تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اختلال شخصیت گروه آ و بی و ث
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از انواع اختلال های روانی ، اختلال های مربوط به شخصیت انسان است که بیشتر اشاره به رفتار های سرد و خشک افراد دارند که باعث ایجاد مشکل در روابط اجتماعی و زندگی روزمره می شود . ده نوع اختلال شخصیتی وجود دارد که ممکن است انسان ها دچار به آن شوند که در سه گروه قرار داده شده اند .
 اختلال های دسته الف که افرادی که به این اختلال مبتلا هستند افراد عجیب و غیر قابل پیش بینی هستند . افراد دسته ب ، ویژگی هایی همچون عاطفی بودن و دمدمی مزاج را دارند و افراد دسته ج ، ویژگی هایی همچون مضطرب بودن و هیجانی دارند ؛ همچنین اغلب ترسو تر از دیگران هستند .

اختلال شخصیتی دسته A
سه دسته اختلال شخصیتی وجود دارد که به دلیل شباهت های ویژگی آن ها با گروه الف ، در دسته اول قرار می گیرند و بیشتر اشاره به مشکلات روابط اجتماعی افراد با دیگران دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد .
1 - اختلال شخصیتی اسکیزوئید ( schizoid )  : بیمارانی که مبتلا به اسکیزوئید هستند در روابط اجتماعی زندگیشان دچار مشکل هستند ، از ارتباط برقرار کردن با آن ها ناراحت می شوند و اغلب منزوی هستند . این بیماران مانند دیگران علاقه ای به حضور در جمع های اجتماعی و خانواده ندارند و نسبت به ارتباطات و روابط  گروهی بی تفاوت هستند ، همچنین ترجیح می دهند به جای اینکه وقت خود را با دیگران بگذرانند ، در خلوت خود باشند . به همین علت اغلب تنهایی را انتخاب می کنند . 
حتما بخوانید : بیماری آلزایمر چیست
2 - اختلال شخصیتی پارانوئید ( paranoid ) : نام دیگر بیماری پارانوئید ، اختلال شخصیت بدگمان است . این بیماران در زندگی خود ممکن است مشکلی نداشته باشند اما به دلیل شخصیت شکاک و بی اعتماد او ، اغلب خودشان را محدود می کنند و ارتباطشان را با دیگران کم می کنند . به حدی کینه در دل خود نگه می دارند که نمی توانند از اشتباهات دیگران بگذرند ، این بیماران حتی در زندگی زناشویی نیز دچار مشکل می شوند و به همسر خود بی دلیل شک می کنند و همچنین از صحبت ها و حرکات دیگران تنها معانی بد و تحقیر آمیز برداشت می کنند . لازم به ذکر است بدانید این اختلال نیز در سن 18 سالگی اتفاق می افتد و در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود .
3 - اختلال شخصیت اسکیزوتایپی ( schizotypal ) : این اختلال با اختلالات دیگر فرق دارد ، آن هم به این دلیل است که بیماران مبتلا به اسکیزوتایپی شخصیت های عجیب و غریب دارند و همچنین برخی از تفکرات آن ها به دور از ذهن آدمی است . آن ها نیز نمی توانند ارتباط خوبی با دیگران داشته باشند ، در برخورد با دیگران دچار اضطراب و ترس می شوند و هنگام برقراری ارتباط با دیگران نیز این اضطراب آن ها کم نمی شود . در نتیجه آن ها علاقه به تنهایی و انزوا دارند و از حضور در جمع فرار می کنند . این افراد به این دلیل که با دیگران تفاوت دارند ، ترجیح می دهند در عالم خود باشند .

حتما بخوانید: درمان پارانوئید



[تصویر:  4.gif]


اختلال شخصیتی دسته B
چهار نوع اختلال شخصیت وجود دارد که شباهت بسیاری با دسته گروه ب دارند که در ادامه معرفی خواهیم کرد .

