تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: معرفی زبان سوئیفتSwift
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات
معرفی زبان سوئیفت Swift
زبان سوئیفت Swift، یک زبان برنامه نویسی چند الگویی است که در پلتفرم های iOS ،iPasOS ،macOS ،tvOS ،watchOS و لینوکس توسط شرکت اپل توسعه داده شده است. قبل از سال 2014  شرکت نرم افزاری Apple از زبان برنامه نویسی Objective-C برای طراحی و توسعه اپلیکیشن های مورد نظر خود استفاده می کرد. اما با معرفی زبان برنامه نویسی Swift در واقع قابلیت اجرای کدهای زبان C ، C++ و Objective-C به طور همزمان به برنامه نویسان داده شد. در این مقاله پس از نقد و بررسی کلی زبان Swift ، مزایا و معایب آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

زبان Swift چیست؟

سال 2007 که شرکت Apple اولین گوشی آیفون را معرفی کرد، بازار توسعه اپلیکیشن برای پلتفرم اختصاصی آن (iOS) رونق بسیاری گرفت. زبان برنامه نویسی در واقع مهمترین فاکتور برای طراحی و توسعه یک اپلیکیشن می باشد. یکی از زبان های بسیار جوان در این حیطه، زبان برنامه نویسی Swift است.

زبان Swift ،یک زبان چند الگویی، شی گرا، کاربردی و امری می باشد که به منظور رفع اشکالات زبان Objective-C توسط Chris Lattner طراحی شده است. این زبان از طریق فریم ورک های Cocoa و Cocoa Touch، به کدهای قدیمی نوشته شده به زبان Objective-C نیز دسترسی دارد.

در حقیت هدف اصلی توسعه این زبان در واقع افزایش امنیت، رفع باگ ها و کدنویسی مختصر است که به لطف کامپایلر موجود در Xcode برنامه نویسان قادر خواهند بود به راحتی اپلیکیشن های مورد نظر خود را تولید کنند.

شرکت Apple ابتدا این زبان برنامه نویسی را به نام Swift1.0 روانه بازار کرد و آپدیت های بسیاری تاکنون برای آن در نظر گرفته است. نسخه نهایی سوییفت در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ در کنار Xcode 6.0 GM برای iOS عرضه شد و ورژن 1.1 در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ به همراه Xcode 6.1 منتشر شد. ورژن Swift 1.2 در ۸ آوریل ۲۰۱۵ با Xcode 6.3  و نسخهٔ Swift2.0 نیز در WWDC 2015 معرفی شد.Swift 3.0  نیز در سال 2015 برای استفاده همگان منتشر شد. نسخه های 4.0 ، 4.2 و 5 نیز توسط شرکت اپل منتشر شده اند.

پس از ارائه تمامی آپدیت ها موارد زیادی در این زبان تغییر کرده اند. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تغییرات در سینتکس (Syntax)
تغییر نام کتابخانه ها و مِتُد ها
کتابخانه جدید Core ML و AR Kit
فریم ورک جدید Vision