تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۰
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت نام دانش آموزان مدارس سراسر کشور بر اساس یک سری شرایط عمومی و اختصاصی انجام می شود. با توجه به الکترونیکی بودن ثبت نام مدارس ۱۴۰۰، از مهم ترین شرایط ثبت نام مدارس 1400 می توان به ثبت مشخصات فردی والدین از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه توسط مدیر مدرسه در سامانه سیدا اشاره کرد.


هر ساله با شروع ثبت نام مدارس، والدین به دنبال ثبت نام فرزند خود در یکی از بهترین مدارس شهر محل سکونتشان می باشند. امروزه مدارس مختلفی مانند مدارس غیرانتفاعی، دولتی، نمونه دولتی، هیات امنایی و ... وجود دارد که هر یک با شرایط متفاوتی اقدام به پذیرش دانش آموزان می نمایند.
تمامی مدارس شرایط عمومی ثبت نام یکسانی داشته و تفاوتشان در شرایط اختصاصی است. شرایط عمومی از طریق وزارت آموزش و پرورش و شرایط اختصاصی توسط پایگاه اطلاع رسانی هر مدرسه اعلام می شود. با توجه به غیر حضوری بودن ثبت نام مدارس در سال 1400 و اهمیت اطلاع از شرایط ثبت نام مدارس دانش آموزان ۱۴۰۰ در ادامه این مقاله به بیان شرایط عمومی و دستورالعمل نام نویسی مدارس در سال 1400 پرداخته ایم.

شرایط عمومی ثبت‌نام الکترونیکی مدارس ۱۴۰۰
به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از اجتماع افراد، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت ثبت نام دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی به غیر از پایه اول دبستان به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا به نشانی pada.medu.ir انجام شود. با توجه به یکپارچه بودن ثبت نام دانش آموزان، شرایط عمومی ثبت نام مدارس از طریق سایت آموزش پرورش منتشر و در اختیار دانش آموزان و اولیای آنان قرار گرفت. این شرایط به شرح زیر می باشد:

ثبت نام دانش آموزان در تمامی مدارس براساس آیین نامه آموزشی مصوب مربوط به هر یک از دوره های تحصیلی انجام می شود.

ثبت نام و پذیرش دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان مطابق شرایط ثبت نام این مدارس انجام می گیرد.

ثبت نام مدارس هیات امنایی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم بر اساس شیوه نامه ثبت نام این مدارس انجام می شود. لازم به ذکر است، مدارس هیات امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب می شوند، بنابراین دریافت هرگونه وجه (به جزء وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب ها ی درسی) در زمان ثبت نام غیر قانونی می باشد.

در مناطق عشایری نام نویسی دانش آموزان، هنرجویان هنرستان ها و مدارس خاص بدون لحاظ محدودیت جغرافیایی تا پایان شهریورماه و به صورت حضوری قابل انجام می باشد.
تبصره ۱: پذیرش دانش آموزان عشایری به صورت مهمان در نزدیک ترین مدارس تحصیلی به محل اسکان آنان امکان پذیر است.

دانش آموزان و نو آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، دستورالعمل ثبت نام خود را می توانند از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور دریافت نمایند.

ثبت نام دانش آموزان استثنایی مدارس ویژه، براساس شیوه نامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود.

 دانش آموزان گروه های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی - حرکتی و دارای اختلال رفتاری - هیجانی خفیف تا متوسط، در صورت دارا بودن شرایط می توانند در تمامی دوره های تحصیلی برابر شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی ثبت نام نموده و از خدمات مربوط برخوردار گردند.

دانش آموزان ایرانی که فاقد مدارک هویتی می باشند، برای انجام مراحل ثبت نام خود می بایست کارت حمایت تحصیلی خود را ارئه نمایند.

ثبت نام پیش دبستانی از طریق سامانه سیدا بر اساس ایین نامه ثبت نام این دوره و به تفکیک کدهای دولتی، دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی انجام می شود. مسئولیت نام نویسی با مدیر مدرسه است. سن ثبت نام پیش دبستانی یک، چهار تا پنج سال تمام (متولدین 95/07/02 الی 96/07/01 ) و سن ورود به پیش دبستانی دو، پنج تا شش سال تمام (متولدین 94/07/02 الی 95/07/01 ) است.

فرآیند ارزشیابی در دوره ابتدایی به صورت کیفی _ توصیفی می باشد. از آنجایی که این ارزشیابی در سامانه سیدا درج می شود برای ارتقا دانش آموزان به پایه بالاتر و یا تکرار پایه از طریق سامانه انجام خواهد شد.

انتقال دانش آموزان بین مدارس مطابق مقررات نقل و انتقالات و از طریق سامانه سیدا انجام می شود. پرونده تحصیلی این دانش آموزان حداکثر تا یک ماه پس از انتقال می بایست به مدرسه جدید ارسال شود.

ثبت مشخصات فردی والدین به تفکیک پدر و مادر شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه توسط مدیر مدرسه در سامانه سیدا جهت ثبت نام دانش آموز ضروری است.

مدیران مدارس ابتدایی موظفند اطلاعات نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان (به ویژه دانش آموزان پایه اول) را حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ در سامانه سنجش سلامت به نشانی h1.iehs.ir و سیدا ثبت کنند.
بیشتر بخوانید: سایت ثبت نام مدارس

[تصویر:  academy1.gif]

با توجه به رایگان بودن ثبت نام و عدم اجبار در بحث مشارکت های مردمی دریافت هرگونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و ثبت نام کتاب درسی) در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم گردد.

دریافت وجوه اختیاری مربوط به کمک های مردمی، فعالیت های فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب، لباس فرم، لباس کارگاهی با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکانپذیر خواهد بود.

پذیرش دانش آموزان پایه دهم در دبیرستان های علوم و معارف اسلامی از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آن ها صورت گیرد.

برگزاری هرگونه آزمون یا مصاحبه جهت پذیرش دانش آموزان دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع می باشد.

جذب و پذیرش دانش آموزان در برخی رشته ها مانند تربیت بدنی، آتش نشانی و ... از طریق برگزاری آزمون، تعیین معدل، برگزاری مصاحبه و یا تلفیقی از این سه روش صورت می گیرد.

تمامی نوآموزان بدو ورود به پایه اول دبستان ملزم به شرکت در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می باشند و شرکت نوآموزان پیش دبستان در برنامه سنجش مطابق دستورالعمل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت متبوع انجام می شود.

نام نویسی دانش آموزان در پایه دهم با تاکید بر رعایت اولویت های تعیین شده در نمون برگ های هدایت تحصیلی و تشکیل کارگروه مشاوره ای انتخاب رشته صورت می گیرد.

به هنگام ثبت نام دانش آموزان در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش برای پایه های ورودی، شرایط جسمی دانش آموزان متناسب با رشته موردنظر به ویژه در زمینه صنعت و کشاورزی، به صورت جدی مورد عنایت مشاوران و مدیر مدرسه قرار گیرد.

شیوه نام نویسی دانش آموزان ورودی پایه دهم و هنرجویان میان پایه شاخه کاردانش به شیوه آموزش های برون سپاری در سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا)، متعاقبا از طریق معاونت آموزش متوسطه (دفتر آموزش متوسطه فنی، حرفه ای و کاردانش) اعلام خواهد شد.

مدیران مدارس شبانه روزی اطلاعات مربوط به دانش آموزان بیتوته ای را در سامانه مربوطه (فیلد خوابگاهی) ثبت و تایید کنند.
بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام مدارس


[تصویر:  madares2.gif]


دستورالعمل ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان ۱۴۰۰
ثبت نام دانش آموزان در تمامی پایه های تحصیلی به جز پایه اول ابتدایی از طریق سامانه سیدا و درگاه پادا به نشانی pada.medu.ir انجام می شود. لازم به ذکر است که دانش آموزان از اول خرداد ماه لغایت آخر مرداد ماه فرصت داشته تا با اطلاع از شرایط ثبت نام مدارس، اقدام به تکمیل مراحل ثبت نام خود نمایند. در این قسمت به بیان جزئیات دستورالعمل در نظر گرفته شده جهت ثبت نام دانش آموزان مقاطع مختلف پرداخته ایم.

ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سامانه پادا به نشانی pada.medu.ir انجام می شود. در مناطق کم برخوردار که فاقد زیر ساخت های اینترنتی می باشند، ثبت نام به صورت حضوری انجام می گردد. به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در ثبت نام های حضوری از سیستم نوبت دهی استفاده می شود.

اطلاع رسانی های لازم جهت نام نویسی مانند معرفی مدارس، امکانات، موقعیت جغرافیایی و ... از طریق سامانه شاد دانش آموزی و دیگر راه های ارتباطی صورت می گیرد. به طور کلی اطلاع رسانی از استان به مناطق، مناطق به مدارس و مدارس به اولیا و دانش آموزان انجام می شود.

ثبت نام دانش آموزان ورودی پایه ها و پیش دبستانی ها

نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان ورودی مقاطع (پایه های اول، هفتم و دهم) یا اولیا آنان می بایست با مراجعه به درگاه پادا اقدام به پیش ثبت نام در مدارس مورد نظر خود نمایند. برای این منظور به دانش آموز پنج اولویت انتخابی داده شده و محدودیت جغرافیایی با در نظر گرفتن ضوابط مشخصی در سامانه کنترل می شود. ثبت نام دانش آموزان پایه دهم به جز مدارس خاص و مدارس غیردولتی با در نظر گرفتن شرایط هدایت تحصیلی دانش آموزان صورت می گیرد.

چنانچه دانش آموز، مدرسه ای را در خارج از محدوده یا منطقه خود انتخاب نماید، درخواست ابتدا به کارتابل مسئول ستاد ثبت نام منطقه منتقل شده و در صورت تایید، امکان نمایش در خواست در لیست درخواست ثبت نام مدرسه قرار خواهد گرفت.

به محض تایید ثبت نام نهایی دانش آموز در یک مدرسه، به صورت خودکار تمامی اولویت های انتخابی دیگر دانش آموز حذف خواهد شد. بدیهی است چنانچه بعد از تایید نهایی، دانش آموز بخواهد در مدرسه دیگری ثبت نام نماید می بایست از طریق درگاه درخواست لغو ثبت نام در مدرسه فعلی را داده و پس از تایید مدیر مدرسه مبدا، نسبت به ثبت نام مجدد در مدرسه مقصد اقدام کند.

ارسال فایل های آموزشی در سطوح مختلف فرآیندهای ثبت نام و اطلاع رسانی های لازم، از طریق سامانه شاد و دیگر مکانیزم های ارتباطی صورت می پذیرد. لذا هر سطح مسئولیت اطلاع رسانی به سطوح پایین تر را به عهده خواهد داشت. (استان به مناطق، مناطق به مدارس و مدارس به اولیا و دانش آموزان).

تعریف کلمه و رمز عبور و یا بازنشانی آن برای دانش آموزان جهت استفاده در درگاه پادا از طریق سامانه سیدا و توسط مدیر مدرسه صورت می گیرد و لازم است توسط مکانیزم هایی که در سامانه پیش بینی می گردد و یا دیگر راه های امن در اختیار دانش آموزان یا اولیاء آنها قرار گیرد.

مدیران مدارس موظف هستند تا یک هفته قبل از آغاز فرآیند ثبت نام، سازماندهی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مدرسه (از جمله ظرفیت رشته- پایه های پذیرش مدرسه) را در سامانه سیدا ثبت و به تایید منطقه برسانند. در این راستا مدیر باید نسبت به ثبت دقیق اطلاعات محل جغرافیایی مدرسه از جمله کد پستی و آدرس دقیق نیز در سامانه سیدا اقدام کند. دانش آموزان و کاربران می بایست اطلاعات محل اقامتی خود (از جمله کد پستی و آدرس دقیق) را در سامانه پادا ثبت کنند.

ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان میان پایه

پس از برگزاری امتحانات خرداد ماه و دریافت کارنامه امتحانات از طریق سامانه سیدا، ثبت نام دانش آموزان میان پایه به صورت خودکار انجام می شود. تمامی دانش آموزان میان پایه در پایه بالاتر مدرسه محل تحصیل خود ثبت نام می گردند.

لازم به ذکر است، این ثبت نام خودکار، موقت بوده و دانش آموز یا اولیا وی باید با مراجعه به درگاه ثبت نام نسبت به نهایی کردن ثبت نام دانش آموز اقدام نمایند. چنانچه دانش آموز (یا اولیا وی)، در زمان مشخص شده به درگاه مراجعه نکنند سامانه به طور خودکار ثبت نام دانش آموز را در مدرسه فعلی اش نهایی خواهد کرد.

اگر دانش آموز متقاضی ثبت نام در مدرسه دیگری است، می بایست به سامانه پادا مراجعه و نسبت به لغو ثبت نام در مدرسه مبدا (با تایید مدیر مدرسه) و ثبت نام مجدد در مدرسه مقصد اقدام کند. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که هر دانش آموز می تواند در صورت تمایل چهار مدرسه دیگر را نیز به عنوان گزینه ثبت نام انتخاب کند.

ثبت نام مدارس شاهد

ثبت نام مدارس شاهد در سال تحصیلی 1401-1400 دچار تغییرات گسترده ای شده است. این ثبت نام از طریق سامانه سیدا انجام خواهد شد. بر این اساس دانش آموزان (میان پایه و ورودی مقاطع) پس از مطالعه شرایط ثبت نام مدارس شاهد با مراجعه به درگاه pada.medu.ir نسبت به ثبت نام در مدرسه مورد نظر اقدام نمایند.

ثبت نام مدارس تیزهوشان

آزمون تیزهوشان تنها برای دو پایه هفتم و دهم و از طریق آزمون هماهنگ کشوری برای این دو پایه انجام می گیرد. پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون تیزهوشان، ثبت نام افراد به صورت متمرکز و خودکار انجام می شود. لازم به ذکر است ثبت نام دانش آموزان میان پایه مدارس استعدادهای درخشان در درگاه pada انجام شده و پس از تایید مدیر مدرسه، این ثبت نام نهایی می شود.

آن دسته از دانش آموزان مدارس تیزهوشان که متقاضی ثبت نام در سایر مدارس تیزهوشان می باشند، می توانند براساس شیوه نامه نقل و انتقال این مدارس که از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام می گردد، اقدام نمایند.


ثبت نام مدارس نمونه دولتی

ورود به مدارس نمونه دولتی در دوره دوم از طریق آزمون ورودی که به صورت استانی برگزار می گردد، انجام می گیرد. امکان دریافت فایل اسامی قبول شدگان مدارس نمونه دولتی توسط ستاد ثبت نام استان و ثبت نام دانش آموزان در این مدارس به صورت خودکار از طریق سامانه سیدا فراهم شده است. لازم به ذکر است ثبت نام دانش آموزان مدارس نمونه دولتی در مقاطع بالاتر از طریق سامانه مذکور انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری به مدارس نیست.

ظرفیت پذیرش مدارس خاص طبق زیرساخت های پیش بینی شده در سامانه سیدا اعلام می شود.

اگر ثبت نام دانش آموزی قبل از اعلام نتایج مدارس خاص، در مدرسه ای نهایی گردد، به دلیل اینکه در سامانه یکپارچه دانش آموزی به دانش آموز اجازه ثبت نام در بیش از یک مدرسه داده نمی شود، می بایست ابتدا با مراجعه به درگاه pada درخواست لغو ثبت نام در مدرسه قبلی را داده و بعد از تایید لغو ثبت نام توسط مدیر مدرسه مبدا، امکان ثبت نام در مدارس خاص برای دانش آموز فراهم خواهد شد.

در سامانه سیدا فرآیندهای مربوط به ثبت نام و تخصیص کد دانش آموزی برای دانش آموزان اتباع، بدون سرپرست و مواردی از این قبیل در نظر گرفته شده است. 
بیشتر بخوانید: ثبت نام کلاس اول ابتدایی

[تصویر:  _تلگرام_مدارس.gif]


کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص ثبت نام غیر حضوری دانش آموزان می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات ایشان در زمینه مورد نظر خود استفاده نمایید. هم چنین پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام مدارس هیوا از تمامی اخبار مربوط به ثبت نام مدارس ۱۴۰۰ مطلع شوید.
در ادامه بخوانید: سامانه جامع مدارس


سوالات متداول

1- ✔️ ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان از طریق کدام سامانه انجام می شود؟
✔️ این ثبت نام از طریق سامانه پادا انجام می شود که آدرس آن در متن مقاله قرار داده شده است.


2- ✔️ وارد کردن چه اطلاعاتی در سامانه سیدا ضروری است؟
✔️ مطابق متن مقاله ثبت مشخصات فردی والدین از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه در سامانه سیدا ضروری است.


3- ✔️ شرایط ثبت نام اتباع خارجی چگونه اطلاع رسانی می گردد؟
✔️ مطابق متن مقاله این شرایط از طریق مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اعلام می شود.
منبع : شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۰