1 - اختلال شخصیت بی ثباتی یا مرزی : افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند حد تعادل را باور ندارند ، این افراد همه چیز را یا خیلی خوب می دانند یا خیلی بد . آن ها نسبت به هیچ چیز ثبات ندارند ، به طور مثال عواطف ، اهداف ، رفتار ، اخلاق و همچنین روابط آن ها مدام در حال تغییر کردن است .
2 - اختلال شخصیت ضد مردمی : این افراد اصلا روحیه برقراری روابط اجتماعی ندارند ، همچنین به افراد جامه صدمه وارد می کنند ، هنجار های اجتماعی را زیر پا می گذارند ، بر خلاف حقوق دیگران عمل می کنند و حق آن ها را زیر پا می گذارند .  این افراد در آینده ممکن است دست به دزدی ، بزهکاری و دیگر اعمال ضد اجتماعی بزنند و بدون اینکه از کار خود پشیمون شوند .
3 - اختلال شخصیت جلب توجه کردن : این افراد تنها نیاز به این دارند که دیگران به آن ها توجه کنند ، حتی زمانی که به آن ها توجهی نشود بسیار ناراحت می شوند . این افراد هر کاری را برای جلب توجه انجام می دهند. ظاهرشان به طوری است که دیگر افراد به آن توجه زیادی می کنند و اغلب نیز از لحاظ جنسی تحریک کننده هستند .
حتما بخوانید: راه کارهای مفید برای جلب توجه کردن کودکان
4 - اختلال شخصیتی خود بزرگ پنداری : این افراد بسیار خود شیفته هستند و فکر می کنند دیگران به او حسادت می کنند در صورتی که آن ها خودشان به دیگران حسادت می ورزند ؛ آن ها خیال پردازی های بسیاری در مورد ظاهر ، موفقیت ، تیزهوشی و قدرت خود دارند و بر این باور هستند که فرد استثنایی هستند .


اختلال شخصیتی دسته C
بر اساس شباهت هایی که اختلال دسته ج با سه اختلالی که در ادامه بیان خواهیم کرد ، دارند . این سه اختلال در این دسته قرار می گیرند .

1 - اختلال شخصیت متکی به دیگران : این افراد شخصیت بسیار وابسته به دیگران دارند حتی نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند ، این افراد توانایی مخالف با دیگران ندارند زیرا بیش از اندازه به دیگران متکی هستند . این افراد نمی توانند به طور مستقل کاری را انجام دهند یا حتی شروع کنند به همین دلیل نیاز شدید به مراقبت دارند . این اختلال ممکن است در سن 18 سالگی شروع شود . 
2 - اختلال شخصیت اجتنابی : این افراد به طور افراطی به مخالفت ها و انتقادهای منفی واکنش نشان می دهند ، آن ها از اینکه در مقابل انتقاد ها و واکنش های منفی قرار بگیرند ترس دارند و سعی می کنند در این هنگام محل را ترک کنند یا از معاشرت با دیگران خودداری می کند .
3 - اختلال شخصیت وسواس اجباری : این افراد که به اختلال وسواس جبری مبتلا هستند ، حتی اگر نیاز مالی نداشته باشند ، کار می کنند و آن چنان روی کار خود متمرکز می شوند و به جزئیات که اغلب مهم نیستند ، توجه می کنند که حتی زمانی برای استراحت نیز ندارند .
آن ها به شدت درگیر رعایت کردن مقررات ، جزئیات ، سازمان دهی و هماهنگی هستند که از امور اصلی جا می مانند ، این اختلال ممکن است از سن 18 سالگی شروع شود . 
در ادامه بخوانید: برونگرایی چیست


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ اختلالات شخصیتی چند دسته دارد ؟
✔️ اختلالات شخصیتی که ممکن است انسان به آن ها مبتلا شوند ، دارای سه دسته می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است . 


2- ✔️ اختلال شخصیتی جلب توجه کردن کدام دسته از اختلالات هستند ؟
✔️ افرادی که سعی بر جلب توجه دیگران دارند و هرکاری می کنند تا دیگران به آن ها توجه کنند اختلال شخصیتی دسته ب دارند که در متن بیشتر توضیح داده شده است .


3- ✔️ اختلال شخصیتی وسواس جبری در کدام دسته از اختلالات است ؟
✔️ اختلال شخصیتی وسواس جبری در دسته c قرار داشته که به طور مثال فرد حتی اگر نیاز مالی نداشته باشد باز هم کار می کند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات پرداخته شده است .
منبع : اختلال شخصیت گروه آ و بی و ث