تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: علت شیر نخوردن نوزاد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شاید عجیب باشد اما امروزه پیشرفت تکنولوژی حتی بر روی تغذیه نوزادان نیز تاثیر گذاشته است . آیا می دانید چگونه ؟ با وضعیت پیشرفت جامعه مادران بسیاری وجود دارند که امروزه نوزاد را از شیر خود محروم کرده و به او شیرخشک می دهند . 
دلیل این طرز فکر چیست ؟ شاید مادران امروزی ممکن است این موضوع را دلیلی بر پیشرفت بدانند که اغلب آن ها بر این باور هستند که نوزاد با شیرخشک هم بزرگ خواهد شد و نیازی به شیرمادر ندارد .
اما متاسفانه این باور غلط است ، نوزاد تازه به دنیا آمده باید از شیر مادر خود تغذیه کند . شیر مادر از نظر داشتن پروتئین و ویتامین ها از هر غذایی برای نوزاد بهتر بوده و می توانید پاسخگوی تمام نیاز های کودک باشد .
حتی شیر مادر به دلیل منبع غنی که دارد ، می تواند از بروز برخی از بیماری های احتمالی نیز جلوگیری کند . به همین دلیل توصیه می کنیم نوزادان حتما از شیر مادر خود تغذیه کنند . متاسفانه مشکل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد .
در برخی از موارد ممکن است خود نوزاد سینه مادر را نگرفته و از شیر خود تغذیه نکنند  . سینه نگرفتن نوزاد اغلب در روزهای اولی که به دنیا آمده است ، خود را نشان می دهد و برخی مواقع نیز نوزاد پس از مدتی دیگر سینه مادر خود را نمی گیرد .
به هر حال لازم است بدانید که مفیدترین غذا برای نوزاد تازه متولد شده شیر مادر است . به دلایلی که در بالا اشاره کردیم مشکل شیر نخوردن نوزاد می تواند از سمت مادر یا خود او باشد که باید آن را بررسی کرده و مشکل را حل کنید .

دلایل مربوط به مادر
همانطور که گفتیم برخی از مادران امروزی به دلایل شخصی فرزند خود را از شیر خوردن محروم خواهند کرد . اما در بعضی از مواقع خود نوزاد به علت های مختلف که از سمت مادر می باشد دیگر شیر نخواهد خورد .
شاید تا به حال این دلایل را نشنیده باشید یا حتی به آن توجه نیز نکرده باشید ، اما در ادامه برخی از دلایل مربوط به مادر را بیان خواهیم کرد تا بیشتر با علت های شیرنخوردن نوزاد آشنا شوید.

[list]
[*]تغییرات ظاهری مادر
[/list]برخی از نوزادان به دلیل تغییر شکل ظاهری مادر دیگر شیر نمی خورند ، از جمله این تغییرات می توان به تغییر رنگ مو ، لاک ناخن ، عطر مادر ، صابون های عطری ، لاک ناخن و هر موردی که به ظاهر فرد بستگی داشته باشد .
حتما بخوانید: چگونه گریه نوزاد خود را متوقف کنیم
[list]
[*]غذا
[/list]شاید تا به حال نمی دانستید اما مصرف برخی از غذاها سبب تغییر مزه شیر مادر خواهد شد و در صورتی که کودک از آن مزه خوشش نیاید دیگر شیر نخواهد خورد .

[list]
[*]مشکلات سلامتی مادر
[/list]ممکن است برخی از مادران به بیماری دچار شوند و یا در مواردی خاص مجبور به مصرف دارو شوند ، در این موارد نیز در صورت تغییر مزه شیر مادر ، او دیگر سینه مادر را نخواهد گرفت .

[list]
[*]دخانیات
[/list]اگر مادر در حین شیر خوردن نوزاد سیگار بکشد و یا قلیان مصرف کند ، او دیگر شیر نخواهد خورد .
[تصویر:  1587616077_%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8...%D8%AA.jpg]
[list]
[*]میزان شیر
[/list]
در برخی از مواقع مادر شیر بیشتری داشته و یا برعکس شیر او کم است ، بسته به سلایق نوزاد او ممکن است دیگر شیر نخورد .

[list]
[*]جهش شیر
[/list]
مادرانی که شیر بیشتری دارند ، شیر آن ها در هنگام خوردن سینه مادر ، جهش بیشتری نیز خواهد داد ، در صورتی که نوزاد نتواند این حجم از شیر و جهش آن را مهار کند ، دست از شیر خوردن بر می دارد .

[list]
[*]اختلاف سایز پستان ها
[/list]
اگر یکی از پستان ها با دیگری متفاوت باشد ، جهش شیر نیز تعییر پیدا خواهد کرد به همین دلیل نوزاد دیگر سینه مادر خود را نمی گیرد .



دلایل مربوط به نوزاد
همانطور که گفتیم ممکن است برخی از نوزادان در ابتدا که متولد شده اند شیر نخورند و برخی دیگر نیز پس از مدتی دست از شیر خوردن بردارند . اگر نوزاد در روز اول نمی تواند سینه مادر را بگیرد باید به پزشک مراجعه کنید .
در صورت نبود مشکل باید شیر خوردن را یاد او دهید و یا نحوه شیر خوردن او را تغییر دهید که این امر اغلب در بیمارستان آموزش داده می شود . گاهی نیز یکباره نوزاد دیگر شیر نمی خورد که در ادامه برخی از دلایل آن را بیان خواهیم کرد .

[list]
[*]بیماری نوزاد
[/list]شیر خوردن نوزادان بیمار یک چالش می باشد ، به طور مثال اگر نوزاد بینی اش گرفته باشد ، نمی تواند همزمان هم نفس بکشد و هم شیر بخورد . در این صورت نوزاد از شیر خوردن دست بر می دارد .

[list]
[*]شیر خوردن با بطری
[/list]بی شک اغلب کودکان شیر خوردن با بطری را بیشتر می پسندند ، به این خاطر که جهش شیر سریع بوده و آن ها انتظار نخواهند کشید . نوزاد زمانی که از شیر مادر خود تغذیه می کند ، برای آمدن شیر انتظار کشیده و همین موضوع او را تنبل خواهد کرد .
بیشتر بخوانید: نه ! به شیر خشک
[list]
[*]درد نوزاد
[/list]در برخی از مواد مانند دندان درآوردن ، برفک دهن ، کولیک نوزاد ، عفونت گوش ، مشکلات نفخ و یا هضم نوزاد درد خواهد کشید . همین امر سبب خواهد شد او به علت دردی که دارد دیگر شیر نخورد .

[list]
[*]حواس پرتی نوزاد
[/list]نوزاد تازه متولد شده به محیط اطراف خود توجهی نداشته و بدون دردسر شیر خواهد خورد . در مقابل نوزادان بزرگتر به این دلیل که به محیط اطراف خود بیشتر توجه می کنند ، اغلب دست از شیرخوردن برمی دارند .

[list]
[*]سریع شیر خوردن نوزاد
[/list]نوزادان کوچکتر به دلیل عدم توانایی نمی توانند به سرعت شیر بخورند اما در مقابل نوزادان بزرگتر در عرض چند دقیقه می توانند مقدار زیادی از شیر مادر خود تغذیه کنند . این نوزادان اگر شیر خوردن را به سرعت متوقف کردند می تواند دلیلی بر سیری آن ها باشد .
[تصویر:  1587616145_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%20%D8%AE%D...%DB%8C.jpg]

در نهایت
موارد گفته شده برخی از علل شیرنخوردن نوزاد می باشد که شاید برخی از مادران نیز آن را تجربه کرده باشند . نکته مهم این است که مادران باید به این باور برسند که شیر آن ها منبع غنی و مفیدی برای کودکان بوده است .
همچنین به علت نیاز نوزادان به شیر مادر باید با هر روشی که می توانید ، فرزندان را مجاب کنید تا از سینه مادر شیر بخورند . ممکن است آن ها به دلایل گفته شده دیگر شیر مادر را نخورند ؛ اما این تنها خودتان هستید که می توانید به فرزندان خود کمک کنید .
در ادامه بخوانید: علت کمبود شیر مادر


سوالات متداول

1- ✔️ آیا شیر نخوردن نوزادان عادی است ؟
✔️ بله برخی از نوزادان ممکن است در مقطعی از زندگی شیر نخورده که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ از دلایل شیرنخوردن نوزادان که مربوط به مادر است چه می دانید ؟
✔️ تغییرات ظاهری مادر ، بوی تن و یا عطر مادر و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ از دلایل شیر نخوردن مربوط به نوزاد چه می دانید ؟
✔️ درد نوزاد ، حواس پرتی ، سریع شیر خوردن نوازد و غیره که در متن مقاله بیشتر به جزئیات اشاره شده است .
منبع : علت شیر نخوردن نوزاد