تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه سماوا املاک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تمامی افراد با اجرای طرح شناسایی املاک خالی در سطح شهر های کشور، ملزم به ثبت اطلاعات ملکی و اقامتگاهی خود در سامانه سماوا می باشند. سرپرستان خانوار با ورود به سامانه سماوا و داشتن دقت کافی برای نحوه ثبت ملک و مشخصات هویتی خود دیگر مشمول جریمه توسط وزارت راه و شهرسازی نشده و همچنین، با مطرح کردن سوالات خود با سامانه تلفنی سماوا می توانند به راحتی پاسخ سوالات خود در رابطه با این طرح را دریافت نمایند.

از فروردین ماه سال جاری درج اطلاعات سکونتی تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالکان و مستاجران در سامانه سماوا برای ثبت املاک آغاز شد. ثبت نام و ثبت اطلاعات ملکی در این سامانه الزامی اعلام گردید زیرا با تصویب طرح شناسایی املاک خالی در سراسر کشور، اگر هر یک از مالکان و ساکنان برای ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه سماوا اقدام نکنند مشمول پرداخت مالیات برای خانه های خالی خواهند شد.
وزارت راه و شهر سازی نیز جهت آسان سازی اجرایی شدن این طرح، سامانه سماوا را برای ثبت املاک طراحی نموده تا افراد به راحتی مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی خود را ثبت نمایند. افراد با درج مشخصات هویتی و اطلاعات سکونتی خود در سامانه سماوا دیگر مشمول جریمه برای املاک و محل اقامتگاه خود نخواهند شد.
در ادامه این مطلب در رابطه با سامانه سماوا برای ثبت املاک، مراحل ورود به سامانه، نحوه ثبت ملک و مشخصات هویتی برای افراد، مدت زمان مهلت برای ثبت نام در سماوا و همچنین راه های ارتباط مردمی با کارشناسان آن را آورده ایم.


معرفی سامانه سماوا
سامانه سماوا برای ثبت املاک توسط وزارت راه و شهر سازی طراحی و ارائه شده است. در این سامانه درج مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی در سراسر کشور به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد. تمامی افراد به صورت غیر حضون بدون مراجعه به هیچ مرکزی می توانند اطلاعات ملکی خود را در سامانه سماوا که محیط کاربری بسیار ساده ای دارد ثبت نمایند.
از این رو سامانه سماوا برای طرح شناسایی املاک خالی راه اندازی شده است که هریک از افراد که در شهر های بزرگ و یا حتی در شهر های کوچک و روستا ها می باشند بتوانند به راحتی محل سکونت و یا املاک خود را در این سامانه ثبت نمایند زیرا ثبت املاک در سامانه سماوا برای تمامی مالکان و ساکنان الزامی می باشد.

حتما بخوانید: سامانه املاک و اسکان


نحوه ورود به سامانه سماوا
مالکان و مستاجران جهت ورود به سامانه سماوا برای ثبت اطلاعات ملکی خود می بایست به آدرس اینترنتی amlak.mrud.ir مراجعه و مشخصات هویتی و اطلاعات ملک خود را به راحتی ثبت نمایند.

افراد جهت ورود به سامانه ابتدا می بایست عبارت سامانه سماوا برای ثبت املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایند.


[تصویر:  1623050946_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A72.jpg]

 پس از ورود به سامانه سماوا مطابق تصویر زیر جهت ورود به سامانه برای ثبت نام و درج اطلاعات خود باید دکمه زرد رنگ ورود به سامانه را انتخاب نمایند.

[تصویر:  1623050961_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A73.jpg]

کاربران پس از ورود به سامانه سماوا می توانند به راحتی برای ثبت نام خود در این سامانه اقدام نموده و در نهایت مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی خود را ثبت نمایند. همچنین افراد می توانند جهت ثبت اطلاعات ملکی خود از اپلیکیشن املاک نیز اقدام نمایند.

جهت ورود مستقیم به سامانه سماوا برای ثبت املاک بر روی این لینک کلیک کنید.

بیستر بخوانید: ثبت نام مستاجران در سامانه املاک

نحوه ثبت ملک در سامانه سماوا
مالکان و ساکنان می بایست پس از ورود به سامانه سماوا مراحل ثبت نام خود را برای ثبت املاک در این سامانه تکمیل نمایند. از این رو جهت تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات ملکی و اقامتگاهی خود در سامانه سماوا و آشنایی با نحوه ثبت نام املاک کافی است افراد مراحل زیر را دنبال نمایند.

در این صفحه افراد جهت ورود به سامانه سماوا می بایست شماره تلفن همراه به نام خود را وارد نمایند.

[تصویر:  1623050997_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A74.jpg]

پس از وارد نمودن شماره تلفن همراه خود می بایست در این صفحه کد ملی خود را وارد نموده و دکمه ادامه را انتخاب نمایند.

[تصویر:  1623051020_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A75.jpg]

در این مرحله یک کد جهت احراز هویت از سوی سامانه پیامکی سماوا به شماره تلفن همراه شخص ارسال می شود که می بایست در کادر سفید رنگ وارد شده و دکمه ادامه را انتخاب نمایند.

[تصویر:  1623051037_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A76.jpg]

افراد پس از ورود به سامانه سماوا می توانند به راحتی جهت ثبت محل اقامتگاه خود در این سامانه اقدام نمایند.

پس از ورود به سامانه سماوا در این صفحه افراد می بایست مشخصات هویتی خود را در سامانه ثبت و بر روی گزینه ثبت کلیک نمایند.

[تصویر:  1623051083_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A77.jpg]

در این مرحله از ثبت اطلاعات می بایست هر شخص نوع وضعیت خود را به عنوان زیر مجموعه و یا سرپرست خانوار انتخاب نموده، سپس اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی، شماره شناسنامه، نام پدر را وارد بر روی گزینه ذخیره اطلاعات کلیک نمایند.

[تصویر:  1623051107_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A78.jpg]

در این قسمت جهت ثبت اقامتگاه می بایست گزینه مورد نظرخود را انتخاب نمایند.

[تصویر:  1623051167_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...D8%A79.jpg]

سپس در این صفحه می بایست اطلاعات شخص مالک مانند کد ملی و تاریخ شروع اقامت را وارد نموده و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایند.(در تصویر زیر نمونه ای از صفحه ثبت اطلاعات مالکه توسط مستاجران آورده شده است.)

[تصویر:  1623051202_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...8%A710.jpg]

در این قسمت باید استان و شهر محل سکونت خود را انتخاب نموده وسپس تمامی اطلاعات ملک را طبق اطلاعات درج شده بر روی سند مالکیت وارد نمایند.

[تصویر:  1623051220_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...8%A711.jpg]

در نهایت می بایست در این صفحه اطلاعات خطوط تلفن ثابت و قبوض ملک را به طور صحیح وار نموده و تمامی اطلاعات را در سامانه ثبت نهایی نمایند.

[تصویر:  1623051238_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...8%A712.jpg]

با اتمام مراحل ثبت نام و درج اطلاعات ملکی در این سامانه محل اقامتگاه افراد در سامانه سماوا ثبت و کد سماوا برای افراد ارسال می گردد.

بیشتر بخوانید: ویرایش اطلاعات هویتی و املاک

مهلت ثبت ملک در سامانه سماوا
بنابر اعلام اولیه وزارت راه و شهر سازی که طرح شناسایی املاک خالی را اجرائی نموده است از 19 فروردین ماه سال جاری درج اطلاعات سکونتی در سامانه سماوا آغاز گردید و مهلت ثبت املاک در سامانه سماوا تا تاریخ 19 خرداد ماه 1400 ادامه دارد.
حال باتوجه به شرایط موجود، وزارت راه و شهر سازی با توجه به اینکه بسیاری از مردم ممکن است تا بازه زمانی 19 خرداد ماه نتوانند به دلایل مختلف مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی خود را در سامانه سماوا ثبت نمایند، بازه زمانی برای ثبت اطلاعات ملکی در این سامانه را تا مهر ماه 1400 تمدید کرده است.

مالکان و ساکنان با ثبت اطلاعات مسکن خود در بازه زمانی ثبت اطلاعات ملکی در سامانه یکتا نیز می توانند به راحتی کد یکتا دریافت نموده و املاک آنان در طرح شناسایی املاک خالی مشمول جریمه نخواهند شد.

تلفن سامانه سماوا
بسیاری از افراد هنگام ثبت نام در سامانه سماوا و برای ثبت اطلاعات ملکی خود در این سامانه از ابتدای برگزاری طرح ثبت املاک با ابهام هایی در ذهن خود و یا خطا هایی در سامانه سماوا هنگام ثبت مشخصات هویتی و اطلاعات ملکی خود مواجه شدند. در راستای پاسخ دهی به اینگونه سوالات و مشکلات وزارت راه و شهرسازی مرکز ارتباط مردمی سامانه سماوا که پاسخ دهی به صورت 24 ساعته دارد را برای مردم راه اندازی نموده است.
تمامی افراد می توانند به صورت 24 ساعته از طریق سامانه پیامکی 021193 و شماره تلفن 02159198 با کارشناسان مرکز ارتباط مردمی سامانه سماوا در ارتباط باشند.

در ادامه بخوانید: در یافت کد رهگیری املاک

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه سماوا در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت اطلاعات املاک در سامانه سماوا پاسخ دهند.
سوالات متداول

1- ✔️سامانه سماوا تنها جهت ثبت اطلاعات ملکی افراد می باشد؟
✔️خیر در سامانه سماوا مشخصات هویتی افراد نیز می بایست ثبت گردد که در متن مقاله ذکر شده است.

2- ✔️مستاجران هم می بایست اطلاعات اقامتگاهی خود را در سامانه سماوا ثبت نمایند؟
✔️بله مستاجران هم ملزم به ثبت اطلاعات محل سکونت خود در سامانه سماوا می باشند که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

3- ✔️سامانه سماوا راه های ارتباطی با مردم هم دارد؟
✔️بله به صورت 24 ساعته از طریق سامانه پیامکی و تلفی امکان ارتباط گرفتن با کارشناسان سامانه سماوا امکان پذیر است که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.
منبع : سامانه سماوا املاک