تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ثبت نام در سامانه صیاد بانک مرکزی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت چک در سامانه صیاد، در حال حاضر تنها از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل و یا سایت بانک ( اینترنت بانک و همراه بانک ) امکان پذیر بوده که نحوه ثبت چک در سامانه صیاد تمامی این اپلیکیشن ها از یک روند مشابه پیروی می کند. برعکس، استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن، از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی قابل انجام می باشد.
برای مشاوره نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

از  آنجا که مواد اختصاص یافته به چک (310 تا 317) در قانون تجارت، با توجه به حجم وسیع مبادلات صورت گرفته با چک، برای اداره این معاملات و نظم بخشیدن به آن ها کافی نبود، در طی سال های گذشته، قانون گذار ایران تلاش کرده است تا با تصویب قوانین مختلف، مقررات مربوط به چک را سامان ببخشد. یکی از این قوانین قانون جدید صدور چک است که در سال 1397 تصویب شده است. قانون اصلاحی صدور چک، تغییرات اساسی را در رابطه با چک به همراه داشته که سامانه صیاد، از مهم ترین این تغییرات می باشد.  
سامانه صیاد یا سامانه صدور یکپارچه دسته چک، عنوان سامانه ای است که هر چند از حیث تاریخ تاسیس آن یعنی سال 1396 یک سامانه نسبتا قدیمی و با سابقه به حساب می آید، اما از آن جهت که از زمان اجباری شدن ثبت چک در آن، یعنی 5 فروردین سال 1400 ، مدت زمان زیادی نمی گذرد، می توان آن را سامانه ای جدید و تا اندازه ای ناشناخته برای عموم مردم قلمداد نمود.
با توجه به آنچه در مورد سامانه صیاد گفته شد و همچنین، نظر به اینکه در حال حاضر، ثبت چک در سامانه صیاد اجباری می باشد، در این مقاله، ابتدا به معرفی سامانه صیاد پرداخته، سپس، نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، طریقه روش و چگونگی ثبت اطلاعات چک صیادی و همچنین ثبت نام در سامانه صیاد را آموزش خواهیم داد.


سامانه ثبت چک صیادی چیست؟
سامانه صدور یکپارچه دسته چک که به اختصار، سامانه صیاد نامیده می شود، عنوان سامانه ای است که از سال 1396 ،  از سوی بانک مرکزی و با هدف کلی تشدید نظارت بر روند صدور دسته چک برای متقاضیان و معاملات مربوط به چک راه اندازی گردید. 
دلیل راه اندازی سامانه صیاد آن بود که تا پیش از راه اندازی این سامانه، افراد زیادی،  بدون اینکه از مقررات مربوط به چک و به خصوص مقررات کیفری آن آگاهی داشته باشند، اقدام به گرفتن دسته چک و صدور چک کرده بودند، که تعداد بسیار بالایی از این چک های صادر شده، برگشت خورده و منتهی به صدور گواهی عدم پررداخت و در نهایت حکم حبس برای صادرکنندگان آن شده بود.
تعداد بالای زندانیان پرونده های چک برگشتی، بانک مرکزی را وادار به ورود به قضیه نمود؛ هرچند با تاسیس سامانه صیاد و آموزش های ارائه شده در رابطه با طریقه چگونگی ثبت چک در سامانه صیاد و حتی بعد از آن و با تصویب قانون جدید صدور چک در سال 97 و تصویب آیین نامه اجرایی آن، بازهم تغییر محسوسی در روند صدور و انتقال چک اتفاق نیفتاد، اما در نهایت از پنجم فروردین ماه 1400 و با اعلام ممنوعیت صدور چک حامل، در  نهایت تلاش های بانک مرکزی برای مقابله با پدیده چک برگشتی و معضلات آن، پس از 4 سال به ثمر نشست.
به این ترتیب، فعالان حوزه معاملات چک، با سامانه ای مواجه هستند که هرچند از حیث نام و تاریخ تاسیس، سامانه ای باسابقه و قدیمی محسوب می گردد، اما از حیث تاریخ شروع به کار، سامانه ای است نوپا  که برخی از ویژگی های آن عبارتند از:

۱دریافت دسته چک، منوط به ثبت اطلاعات فرد در این سامانه و احراز صلاحیت وی توسط بانک مرکزی یوده که این امر، احتمال صدور چک های برگشتی را کاهش داده و از حجم پرونده های مربوط به چک در دستگاه قضایی خواهد کاست.

۳به دلیل روش خاص ثبت اطلاعات و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، گیرنده چک صیادی، علاوه بر استعلام چک صیاد، امکان استعلام وضعیت عملکرد کسی که قصد دارد چک را به وی دهد نیز از طریق سامانه صیاد خواهد داشت.

۲چک های صادر شده در سامانه صیاد، هر کدام دارای شناسه ای یکتا بوده که یک شماره 16 رقمی درج شده در گوشه چک می باشد، که با استعلام آن می توان پیش از دریافت چک از فردی، اعتبار آن را استعلام نمود.
حتما بخوانید: سامانه صیاد

[تصویر:  instagram.gif]


لزوم ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی
تا قبل از تاریخ 5 فرردین سال 1400 ، ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، یک عمل اختیاری بود که تنها  از سوی عده بسیار کمی انجام می گرفت؛ اما از این تاریخ و با اعلام ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و الزامی شدن ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، تمامی افراد ملزم هستند که با ثبت اطلاعات چک و همچنین اطلاعات هویتی انتقال گیرنده چک در سامانه صیاد، از مقررات جدید چک تبعیت نمایند. دلایلی که لزوم ثبت نام چک در سامانه صیاد بانک مرکزی را  توجیه می کند، عبارتند از:

۱مطابق ماده 21 قانون جدید صدور چک: « ... سامانه مذکور به نحوی خواهد بود که صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادرکننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه آن، با ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتای چک امکان‌پذیر باشد... »
با توجه به این ماده و اعلامیه صادره از سوی بانک مرکزی، صادرکننده چک، به محض صدور چک موظف است اطلاعات چک را که شامل ذینفع چک یا گیرنده چک، مبلغ و تاریخ چک بوده را در سامانه صیاد ثبت نموده  و پس از آن، مجاز به تحویل چک به ذینفع می باشد. همچنین، ذی نفع چک نیز باید ثبت نهایی چک را در سامانه صیاد تایید کند. بنابراین، تا زمانی که ثبت چک مطابق این دستورالعمل در سامانه صیاد انجام نگرفته و نهایی نشده است، گیرنده چک به عنوان دارنده آن شناخته نشده و پرداخت وجه چک به وی یا انتقال چک توسط او به دیگری، امکان پذیر نمی باشد.

۲دلیل مهم دیگر لزوم ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، تبصره 1 ماده 21 مکرر اصلاح قانون چک مصوب 1397 بوده که مقرر داشته است:
« در مورد چک ‌هایی که پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون صادر می‌ شوند، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک ( چکاوک ) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی ‌که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانک‌ ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری نمایند... »
به این ترتیب، در صورتی که چک صیادی،در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت نگردد و تاریخ صدور آن نیز پس از گذشت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید چک باشد، داارنده چنین چکی، حق دریافت وجه آن از سامانه چکاوک که سامانه انحصاری تسویه چک خواهد بود را نخواهد داشت. 
بیشتر بخوانید: سامانه استعلام اینترنتی چک صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
یکی از سوالات مهمی که در رابطه با سامانه صیاد قانون جدید صدور چک مطرح می گردد، آن است که نحوه ثبت چک در سامانه صیاد به چه صورت بوده و چگونه چک را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟ تعداد زیادی از افراد جامعه برای ثبت چک در سامانه صیاد به سایت بانک مرکزی مراجعه کرده و در کمال تعجب متوجه می شوند که سامانه صیاد بانک مرکزی، فاقد چنین امکانی می باشد.

نکته ای که در رابطه با ثبت چک در سامانه صیاد باید به آن توجه شود آن است که در حال حاضر، ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی امکان پذیر نبوده و تنها اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل که نام آن‌ها در سایت شاپرک قید گردیده مانند آپ و ۷۲۴ و همچنین، درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری ( اینترنت بانک و همراه بانک ) ارایه دهنده این خدمت می باشند.

با توجه به اینکه نحوه کار با این اپلیکیشن ها و ثبت چک در سامانه صیاد از طریق آن ها تقریبا مانند یکدیگر بوده، در این قسمت  به آموزش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد یکی از این اپلیکیشن ها یعنی برنامه آپ می پردازیم:

۱پس از اجرا ی برنامه آپ، گزینه چک صیادی را انتخاب نمایید.

[تصویر:  1618917789_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد2.jpg]

۲در صفحه جدید، توضیحاتی در مورد سامانه صیاد و مقررات مربوط به آن به شما نشان داده می شود. پس از مطالعه این توضیحات بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید.

[تصویر:  1618917822_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد3.jpg]

۳اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می فرمایید، وارد سامانه صیاد برنامه آپ شده اید. به منظور ثبت چک در سامانه صیاد، گزینه ثبت چک صیادی را انتخاب نمایید.

[تصویر:  1618917852_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد4.jpg]

۴در این مرحله، در کادر اول، نام بانک صادرکننده چک را وارد کرده و در کادر دوم، شماره 16 رقمی صیادی را و سپس بر روی دکمه مرحله بعد، کلیک نمایید.

[تصویر:  1618917925_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد5.jpg]

۵این مرحله، مرحله احراز هویت می باشد. بدین منظور، پس از وارد اطلاعات کارت بانکی خود در فیلدهای مشخص شده، دکمه استعلام را کلیک نمایید.

[تصویر:  1618917960_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد6.jpg]

۶چنانچه تمامی مراحل ثبت چک در سامانه صیاد را مطابق دستورالعمل توضیح داده شده، انجام داده باشید، پیغام ثبت موفقیت آمیز چک در سامانه صیاد، مطابق تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد.

[تصویر:  1618917985_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد7.jpg]

بیشتر بخوانید: ثبت چک صیاد در برنامه 724

آموزش طریقه ثبت نام در سامانه صیاد
از آنجا که سامانه صیاد از حیث شروع به فعالیت همانطور که پیش از این توضیح داده شد، یک سامانه جدید می باشد، یکی از سوالات مرتبط با این سامانه که توسط برخی از افراد مطرح می گردد آن است که طریقه ثبت نام در سامانه صیاد به چه صورت می باشد؟
در پاسخ باید گفت، سامانه هایی که توسط دولت، در سال های اخیر راه اندازی گردیده، از نظر لزوم ثبت نام به دو گروه تقسیم می گردند: در برخی از این سامانه، دریافت خدمات دولتی، مستلزم ثبت نام در سامانه و سپس ورود با نام کاربری و رمز عبور می باشد. در حالی که در برخی دیگر، بدون نیاز به ثبت نام در آن سامانه، به راحتی می توان خدمات دولتی ارائه شده را دریافت نمود.
یکی از سامانه های گروه دوم، سامانه صیاد می باشد. با این توضیح که مرحله ثبت نام فردی در سامانه صیاد پیش بینی نشده و  دریافت خدمات ارائه شده در این سامانه، یعنی استعلام چک و ثبت چک در سامانه صیاد، بدون ثبت نام در سامانه صیاد، امکان پذیر می باشد.

هرچند، دریافت خدمات سامانه صیاد، مستلزم ثبت نام در این سامانه نمی باشد، اما همانطور که در بخش قبل در مورد ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد گفته شد، ثبت چک در سامانه صیاد در هر مرتبه انجام آن، مستلزم احراز هویت ثبت کننده بوده که این امر از طریق ثبت مشخصات کارت بانکی انجام می گیرد.

حتما بخوانید: استعلام چک صیاد

نحوه استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن
سامانه صیاد، دو خدمت اصلی را به دارنده چک ارائه می نماید که عبارتند از : ثبت چک در سامانه صیاد و استعلام چک از سامانه صیاد. بر خلاف آنچه در مورد ثبت چک در سامانه صیاد گفته شد، استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن، از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی امکان پذیر می باشد. راهنمای تصویری که در ادامه ملاحظه می نمایید، نحوه استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن را به طور کامل آموزش خواهد داد:

۱مرورگر دستگاه خود( ترجیحا کروم ) را باز کرده، عبارت بانک مرکزی را جست و جو نموده و با کلیک بر روی لینک سایت بانک مرکزی به آدرس cbi.ir وارد سایت بانک مرکزی شوید.

[تصویر:  1618918237_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد8.jpg]

۲همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، یکی از منوهای صفحه اصلی سایت بانک مرکزی، منوی ( نظام های پرداخت و زیرساخت ) می باشد، بر روی آن کلیلک کرده و گزینه ( استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی ) را انتخاب نمایید.

[تصویر:  1618918268_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد9.jpg]

۳اکنون در صفحه سامانه صیاد بانک مرکزی قرار دارید. به منظور استعلام چک، ابتدا شماره 16 رقمی چک صیاد را در کادر شناسه صیادی نوشته و سپس به سوال ریلضی که مشاهده می کنید جواب داده و در مرحله آخر، بر روی دکمه استعلام چک صیادی کلیک نمایید.

[تصویر:  1618918301_نحوه%20ثبت%20چک%20در%20سامانه%20صیاد10.jpg]

علاوه بر روشی که در مورد نحوه استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن در بالا توضیح داده شد، استعلام چک صیاد از طریق پیامک و سامانه پیامکی بانک مرکزی نیز امکان پذیر می باشد. کافی است کد 1*1* شناسه 16 رقمی چک صیاد را به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی به شماره 701701 پیامک کرده تا اطلاعات چک صیاد برای شما ارسال شود.

در ادامه بخوانید: ثبت چک صیاد در برنامه آپ
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت چک در سامانه صیاد پاسخ دهند . 

آخرین اخبار مرتبط با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

5 اردیبهشت 1400
سخنگوی اجرای قانون جدید چک با اعلام اینکه ثبت چک در سامانه صیاد از 5 فروردین سال 1400 اجباری شده، به شهروندان هشدار داد که از پذیرش چک هایی که در سامانه صیاد ثبت نشده خودداری نموده، زیرا این چک ها از قابلیت نقدشوندگی برخوردار نمی باشند.  
29 فروردین 1400
بنابر اعلام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، به منظور تسهیل ثبت چک در سامانه صیاد، در جلسه مشترک این کمیسیون با مسئولان بانک مرکزی، مقرر گردید که بانک مرکزی، امکان اتصال دستگاه های خودپرداز  به سامانه صیاد را به منظور ثبت، انتقال و استعلام چک از طریق خودپردازهای متصل فراهم نمایند.
سوالات متداول

1- برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد چگونه باید اقدام کرد ؟
برای این کار لازم است تا وارد سامانه صیاد یکی از اپلیکیشن های پرداخت شده و اقدام به گذراندن مراحل مربوط به ثبت اطلاعات چک کرده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

2- نحوه استعلام چک صیاد چگونه است ؟
برای استعلام چک صیاد باید کد 16 رقمی روی چک را در سامانه صیاد بانک مرکزی در قسمت تعیین شده وارد کرد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- آیا برای ثبت چک در سامانه صیاد باید در این سامانه ثبت نام نمود؟
خیر ثبت چک در سامانه صیاد مستلزم ثبت نام نبوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
منبع : ثبت نام در سامانه صیاد بانک مرکزی
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting