تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: هر چیزی که برای موفقیت مصاحبه دکتری نیاز دارید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مصاحبه دکتری مهم ترین مرحله پذیرش دانشجو بعد از اعلام نتایج اولیه دکتری هستش که داوطلبا باید قبل از حضور تو جلسه مصاحبه از روند کامل مصاحبه آشنایی داشته باشن و با آماده کردن رزومه ای کامل به اون تیم مصاحبه کننده ثابت کنن به بهترین گزینه برای پذیرش مقطع دکتری هستن .
 
 


بعد از اینکه نتایج اولیه دکتری اعلام میشه و وضعیت تراز و رتبه هر داوطلب مشخص می شه داوطلبا بابد خودشون رو برای مصاحبه دکتری آماده کنن . چون متاسفانه اشتباه خیلی از داوطلبای دکتری اینه که فکر می کنن برای آماده شدن مصاحبه دکتری وقت دارن و تازه بعد از اینکه نتایج دعوت به مصاحبشون اعلام میشه پیگیر این میشن که باید چیکار کنن و چه مدارکی آماده کنن .
درصورتی که تو این زمان یعنی بعد از اعلام نتایج ، خیلی کاره زیادی از دست داوطلبا بر نمیاد . پس بهتره بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور اعلام شد و یا حتی قبل از شرکت تو کنکور دکترا و یا حتی زمانی که دانشجوی ارشد هستین خودتون رو برای حضور تو جلسه مصاحبه دکتری اماده کنین .
اما داوطلبایی که تجربه یکبار حضور تو جلسه دکتری رو دارن و اونایی که می خوان برای همون بار اول تو مصاحبه دکتری پذیرش بشن پیگیر اینن که برای آمادگی تو جلسه مصاحبه دکتری باید چیکار کنن و اصلا چه سوالایی تو مصاحبه دکتری ازشون پرسیده میشه . پس اگه شما هم جزو این داوطلبا هستین تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

شانس قبولی در مصاحبه دکتری
خوب همون طور که می دونین و تو دفترچه ثبت نام آزمون دکتری نوشته شده شرط پذیرش شما تو دکتری تخصصی ، 50 درصد به نمره کنکور شما ، که حد نصاب دعوت به مصاحبه رو مشخص می کنه و 50 درصد دیگه مربوط به فرایند مصاحبه شماس . یعنی شما فقط کافیه که نمره حد نصاب دعوت به مصاحبه رو کسب کنین و دعوت به مصاحبه بشین بقیش فقط بستگی به نمره و امتیازی که از مصاحبه می گیرین داره . کسایی هم که دکتری پژوهشی رو انتخاب کردن که دیگه خیالشون باید خیلی راحت تر باشه چون ترازشون فقط 30 درصد قبولی رو مشخص می کنه و 70 درصد مابقی مربوط به فرایند مصاحبشونه .
برای اینکه خیالتون هم راحت کنیم بگیم که خیلی از داوطلبا بعد از اینکه نتیجه دکتراشون میاد و ترازشون رو میبینن و یا موقعی که سر جلسه مصاحبه تراز بقیه افرادی که دعوت به مصاحبه شدن رو میبینن نا امید میشن و میگن شانس قبولی ما کمه . در صورتی که فقط کافیه شما دعوت به مصاحبه بشی دیگه بعد از این همه چیز بستگی به نمره مصاحبتون داره .
مثلا ممکنه کسی که رتبه 100 یک رشته رو آورده دعوت به مصاحبه یک دانشگاه بشه و کسی که رتبه 1 اون رشته رو هم آورده دعوت به مصاحبه همون دانشگاه بشه . بعد رتبه یک تو مصاحبه رد بشه و رتبه 100 پذیرش . پس بعد از دعوت به مصاحبه شدن دیگه نگران ترازتون نباشین .

برای این که بدون نگرانی هم سر جلسه مصاحبه دکتری سراسری حاضر بشین خوندن مقاله زیر کمک زیادی بهتون می کنه .
بیشتر بخوانید : چطور بدون نگرانی سر جلسه مصاحبه دکتری سراسری حاضر شویم



[تصویر:  1480617919.gif]


سوالات مصاحبه دکتری
پس با توجه به چیزایی که گفته شد هیچ نگرانی نداشته باشین و از الان خودتون رو برای مصاحبه آماده کنین . چون همه چیز بستگی به روند مصاحبتون داره که در ادامه اقداماتی که برای مصاحبه دکتری باید انجام بدین گفته میشه :

موقعی که شما سر جلسه مصاحبه حاضر میشین اولین سوالی که ازتون می پرسن اینه که خودتون رو معرفی کنین . شما باید خودتون رو به طور کامل معرفی کنین و بگین کارشناسی و ارشد رو  چی خوندین و کجا خوندین و معدلتون چند بوده . یا اگه تغییر رشته تو هر مقطع داشتین باید توضیح بدین علت این تغییر رشته چی بوده .

سوال بعدی در مورد پایان نامه شماس ! پایان نامه مهم ترین رزومه شما حساب میشه . باید تسلط کافی رو پایان نامه مخصوصا روی اصطلاحات کلیدیش داشته باشین چون از اصطلاحات کلیدی ازتون سوال میشه و باید به طور کامل پاسخگو باشین . تیم مصاحبه کننده می خوان بدونن که پایان نامتون رو خودتون انجام دادین یا نه . 
 علاوه بر خود پایان نامه و موضوعش ، نمره ای که از پایان نامه گرفتین و استاد راهنماتون هم تو امتیازی که بابت پایان نامه می خوان بهتون بدن خیلی تاثیر گذاره .

سوال بعدی در مورد مقاله هستش و می پرسن تا حالا مقاله ای به چاپ رسوندین یا نه ؟ چند مقاله دارین و داخل چه ژورنالی و یا مجله ای به چاپ رسیده . شاید اگه مقاله ای ندارین نگران بشین و بگین خوب من که مقاله ای ندارم حالا باید چیکار کنم ؟ یا چه جوری تعداد مقاله هامو بیشتر کنم ؟

برای پاسخ به این سوال اول باید بدونین که دو تا مقاله داریم . مقاله علمی ترویجی و مقاله علمی پژوهشی . خوب حالا تفاوت این دو مقاله تو چیه و چه جوری میشه اون رو نوشت  . راحت تر از همه که زمان کمتری هم ازتون می گیره مقاله علمی تروجیه ! حالا به چه مقاله ای میگن مقاله علمی ترویجی ؟
به مقاله ای که قبلا یکی روش کار کرده و به نتیجه رسیده و ان رو ثبت کرده میگن مقاله علمی ترویجی و شما میان اون رو ترویج می دین و دربارش مقاله می نویسین . برای این کار هم می تونین چند تا مقاله مرتبط با رشته خودتون رو بخونین ، یک چکیده ای از هر کدوم بنویسین یک چیزی هم خودتون بهش اضافه کنین و به اسم یک مقاله جدید به چاپ برسونین . به همین راحتی !

اما اگه بخواین مقاله علمی پژوهشی بنویسین باید چیکار کرد ؟

نوشتن مقاله علمی پژوهشی هم کار خیل  سختی نیست ! شما می تونین  خیلی راحت از پایان نامه ارشد خودتون 2 تا مقاله علمی پژوهشی بنویبسین ، یکی از بخش دوم پایان نامه که بیشینه های پژوهیتون هستش و یکی از به طور کلی از کل پایان نامتنون که حتی اگه پایان نامه خیلی قوی باشه امکان اینکه 3 تا مقاله هم از پایان نامه بنویسین هست .


مورد بعدی داشتن مدرک زبان خارجیه ! داشتن مدرک زبان خارجی سر جلسه مصاحبه دکترا اجبار نیست ولی داوطلبا باید تا قبل از آزمون جامع دکتری مدرک زبان خارجیشون رو بگیرین و ارائه بدن پس چه بهتره اون رو زودتر بگیرین و برای سرجلسه مصاحبه هم اون رو ارائه بدین . چون داشتن مدرک زبان انگلیسی از داشتن مقاله هم امتیاز بالا تری داره .

از اونجایی که تو مقطع دکتری شما با کتابا و مقاله های ترجمه نشده زیادی طرف هستین پس برای اون استاد راهنما داشتن مدرک زبان انگلیسی دانشجو اهمیت بالایی داره . شاید خیلیا الان بگن که تو این زمان کوتاه چه جوری می تونیم مدرک زبان انگلیسی رو بگیریم . گرفتنش کار سختی نیست !
شما می تونین تو آزمونای زبان مختلف شرکت کنین و مدرک زبان رو بگیرین و اصلا نیازی به این که بخواین قبلش تو کلاس زبان شرکت کنین نیست چون این آزمونی زبان که بهتون معرفی می کنیم نسبتا راحت هستن و حد نصال قبولی این آزمونا هم پایینه و اکثر این آزمونا نمره منفی هم نداره .
آزمونای زبان خارجی که می تونین توش شرکت کنین شامل آزمون زبان MHLE وزارت بهداشت ، EPT دانشگاه آزاد ، MSRT وزارت علوم و TOLIMO سازمان سنجش هستش . برای گرفتن مدرک زبان هم بهتره مدرک متناسب با دانشگاهی که می خوان برای مصاحبش شرکت کنین بگیرین مثلا اگه قصد تحصیل تو دانشگاه آزاد رو دارین مدرک ept و برای دانشگاه های سراسری مدرک msrt و یا tolimo . هر کدوم از این آزموونازبان هم معمولا چند بار در سال برگزار میشه .

برای اینکه دانش زبان خارجیتون رو هم چک کنن امکان داره بگن اون معرفی اولیتون رو به زبان خارجی انجام بدین یا ازتون بخوان یه متن انگلیسی بخونین و یا ترجمه کنین . پس بهتره قبل از حضور تو جلسه مصاحبه دکتری رو این موارد هم تسلط پیدا کنین .

حالا بریم سراغ مهم ترین موضوع یعنی هدف شما ! چیزی که برای داوران حاضر تو جلسه دکتری خیلی مهمه هدف شما برای ادامه تحصیل تو مقطع دکتراست . شما باید یک جواب قانع کننده بدین که نشون بده شما بهترین انتخاب هستین . جوابی که به این سوال می دین باید متمایز با جواب های روتین بقیه باشه .

برای افراد حاضر تو جلسه دکتری جوابی مثل اینکه می خوام استاد دانشگاه بشم و یا به خاطر کارم مجبور به ادامه تحصیل شدم اصلا قابل قبول نیست . نظر اساتید اینه که فردی که می خواد برای دکتری ادامه تحصیل بده باید یه دغدغه داشته باشه و برای اون تلاش کنه . سعی کنین اون موضوعی که می خواین رو دکتری دربارش تحقیق کنین رو روش فکر کنین و سر جلسه مصاحبه حرف برای گفتن از اون موضوع داشته باشین . ترجیحا موضوعی که انتخاب می کنین بهتره مرتبط با موضوع پایان نامه ارشدتون باشه .

مورد بعدی داشتن توصیه نامه هستش ! داشتن توصیه نامه هم سر جلسه مصاحبه دکتری تاثیر زیادی تو پذیرش داوطلبا داره . حالا توصیه نامه رو باید چه جوری گرفت ؟

توصیه نامه از طرف یک استاد شما برای شما نوشته میشه که شما رو از لحاظ علمی و یا هر ویژگی دیگه تایید می کنه . استادا به هر دانشجویی این توصیه نامه رو نمیدن و به دانشجویی میدن که نخواد اعتبار علمی اون استاد زیر سوال ببره . پس اگه می تونین از 2 استاد ارشدتون که بهتره یکیش استاد راهنماتون باشه و یک استاد دیگه این توصیه نامه رو بگیرین .

توصیه ای که در آخر براتون داریم اینه برای حضور تو جلسه مصاحبه دکتری رزومه تحصیلی خودتون رو آماده کنین . برای این کار هم کافیه یک کلر بوک تهیه کنین و تو اون تمام مدارکتون رو قرار بدین .

مدارکی شامل کپی از مدرک کارشناسی ، مدرک ارشد ، مدرک زبان خارجی ، توصیه نامه و ... . این جوری موقعی که سر جلسه مصاحبه حاضر میشین و این رزومه رو به تیم مصاحبه کننده تحویل میدین ، متوجه میشن که دانشجوی پیگیری بودین و اومدین تا پذیرش بشین .

راستی علاوه بر موارد بالا ، نوع پوشش شما ، ظاهر و آراستگیتون ، لحن بیان و اعتماد به نفستون هم خیلی توی روند پذیرش شما تاثیر گذاره چون زمانی که سر جلسه مصاحبه شرکت می کنین اون تیم مصاحبه کننده دیگه به شما به چشم یک دانشجو نگاه نمی کنن و به دید همکار بهتون نگاه میشه و بررسی می کنن ببینن این شخصی که الان روبروی ما نشسته صلاحیت همکاری با ما رو داره یا نه .

برای اطلاع از اعلام نتایج آزمون دکتری با خوندن مقاله زیر اطلاعات لازم رو کسب می کنین .
بیشتر بخوانید : اعلام نتایج آزمون دکتری

موفقیت در مصاحبه دکتری
اما اگه بعد از خوندن این مقاله دیدین برای حضور تو جلسه مصاحبه دکتری امادگی لازم رو دارین و خیلی عقب هستین باز هم بدون نگرانی تا اونجایی که میشه خودتون رو آماده کنین و فرصت حضور تو جلسه مصاحبه رو از دست ندین . چون تقریبا اکثر کسایی که با شما سر جلسه مصاحبه دکتری حاضر میشن شرایطی مثل شما رو دارن . یا داوطلبایی هستن که تازه فارغ التحصیل شدن و یا خیلی ها هنوز پایان نامه ارشد رو هم دفاع نکردن پس خیلی نگران نباشین . حتی اگه تو مصاحبه هم پذیرفته نشین دیگه تجربه حضور تو جلسه مصاحبه رو به دست میارین و برای سال بعد آمادگی بیشتری پیدا می کنین .

احیانا اگه بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری به نتیجه دلخواهتون نرسیدین می تونین شانستون رو برای ثبت نام دکتری بدون آزمون امتحان کنین .
در ادامه بخوانید : ثبت نام دکتری بدون آزمون
مشاوراری مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما در مورد آمادگی برای حضور تو جلسه مصاحبه دکتری پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و تا اونجایی که میشه با توجه به تجربه کارشناسا خودتون رو برای موفقیت تو مصاحبه دکتری اماده کنین .


[تصویر:  1480617919.gif]



سوالات متداول

1-  ✔️  آیا کسایی که تراز بهتری دارن شانس قبولیشون تو مصاحبه دکتری بیشتره ؟
✔️ خیر ، همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده تراز فقط حد نصاب دعوت به مصاحبه داوطلبا رو مشخص می کنه و ممکنه کسی که تراز بهتری داره تو مصاحبه رد بشه .

2- ✔️ آیا داشتن مدرک زبان خارجی تو مصاحبه دکتری الزامیه ؟
✔️ خیر ، داشتن مدرک زبان خارجی تو مصاحبه دکتری الزامی نیست ولی امتیاز بالایی تو مصاحبه داره که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده .

3- ✔️ چه کسایی تو فرایند مصاحبه دکتری شانس قبولی بیشتری دارن ؟
✔️ داوطلبایی که با آمادگی بالا سر جلسه مصاحبه حضور داشته باشن و مدارک لازم رو قبل از شرکت تو جلسه مصاحبه آماده کنن که تو این مقاله تمام اقدامات مورد نیاز گفته شده .
منبع : هر چیزی که برای موفقیت مصاحبه دکتری نیاز دارید