تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مزایا و معایب شیر خشک برای نوزاد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نوزاد تازه به دنیا آمده نیاز دارد از شیر مادر خود تغذیه کند اما گاهی بعضی از والدین به اشتباه از شیر خشک یا شیشه برای تغذیه او استفاده می کنند . همانطور که می دانید تغذیه سال های اول زندگی نوزاد در رشد او تاثیر بسزایی دارد در نتیجه شیر مادر تنها گزینه مفید برای کودکان است .
شیر مادر کامل ترین و مقوی ترین منبع تغذیه برای کودکان تا دو سالگی می باشد و تا جایی که ممکن است باید به نوزاد شیر مادر داده شود و البته می توان گفت شیر خشک یا شیشه نمی تواند به عنوان جایگزین برای شیر مادر باشد . شیر مادر تمام مواد لازم که کودک برای رشد نیاز دارد را تامین می کند .
بسیاری از ویتامین های ضروری موجود در شیر مادر در شیرخشک وجود ندارد و البته نوزادان تغذیه شده با شیرخشک بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند همچنین نوزادان به دلیل استفاده از شیشه شیر بیشتر مبتلا به اسهال و استفراغ می شوند ، حس چشایی آن ها نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر است .
این نکته مهم است که نوزاد تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه کند و پس از این زمان اگر مادر بخواهد ، می تواند از مکمل های غذایی دیگر نیز برای تغذیه کودک استفاده کند . شاید تا به حال دیده باشید که نوزادان شیر مادر خود را نمی خورند که ممکن است هم به خود نوزاد هم به مادر مربوط باشد ولی به هر حال تا حد امکان کودک باید از شیر مادر تغذیه کند .
به طور کلی می توان گفت شیر مادر برای رشد جسمانی و روانی نوزاد اهمیت بسیاری دارد و همچنین ممکن است مادرانی که نوزاد شیر خوار دارند با خوردن یا نخوردن شیر کودک به مشکل بخورند . در این مقاله نکات مهم شیر دادن به کودک و اهمیت تغذیه نوزاد از شیر مادر را بررسی خواهیم کرد .

فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر
همانطور که گفتیم شیر مادر کامل ترین منبع تغذیه برای کودکان تا دو سالگی می باشد و تا حد امکان باید به نوزاد شیر مادر داده شود و از شیر خشک و شیشه استفاده نشود زیرا علاوه بر این که نمی تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد ، استفاده از آن همچنین می تواند باعث بی کیفیت شدن شیر مادر شود . در ادامه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و فواید آن می پردازیم . 

[list]
[*]غنی ترین منبع
[/list]شیر مادر به دلیل وجود منابعی از جمله آهن ، پروتئین ، چربی و روی باعث می شود منبع غذایی کاملی برای رشد و تکامل کودک می باشد و همچنین تعادل بین پروتئین و چربی در بدن نوزاد را ایجاد می کند . به این دلیل که شیر انسان پروتئین کمتر و چربی بیشتری دارد و باعث رشد دستگاه عصبی نوزاد می شود .
حتما بخوانید: رفلاکس بابینسکی نوزاد

[list]
[*]پیشگیری از خرابی دندان ها
[/list]زمانی که نوزاد در حال مکیدن پستان های مادر است ، دهان او باز و بسته می شود و حفره های پایین و بالا کاملا روی هم قرار نمی گیرند و این باعث می شود شیر در دهان نوزاد نماند و در نتیجه دندان های کودک خراب نمی شوند .

[list]
[*]رشد جسمانی کودک
[/list]شیر مادر از بروز چاقی در سال های بعدی زندگی کودک نیز جلوگیری می کند زیرا در ماه های اول نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند زودتر وزنشان بالا می روند اما دچار چاقی نمی شوند . همچنین بچه هایی که شیر مادر می خورند در یک سالگی لاغر تر هستند و عضله بیشتری دارند .

[list]
[*]توانایی هضم
[/list]شیر مادر به عنوان نوعی ملین عمل می کند و همچنین می توان گفت کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نوعی باکتری در روده شان رشد می کند که باعث می شود به یبوست و مشکلات روده ای دیگر دچار نشوند .

[list]
[*]ایمن در برابر بیماری
[/list]شیر مادر از بروز بیماری هایی همچون اسهال ، مشکلات تنفسی و آسم ، عفونت های گوش و گوارش و حساسیت جلوگیری می کند و همچنین از آسیب های جدی ( مرگ و میر ) ناشی از این بیماری ها جلوگیری می کند و همانطور که گفتیم به این دلیل که باعث چاقی کودکان نمی شود از بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان و دیابت را در بزرگسالی جلوگیری می کند . این عوامل گفته شده به دلیل خاصیت ضدعفونی بودن شیر مادر است .

[list]
[*]رشد احساسی کودک
[/list]تغذیه با شیر مادر تامین کننده عاطفه ، صمیمت ، گرما ، نزدیکی و تماس مستقیم مادر و کودک است که در نتیجه آن نوزاد از رشد عاطفی و احساسی مناسبی برخوردار می شود .

[تصویر:  1579610639_%D8%B1%D8%B4%D8%AF%20%D8%A7%D...%20(2).jpg]

[list]
[*]زمینه سازی برای غذاهای جامد
[/list]
بچه هایی که شیر مادر می خورند به این دلیل که طعم های مختلف بیشتری را در شیر مادرشان تجربه کرده اند ، غذاهای جامد و جدا از شیر مادر را راحت تر می خورند .

[list]
[*]ترکیبات مختلف شیر مادر
[/list]
بهتر است بدانید شیر مادر در طول هر وعده تغییر می کند . در ابتدای صبح رقیق است و نیاز به آب نوزاد را برطرف می کند و در انتهای روز غلیظ و پر چرب می شود و انرژی لازم برای رشد کودک را تامین می کند . همچنین تغذیه با شیر مادر باعث می شود نوزاد به رشد عاطفی و جسمانی مناسبی برسد و این موضوع زمانی که مادر بخواهد کودک را از شیر بگیرد اهمیت دارد .
حتما بخوانید: چرایی شیر نخوردن نوزاد


تعداد دفعات شیر دادن به نوزاد در شبانه روز
زمانی که نوزاد در حال شیر خوردن است نباید او را محدود کرد یا شیر خوردن او را متوقف کرد و باید بگذارید تا هر زمانی که تمایل دارد شیر بخورد . معمولا این زمان بین 5 تا 40 دقیقه می باشد و همچنین می توان گفت نوزادان بین 8 تا 12 بار در شبانه روز نیاز به شیر خوردن دارند .
نکته مهم این است که شیر دادن به نوزاد تنها برای روز نیست نوزادان برعکس آدم بزرگ ها باید در شب هم تغذیه شوند ، اگر نوزاد شرایط جسمی و وزنی خوبی دارد تا زمانی که خودش بیدار نشود نیازی نیست او را بیدار کنید ولی اگر نوزاد از لحاظ جسمی ضعیف است ، باید سر ساعت او را برای شیر خوردن بیدار کنید و سپس بخوابانید .
شیر دادن به نوزاد در طول شب
همانطور که گفتیم نوزادان در شب نیز ، نیاز به غذا دارند اما اگر کودک وضعیت جسمی خوبی دارد نیاز نیست او را بیدار کنید تا زمانی که خودش بیدار شود اما اگر نوزاد شما ضعیف است حتما او را برای شیر خوردن بیدار کنید . هم چنین می توان گفت شیر دادن در طول شبانه روز برای حفظ تولید شیر ضروری است .
به این دلیل که میزان ترشح هورمون ها در شب بالاتر است باعث می شود شیر بیشتری تولید شود در نتیجه شیر دادن به نوزاد در شب هنگام نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است . سعی کنید نوزاد را در کنار خود بخوابانید تا در زمان شیر دادن به نوزاد به راحتی این کار را انجام دهید .
[تصویر:  1579610497_%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%A...%D8%B2.jpg]

اهیمت شیردهی برای مادر
همانطور که گفتیم شیر دادن به نوزاد علاوه بر فوایدی که برای نوزاد دارد برای مادر نیز فوایدی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد .
شیر دادن به نوزاد باعث می شود مادر به اضطراب و افسردگی کمتر مبتلا شود ، باعث تاخیر در قاعدگی مادر شده و همچنین احتمال بارداری مجدد را کاهش می دهد ، کاهش وزن سریع مادر به علت بارداری و همچنین باعث می شود خونریزی بعد از زایمان زودتر قطع شود .
در ادامه بخوانید: انتخاب اسباب بازی متناسب با تغییرات رشدی کودکان



سوالات متداول

1- ✔️ چرا کودکان باید شیر مادر را مصرف کنند ؟
✔️ در واقع می توان گفت شیر مادر غنی و کامل ترین منبع برای رشد و تکامل کودکان بوده و تمامی کودکان به آن نیاز دارند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن پرداخته شده است .


2- ✔️ از تاثیرات شیر مادر برای نوزاد چه می دانید ؟
✔️ شیر مادر غنی ترین منبع غذایی برای کودکان بوده ، از خرابی دندان های آن ها جلوگیری خواهد کرد و غیره که در متن مقاله بیشتر به تاثیرات آن پرداخته شده است .


3- ✔️ نوزادان در طول روز چند مرتبه باید شیر مصرف کنند ؟
✔️ لازم است بدانید که شیر دادن به نوزادان تنها مختص به روز نیست و در نتیچه شب هنگام نیز باید نوزاد شیر مصرف کند که در متن مقاله در مورد آن بیشتر توضیح داده شده است .
منبع : مزایا و معایب شیر خشک برای نوزاد