تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ویژگی کودکان تیزهوش
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کودکانی که در آزمون های هوش نمره آن ها از 130 بالاتر باشند ، به عنوان کودک تیزهوش و یا کودک خلاق شناخته می شوند که ممکن است ویژگی های آن ها با هم متفاوت باشند یعنی هر کدام در زمینه های مختلف خلاقیت داشته باشند . افراد تیزهوش همیشه و در همه جا مورد توجه بوده اند و این به دلیل استعداد و توانایی آن ها است .
کودکان تیزهوش نسبت به دیگر هم سالان خود تفکرات ذهنی برتر ، هوشیاری ، خلاقیت ، توانایی های خاص و با ارزش دارند . همانطور که گفتیم بین کودکان باهوش ممکن است تفاوت های زیادی وجود داشته باشد به طوری که یک کودک ممکن است در چند زمینه خاص باهوش و با استعداد باشد و کودکی دیگر در زمینه های متفاوت دیگر .
ویژگی های کودکان تیزهوش ، آن ها را از سایر کودکان هم سالشان جدا می کند و همچنین به دلیل استعدادشان ، این توانایی را دارند که جایگاه مورد توجهی در اجتماع خودشان داشته باشند . والدین کودک باید این ویژگی های کودک را بشناسند و با مراقبت از آن ها باعث رشد و پرورش توانایی ها و استعداد های کودکان شوند .

ویژگی های عمومی کودکان تیزهوش
همانطور که گفتیم تمامی کودکان تیزهوش شبیه به یکدیگر نیستند و هر کدام توانایی ها و استعدادهای مخصوص به خودشان را دارند که دیگر کودکان بهره مند نیستند و به نوعی کودک خلاق به حساب می آیند ؛ طبق گزارشات اعلام شده ویژگی های زیر در بیشتر کودکانی که ضریب هوشی بالاتری دارند ، دیده می شود .

[list]
[*]انرژی زیاد
[/list]کودکان تیزهوش نسبت به دیگر کودکان هم سن خودشان پر انرژی تر بوده و به نوعی انگار دچار بیش فعالی نیز هستند . آن ها نسبت به دیگر کودکان شیطنت زیاد تری دارند و همچنین نیاز کمتری به خواب دارند .

[list]
[*]یادگیری سریع
[/list]کودکان تیزهوش مطالب مختلف را خیلی سریع از دیگر کودکان یاد می گیرند و از قدرت درک بسیار بالایی برخوردار هستند .
حتما بخوانید: صفر تا صد اختلال خواندن

[list]
[*]توانایی ذهنی بالاتر
[/list]کودکان با استعداد از نظر بهره هوشی و توانایی ذهنی تفاوت بسیاری با هم سن و سال هایشان دارند . به طور مثال آن ها زودتر راه می روند ، درک می کنند ، حرف می زنند ، یاد می گیرند و ...

[list]
[*]حافظه قوی
[/list]کودکانی که از توانایی ذهنی بالاتری برخوردار هستند مطالبی را که توجهشان را جلب می کنند را با سرعت و دقت بالایی به ذهن می سپارند و فراموش نمی کنند .

[list]
[*]خیال بافی بیشتر
[/list]کودکان تیزهوش بیشتر از دیگران رویا پردازی می کنند ، ذهن آن ها باز است و تخیلات روشنی دارند همچنین ممکن است همبازی های خیالی هم داشته باشند .

[list]
[*]پاسخ های با جزئیات
[/list]کودکانی که از توانایی ذهنی بالاتری برخوردار هستند ، در هنگام جواب دادن به سوالاتی که از آن ها می پرسند ، به صورت پیچیده و با جزئیات پاسخ می دهند .
[تصویر:  1579940324_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%20%D...%D8%AA.jpg]
[list]
[*]مدیریت اطلاعات
[/list]
کودکان تیزهوش قدرت مدیریت و دسته بندی اطلاعاتی که دریافت می کنند ، را دارند . این کودکان با بهره گیری از اطلاعات موجود راه حل های مختلفی برای یک مسئله ارائه می دهند .

[list]
[*]قدرت تفکر ذهنی
[/list]
تمام باور ها و افکار ما در ذهن ما شکل می گیرد که مهم ترین عضو بدن هست ، در واقع اگر بتوانیم ذهن و مغزمان را مدیریت  کنیم ، می توانیم به تمام آرزو ها و خواسته های قلبمان برسیم . کودکان تیزهوش ذهن فعالی برای رسیدن به باور های خود دارند .

[list]
[*]قدرت مدیریت یا تمایل به مدیریت و نظارت
[/list]
تمایل به مدیریت و نظارت کردن مربوط به روزگار اخیر نیست بلکه از گذشته تا کنون انسان ها تمایل به مدیر بودن را دارند ، اما لازم به ذکر است بدانید کودکان تیزهوش بیشتر از کودکان دیگر به سرپرست بودن فکر می کنند .

[list]
[*]فراوانی دامنه توجه
[/list]
همانطور که گفتیم توجه و دقیق بودن کودکان تیزهوش نسبت به دیگر هم سالان آن ها بیشتر است زیرا کودکان تیزهوش نسبت به محیط پیرامون خود توجه بیشتری دارند تا دیگر هم سالان خود . این گستردگی توجه آن ها باعث تمایز آن ها بین دیگر کودکان است .
حتما بخوانید: مدارس تیزهوشان


انواع تیزهوشی
تقسیم بندی های هوش بر اساس نمره آن ها در آزمون است . نمره هوش ، نمره ای است که به وسیله آزمون های هوش استاندارد و توسط متخصص روانشناس گرفته می شود . این تقسیم بندی شامل 4 دسته می باشد که در ادامه شرح داده ایم .

[list]
[*]کودکان تیزهوشی که به درس خواندن علاقه دارند
[/list]همانطور که گفتیم هر کودک ممکن است در زمینه متفاوتی استعداد و تیزهوشی داشته باشد ؛ در ادامه ویژگی کودکان تیز هوش های درس خوان را خواهیم گفت .

1 - آن ها در اوقات فراغت کتاب می خوانند و علاقه به خواندن کتاب دارند همچنین می توان گفت از دیگر کودکان کتاب هایی که خوانده اند بیشتر است ، این کودکان از کتاب خواندن لذت زیادی می برند و با کتاب خواندن خستگی خود را رفع می کنند .
2 - همانطور که گفتیم موضوعات مختلف را بهتر از دیگران یاد می گیرند در نتیجه سریع تر از دیگران مطالب کتاب را یاد می گیرند .
3 - کودکان تیزهوش علاوه بر علاقه ای که به خواندن دارند ، در نویسندگی نیز مهارت دارند ، اغلب آن ها در اوقات فراغت خود کتاب می خوانند یا وقت خود را اختصاص به نوشتن و رو نویسی می دهند .
4 - کودکان تیزهوش از اینکه مسئله های مختلف را حل کنند ، لذت می برند .
لازم به ذکر است بدانید که خانواده کودک و وسایل تحصیل او در پیشرفت و رشد ذهنی کودکان موثر است زیرا والدین کودک نقش مهمی در تحصیل فرد دارند و باید مراقب این باشد که کودک احساس خستگی نکند و همچنین برای او وسایلی را تهیه کند که باعث شکوفایی استعداد و توانایی های او شود .
[تصویر:  1579940442_%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A...%D8%AF.jpg]
[list]
[*]کودکان تیزهوش که خلاقیت نیز دارند
[/list]
کودکان تیزهوش به دلیل توجه زیادی که به پیرامون خود دارند به مسائلی اهمیت می دهند که برای دیگران ممکن است جذاب نباشند . این کودکان به دلیل هوش زیاد کودک خلاق نیز به حساب می آیند ، آمادگی ذهنی لازم برای خلق کردن و ایجاد مسائل هنری را دارند و همینطور آن ها برای حل مسائل پیچیده نا امید نمی شوند و به تمرین و تکرار ادامه می دهند .

[list]
[*]کودکان تیزهوش که در تحصیل موفق نیستند
[/list]
برخی کودکانی که در آزمون های هوش به عنوان کودکان با استعداد شناخته شده اند ممکن است به دلیل شرایط مختلفی زندگی در تحصیل و یادگیری موفق نباشند ، گاهی ممکن است والدین کودک بی سواد باشند و به تحصیل او اهمیت لازم را ندهند یا گرفتاری و مشکلات والدین می تواند باعث شود کودک سر کار برود و در نتیجه در کلاس درس خسته است و اغلب رابطه خوبی با والدینش ندارد .
برخی عقیده دارند کودکان کم پیشرفت می توانند درس ها را به سرعت یاد بگیرند ولی چون مانند دیگران تمرین نمی کنند ؛ موفق نمی شوند ؛ گاهی نیز ممکن است بیشتر آن ها قبل از توضیحات معلم درس ها را یاد گرفته و صحبت های معلم باعث خستگی و بی حوصلگی آن ها می شود و در نتیجه رابطه دانش آموز و معلم بهم می خورد .

[list]
[*]کودکان تیزهوش که علاقه به کارهای مهارتی دارند
[/list]
برخی از کودکانی که از استعداد هوشی بالاتری برخوردار هستند ، ویژگی افراد با مهارت را دارند که در نتیجه می توان گفت آن ها تیزهوش با مهارت یا حرفه ای هستند . در ادامه ویژگی های مختلف آن ها را بیان خواهیم کرد . 
1 - علاقه زیادی به کارهای فنی و دستی مانند اندازه گیری ، وزن کردن و ساختن اشیا دارند .
2 - اعداد را بهتر از دیگران یاد می گیرند .
3 - به مسائل فنی و دستی تمایل بیشتری نشان می دهند و به سرعت نیز پیشرفت می کنند .
4 - اغلب به ریاضیات و فیزیک علاقه دارند و نسبت به همسالان خود زودتر یاد می گیرند .
اما گاهی به دلیل بی علاقگی به تحصیل و درس خواندن از مدرسه اخراج می شوند و به کارهای حرفه ای و دستی به صورت جدی می پردازند .

مثال هایی از نوابغ اخراجی
چرچیل مشکل زبان داشت و نتوانست وارد دانشگاه شود. 
انیشتین دیر به حرف آمد و او را به مدرسه پلی تکنیک زوریخ راه ندادند .
ناپلئون قادر به نوشتن انشا نبود .
ادیسون که در سال های تحصیل خود از مدرسه اخراج شده بود .
نیوتون جز شاگردان تنبل کلاس بود .
آدلر و یونگ ، روان پزشکان معروف در ریاضی ضعیف بودند .
در ادامه بخوانید: انتخاب مدرسه مناسب


سوالات متداول

1- ✔️ چطور می توان کودکان تیزهوش را شناسایی کرد ؟
✔️ کودکان تیزهوش با دیگر کودکان عادی تفاوت داشته و ویژگی هایی از جمله انرژی زیاد ، قدرت یادگیری بالا و غیره داشته که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ آیا کودکان تیزهوش خیال بافی هم دارند ؟
✔️ در واقع می توان گفت بله ، اغلب کودکان تیزهوش به دلیل قدرت تفکر ذهنی بالایی که دارند توانایی خیال بافی نیز دارند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن پرداخته شده است .


3- ✔️ آیا تمام کودکان تیزهوش به درس خواندن علاقه دارند ؟
✔️ خیر ، اغلب کودکان تیزهوش به دلیل انرژی زیاد به دنبال درس خواندن نرفته و علاقه ای به آن ندارند برخی دیگر نیز خیلی درس خوان هستند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .
منیع : ویژگی کودکان تیزهوش
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruhttp://lactogenicfactor.ruhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruhttp://selectivediffuser.ruhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru