تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربردها و مشاغل برنامه نویسی جاوا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات
جاوا چه کاربردهایی دارد ؟

از جاوا در توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی، نرم‌افزارهای وب و دسکتاپ، بازی‌سازی و دیگر موارد استفاده می‌شود. گستره وسیع استفاده از جاوا باعث شده است که این کاربردها تقریباً از چشم پنهان بمانند و به همین دلیل غالباً پرسیده می‌شود که از جاوا در کجا می‌توان استفاده کرد. در ادامه برخی از زمینه‌های کاربرد جاوا را فهرست کرده‌ایم:

اپلیکیشن‌های اندرویدی
با وجود رشد گسترده کاتلین (Kotlin)؛ جاوا همچنان زبان پیش‌فرض برای اپلیکیشن‌های اندرویدی محسوب می‌شود که به طور خودکار جمع عظیمی از توسعه‌دهندگان جاوا را به برنامه‌نویسان اندروید تبدیل کرده است. با این که اندروید از Android SDK به جای JDK استفاده می‌کند؛ اما کد آن همچنان به صورت جاوا نوشته می‌شود.

محصولات نرم‌افزاری
علاوه بر Hadoop و Apache Storm، جاوا برای ایجاد Eclipse، OpenOffice، Gmail، Atlassian و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

برنامه‌های مالی
جاوا با توجه به این که یکی از پر تقاضاترین مهارت‌های زبان در بخش مالی محسوب می‌شود، هم در سمت سرور و هم کلاینت برای ساخت وب‌سایت‌های مطمئن، سریع و ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی مناسب برای شبیه‌سازی و مدلسازی داده‌ها نیز یاد می‌شود.

سیستم‌های نقطه فروش
بسیاری از کسب و کارها از جاوا برای ایجاد سیستم‌های PoS استفاده می‌کنند، زیرا چنین سیستم‌هایی معمولاً نیازمند عدم وابستگی به پلتفرم و منابع گسترده هستند.

اپلیکیشن‌های تجاری
Murex یک برنامه مدیریت بانکی محبوب برای اتصال فرانت و بک‌اند است که به زبان جاوا نوشته شده است.

برنامه‌های کلان‌داده
Hadopp به زبان جاوا نوشته شده است. Scala، Kafka و Spark از JVM استفاده می‌کنند. ضمناً جاوا امکان دسترسی به هزاران کتابخانه، دیباگر و ابزارهای نظارتی کاملاً تست شده را فراهم ساخته است.

موقعیت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان جاوا چطور است؟

جاوا در سال‌های اخیر همواره در فهرست پنج زبان برنامه‌نویسی محبوب با فرصت‌های شغلی متعدد و متنوع و درآمد عالی بوده است. یک اصل مهم در مورد یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد که هرگز نباید فراموش کرد، و آن این است که یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی خاص مانند جاوا، صرفاً یادگیری آن زبان نیست؛ بلکه بدین ترتیب شما با همه زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی نیز آشنا می‌شوید. بنابراین جاوا به عنوان یک زبان با مشخصاتی که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم یک زبان خوب برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی محسوب می‌شود. کسانی که جاوا را به خوبی یاد می‌گیرند، می‌توانند هر زبان دیگری شامل C#، پایتون و حتی روبی را نیز به سادگی بیاموزند. بنابراین باید این نکته را به خاطر داشته باشید که یادگیری جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی شماره یک دنیا در طی قریب به دو دهه اخیر ضرورتی فراتر از یافتن شغل مرتبط دارد.

برنامه‌نویسان جاوا به طور عمده از جاوا برای طراحی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که اجزای دینامیک دارند. برخی از آن‌ها روی اپلیکیشن‌ها و برخی دیگر روی وب‌سایت‌ها کار می‌کنند اما در هر صورت اغلب توسعه‌دهندگان جاوا باید با مفهوم پروژه بودن کارشان آشنا باشند.

وضعیت درآمد
بر اساس آخرین پیمایش وب‌سایت معتبر StackOverflow از میان 64000 برنامه‌نویس در سال 2018 میانگین حقوق کاربرانی که به زبان جاوا برنامه‌نویسی می‌کنند در سرتاسر دنیا برابر با 52000 دلار/سالانه بوده است. همچنین بر اساس پیمایش سال 1396 وب‌سایت jadi.net از میان 1950 برنامه‌نویس ایرانی، 1365 نفر اعلام کرده‌اند که به زبان جاوا نیز برنامه‌نویسی می‌کنند. بدین ترتیب جاوا با 70% محبوبیت، در میان توسعه‌دهندگان ایرانی نیز محبوب‌ترین زبان محسوب می‌شود. وضعیت درآمد اعلامی از سوی برنامه‌نویسان ایرانی جاوا نیز مطابق تصویر زیر بوده است:



میانگین وزنی دسته‌های مختلف نشان می‌دهد که میانگین حقوق ماهانه برنامه‌نویسان جاوا در ایران در سال 1396 برابر با 2،932،000 تومان بوده است.