
«یافته‌های این مؤسسه نشان می‌دهد که جایگاه شرکت کینگستون به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی ثالث ماژول DRAM تقویت شده است و اکنون در سال ۲۰۱۸، این شرکت شانزدهمین سال متوالی است که جزو برترین‌های این رتبه‌بندی قرار می‌گیرد»از فلش مموریهای محبوب این برند میتوان به مدلهای HX AVAGE،DT،DTSE9H اشاره کرد.»
فلش مموری های  اچ پی
[تصویر:  16225345571.jpg]

 
«شرکت هیولت پاکارد را دو دانش‌آموخته از دانشگاه استنفورد به نام‌های دیوید پاکارد و ویلیام ردینگتون هیولت و با سرمایه ابتدایی ۵۳۸ دلار پایه‌گذاری کردند. تلاش این دو نفر باعث شد که سرمایه اندک آن‌ها بعد از حدود هفتاد سال به ۹۰ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. اچ پی در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد، شرکتی که بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد. گاراژ کوچکی که هیولت و پاکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان نماد شرکت و محل تولد سیلیکون ولی شناخته می‌شود.»
«شرکت اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ کامپک، اچ پی توانست در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و با آی بی ام رقابت کند.شرکت اچ پی به عنوان یکی از پیشروهای ساخت و تولید چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید و فلش مموری بین کاربران دنیای دیجیتال شناخته شده‌است. تاریخ پر فراز و نشیب شرکت برای مصرف‌کنندگان محصولات این شرکت نشان‌دهنده نقش مؤثر دو نفر از موفق‌ترین مدیران در قرن گذشته‌است.»از فلش مموری های محبوب این برند میتوان به سریهای V،WوXاشاره کرد»
فلش مموری های کینگ استار
[تصویر:  16225347495.jpg]

 
««کینگ استار» (King Star) ازجمله شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری است که با عرضه محصولات متنوع و باکیفیت به محبوبیت رسیده است. این شرکت در سال 2005 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در تایوان واقع است. شرکت کینگ استار از بدو تاسیس با تدوین برنامه‌ی دقیق به پیشرفت چشم گیری دست یافته است. محصولات این شرکت شامل فلش مموری، کارت حافظه، هدفون، کارت‌خوان، شارژر، شارژر دیواری، شارژر فندکی، کاور هارد اکسترنال و… می‌شود.»از مدلهای محبوب فلش مموری این برند میتوان به سریU،KوSKYاشاره کرد.»
جمع بندی
در این راهنمای خرید فلش مموری به نکات مهمی که پیش از خرید فلش مموری باید به آن‌ها توجه کنیم پرداختیم و در ادامه به معرفی پر فروش ترین برند های فلش مموری بازار پرداختیم. در مجموع همه چیز برای خرید فلش مموری بیشتر به نحوه استفاده و نیازهای شما بستگی دارد. بنابراین پیش از اقدام برای خرید، ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید و سپس بر همان اساس فلش مموری خریداری کنید که پاسخگوی ظرفیت و سرعت مورد نیاز شما باشد.
 
منبع: تکنوسان