تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حواس پرتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
حواس پرتی از آن مشکلات عجیب و غریب است که ما را از رسیدن به اهدافمان باز می دارد. حواس پرتی سبب عدم توانایی در تمرکز می شود و در نهایت شخص میل به افسردگی پیدا می کند و حال خوبی ندارد! حواس پرتی در بسیاری مواقع منجر به اختلال در عملکرد های روزمره، شغلی و اجتماعی شده که فرد از این موضوع آزار زیاد می بیند.
اگر فکر می کنید دچار مشکل حواس پرتی هستید، دو راه پیش روی شماست: یا خود را به عنوان یک انسان حواس پرت بپذیرید و مدام بهانه تراشی کنید و دست از تلاش بردارید و یا ریشه آن را پیدا کنید و به دنبال راه حل باشید! این دنیا خیلی کوتاه تر از این است که دست روی دست بگذارید! 

حواس پرتی چیست
برای آنکه بتوانیم، کاری را به درستی انجام دهیم نیاز است که توجه خود را به طور کامل به آن کار معطوف کنیم. پژوهش های علمی اثبات کرده اند که قدرت ذهن و مغز بسیار زیاد است. اما تمرکز مغز در یک زمان واحد، بسیار محدود بوده و تنها بر چند مورد کوچک می تواند تمرکز داشته باشد.
حواس پرتی زمانی شروع می شود که مغز درگیر چندین کار است. وقتی در حال آشپزی هستید، با تلفن صحبت می کنید و با دست دیگر مشغول به جارو زدن هستید یعنی مغز شما آنطور که باید نمی تواند تصمیم بگیرد و اولویت بندی کند. 
حواس پرتی عوامل درونی و بیرونی دارد. بازه توجه انسان محدود است و این عامل درونی خود سبب حواس پرتی می شود. مثلاً شما با خواهر خود در طول روز دعوا کرده اید و تا آخر شب دچار حواسپرتی در ساده ترین کارهای روزمره خود شده اید، چون ظرفیت مغز برای آن روز کاری شما تکمیل شده است. 
از سوی دیگر سر و صدای محیطی، مشغله های کاری، فشار کاری و یا اتفاقاتی که در طول روز برای دیگران می افتد روی ذهن و مغز شما اثر می گذارد و این موضوع خود دلیل حواس پرتی است. 
درمان حواسپرتی وابسته به قدرت ذهن و افکار است. هرچه مغز بتواند خود را بارور تر کند نتیجه بهتری خواهد گرفت. حواسپرتی گاه از اضطراب و سبک شخصی فرد نیز ایجاد می شود. افرادی که بسیار استرسی هستند درگیر حواسپرتی می شوند و این عدم تمرکز حواس برایشان دردسر ساز خواهد شد. 
در پاسخ به سوال حواسپرتی چیست؟ باید به شما بگوییم که تغییرات ناصحیح در عملکرد ذهن برای انجام یک کار، حواسپرتی نامیده می شود و در هر شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است. جلوگیری از حواس پرتی به کمک تمرین و تکرار صورت می گیرد به طوری که ذهن بتواند برای انجام هر کاری ظرفیت کافی داشته باشد.
حتما بخوانید: علائم آلزایمر چیست

چه عواملی منجر به حواس پرتی می شوند
حواس پرتی دلایل خاص خود را دارد، اما یک سری عوامل به عنوان اصلی ترین علت حواس پرتی اعلام شده است که در این جا مطرح شده اند.
بیش فعالی بزرگسالان
اینکه تصور کنید اختلال کم توجهی یا بیش فعالی فقط در کودکان وجود دارد، اشتباه است. بیش فعالی یکی از دلایل مهم حواسپرتی است و در بزرگسالان دیده می شود به طوری که علائمی متفاوت نسبت به بیش فعالی کودکان دارد. موضوع از این قرار است که فردی که درگیر مشکل بیش فعالی در بزرگسالی است به جای فعالیت های زیاد خطرناک، درگیر بی توجهی مفرط می شود و نمی تواند تمرکز خود را به درستی تنظیم کند.
نداشتن خواب کافی
خستگی روی توانایی در تمرکز اثرات بسیار منفی می گذارد. اگر دقت کرده باشید زمانی که خمیازه می کشید و همزمان مشغول به انجام کاری هستید، یا کار بسیار کند پیش می رود یا به شکل اشتباه پیش می رود. زمانی که بدن خواب کافی نداشته و دچار بی خوابی شده باشد، سطح کورتیزول افزایش می یابد و به این ترتیب شاهد تاثیرات منفی بر روی فعالیت های ذهنی خواهیم بود. 
[تصویر:  1619006543_%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B3_%D9%...%D8%AA.png]
بودن در رابطه ای ناسالم
یکی دیگر از عوامل حواسپرتی، بودن در رابطه ای ناسالم است. دقت داشته باشید که گاه در صورت تمام شدن یک رابطه ناسالم، باز هم الگوهای ذهنی نادرست بر روی مغز ما تاثیر می گذارند. الگوهایی که وسواس فکری ایجاد می کنند و بخش زیادی از مغز را اشغال می کنند.
احساسات سرکوب شده
افرادی که مدام احساس خستگی دارند و یا در خصوص یادآوری خاطرات گذشته درگیر فراموشی عجیب و غریب هستند معمولاً در برابر احساسات خود، شرمسار بوده و به نوعی به مشکل حواسپرتی مبتلا هستند.
نگرانی بیش از اندازه برای رسیدن به هدف
وسواس فکری که منجر به دوباره کاری می شود.
وجود افراد منفی در اطراف به طوری که مجبور به ارتباط روزانه با آنها باشیم.
حتما بخوانید: انواع وسواس

راه های جلوگیری از حواس پرتی چیست
حال که مشخص شد حواس پرتی چیست و به چه دلیل رخ می دهد باید به سراغ روش هایی برویم که ما را از این مشکل خلاص کند:
1سختی کار را بپذیرید
دقت کنید که جلوگیری و درمان حواس پرتی کار سختی است پس اینکه فکر کنید فقط شما در دنیا درگیر این مشکل هستید، کاملاً اشتباه بوده و بهتر است زمان بگذارید و تمرکز کنید. 
2یادگیری تمرکز
گاه دیده می شود که شخص نحوه درست تمرکز کردن را یاد نگرفته است. هر شخص نقطه تمرکز مخصوص به خود را دارد، برخی در شلوغی تمرکز حواس دارند و برخی در یک محیط ساکت!
3ابزارهای کمک به رفع حواسپرتی
 یکی از ابزارهایی که سبب بهبود وضعیت تمرکز می شود یادآوری اهداف است. اگر قصد دارید یک نوازنده ماهر شوید و یا کاری که به تازگی در خانه شروع کرده اید را به مرحله خوبی برسانید، باید به طور واضح و روزانه تکرار کنید که هدف کجاست و شما چقدر با آن فاصله دارید. 
4طبقه بندی کارها برای جلوگیری از حواس پرتی
برای کارهای روزانه خود اولویت در نظر بگیرید! این کار بسیار آسان است. مثلاً اگر در طول روز قرار است 20 کار مختلف انجام دهید، کارها را به صورت گروه های دو الی سه تایی تقسیم کنید به این ترتیب موقعیت کارها مشخص می شود.
5قانون 30 ثانیه
برخی از کارها هستند که انجام آنها کمتر از 30 ثانیه طول می کشد بنابراین آنها را در اولویت بگذارید مثل شستن دست ها، قرار دادن کفش در جاکفشی و یا مرتب کردن لباس ها . این عمل به درمان حواس پرتی کمک می کند.
6تمرکز روی کوچکترین بخش کار
اینکه فکر کنید، فقط زمانی به موفقیت می رسید که یک کار بزرگ انجام دهید، در اشتباه هستید! بهتر است به شکل روتین کارها را از کوچک به بزرگ انجام دهید به این ترتیب تا حد زیادی موفق می شوید و با حواسپرتی روبرو نخواهید شد.
حتما بخوانید: مدیریت زمان

کلام آخر
مقابله با حواسپرتی وابسته به قدرت ذهن و افکار است. هرچه ذهن بتواند خود را بارور تر کند نتیجه سریعتری خواهد گرفت. حواسپرتی گاه از اضطراب و استرس و سبک شخصی فرد نیز ایجاد می شود. افرادی که بسیار استرسی هستند درگیر حواس پرتی می شوند و این عدم تمرکز حواس برایشان دردسر ساز خواهد شد.


سوالات متداول

1- ✔️ حواس پرتی چیست؟
✔️ تغییرات ناصحیح در عملکرد ذهن برای انجام یک کار، حواسپرتی نامیده می شود که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.


2- ✔️ چه عواملی منجر به حواس پرتی می شوند؟
✔️ حواس پرتی دلایل خاص خود را دارد، اما یک سری عوامل به عنوان اصلی ترین علت حواس پرتی اعلام شده که در متن مقاله شرح دادیم.


3- ✔️ راه های جلوگیری از حواس پرتی چیست؟
✔️ راه های زیادی برای جلوگیری از حواس پرتی و افزایش تمرکز وجود دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.
منبع : حواس پرتی
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоlactogenicfactor.ruинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоhttp://selectivediffuser.ruинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо