تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سفته عندالمطالبه و نحوه مطالبه آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی اینکه سفته عند المطالبه چیست و چگونه می توان وجه آن را دریافت کرد می پردازیم .



سفته مانند چک یک سند تجاری است که به وسیله آن صادر کننده متعهد می شود مبلغی را در زمانی مشخص به دارنده سفته بپردازد البته امروزه با توجه به عدم آگاهی از نحوه تکمیل سفته ممکن است در این باره برای افراد مشکلات عدیده ای ایجاد شود که نیاز به اطلاع از قانون حاکم بر سفته است مثلا سفته بدون تاریخ یا سفته بدون امضا یا سفته حس انجام کار ، هر کدام شرایط به خصوص خود را دارند . یکی از این موارد هم سفته عندالمطالبه است که نیاز به تعریف و توضیح درباره آن است . از این رو ما در این مقاله به بررسی ابتدا به بررسی اینکه سفته عندالمطالبه چیست و سپس به بررسی نحوه مطالبه و واخواست سفته عندالمطالبه می پردازیم . 


سفته عندالمطالبه چیست
عندالمطالبه یک اصطلاح عربی است به این معنی که به محض مطالبه باید پرداخت شود مثل مهریه عندالمطالبه . سفته عندالمطالبه هم به همین ترتیب سفته ای است که به محض مطالبه دارنده سفته باید پرداخت شود و در واقع تاریخ پرداخت آن عندالمطالبه است . از این رو صادر کننده باید آماده باشد تا هر زمان که دارنده تقاضا کرد ، وجه سفته را پرداخت کند . اما مطالبه وجه سفته عندالمطالبه چگونه است ؟


مطالبه و واخواست سفته عندالمطالبه
درباره نحوه مطاله و واخواست سفته عندالمطالبه دیوان علی کشور یک نظریه مشورتی دارد . براساس نظر مشورتی دیوان عالی کشور ، " مطالبه وجه سفته در سفته های عندالمطالبه زمانی تحقق می یابد که متعهد از نیت متعهدله برای مطالبه سفته مستحضر شود و این آگاهی وقتی قانونا محقق می شود که مراتب طبق ملاک ماده ۷۰۹ قانون آئین دادرسی مدنی از طریق اظهارنامه رسمی به بدهکار ابلاغ شد باشد . بنابراین در سفته های مذکور نحوه مطالبه وجه سفته ارسال اظهارنامه رسمی و زمان محاسبه واخواست تاریخ ابلاغ این اظهارنامه به بدهکار خواهد بود ". بنابراین مطالبه سفته عندالمطالبه زمانی ممکن است که دارنده سفته اظهارنامه ای برای صادر کننده ارسال کند و بر اساس آن اینکه قصد دریافت وجه سفته را دارد به اطلاع او برساند و از تاریخ ابلاغ اظهارنامه صادر کننده بدهکار است و ملزم به پرداخت وجه سفته .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سفته عندالمطالبه چیست و نحوه مطالبه آن به کانال تلگرام چک و سفته مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته عندالمطالبه چیست و نحوه مطالبه آن پاسخ دهند .
منبع : سفته عندالمطالبه و نحوه مطالبه آن