تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: وسواس عملی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از شایع ترین بیماری های روانپزشکی وسواس فکری عملی است که نوعی اختلال اضطرابی نیز شناخته می شود . اختلال وسواس فکری عملی که همراه با تفکرات وسواسی بسیار و انجام فعالیت های تکراری ظاهر می شود .
در اختلال وسواس فکری عملی ، افکار اضطراب آور و وسواسی همراه با وسواس های عملی که به نوعی تکرار یک فعالیت مشابه است ، ظاهر می شود . این نوع وسواس ممکن است آنقدر شدت یابد که زندگی فرد را مختل کند و همچنین باعث رنج و عذاب او شود .
شاید تا به حال دیده باشید افرادی که دچار وسواس هستند ، آرامش لازم را ندارند و مدام در حال پاکسازی هستند . به طور مثال ممکن است زمان لازم برای نظافت حمام یک ساعت باشد اما فرد مبتلا به وسواس فکری عملی پنج ساعت از وقت خود را برای نظافت حمام می گذارد .
وقت گذاشتن های بی مورد و بی جا که تنها نشانه هایی از وسواس هستند باعث می شود فرد در زندگی روزمره خود ، شغل ، فعالیت های اجتماعی و شخصی خود دچار مشکل شود . گاهی افرادی برای کاهش اضطراب و استرس خود دست به اعمال وسواسی می زنند و شاید خود را نیز اینگونه توجیه می کنند .
اما در بسیاری موارد نیز دیده می شود که فرد با انجام اعمال وسواسی نه تنها اضطرابش کم می شود بلکه بر شدت آن نیز اضافه می شود و آرامش فرد را می گیرد . شست و شو زیاد منزل ، چک کردن شیر آب یا گاز ، حمام های طولانی ، زیاد اهمیت دادن به نظافت شخصی و غیره از نشانه های وسواس عملی هستند .
حتما بخوانید: آیا شما مهارت خودشناسی دارید

نشانه های اختلال وسواس عملی
ممکن است افرادی را در بستگان یا نزدیکان خود دیده باشید که دچار وسواس عملی هستند ، پس با نشانه های آن نیز آشنا هستید اما نوع دیگر وسواس ، فکری و عملی است . وسواس فکری عملی نیز یکی از انواع اختلالات وسواس فکری و اختلالات مرتبط با آن است .
اختلالات مختلف که یکی از آن ها وسواس بوده یعنی فرد افکار های وسواسی دارد به طور مثال فکر می کند که محیط پیرامونش آلوده است و هر چقدر هم که تمیز می کند باز هم فکر می کند ، میکروب دارد . وسواس عملی یعنی فرد یک فعالیتی را مدام تکرار می کند و بدون آنکه از انجام آن خسته شود . به طور مثال دست هایش را زیاد می شوید یا زمان زیادی را برای نظافت خانه می گذارد .
در نتیجه می توان گفت اختلال وسواس فکری عملی ، هر دوی این موارد را شامل می شود . گاهی فرد دچار وسواس های عملی همچون وسواس نسبت به نظم و قرینگی ، وسواس نسبت به پاک سازی و تمیزی ، وسواس نسبت به اعمال ممنوع و وسواس نسبت به آسیب دیدگی ، می شود . در ادامه مقاله به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم .




[تصویر:  4.gif]


اختلال وسواس نسبت به نظم و قرینگی
افرادی که به وسواس نسبت به نظم و قرینگی مبتلا هستند . نسبت به محیط اطراف خود بسیار حساس می شوند و مدام در صحبت هایشان از نظم و قرینگی حرف می زنند . حتی آن ها نسبت به اشیاء خانه حساس می شوند و سعی می کنند همه چیز را به حالت قرینه در بیاورند .
به طور مثال زمانی که روی موزاییک راه می روند ، سعی می کنند پاهای خود را روی خطوط آن نگذارند ، اگر تصمیم به نظافت خانه بگیرند ؛ بیشتر وقت خود را صرف قرینه قرار دادن وسایل می کنند ، برای قرار دادن اشیاء زوایای خاصی را در نظر می گیرند ، اگر پای سمت راست آن ها خیس شوند حتما پای چپشان را نیز خیس می کنند و ... 
موارد گفته شده نمونه هایی از فعالیت های فردی است که مبتلا به اختلال وسواس عملی شده است که گاهی می کند برای کاهش اضطراب و استرس خود این اعمال را انجام دهند . اما ممکن است نه تنها استرس آن ها کم شود ، بلکه افزایش یابد .
بیشتر بخوانید: وسواس جبری
اختلال وسواس نسبت به پاک سازی و تمیزی
همانطور که از عنوان آن مشخص است فرد نسبت به نظافت و پاکیزگی بسیار حساس می شود و فعالیت های بسیاری را برای پاک سازی انجام می دهد و همچنین زمان زیادی از روز را صرف تمیز کاری می کنند .
به طور مثال فرد وسواس برای حمام کردن خود پنج ساعت وقت می گذارد و بعد از هر بار شستشو فکر می کند که هنوز تمیز نشده است و بارها این عمل را تکرار می کند ، اگر دستش با چیزی برخورد کند بلافاصله دستان خود را چندین بار می شوید .
حتی اگر دستش خیس باشد و به وسیله ای دست بزند هم دست خودش را بارها می شوید هم وسیله ای که به آن دست زده است ، او مدام در حال رفت و روب خانه است ، حتی وسایلی که نیاز به شستشو ندارند مانند وسایل الکتریکی ، را می شوید یا اگر وسایل یا لباس هایش در کف اتاق باشد آن ها را بارها می شوید .

اختلال وسواس نسبت به اعمال ممنوع
این نوع افراد بعد از آنکه هر کاری انجام می دهند یا هر صحبتی می کنند ، نگران هستند و وسواس به این موضوع دارند که آیا حرف آن ها باعث ناراحتی یا کفر نشده باشد . در کل می توان گفت او همیشه نگران این موضوع است که حرف ها و اعمال ممنوع را انجام ندهد .
به طور مثال اگر با کسی صحبت کند تمام روز به این فکر می کند که آیا باعث ناراحتی او شده است ، آیا با او به طور پرخاشگرانه صحبت کرده است . یا اینکه در مورد دین بحثی کند همیشه نگران این موضوع خواهد بود که آیا کفر گفته است ؟ آیا حرف او برخلاف مقدسات و دین اسلام بوده است ؟

اختلال وسواس نسبت به آسیب دیدگی
افرادی که مبتلا به وسواس نسبت به آسیب دیدگی هستند نسبت به عزیزان خود یا حتی ممکن است نسبت به خودش حساس شود . به طور مثال فرد بیشتر زمان خود را برای بررسی کردن عزیزانش می گذارد که ببیند آیا به آن ها آسیبی رسیده است یا نه ؟
اگر یکی از نزدیکانش تصادف کند یا صدمه ای به او وارد شود ، فرد وسواس مدام در حال بررسی و برانداز کردن بدن ، پوست آن یا دیگر قسمت های بدنش است . این افراد نسبت به کسانی که بیشتر به آن ها علاقه دارند حساس می شوند مانند مادر ، فرزند ، پدر ، همسر ، خواهر یا برادر .
در ادامه بخوانید: انواع مختلف وسواس


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ وسواس چیست ؟
✔️ در واقع وسواس نوعی اختلال می باشد که در افراد مختلف متفاوت بوده و همچنین شدت آن نیز متفاوت است که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ آیا وسواس تنها مربوط به پاکیزگی می باشد ؟
✔️ خیر وسواس به پاکی و تمیزی نوعی از اختلالات وسواسی می باشد که در این اختلال فرد زمان و وقت خود را تنها به تمیز کردن و پاکیزگی می گذارد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ اختلال وسواس چند نوع دارد ؟
✔️ از جمله اختلالات وسواسی می توان به اختلال وسواس نسبت به آسیب دیدگی ، پاکی و غیره اشاره کرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .
منبع : وسواس عملی
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru