تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: واکنش افراد بازمانده به مرگ نزدیکان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مرگ واقعیت انکار ناپذیری است که برای تمام افراد و عزیزان آن ها اتفاق می افتد . ضرب المثل این شتری است که در خانه هر کس می خوابد ، نشان دهنده این موضوع است که مرگ فقط برای دیگران نیست و برای ما و خانواده ما نیز اتفاق می افتد .
زمانی که فرد یکی از عزیزان خود را از دست می دهد به سوگ آن فرد می نشیند ، سوگ در لغت به معنای غم و اندوه است . فرآیند به سوگ نشستن کسی یعنی تمامی واکنش ها ، احساسات و افکاری که فرد در زمانی که یکی از عزیزان خود را از دست می دهد ، نشان می دهد .
فرد برای اینکه با وقعیت مرگ عزیز خود کنار بیاید و بتواند شرایط به وجود آمده را درک کند ، به اصلاح چرخه سوگ را طی کند ، نیاز به زمان دارد . اما اگر نتواند این چرخه سوگ را طی کند ، درگیر اثرات مخرب احساسی و روانی می شود که زندگی او را مختل خواهد کرد .
نزدیکان فرد باید به هر روشی که ممکن است به او کمک کنند تا بتواند این چرخه سوگ را طی کند و واقعیت مرگ عزیزانش را بپذیرد و با آن کنار بیاید . سعی کنید اطلاعاتی را در مورد مرگ عزیز از دست رفته به فرد بازمانده بدهید که باعث اختلالات روانی و سوگ عارضه دار او نشود .
واکنش های وحشتناک افراد بازمانده نسبت به مرگ عزیزانشان طبیعی است اما مهم این است که بتوانید در زمان معین او را با واقعیت مرگ و مفهوم آن آشنا کنید تا بهتر بتواند با شرایط به وجود آمده ، کنار بیاید .

تعریف سوگ مرگ
همانطور که گفتیم زمانی که فردی ، عزیز خود را از دست می دهد نسبت به مرگ او واکنش ها و احساسات مختلف و وحشتناکی را نشان می دهد که در مورد هر کس متفاوت است و شدت آن نیز متفاوت است .
در نتیجه سوگ عبارت است از مجموعه احساسات ، افکار و تمامی واکنش های فرد نسبت به از دست دادن یک فرد مورد علاقه . فرد برای گذراندن سوگ مراحلی را باید طی کند که اگر به خوبی طی شود فرد می تواند این واقعیت را بپذیرد و می تواند فقدان های بعدی را هم راحت تر تحمل کند .
اما اگر فرد در طی کردن مراحل سوگ موفق نباشد دچار اختلالات روانی و احساسی شده و همچنین در زندگی روزمره خود به مشکل می خورد . می توان گفت فرایند سوگ مجموعه واکنش های فرد بازمانده است که در تمامی انسان ها متفاوت است و هر کسی در برابر مرگ عزیزی که از دست داده است ، یک واکنشی دارد .
از جمله اعمالی که باید انجام شود تا فرد بازمانده بتواند به زندگی عادی خود برگردد می توان به کمک کردن به او برای قبول کردن واقعیت به وجود آمده ، کنار آمدن او با دنیایی که دیگر عزیزش در آن وجود ندارد ، گذراندن مراحل سوگ و پایان دادن به آن و ایجاد ارتباط با متوفی اشاره کرد .

حتما بخوانید: تاثیرات همدلی کردن با دیگران



[تصویر:  4.gif]


واکنش به مرگ در سنین مختلف
همانطور که گفتیم واکنش افراد نسبت به مرگ مانند همدیگر نیست ، همچنین می توان گفت واکنش آن ها در سنین مختلف نیز متفاوت است و هر کسی در سن خود یک واکنش نسبت به مرگ دارد . در سنین مختلف احساسات ، عواطف ، درک ، تصورات و تفسیر هر کسی با دیگری متفاوت است و به همین دلیل است که واکنش هیچکس نسبت به مرگ مانند دیگری نیست .

واکنش نسبت به مرگ در سن یک تا پنج سالگی
کودکان در این سن درک واضحی از موضوع مرگ و از دست دادن ندارند ، به همین دلیل آن ها فکر می کنند مرگ یک انسان نیز مانند مرگ یک جاندار است و آشنایی آن ها در مورد مرگ در این حد است که فکر می کنند فرد به خواب رفته است .

واکنش نسبت به مرگ در سن پنج تا ده سالگی
کودکان وابسته در مرحله آشنایی با مرگ هستند و این واقعیت را می پذیرند اما همیشه از اینکه مرگ برای والدینشان پیش بیاید ، می ترسند و نگران تنها و بی پناه ماندن خود می شود .

واکنش نسبت به مرگ در سن ده تا پانزده سالگی
فرد کاملا مسئله مرگ را درک می کند و به این باور می رسد که مرگ نه تنها برای دیگران بلکه برای خانواده خود و حتی خودش نیز پیش می آید .

واکنش نسبت به مرگ در سن بلوغ
نوجوانان در سن بلوغ باور کرده اند که مرگ پدیده ای غیر قابل بازگشت است و می دانند که مرگ به معنای نابودی و فنا پذیری نیست . اما با این وجود آن ها در مقابل مرگ عزیزان خود بسیار ناراحت می شوند . در نتیجه می توان گفت افراد بالغ در مقایسه با کودکان و نوجوانان راحت تر می توانند مسئله مرگ را بپذیرند و با آن کنار بیایند .

گاه برخی از والدین ممکن است در مورد مرگ با فرزند خود صحبت نکنند و این مسئله را از او پنهان کنند ، اما لازم است بدانید عدم آشنایی کودکان با مرگ ممکن است سبب بروز مشکلاتی در واکنش های آن ها نسبت به مرگ شود . اغلب کودکان در مورد مرگ ، خیال بافی های متعددی می کنند . به طور مثال فکر می کنند که متوفی او را می بیند و از اعمال او آگاه می شود . همین موضوع باعث می شود کودک کارهایی را انجام دهد که به خیال خودش ، باعث خوشحالی او می شود .
بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد سن بلوغ دختران و پسران باید بدانید

نیازهای افراد بازمانده در واکنش به مرگ
در صورت مرگ یک عزیز ، بالغین نه تنها مجبور هستند خودشان را با شرایط به وجود آمده سازگار کنند بلکه باید مراقب کودکان و نوجوانان کوچکتر نیز باشند . بالغین نیاز به سوگواری و طی کردن فرایند سوگ را دارند . این به این معنا نیست که تنها کودکان نیاز به مراقبت دارند بلکه بستگان نیز باید از دیگر بازماندگان بالغ نیز مراقبت کنند .
به طور مثال بالغین برای کنار آمدن با مرگ عزیز از دست رفته ، باید در مراسم های متناسب با رسم و رسوم خود شرکت کنند ، به آن ها این اطمینان را دهید که در هر شرایطی کنار او هستید و به او کمک خواهید کرد .
حتما بخوانید: مهارت های ده گانه برای زندگی بهتر


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ واکنش افراد نسبت به مرگ چیست ؟
✔️ در واقع همانطور که می دانید مرگ اتفاقی است که برای تمام می افتد اما واکنش افراد به مرگ با توجه به سن و شخصیت های آن ها متفاوت می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ مفهوم سوگ چیست ؟
✔️ سوگ در واقع نوعی واکنش افراد به مرگ بوده که شامل عزاداری ، گریه ، حالت های مختلف افراد نسبت به مرگ عزیزانشان می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ واکنش مرگ در سنین کودکی چگونه است ؟
✔️ در سنین کودکی فرد مسئله مرگ را درک نکرده و حتی می تواند نسبت به آن بی توجه باشد یا مرگ را مانند یک خواب بداند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .
منبع : واکنش افراد بازمانده به مرگ نزدیکان
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.ruсайтlacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruинфоsemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru