تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ثبت شرکت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت شرکت، به انجام روال قانونی ثبت در مرجع ثبت شرکت ها از سوی موسسین و تشکیل دهندگان شرکت گفته می شود. تا زمانی که موسسین حقیقی یا حقوقی از این طریق یعنی مراجعه به اداره ثبت شرکت یا سامانه ثبت شرکت ها و طی کردن روال قانونی، اقدام به ثبت شرکت نکرده باشند، نمی توانند به صورت قانونی فعالیت تجاری شرکت را شروع نمایند .


شرکت زمانی به وجود می آید که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی در مال یا کاری با یکدیگر سهیم باشند . با توجه به این که گفته شد، شرکت از اجتماع افراد مختلف به وجود می آید، حال ذکر این نکته نیز لازم و ضروری به نظر می رسد که شرکتی که از اجتماع اشخاص حقیقی و یا حقوقی تشکیل می شود، می تواند مدنی باشد یا تجاری . در قانون تجارت ایران، تعریف دقیقی مطابق یکی از مواد قانونی از شرکت تجاری بیان نشده است، اما از نظر اکثریت حقوق دانان، شرکت تجاری، شخصیت حقوقی مستقلی است که به منظور انجام فعالیت های تجاری به همراه کسب سود و تقسیم آن میان شرکا ایجاد می شود.
اما شرکت های مدنی یعنی اینکه بین دو یا چند شخص، در مالی، مالکیت مشترک ایجاد می شود. مانند اینکه دو نفر، هر کدام سه دانگ خانه ای را خریداری می کنند. حتی ممکن است این شراکت به صورت اتفاقی میان افراد حاصل شود، مانند شراکت در سهم الارث مابین وراث  همچنین، شرکت های تجاری، دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در ماده 20 قانون تجارت یک به یک نام برده شده اند که در یک دسته بندی کلی می توان گفت این شرکت ها یا سهامی هستند یا غیر سهامی . تمامی شرکت های تجاری موضوع ماده 20 قانون تجارت برای این شروع فعالیت تجاری می بایست ابتدا به ثبت برسند .
حال برای افرادی که خواهان تشکیل شرکت تجاری از نوع سهامی یا غیر سهامی هستند، ممکن است این سوال مطرح شود که اگر شرکت در حین ثبت شروع به فعالیت تجاری کند، این فعالیت قانونی است یا خیر ؟ در این مقاله ضمن تعریف جزئی از شرکت مدنی و تجاری و تفاوت آن ها، به بیان مفهوم ثبت شرکت و دلایل لزوم ثبت آن می پردازیم. همچنین عنوان خواهیم کرد که هزینه و زمان لازم برای ثبت شرکت چقدر است و سپس به تعریف سامانه ثبت شرکت ها irsherekat.ssaa.ir، ثبت اینترنتی شرکت، شرایط ثبت شرکت، مدارک ثبت شرکت و استعلام ثبت شرکت خواهیم پرداخت .


مفهوم ثبت شرکت و دلایل لزوم ثبت شرکت

 گفته شد مطابق ماده 20 قانون تجارت انواع شرکت های تجاری عبارت از هفت قسم است : شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف . تاسیس هریک از این شرکت های تجاری، روال خاص خود را دارد که شرکا و موسسین می توانند با توجه به شرایط اقتصادی مدنظرشان یکی از این شرکت ها را برای انجام فعالیت تجاری و رسیدن به سود و تقسیم آن انتخاب کرده و با انجام روال قانونی، اقدام به تاسیس شرکت و شروع به فعالیت تجاری نمایند .

 تا زمانی که این شرکت های تجاری نام برده شده در ماده 20 قانون تجارت در دایره یا اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسند، دارای شخصیت حقوقی مستقل نخواهند شد و بنابراین نمی توانند به صورت قانونی و تحت حمایت قانون، اقدام به انجام فعالیت های تجاری نمایند . منظور از شخصیت حقوقی مستقل این است که هر شرکتی که شرکا تاسیس می کنند، جدای از شخصیت افراد موسس و تشکیل دهنده آن، دارای یک شخصیت حقوقی مستقل خواهد شد .

 زمانی که شرکت با ثبت کردن دارای شخصیت حقوقی مستقل شد، تمامی فعالیت های آن به نام و حساب شرکت خواهد بود نه شریک خاصی از شرکت که این به نفع تجار است، زیرا در صورتی که تاجری به صورت انفرادی اقدام به تجارت کند، تمامی اموالش، ضامن کار او خواهد بود و در صورت ورشکستگی، ضامن پرداخت تمامی بدهی ها می باشد؛ اما در صورت تشکیل شرکت تجاری، شریک یا موسس شرکت تا حد محدودی نسبت به بدهی های شرکت مسئولیت خواهند داشت به جز شرکت تضامنی که درصد مسئولیت شرکا به اندازه تمام بدهی های شرکت است .
پس با توجه به توضیحات گفته شده به این نتیجه می رسیم که ثبت شرکت ها الزامی است و دولت می بایست تا جایی که امکان دارد در هنگام تاسیس و شکل گیری آن ها نظارت لازم را به عمل آورد تا افراد به وسیله تاسیس شرکت های تجاری وسیله ای برای سواستفاده دیگران ایجاد نکنند .
دلایل لزوم ثبت شرکت تجاری به شرح زیر می باشد :

 در ماده 195 قانون تجارت بیان شده است که ( ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت ها است )

  ماده 2 قانون ثبت شرکت ها ( مصوب 1310 )، ثبت شرکت های تجاری را الزامی دانسته و برای مدیران شرکتی که به ثبت نرسیده، جزای نقدی تعیین کرده است همچنین بیان نموده که «...در صورت تقاضای مدعی العموم، حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد . »

بحث جلب اعتماد اشخاص ثالث نیز دلیل دیگری است که لزوم ثبت شرکت را توجیه می کند؛ با این توضیح که، اشخاص ثالث تنها در صورتی حاضر به برقراری روابط مالی با یک شرکت و انجام معاملات با آن بوده که از وجود هویت قانونی آن شرکت مطمئن شوند که اثبات این هویت قانونی جز با ثبت شرکت امکاان پذیر نمی باشد.

دلیل دیگری که ثبت شرکت را اجباری می سازد، حضور و فعالیت شرکت در مراجع رسمی مانند دادگاه ها و ادارات دولتی و شرکت در معاملات این مراجع مانند مزایده ها و مناقصه ها بوده که قطعا بدون ثبت شرکت امکان پذیر نمی باشد.

ثبت شرکت برای استفاده از تسهیلات ارائه شده به شرکت ها مانند وام های بانکی و مزایای در نظر گرفته شده از سوی دولت، ضروری بوده و بدون ثبت شرکت، امکان بهره مندی از این مزایا و تسهیلات برای شرکت وجود نخواهد داشت.

 پس با توجه به این مواد قانونی که لزوم ثبت شرکت های تجاری در آن ذکر شد، زمانی که یکی از شرکت های تجاری موضوع ماده 20 قانون تجارت، مراحل مربوط به ثبت را طی نکند و به ثبت نرسد، این شرکت رسمیت نداشته و تمامی فعالیت ها و تاسیس آن غیر قانونی خواهد بود، در نتیجه مراجع صلاحیت دار خواهند توانست از انجام فعالیت های آن جلوگیری کنند .

حتما بخوانید: تفاوت موسسه و شرکت


هزینه و زمان لازم برای ثبت شرکت

 هزینه ثبت شرکت مانند خریدن یک کالای خاص و مشخص از مغازه، قیمت واحد و ثابتی ندارد و بسته به  نوع شرکت تجاری و میزان سرمایه تاسیس آن، هزینه ثبت آن نیز متفاوت خواهد بود . حال که دانستیم ثبت شرکت، هزینه ثابت و مشخصی ندارد، به این نکته هم می بایست اشاره نماییم که بخش زیادی از هزینه های ثبت کردن شرکت مربوط می شود به پرداخت مقدار مشخصی پول به اداره ها و همچنین درج آگهی در روزنامه رسمی کشور و الباقی هزینه ثبت شرکت، کارمزد موسسه ای است که شرکت در خواستی شما را ثبت کرده است .

اگر خودتان مایل به ثبت شرکت به صورت اینترنتی در سامانه irsherekat.ssaa.ir باشید، دیگر الزامی به پرداخت کارمزد به شرکت ها برای ثبت شرکتتان نخواهید داشت، اما این کار به این معنا نخواهد بود که هیچ گونه هزینه ای برای ثبت شرکت به شما تعلق نمی گیرد، بلکه شما می بایست هزینه پست، هزینه حق الثبت در اداره ثبت شرکت ها و هزینه دو نوبت درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار و همچنین حق التمبر را پرداخت کنید .

 پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت یا به صورت اینترنتی در سامانه ثبت شرکت ها، دو هزینه دیگر که شامل هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و هزینه چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است نیز می بایست توسط شرکا یا موسسین پرداخت شود . هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی به تعداد کلمات و خطوط این آگهی بستگی دارد که به صورت میانگین از 268/000 تومان شروع می شود و با افزایش تعداد کلمات و حروف آگهی، این مبلغ زیاد تر خواهد شد .

هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت تجاری در روزنامه کثیر الانتشار بستگی به این دارد که نوع روزنامه ای که در آن تاسیس شرکت آگهی می شود چیست. در این مورد نیز هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه کثیرالانتشار، از 268/000 شروع شده و با افزایش تعداد کلمات و حروف زیاد تر هم خواهد شد.

 اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که آیا هزینه ثبت شرکت، با توجه به میزان سرمایه شرکت یا نوع شرکت هم تغییری خواهد داشت یا خیر ؟

 در مورد تغییر هزینه ثبت شرکت تجاری با توجه به نوع آن می توان به شرکت سهامی خاص اشاره کرد. در این شرکت با توجه به این که تعداد شرکا زیاد تر است متقابلا متن آگهی روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود نیز زیاد تر خواهد بود. پس هزینه ثبت آن بالاتر خواهد بود . میزان سرمایه شرکت هنگام ثبت آن نیز در هزینه ثبت تاثیر دارد .

 آخرین مرحله از مراحل ثبت شرکت پرداخت حق التمبر سرمایه شرکت است که هزینه آن به میزان یک دوهزارم سرمایه شرکت در هنگام ثبت می باشد . پس هر چقدر سرمایه زیادتری در هنگام ثبت برای شرکت تعیین شود، طبیعتا مبلغ حق التمبر آن نیز زیاد تر خواهد بود. مثلا اگر 200 میلیون تومان سرمایه اولیه تعیین شده باشد، باید 100 هزار تومان به عنوان حق التمبر پرداخت شود .

 نکته دیگری که در رابطه با هزینه ثبت شرکت باید به آن توجه شود آن است که اگر ثبت شرکت به موسسات ثبت شرکت سپرده شده و توسط خود موسسین انجام نگیرد، هزینه وکیل ثبت شرکت را نیز باید به سایر هزینه های ثبت شرکت افزود. در این مورد، هزینه ای که برای ثبت انواع شرکت و موسسه از سوی موسسات ثبت شرکت دریافت می شود،  از 800 هزار تومان به بالا خواهد بود .

 مدت زمان ثبت شرکت، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام تشکیل و ثبت شرکت برای موسسین آن می باشد، به نحوی که گاهی موسسین حاضر هستند با پرداخت مبالغ کلان به موسسات ثبت شرکت، شرکت را در کوتاه ترین زمان ممکن به ثبت برسانند. در حال حاضر و با در نظر گرفتن روند قانونی ثبت شرکت، حداقل مدت ثبت شرکت، 30 تا 45 روز می باشد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب ثبت شرکت

سامانه ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir

 با توجه به گسترش روز افزون علم و فناوری و دسترسی مردم به اینترنت، دولت ها تمایل دارند که خدمات خود را هرچه بیشتر به شکل الکترونیکی ارائه دهند. برای ثبت شرکت ها نیز مانند بسیاری از امور دیگر، سیستم جدید اینترنتی به نام سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، ایجاد شده است که متقاضیان ثبت شرکت می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراحل ثبت کردن شرکت را از طریق سامانه اینترنتی به آدرس irsherkat.ssaa.ir شروع و دنبال نمایند .
 
از زمانی که روش غیر حضوری برای ثبت شرکت تجاری در سامانه ثبت شرکت ها و موسسـات اجرایی و الزامی شده، افرادی که قصد به ثبت رساندن موسسه یا شرکت تجاری را داشتند می بایست از طریق مراجعه به سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام به ثبت کردن شرکت مورد نظرشان نمایند . همچنین افراد متقاضی ثبت با مراجعه به این سامانه می توانند از تمامی اطلاعات مربوط به چگونگی ثبت، مدارک مورد نیاز برای ثبت، بخشـنامه هـا، شیوه نامه های اجرایی ثبت شرکت ها مطلع شوند .

سامانه ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir که زیرمجموعه ای از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد، سامانه ای است که امکانات گسترده ای را در رابطه با شرکت های تجاری برای کاربران خود فراهم کرده است. تاسیس شخصیت حقوقی، پلمپ دفاتر قانونی شرکت، پذیرش اظهارنامه دفتر ثبت تجاری و امکان جست و جوی اطلاعات اشخاص حقوقی من جمله شرکت ها از امکانات مفید این سامانه می باشد. لازم به ذکر است که ثبت شرکت در سایت ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir از طریق قسمت تاسیس شخصیت حقوقی، امکان پذیر می باشد.

 ثبت اینترنتی شرکت

 برای ثبت شرکت از طریق سامانه اینترنتی می بایست به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و قسمت پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کنید و سپس نوع شخصیت حقوقی را نیز که چه نوع شرکتی هست را معین نمایید دکمه ادامه را فشار داده و مطابق با نوع شرکت انتخابی اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید .

 مثلا با انتخاب شرکت تضامنی گزینه فرم درخواست اظهارنامه را انتخاب می نمایید با انتخاب این گزینه فرمی ظاهر می شود که می بایست مرحله به مرحله آن را پر کرده و کامل نمایید . مرحله بعدی ثبت شرکت در سامانه مربوط می شود به نوشتن نام شرکت و اطلاعات شخص حقوقی او . که در این صورت اول می بایست نوع شرکت را انتخاب نمایید و بعد از آن به ترتیب 5 اسم را پیشنهاد دهید . (اسامی پیشنهادی می بایست دارای ریشه فارسی باشد، لاتین نباشد، با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد، اسم خاص باشد و تکراری نباشد . برای اطلاع از این که نام پیشنهادی تکراری هست یا خیر می توانید به سایت ilenc.ir مراجعه کرده و نام پیشنهادی را جستجو نمایید .

 در کادری که برای به موضوع فعالیت شرکت در فرم مخصوص ثبت در نظر گرفته شده است، می بایست نوع فعالیت شرکت، وضعیت مجوز و مدت فعالیت آن را بر اساس این که محدود یا نامحدود است انتخاب کنید . در قسمت شرح فعالیت نیز اگر موضوع فعالیتی که برای شرکت انتخاب شده است نیاز به توضیح دارد توضیحات لازم را بنویسید سپس با کلیک بر روی گزینه گام بعدی وارد صفحه اطلاعات مرکز اصلی خواهید شد .

 در قسمت اطلاعات مرکز اصلی می بایست مشخصات مربوط به کد پستی و شماره تلفن و نشانی مرکز اصلی شرکت وارد شود . چنانچه شرکت دارای شماره دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی نیز باشد در همین صفحه وارد خواهد شد . بعد از کامل کردن اطلاعاتی که در صفحه مرکز اصلی از شما خواسته شده است وارد صفحه سرمایه شخص حقوقی یاهمان شرکت می شوید . در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه نقدی یا غیر نقدی، سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود، ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد . پس از تکمیل فرم مربوطه، با فشار دادن گزینه گام بعدی صفحه مربوط به اشخاص باز خواهد شد .
بیشتر بخوانید: کد اقتصادی شرکت

 منظور از اشخاص در این جا، افرادی هستند که در شرکت یا موسسه سمتی دارند که این اشخاص دارای سمت به دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند . اگر شخص حقیقی باشد در قسمت شخصیت حقیقی باید اطلاعات شخصی خواسته شده نوشته شود اما چنان چه نوع شخص حقوقی باشد گزینه هایی هایی مانند فارسی، تابعیت، شناسه ملی شرکت و... باید تکمیل گردد . در پایین این صفحه سه گزینه ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد . گزینه ثبت اطلاعات تمامی اطلاعات وارد شده در این صفحه را ذخیره می کند گزینه حذف اطلاعات وارد شده را حذف می کند و گزینه انصراف به معنی انصراف از تغییر اطلاعات است .

 پس از طی این مراحل، حال نوبت به تکمیل اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخص حقیقی یا حقوقی دارای سمت در شرکت می شود که اطلاعاتش را در صفحه اشخاص وارد کرده اید . مرحله بعدی مربوط به تعیین سمت شخص در شرکت یا موسسه است . این سمت می تواند مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره و... باشد، همچنین تاریخ سمت را نیز باید معین کنید . تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود. وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص، جزو افراد دارای حق امضا در شرکت است یا خیر .

 اگر شرکت تجاری یا موسسه نیاز به شعبه داشته باشد در صفحه مربوط به شعب، اطلاعات آن را وارد نمایید و در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدی را نیز مشخص کنید . با وارد شدن به قسمت روزنامه ( روز شروع سال مالی ) و ( ماه شروع سال مالی ) مشخص نمایید، همچنین در این صفحه اطلاعات روزنامه کثیرالانتشار شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه شرکت مشخص می شود .

با انتخاب گزینه گام بعدی وارد صفحه اظهارنامه خواهید شد که در این قسمت می بایست متن اظهارنامه را وارد کنید شما می توانید اطلاعات را تایپ کنید و یا از نمونه متن های موجود در سیستم استفاده نمایید سپس با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه اساسنامه خواهید شد در سایت یا سامانه اینترنتی ثبت شرکت، اساسنامه شرکت را نیز باید ارائه دهید . شرکت نامه ها و اساسنامه ها، فرم های پیش فرضی دارند که فقط باید آن ها را پر کنید و در نهایت اگر تمایل داشتید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را نیز به آن اضافه کنید . حال نوبت به این خواهد رسید که کپی برابر اصل شده ای از اساسنامه را در سامانه اداره ثبت شرکت ها بارگذاری کنید .

 با وارد شدن به صفحه مدارک با توجه به نوع شرکت، مدارکی را که متقاضی باید ارائه کند نشان داده می شود لازم به ذکر است که عدم تایپ کامل متن صورت جلسه در قسمت مشخص شده رد پذیرش و برگشت اصل صورت جلسه توسط پست را به همراه خواهد داشت . (متن تایپ شده با اصل صورتجلسه می بایست مطابقت کامل داشته باشد)

 وقتی اطلاعات نهایی کاملا با دقت توسط متقاضی ثبت شرکت وارد شد رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید به دقت آن را مطالعه کند . از این مرحله به بعد شما همیشه می توانید با ورود اطلاعات در سامانه اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق سامانه، تصمیمات اخذ اداره ثبت شرکت ها را ببینید و از محتوای آن مطلع شوید .

 متقاضی ثبت شرکت از طریق سامانه اینترنتی بعد از این که اطلاعات درخواستی در سامانه ثبت شرکت ها را تکمیل نمود می بایست مدرک اصلی صورت جلسات تنظیمی به علاوه ضمائم آن را از طریق پست سفارشی به آدرس ذکر شده در تأییدیه پذیرش ارسال نماید . پس از ازسال مدارک اگر صورتجلسه فرستاده شده دارای نقصی باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود که می بایست نقص وارد شده را مرتفع نمایید . اما چنانچه صورتجلسه ارسالی شما تایید شود در آخر برای صدور آگهی به روزنامه ارسال می شود. اگر صورت جلسه ارسالی شما رد شود در این حالت دلایل رد صورت جلسه نیز با ابلاغیه به شما اعلام خواهد شد تا صورت جلسه جدید را ارسال نمایید .

 پس در صورت پذیرش مدارک ارسالی، مسئول اداره ثبت شرکت ها، دستور ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید که در این حالت اقدام بعدی متقاضی ثبت شرکت، ثبت شرکت نامه در دفتر ثبت شرکت ها خواهد بود . کاری که در آخر و نهایتا متقاضی ثبت شرکت می بایست انجام دهد، چاپ و صدور آگهی تاسیس شرکت می باشد که آخرین مرحله جهت ثبت شرکت تلقی می شود .

حتما بخوانید: نحوه تعیین تابعیت شرکت
 شرایط ثبت شرکت

 مطابق با ماده 20 قانون تجارت که انواع شرکت ها را نام برده است، می توان گفت شرکت ها به دو دسته شرکت سهامی و غیر سهامی تقسیم می شوند که شرکت سهامی خود دارای دو نوع سهامی عام و خاص است . با توجه به اقسام مختلف شرکت، شرایط ثبت هر کدام از این شرکت ها با دیگری متفاوت خواهد بود .

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

 حداقل شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر است، حداقل سرمایه پانصد هزار تومان است . حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران 5 نفر و مسئولیت شرکا به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک می باشد . سهم آورده موسسین نباید از 20 درصد سرمایه شرکت در هنگام ثبت کمتر باشد .

 سی و پنج درصد از بیست درصد فوق، باید به صورت نقدی توسط موسسین تهیه شده و در حساب بانکی ای با اسم " شرکت سهامی عام در شرف تاسیس " سپرده شود .

 رسید سپرده نقدی در بانک و یا اسناد مبنی بر مالکیت اگر مقداری از سرمایه به صورت غیر نقدی از جانب سهامداران تعهد شده باشد، که می بایست این رسیدها و اسناد به گواهی بانک مدکور رسیده و به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها فرستاده شود .

 تشکیل مجمع عمومی موسس برای تصویب اساسنامه شرکت و انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت سهامی عام که می بایست کتبا قبولی خود را اعلام نمایند .

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص
 
 برای ثبت شرکت سهامی خاص، می بایست حداقل سه نفر شریک وجود داشته باشد که آن ها باید با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به بانک مراجعه و تقاضای افتتاح حساب غیر قابل برداشت برای ثبت شرکت نمایند. برای ثبت این نوع از شرکت حداقل باید مبلغ یک میلیون ریال به حساب بانکی شرکت واریز شود .

 بعد از انجام دادن این مراحل، شرکا می بایست فرم آماده اظهارنامه ثبت شرکت همچنین فرم صورتجلسه مجمع موسس و عادی و صورت جلسه هیات مدیره از اداره ثبت شرکت ها دریافت کرده و بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده آن را به امضا برسانند .

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود 

 برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، حداقل تعدادی که شرکا می توانند به واسطه آن اقدام به تاسیس شرکت کنند، 2 نفر است و برای سرمایه شرکت، محدودیتی از نظر حداقلی نیست. همچنین حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت با مسدولیت محدود می تواند 1 نفر یا بیشتر باشد و مسئولیت شرکا به میزان سهمی خواهد بود که در شرکت سرمایه گذاری کرده است .

شرایط ثبت شرکت تضامنی

 برای تشکیل شرکت تضامنی، حداقل تعداد افرادی که تحت عنوان شریک می بایست حضور داشته باشند 2 نفر است، حداقلی برای میزان سرمایه در هنگام تاسیس این شرکت وجود ندارد، تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت می تواند یک نفر یا بیشتر باشد، مسئولیت شرکا و موسسین این شرکت در برابر اشخاص ثالت، به میزان کل بدهی شرکت بوده و از نوع تضامنی می باشد.

شرایط ثبت شرکت نسبی

 در شرکت نسبی، تعداد شرکا تشکیل دهنده حداقل 2 نفر است اما از نظر میزان سرمایه، حداقلی برای تاسیس وجود ندارد، اعضای هیات مدیره یا مدیران این شرکت می توانند یک نفر یا بیشتر باشند و مسئولیت شرکا به نسبت سهم الشرکه هر شریک خواهد بود .

شرایط ثبت شرکت مختلط سهامی

 در شرکت مختلط سهامی، که از دو گروه شرکای سهام دار و ضامن تشکیل گردیده، حداقل تعداد سهام داران 3 نفر است (2 نفر سهام دار و یک نفر، شریک ضامن) و حداقلی برای سرمایه وجود ندارد. حداقل اعضای هیات مدیره یا مدیران می تواند یک نفر یا بیشتر باشد و مسئولیت شرکای ضامن، به میزان کل بدهی های شرکت و شرکا سهامی، به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک می باشد.

شرایط ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

 در شرکت مختلط غیر سهامی که از دو گروه شرکای ضامن و با مسئولیت محدود تشکیل شده، حداقل تعداد شرکا 2 نفر است، برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد، اعضای هیات مدیره یا مدیران حداقل می بایست یک نفر یا بیشتر باشند و مسئولیت شرکا ضامن، به اندازه کل بدهی های شرکت و شرکای با مسئولیت محدود، به میزان سهم الشرکه آن ها می باشد.

شرایط ثبت شرکت تعاونی 

 حداقل تعداد شرکا در شرکت تعاونی 7 نفر است . حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت 3 تا 7 نفر بوده وبرای سرمایه در این شرکت، محدودیت حداقلی وجود دارد؛ با این توضیح که با توجه به ماده 4 دستورالعمل تشکیل تعاونی‌ها، این حداقل برای شرکت تعاونی عام 10 میلیون تومان و برای شرکت تعاونی خاص، یک میلیون تومان بوده که حداقل یک سوم آن باید به منظور ثبت شرکت، در هنگام ثبت شرکت نقدا به حساب شرکت واریز شود.
بیشتر بخوانید: نظام نامه ثبت شرکت

 در کل برای ثبت هر شرکت، موسسین آن می بایست با فراهم نمودن مدارک مورد نیاز هر یک از انواع مختلف شرکت، به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کنند و با تکمیل اطلاعات در این سامانه، مدارکی را هم که لازم است در سامانه بارگذاری کنند، پس از تایید اطلاعات وارد شده توسط کارشناس مربوطه، اصل مدارک بازگذاری یا خواسته شده را را از طریق پست سفارشی به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایند .

 مدارک به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود و مسئول مربوطه پس از ثبت مدارک در دفتر و درج آن بر روی اظهارنامه نسبت به اخذ امضاء از متقاضی اقدام و متقاضی بعد از قید جمله " ثبت با سند برابر است " ذیل دفتر را امضا خواهد کرد که یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت نگاهداری و نسخه دیگر از مدارک بعد از مهر شدن به متقاضی ثبت شرکت داده می شود .

 با توجه به ماده 6 نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه شرکت نامه و منضمات آن توسط اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت منتشر شود. لذا در مرحله آخر می بایست برای واریز مبلغ روزنامه رسمی از طریق اینترنتی و غیر حضوری و دریافت روزنامه رسمی شرکت اقدام گردد.
مدارک لازم برای ثبت شرکت

 گفته شد که تمامی انواع شرکت که در ماده 20 قانون تجارت نام برده شده اند می بایست قبل از شروع به فعالیت تجاری به ثبت رسیده و دارای شخصیت حقوقی شوند تا اعمال آن ها قانونی و مورد حمایت قرار گیرد، اما در هنگام ثبت هر کدام از این شرکت ها نیاز به ارائه مدارکی از سوی موسسین خواهد بود که به شرح زیر می باشد :

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام :

مرحله اول : (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )

دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی با امضا تمامی موسسین.

دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده

دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده

کپی برابر با اصل شده مدارک هویتی موسسین

 گواهی بانکی  پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20% سرمایه تعهد شده)

مجوز فعالیت از مراجع مربوطه چنانچه ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد

 مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار

تکمیل فرم تعیین نام  و فیش واریزی مربوطه

مرحله دوم : (مرحله ایجاد و ثبت شرکتهای سهامی عام)

دو نسخه اساسنامه مصوب مجمع عمومی موسس

دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که دربردارنده تصویب اساسنامه ،تعیین اعضا هیئت مدیره ،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار باشد.

دو نسخه صورت جلسه هیات مدیره

گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت ( و اگر قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد، گواهی کارشناس رسمی دادگستری  )

اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار ( مجوز ثانویه )

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص:

 اظهارنامه شرکت در دو نسخه .

 اساسنامه شرکت در دو نسخه .

 صورت جلسه مجمع عمومی موسسین شرکت در دو نسخه .

 صورت جلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب شرکت در دو نسخه .

 کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین که توسط دفاتر اسناد رسمی برابر با اصل شده است .

 ارائه گواهی پرداخت حداقل سی و پنج درصد سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است .

 اگر آورده شرکت غیر نقدی باشد ارائه گزارش تبدیل به وجه نقد کارشناس رسمی دادگستری .

 اگر شریکی مال غیر منقول به عنوان سرمایه شرکت آورده باشد می بایست اصل سند مالکیت را نیز ارائه دهد .

 گواهی عدم سوءپیشینه کیفری همه اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت .

 ارائه اقرارنامه همه اعضا هیات مدیره مبنی بر این که کارمند رسمی دولت نیستند و مدیر عامل مبنی بر این که در شرکت دیگری سمت مدیریت عامل را دارا نیست .

 امضاء وکالتنامه .

 اگر یکی از اعضا اهلیت نداشته باشد می بایست اصل قیم نامه او ارائه شود .

 اگر شرکا یا سهامداران شخصیت حقوقی داشته باشند، کپی آگهی تاسیس، روزنامه رسمی، کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات + کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی .

 اگر سهامدار خارجی باشد اگر شخص حقیقی باشد کپی برابر اصل پاسپورت و ترجمه رسمی آن، و اگر شخص حقوقی باشد ارائه گواهی ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت آن کشور و ترجمه رسمی آن، همین طور اصل و ترجمه وکالتنامه .
 ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز یا موافقت اصولی از مراجع ذی صلاح داشته باشد .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

 ارائه دو نسخه از تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود .

 ارائه دو نسخه شرکت نامه .

 ارائه دو نسخه از اساسنامه .

 ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره .

 کپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود .

 ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد .

 گواهی عدم سو پیشینه برای اعضا هیات مدیره و مدیرعامل

اصل وکالتنامه وکیل چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل انجام گیرد.
بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی:

دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده

دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده

دو نسخه اساسنامه تکمیل شده

تکمیل فرم تعیین نام و  فیش واریزی مربوطه

 ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد .

کپی برابر با اصل مدارک هویتی تمامی شرکا، مدیران و هیأت نظار( اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد )

 گواهی عدم سو پیشینه برای اعضا هیات مدیره و مدیرعامل

 دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس

دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره

اصل وکالتنامه وکیل چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل انجام گیرد.

 مطابق ماده 47 قانون ثبت، شرکت نامه باید به ثبت برسد والا طبق ماده 48 همان قانون سند مزبور در هیچ یک از محاکم پذیرفته نخواهد شد .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی

 ارائه 4 نسخه از صورت جلسه تشکیل مجمع موسس و اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضا و هیات مدیره منتخب و بازرسان و مدیر عامل شرکت.
 ارائه 4 نسخه از اساسنامه مصوب مجمع عمومی و دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی .
[تصویر:  1618884838_check.png] ارائه 4 نسخه از تقاضای کتبی ثبت .
[تصویر:  1618884838_check.png] ارائه 4 نسخه از طرح پیشنهادی به همراه مجوز وزارت تعاون .
[تصویر:  1618884838_check.png] ارائه 4 نسخه از رسید پرداخت سرمایه، طبق اساسنامه .
[تصویر:  1618884838_check.png] ارائه مدارک دعوت تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی عادی .
[تصویر:  1618884838_check.png] ارائه موافقت نامه تشکیل شرکت یا اتحادیه .

 ارائه مجوز ثبت شرکت مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط سهامی :

 ارائه یک برگ مصدق شرکت نامه .

 ارائه یک برگ مصدق اساسنامه .

 ارائه اسامی مدیر یا مدیران شرکت .

 ارائه نوشته ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه .

 ارائه سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40،41،44 

 ارائه نوشته ای با امضای مدیر شرکت، مبنی بر پرداخت تمام سرمایه نقدی شرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط غیر سهامی و سهامی :

 ارائه یک برگ مصدق از شرکت نامه

 ارائه یک برگ مصدق از اساسنامه اگر وجود باشد .

 ارائه نام شرکت ها یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت نسبی :

دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده

دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده

دو نسخه اساسنامه تکمیل شده

تکمیل فرم تعیین نام و  فیش واریزی مربوطه

 ارائه مجوز اگر فعالیت شرکت نیاز به داشتن مجوز از مراجع ذی صلاح داشته باشد .

کپی برابر با اصل مدارک هویتی تمامی شرکا، مدیران و هیأت نظار( اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد )

 گواهی عدم سو پیشینه برای اعضا هیات مدیره و مدیرعامل

 دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس

دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره

اصل وکالتنامه وکیل چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل انجام گیرد.

استعلام ثبت شرکت

 تمامی انواع شرکت های موضوع ماده 20 قانون تجارت چنانچه گفتیم به ثبت برسند و شماره ثبت دریافت کنند، قابل پیگیری و استعلام خواهند بود، استعلام شرکت های ثبت شده به شرح زیر است :
1) استعلام از سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی ilenc.ssaa.ir در این سامانه با نوشتن نام شرکت، شماره ثبت شرکت یا شناسه ملی شرکت می توان استعلام شرکت مورد نظر را گرفت .
2) استفاده از سامانه روزنامه رسمی به نشانی rooznamehrasmi.ir/News/ShowNews.aspx. در این سامانه با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات خواسته شده مانند نام شرکت / شماره ثبت شرکت / شناسه ملی شرکت می توان اطلاعات شرکت را جستجو کرد.
3) استفاده از سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها. در این سامانه به آدرس irsherkat.ssaa.ir ثبت شرکت ها اینترنتی و به صورت غیر حضوری انجام می گیرد .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: نماینده قانونی شرکت کیست

سوالات متداول

1- ✔️ آیا ثبت تمامی شرکت ها موضوع ماده 20 قانون تجارت به شیوه ای یک سان است ؟
✔️ خیر هر کدام از انواع مختلف شرکت ها به شیوه مخصوص به خود در اداره ثبت شرکت ها یا سامانه ثبت شرکت ها به ثبت خواهند رسید که در متن مقاله هم توضیح داده شده است .

2- ✔️ آیا می توان به صورت غیر حضوری نیز شرکت را به ثبت رساند ؟
✔️ بله با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها به آدرس irsherekat.ssaa.ir می توان به صورت اینترنتی و غیر حضوری شرکت را ثبت نمود که در متن مقاله توضیح داده شده است .

3- ✔️ چگونه می توان استعلام شرکت های ثبت شده و قانونی را گرفت ؟
✔️ با استفاده از  1 ) سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور 2) سامانه روزنامه رسمی 3) سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت که در متن مقاله توضیح داده شده است .
منبع : ثبت شرکت
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо