تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نحوه ارسال صورت معاملات فصلی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صورت معاملات فصلی ، فهرستی از اطلاعات مربوط به خرید ، فروش و دیگر معاملات مودیان مالیاتی است که در پایان هر فصل باید برای سازمان مالیاتی کشور ارسال شود . نحوه ارسال صورت حساب فصلی شامل دو روش ارسال با استفاده از سامانه صورت معاملات فصلی و نرم افزار آفلاین صورت معاملات فصلی می باشد .


مودیان مالیاتی باید هر سه ماه یک بار ، فهرستی از معاملات خود ، شامل خرید و فروش را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند تا از این طریق میزان دقیق درآمد آن ها مشخص شده و در نتیجه مالیات آن ها به نحو عادلانه ای تنظیم شود . فهرست این معاملات باید به تفکیک ، و در زمان مشخص برای سازمان امور مالیاتی صادر شود .
در صورتی که این مودیان ، فهرست معاملات خود را ، در زمان مقرر ارسال نکرده ، و یا به طریقی به غیر از از طرق مشخص شده ، ارسال کنند ، مشمول جریمه خواهند بود لذا نه تنها لازم است مودیان مالیاتی ، این فهرست معاملات و قرارداد های فصلی را در زمان مقرر برای سازمان مالیاتی صادر کنند ، بلکه این کار را باید از طرقی که این سازمان اعلام کرده است ارسال کنند .
از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که اولا صورت معاملات فصلی چیست و ارسال آن از چه نظر اهمیت دارد و در صورت عدم ارسال آن چه سرنوشتی در انتظار مودی مالیاتی خواهد بود سپس به این می پردازیم سامانه ارسال صورت معاملات فصلی چیست و چه امکاناتی دارد و در آخر هم آموزش نحوه ارسال صورت معاملات فصلی به روش آنلاین و آفلاین را ارائه خواهیم نمود .


صورت معاملات فصلی چیست؟
طبق قانون مالیات های مستقیم ، برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی باید صورت همه معاملات خود را به سازمان امور مایاتی بفرستند. طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم : " اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت ‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند ، مکلفند برای انجام معاملات خود صورت حساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت حساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند. " 
اشخاصی که باید این صورت ها را بفرستند عبارتند از : " الف) کلیه اشخاص حقوقی؛ ب) صاحبان مشاغلی که حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون محسوب میشوند؛ ج) صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 169 اصلاحی ق.م.م "
مشاغل گروه اول آیین نامه اجرایی مذکور از قرار زیر است : واردکنندگان و صادرکنندگان ، صاحبان کارخانه‌ها ، صاحبان هتل‌ های سه ستاره و بالاتر، صاحبان مشاغل صرافی ، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری ، صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی ، و سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد فروش کالا و خدمات آن ها بیش از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. 
اشخاص مذکور باید این صورت حساب را در پایان هر فصل برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند . این اشخاص از پایان فصل به مدت یک ماه و نیم ( دقیقا 45 روز ) فرصت دارند تا این حساب ها را برای سازمان مربوطه بفرستند . مودیان مالیاتی باید تمامی معاملات فصلی خود ، شامل قرارداد ها ، خرید ، فروش و مسائلی از این قبیل را به تفکیک و در زمان مقرر ، ارسال کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند بود .لازم به ذکر است که این فهرست جدای از اظهارنامه مالیاتی می باشد .
 در صورتی که این اشخاص ، فهرست معاملات خود را برای این سازمان صادر نکنند ، طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم مشمول جریمه خواهند شد : " عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جریمه‌ای معادل دودرصد(2%) مبلغ مورد معامله‌ می شود. "
مودیان مالیاتی می توانند ، صورت معاملات فصلی خود را از دو طریق ، سامانه ارسال صورت معاملات فصلی ، به صورت برخط یا آنلاین و از طریق نرم افزار صورت معاملات فصلی به صورت غیر بر خط یا آفلاین ارسال کنند که در ادامه این مقاله این روش ها را توضیح داده ایم .
حتما بخوانید : مالیات و انواع آن


سامانه ارسال صورت معاملات فصلی
سامانه ارسال صورت معاملات فصلی ، از زیر مجموعه سامانه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir است که برای ارسال صورت معاملات فصلی به صورت آنلاین ایجاد شده است . مهلت ارسال صورت معاملات فصلی توسط مودیان ، 45 روز پس از پایان هر فصل است . 
در حال حاضر ارسال صورت معاملات فصلی ، فقط از دو روش آنلاین یا بر خط و آفلاین یا غیر بر خط امکان پذیر است . برای ارسال به روش بر خط مودیان مالیاتی باید از طریق سامانه صورت معاملات اقدام نموده و برای استفاده از روش آفلاین یا غیر برخط باید از نرم افزار مخصوص به آن استفاده نمایند و سپس با مراجعه به این سامانه ، برای سازمان مالیات کشور ارسال نمایند. 
در صورتی که مودیان مالیاتی ، صورت معاملات فصلی خود را به روشی غیر از روش های مشخص شده ارسال کنند ، مشمول جریمه می شوند : " همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین می شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌ درصد( 1% ) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌ باشد. "
بیشتر بخوانید : مدت ثبت اظهارنامه مالیاتی

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه صورت معاملات فصلی
مودیان مالیاتی باید ، فهرست صورت معاملات فصلی خود را هر سه ماه یک بار برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند . ارسال این فهرست به دو طریق آنلاین و با استفاده از سامانه صورت معاملات فصلی ، و به طریق آفلاین و با نرم افزار غیر بر خط صورت معاملات ، ممکن است . که در زیر آموزش نحوه ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه را قرار داده ایم : 
برای ارسال صورت معاملات فصلی ، لازم است پیش تر در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام و پیش ثبت نام کرده و کد اقتصاد دریافت کرده باشید . با استفاده از سامانه صورت معاملات فصلی پس از ثبت هر معامله یک کد پیگیری دریافت خواهید کرد که پس از آن اقدام دیگری لازم نیست انجام دهید. مراحل ارسال صورت حساب فصلی از قرار زیر است :
1 ابتدا در مرورگر خود عبارت "سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی " را جست و جو کرده تا صفحه لینک های گوگل برای شما باز شود و سپس بر روی لینک اول با آدرس tax.gov.ir کلیک کنید.

[تصویر:  1622636791_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%202.jpg]

2 سپس در صفحه اصلی سایت بر روی صورت معاملات فصلی کلیک کنید

[تصویر:  1622691784_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...%20555.jpg]

3 در این صفحه توضیحاتی در مورد سامانه صورت معاملات فصلی ارائه شده است ؛ پس از مطالعه آن ، بر روی " سامانه صورت معاملات " کلیک کنید 

[تصویر:  1622691795_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...%20777.jpg]

4 پس از ورود به صفحه ای مشابه صفحه زیر در منوی سمت راست ، اطلاعات خود را تکمیل کرده ، سپس ورود را بزنید .

[تصویر:  1622636926_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...C%2011.jpg]

5 پس از ورود به سامانه ، باتوجه به خدمتی که می خواهید دریافت کنید ، یکی از گزینه های گزارش خرید ، گزارش فروش و یا دیگر گزینه ها کلیک کنید .

[تصویر:  1622636962_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%208.jpg]

6سپس در صفحه جدید ، بر روی ایجاد کلیک کنید. 

[تصویر:  1622637029_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%209.jpg]

7 در مرحله بعد ، ثبت رکورد جدید را بزنید. 

[تصویر:  1622637043_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%205.jpg]

8 در صفحه جدید ، اطلاعات مربوط به قرارداد های خود را وارد نمایید . تکمیل کردن کادر های ستاره دار الزامی است. 

[تصویر:  1622637078_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%201.jpg]

9 پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده ، رکورد ایجاد شده را به حالت ثبت نهایی در بیاورید. 

[تصویر:  1622637104_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...C%2010.jpg]

برای ورود مستقیم به سامانه صورت معاملات فصلی کلیک کنید

پس از ثبت نهایی یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد و عدم دریافت این کد ، به این معنی است که ارسال صورت معاملات فصلی موفقیت آمیز نبوده است .
بیشتر بخوانید : ثبت نام اظهارنامه مالیات ارزش افزوده

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی با استفاده از اپلیکیشن صورت معامله
روش دیگر برای ارسال صورت معاملات فصلی ، استفاده از اپلیکیشن صورت معامله است . مودیان می توانند ابتدا با استفاده از نرم افزار صورت معاملات فصلی به صورت آفلاین ، اطلاعات خود را وارد نموده و سپس با اتصال به اینترنت ، اطلاعات وارد شده را ارسال نمایند. نحوه ارسال صورت معاملات فصلی به صورت آفلاین به شرح زیر است :
1 در مرورگر خود ، عبارت " سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی " را جست و جو کرده تا صفحه لینک های گوگل برای شما باز شود ، سپس ، بر روی لینک اول با آدرس tax.gov.ir کلیک کنید.

[تصویر:  1622637145_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...8C%202.jpg]

2 در صفحه اصلی سایت ، صوت معاملات فصلی را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید

[تصویر:  1622691810_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...%20555.jpg]

3 پس از ورود به صفحه ای مشابه صفحه زیر ، در پایین صفحه در قسمت اسناد قابل دانلود ، بر روی دریافت نرم افزار غیر بر خطر کلیک کنید . 

[تصویر:  1622691820_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...%20666.jpg]

4 پس از نصب و اجرای نرم افزار ، فایل هایی اکسس tts را که در فایل دانلود نرم افزار بود را باز کنید .


5 سپس بر روی گزینه مربوط به فروش یا خرید اطلاعات کلیک کنید .


6 در هر قسمت ، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید . تکمیل کادر های سبز رنگ الزامی است. 


7 در مرحله آخر صحت سنجی اطلاعات را بزنید 


پس از صحت سنجی ، در صورتی که رایانه شما به اینترنت متصل شده باشد ، می توانید پس از وارد کردن اطلاعات کاربری و کد اقتصادی خود ، به سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و کد پیگیری دریافت نمایید . لازم به ذکر است که ارسال صورت حساب فصلی جدای از ارسال فرم های اظهارنامه مالیاتی است و مهلت ارسال آن ها نیز متفاوت است .

برای دانلود برنامه صورت معاملات فصلی، بر روی دکمه ( دانلود فایل ) کلیک نمایید.

برنامه صورت معاملات فصلی
[list]
[*]نویسنده: سایت حقوقی دینا
[*]حجم:6 MB
[*]منبع:tax.gov.ir
[/list]دانلود فایل

در ادامه بخوانید : سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارسال صورت معاملات فصلی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ارسال صورت معاملات فصلی پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- سامانه ارسال صورت معاملات فصلی چیست ؟
سامانه ارسال صورت معاملات فصلی به منظور ارسال صورت معاملات فصلی مودیان مالیاتی برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است که در متن مقاله به جزئیات توضیح داده شده است. 

2- ارسال صورت معاملات فصلی به چه طریق ممکن است ؟
ارسال صورت معاملات فصلی به دو طریق آنلاین از طریق سامانه صورت معاملات و روش آفلاین و از طریق نرم افزار مخصوص به آن ممکن است که آموزش تصویری هر دو در متن مقاله موجود است

3- صورت معاملات فصلی چیست؟
صورت معاملات فصلی فهرستی از تمام معاملات مودی مالیاتی در طی یک فصل است که توضیحات آن در متن مقاله آمده است.
منبع : نحوه ارسال صورت معاملات فصلی
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting