تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکات مهم در انتخاب رشته نهم به دهم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل زندگی هر فردی ، انتخاب رشته دبیرستان او است که باید به آن توجه زیادی شود . انتخاب رشته نهم به دهم علاوه بر اینکه مسیر موفقیت سه ساله دبیرستان دانش آموز را تضمین می کند ، در آینده فرد نیز تاثیر بسیاری دارد .
انتخاب رشته پایه نهم یا انتخاب رشته دبیرستان مسیر 3 ساله آینده دبیرستان دانش آموز و چه بسا در بیشتر موارد مسیر باقی عمر یک فرد را تشکیل می دهند .
در زمانی که نظام آموزشی چهار سه پنج بود ، دانش آموزان باید بعد از اینکه دوره اول دبیرستان را تمام کردند ، یک رشته تحصیلی را انتخاب کرده و مسیرشان را ادامه می دادند و همچنین زمانی که دوره آموزشی تغییر کرد ، انتخاب رشته دبیرستان به قوت خود باقی ماند و فقط در انتهای دوره متوسطه اول یا همان پایه نهم تحصیلی اقدام به انتخاب می کردند .
برخی از کنکوری ها را مشاهده می کنیم که علت ناموفق بودن خودشان را تنها انتخاب رشته اشتباه دبیرستان خود می دانند . به همین دلیل می توان گفت انتخاب رشته دبیرستان به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری و شاید هم مهم تر از آن باشد .

توانایی های فردی در انتخاب رشته دبیرستان چه تاثیری دارند
شاید تا به حال شنیده باشید که فردی که فن بیان خوبی ندارد تصمیم گرفته است وکالت بخواند ، کسی که علاقه ای به فیزیک ندارد رشته مهندسی را انتخاب کرده است یا کسی که از خون متنفر است تصمیم می گیرد رشته پزشکی را بخواند . لازم است بدانید که تمامی ویژگی های فرد برای رشته ای که می خواهد ادامه دهد مهم است .
رشته های دبیرستان تا حد زیادی بیانگر ویژگی های فردی آن رشته است اما همانطور که می دانید برای یک دانش آموز 15 ساله تصمیم گیری برای شغل آینده اش منطقی نیست اما دروس مربوط به آن رشته در دبیرستان می تواند نشانی از آن رشته در آینده باشد و فرد از طریق آن برای آینده خود برنامه ریزی کند .
[تصویر:  1579685084_%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B...%D9%86.jpg]
رشته ریاضی فیزیک مناسب دانش آموزانی است که به درس فیزیک و ریاضی علاقه مند باشند ، توانایی کار در محیط مردانه ، صنعتی و تا حدی خشن دارند البته کار به عنوان مهندس ناظر ، طراح و پشت میز نشینی هم می تواند از دیگر ویژگی های رشته دانشگاهی ریاضی و فیزیک باشد .
رشته علوم تجربی برای دانش آموزانی مناسب است که از دیدن خون یا شرایط وخیم نترسند و توانایی کار در محیط های بیمارستانی و سر و کار داشتن با بیماران را داشته باشند . کاری که قلب مهربان ، روحیه بالا و صبر و حوصله بالایی می خواهد .
رشته انسانی مناسب کسانی است که فن بیان و روابط اجتماعی بالایی داشته باشند و می توانند در آینده در رشته های انسانی موفق باشند همچنین اکثر رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی نیازمند روابط عمومی بالا و توانایی داشتن برخورد روزانه با انسان های اجتماع است .
رشته های فنی و حرفه ای و رشته های کاردانش هم مانند دیگر رشته های نظری ، به آن توجه کمی نشده است . افرادی سراغ رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش می روند دیگر برای آینده شغلی خود نگرانی ندارند و می خواهند هرچه سریع تر به سراغ فراگیری فنون آن رشته بروند .
می توان گفت افرادی که سراغ رشته های نظری می روند باید حساسیت بیشتری در انتخاب رشته داشته باشند زیرا در انتخاب رشته کنکور با تنوع زیادی از رشته های دانشگاهی مواجه می شوند اما افرادی که رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب می کنند یا باید دقیقا در همان رشته وارد دانشگاه شوند یا باید تغییر رشته دهند .
حتما بخوانید: آیا می دانید مهارت خودشناسی دارید یا نه


تاثیر انتخاب رشته دبیرستان در آینده دانش آموزان
همانطور که می دانید انتخاب رشته دبیرستان ما تا حدود زیادی به آینده و مسیر شغلی ما مربوط است به همین دلیل انتخاب رشته خود را با دقت بیشتری انجام دهید . اکثر دانش آموزان در رشته ای که دبیرستان انتخاب کرده اند وارد دانشگاه می شوند و ادامه تحصیل می دهند که ممکن است این ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم کشیده می شود .
اکنون اغلب دانش آموزان بعد از گرفتن دیپلم ، باز هم به تحصیل ادامه می دهند و ادامه تحصیل آن ها در رشته ای است که در دبیرستان انتخاب کرده اند . همانطور که می دانید تغییر رشته از دیپلم به هر رشته دیگری مجاز است ولی کمتر کسی این کار را انجام می دهد .
همانطور که می دانید رشته ای که در دبیرستان انتخاب می کنیم نه تنها در دانشگاه بلکه در تمامی مسیر آینده ما همراه ما است . زیرا هر فردی پس از اینکه تحصیلاتش تکمیل شد انتظار دارد یک شغل خوب پیدا کند و از آن درآمد کسب کند . شاید دیده باشید بیشتر افراد در شغل هایی مشغول به کار می شوند که کمترین ارتباطی با رشته دانشگاهی آن ها دارد یا اصلا با رشته تحصیلی آن ها ارتباطی ندارد و این خود مشکل بزرگ تری است که تا حد زیادی به همین انتخاب های دبیرستان و کنکور ما مرتبط است .
پس می توان گفت در انتخاب رشته دبیرستان باید حساسیت زیادی به خرج دهیم و رشته ای را انتخاب کنیم که بیشترین تطابق را با روحیه ما دارد و این باعث می شود سال های آینده زندگی خود را در مسیر درست پیش برویم و هیچ گاه از تصمیمی که گرفتیم پشیمان نشویم .
حتما بخوانید: مشکلات خود را به راحتی حل کنید

تاثیر بازار کار در انتخاب رشته دبیرستان
همانطور که می دانید اگر پس از تحصیلات دانشگاهی خود در رشته خودتان کار نکنید مانند علم بدون عمل است و اگر در رشته ای که تحصیل کرده اید نیز شغل مناسبی پیدا نکنید نیز فرق چندانی ندارد و شکل جالبی ندارد . 
[تصویر:  1579684899_%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B...%D9%86.jpg]
اکنون که به اهمیت شغل آینده خود پی بردید باید در انتخاب رشته دبیرستان دقت بیشتری به خرج دهید اما می توان گفت هیچ کدام از رشته های دبیرستان بازار کار بسیار عالی یا بسیار بد ندارند . این خود ما هستیم که از رشته دبیرستان ، رشته دانشگاهی و یک شغل پردرآمد ، خوب و آبرومند ایجاد می کنیم .
اما رشته دبیرستان تضمین کننده شغل و آینده شما نیست به عنوان مثال میانگین دانش آموزان هنر که داوطلب رشته الکترونیک هستند کمتر از 10 هزار نفر است . آیا هیچ کدام از این 10 هزار نفر شغل مناسبی پیدا نمی کنند ؟
پس می توان گفت هیچ وقت بازار کار را به عنوان یک مزیت مثبت که روی بعضی از رشته های دبیرستان هست و روی بعضی دیگر نیست نگاه نکنید . همین داوطلبین الکترونیک در سال های جاری نشان دهنده این است که جامعه به بازار کار اهمیت زیادی می دهند اما بسیار محدود .
در ادامه بخوانید: راه قبولی در تیزهوشان



سوالات متداول

1- ✔️ از انتخاب رشته نهم به دهم چه می دانید ؟
✔️ در واقع آینده فرد تا حدودی از انتخاب رشته دبیرستان او شروع خواهد شد به همین دلیل از جمله انتخاب های مهم زندگی فرد می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ توانایی های فرد در انتخاب رشته فرد چه تاثیری دارد ؟
✔️ افراد باید با توجه به توانایی های خود انتخاب رشته کرده زیرا در آینده می خواهند مشغول به کار شوند به همین دلیل توانایی های آن ها تاثیر گذار است که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ رشته ریاضی فیزیک مناسب چه کسانی است ؟
✔️ پیش از توانایی و مهارت های فرد ، علاقه او مهم است و فرد باید ابتدا به درس ریاضی و فیزیک علاقه داشته باشد و همچنین توانایی انجام کارهای مردانه را نیز داشته باشند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .
منبع : نکات مهم در انتخاب رشته نهم به دهم
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.ruсайтlacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruинфоsemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru