تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: معرفی رشته های تحصیلی پایه نهم به دهم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
همه ما یک بار تجربه انتخاب بین رشته های (علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و فیزیک، علوم و معارف اسلامی، کاردانش و فنی و حرفه ای) را داشته ایم و به راستی باید گفت انتخاب دشواری بود و به دلیل درک اهمیت موضوع در مقاله حاضر به معرفی رشته های تحصیلی پایه نهم به دهم می پردازیم تا شما عزیزان انتخابی آگاهانه انجام دهید. این انتخاب سرنوشت ساز در سال نهم و اتمام دوره متوسطه اول انجام می شود و برای هر دانش آموز پایه نهم خواندن این مقاله توصیه می گردد.
نقل‌قول: پیشنهاد می کنیم برای اینکه انتخاب صحیحی داشته باشید از مشاوره با کارشناسان مشاوران برتر غافل نشوید.
معرفی رشته های تحصیلی پایه نهم به دهم 99 - 1400
[list]
[*]چگونه انتخاب رشته انجام دهیم؟
[*]بازار کار کدام رشته ها بهتر است؟
[*]به 2 رشته تجربی و انسانی علاقه دارم و انتخاب برایم دشوار است...
[*]هیچ اطلاعاتی درباره درس ها و رشته ها ندارم...
[*]علایق مهم تر است یا استعداد؟
[*]و...
[/list]در زمان انتخاب رشته این سوالات و نمونه های مشابه، بسیار زیاد از کارشناسان مشاوران برتر پرسیده می شود و حائز اهمیت است که بگوییم مولفه هایی مثل (علاقه، استعداد، مهارت، آزمون های مشاوره ای، هدایت تحصیلی، سوابق تحصیلی، نظر والدین، مشاوران و معلمان) در انجام دادن انتخاب رشته نهم به دهم 99 – 1400 به صورت صحیح و اصولی موثر است.
آزمون های مشاوره ای کمک شایانی در کشف استعداد و توانایی های دانش آموزان ایفا می کند و با شرکت در این آزمون ها می توانند به شناخت نسبی از استعداد خود برسند. همچنین طی کردن فرآیند هدایت تحصیلی از طریق ورود به سامانه همگام مدارس | hamgam.medu.ir و دریافت نتیجه آن نیز به شما برای انجام انتخاب رشته کمک بارزی خواهد نمود.

معرفی رشته ادبیات و علوم انسانی پایه نهم به دهم 99 - 1400
دانش آموزان برای ورود به هر رشته ای به 2 نکته مهم (علاقه، توانایی) توجه نمایند و در صورت علاقمندی بایستی در درس های ادبیات و عربی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. با در نظر گرفتن این آیتم ها باید بگوییم که رشته علوم انسانی در حقیقت مقابل علوم طبیعی همچون رشته های (فنی و حرفه ای) قرار می گیرد و به بررسی رفتار انسانی، جامعه، فرهنگ، زبان، قانون، سیاست و... بر اساس نظریه ها (متفاوت از علوم تجربی)، می پردازد. 
متقاضیان ورود به رشته علوم انسانی در رشته های دانشگاهی همانند (حقوق، روانشناسی، ادبیات، مدیریت، علوم اقتصادی، فقه حقوق، تربیت بدنی و...)، امکان ادامه تحصیل دارند و رشته های نامبرده به صورت باکنکور و بدون آزمون در دانشگاه های دولتی و شهریه پرداز ارائه می شوند.
شرایط ورود به رشته ادبیات و علوم انسانی پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته ادبیات و علوم انسانی
الف
مجموع نمرات درس های مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.
ب
نمرات درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 محاسبه می گردد.
پ
نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.
ت
نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می شود.
ث
دارا بودن حداقل معدل 14 برای اشتغال به تحصیل در رشته علوم انسانی مورد نیاز است.

معرفی رشته علوم تجربی پایه نهم به دهم 99 - 1400
رشته علوم تجربی یکی دیگر از رشته های نظری می باشد و دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در رشته تجربی می باشند بایستی در درس های زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک عملکر قابل قبولی داشته باشند. معمولا افرادی که به این گروه گرایش دارند پس از فراغت از تحصیل در دوره متوسطه، گرایش به تحصیل در رشته های پزشکی (پزشکی عمومی، دندان پزشکی و داروسازی) و پیراپزشکی (پرستاری، هوشبری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، تغذیه، فیزیوتراپی و...) پیدا می کنند.
به آن دسته از داوطلبینی که شرایط پذیرش رشته تجربی را دارا باشند، توصیه می کنیم قبل از نهایی کردن انتخاب خود به مطالعه مقاله های معرفی رشته های پزشکی، ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور 1400 و نمونه کارنامه های قبولی کنکور تجربی 1399 بپردازند و با آینده تحصیلی و شغلی این رشته بیشتر آشنا شوند.
شرایط ورود به رشته علوم تجربی پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته علوم تجربی
الف
مجموع نمرات درس های ریاضی و علوم تجربی در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.
ب
نمرات درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.
پ
دارا بودن حداقل معدل 14 برای اشتغال به تحصیل در رشته علوم تجربی مورد نیاز است.

معرفی رشته ریاضی و فیزیک پایه نهم به دهم 99 - 1400
همانطور که اسم رشته ریاضی فیزیک مشخص است، دروس پایه این رشته ریاضی و فیزیک می باشد و افراد متقاضی این رشته بایستی قدرت تجزیه، تحلیل و تجسم اجسام فضایی (تصور اشکال و اجسام در ذهن) را داشته باشند و استعداد محاسبات در آن ها وجود داشته باشد.
به طور معمول دانش آموزانی که رشته ریاضی و فیزیک را در زمان انتخاب رشته پایه نهم جزو اولویت های خود قرار می دهند در آینده وارد رشته های فنی و مهندسی خواهند شد. از جمله رشته های فنی و مهندسی که می توان نام برد، رشته های (مهندسی برق، مهندسی نفت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و...) می باشد.
همچنین یادآور می شویم که دریافت پروانه نظام مهندسی و اخذ مجوز اشتغال به کار مهندسان به صورت حرفه ای و زیر نظر وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در گرو ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1400 و مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی و قبولی در این آزمون می باشد.
شرایط ورود به رشته ریاضی و فیزیک پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته ریاضی و فیزیک
الف
مجموع نمرات درس های ریاضی و علوم تجربی در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.
ب
نمرات درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.
پ
دارا بودن حداقل معدل 14 برای اشتغال به تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک مورد نیاز است.

معرفی رشته های کاردانی فنی و حرفه ای پایه نهم به دهم 99 - 1400
رشته های فنی و حرفه ای معمولا در مقابل رشته های نظری قرار می گیرند و درس های دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای با کارگاه و آموزش های عملی همراه است و به همین دلیل می توان گفت مهارت های مکتسبه توسط دانش آموزان رشته فنی بیشتر از سایر رشته های نظری می باشد. رشته فنی و حرفه ای به زیر گروه های هنر، مدیریت، خدمات، صنعت و کشاورزی تقسیم می شود.
نکته ای که به عنوان ضعف می توانیم از این رشته بیان کنیم، تحصیل در مقطع کاردانی می باشد. به عبارت دیگر داوطلبانی که رشته نامبرده را برای تحصیل انتخاب می کنند برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته خود بایستی در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم)، مشغول به تحصیل شوند و پس از اتمام مقطع کاردانی به تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته بپردازند.
شرایط ورود به رشته های کاردانی فنی و حرفه ای پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته های کاردانی فنی و حرفه ای
الف
مجموع نمرات درس های ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 30 نباشد.
ب
نمره درس ریاضی 1 در دوره اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.
پ
دارا بودن حداقل معدل 12 برای اشتغال به تحصیل در رشته فنی حرفه ای مورد نیاز است.

معرفی رشته های کاردانش پایه نهم به دهم 99 - 1400
یکی دیگر از رشته هایی که امکان ورود به آن توسط دانش آموزان پایه نهم وجود دارد، رشته های کارودانش می باشد. بعضا مشاهده شده است که این رشته به دلیل مشابهت زیرگروه هایش با رشته فنی و حرفه ای اشتباه گرفته می شود و در اینجا بایستی توضیح دهیم که دروس این دو رشته مجزا از یکدیگر می باشند و با درس های دشوارتری در شاخه فنی و حرفه ای مواجه خواهید شدو همچنین در بازار کار و آینده شغلی آن ها نیز تفاوت هایی به چشم می آید.
رشته های کارودانش به زیرگروه های صنعت، خدمات و کشاورزی و هنر تقسیم می شوند و داوطلبان این گروه نیز بایستی در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) رشته خود، مشغول به تحصیل شوند و پس از اتمام مقطع کاردانی به تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته بپردازند.
شرایط ورود به رشته های کاردانش پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته های کاردانش
الف
مجموع نمرات درس های ریاضی، کار و فناوری در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 36 نباشد.
ب
نمره درس ریاضی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می گردد.
پ
نمره درس کار و فن آوری در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.
ت
دارا بودن حداقل معدل 12 برای اشتغال به تحصیل در رشته کارودانش مورد نیاز است.

معرفی رشته علوم و معارف اسلامی پایه نهم به دهم 99 - 1400
رشته علوم و معارف اسلامی در برخی اوقات با رشته ادبیات و علوم انسانی اشتباه گرفته می شود و در اصل این دو رشته جدای از یکدیگر می باشند. در رشته علوم و معارف اسلامی به بحث درباره علوم اسلامی، دینی و علوم انسانی پرداخته می شود و به دانش آموزانی که علاقمند مباحث دینی، عربی، صرف، نحو، فقه، اخلاق، کلام، حوزه، تفسیر قرآن، تفسیر احادیث و... می باشند، این رشته را توصیه می کنیم.
این رشته در مدارس خاصی همانند (شهید مطهری، ماندگار البرز، صدرای ولایت، هدی، امام صادق، معارف امام رضا، المصطفی) ارائه می شوند. به طور معمول مدارس ارائه دهنده رشته معارف اسلامی وابسته به نهاد یا موسسه ای مستقل از وزارت آموزش و پرورش می باشد و البته دیپلم ارائه شده توسط آن ها مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.
شرایط ورود به رشته علوم و معارف اسلامی پایه نهم به دهم 99 - 1400
شرایط پذیرش رشته علوم و معارف اسلامی
الف
مجموع نمرات درس های مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در دوره متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.
ب
نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 محاسبه می کردد.
پ
نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.
ت
نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می گردد.
ث
دارا بودن حداقل معدل 14 برای اشتغال به تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی مورد نیاز است.
تمام نکات مورد نیاز را در حد گنجایش یک مقاله علمی برای شما عزیزان ازائه نمودیم و در صورت بروز سوال آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم، برای برقراری تماس تلفنی با کارشناسان مشاوران برتر کافی است بر روی لینک "مشاوره تلفنی تحصیلی و خانواده" کلیک نمایید و منتظر تماس مشاوران بمانید.
همچنین با درج سوالات خود در بخش نظرات، پاسخ سوالاتتان را خواهیم داد. از دیگر راه های ارتباطی با مشاوران برتر عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی مشاوران برتر و پیج اینستاگرام مشاوره تحصیلی مشاوران برتر می باشد.

 
سوالات متداول
1- دانش آموز پایه نهم، امکان انتخاب چه رشته هایی را دارد؟
دانش آموزان می توانند رشته های (ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، کارودانش، فنی و حرفه ای و علوم معارف اسلامی) را انتخاب نمایند.
2- شرایط انتخاب رشته در دوره متوسطه اول چیست؟
شرایط مربوط به هر یک از رشته ها را به تفکیک، در مقاله درج نموده ایم.
3- عوامل موثر در انتخاب رشته پایه نهم چیست؟
آزمون های مشاوره ای، نتیجه هدایت تحصیلی، علایق دانش آموز، نظر والدین، نظر مشاوران، نظر معلمین، استعداد و مهارت در انتخاب رشته ای موفق موثر می باشد.
4- چگونه می توانم از کارشناسان مشاوران برتر راهنمایی بگیرم؟
با کلیک بر روی لینک رزرو "مشاوره تلفنی تحصیلی و خانواده" در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.


منبع: معرفی رشته های تحصیلی پایه نهم به دهم