تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کولیک نوزاد و درمان آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گریه غیرقابل کنترل نوزاد سالم را قلنج یا کولیک نوزاد می گویند. حال این سوال پیش می آید که کولیک نوزاد چیست؟ اگر نوزاد سه روز در هفته را به مدت بیش از سه ساعت گریه کند و این وضعیت برای سه هفته ادامه پیدا کند به احتمال زیاد کودک دچار کولیک نوزادان شده است.
کولیک یا قلنج بیماری نیست و می تواند خیالتان راحت باشد که در درازمدت آسیبی را به نوزاد شما وارد نمی کند. اما باعث می شود که یک شرایط سخت برای نوزاد و پدر و مادرش به وجود بیاید. در ادامه این مقاله به بررسی علت و علائم و کنترل کولیک نوزاد می پردازیم.

کولیک یا قلنج نوزاد چیست
برای بررسی علل قلنج نوزادی ابتدا باید به سوال قلنج نوزاد چیست؟ پاسخ بدهیم. به گریه های طولانی مدت نوزادی که سالم است قلنج یا کولیک نوزادی می گوییم. این وضعیت برای والدین بسیار آزار دهنده می باشد. زیرا کودک بسیار پریشان و نا آرام است و تلاش برای آرام کردن او نیز نتیجه ای ندارد. چیزی که باعث می شود پدر و مادر کلافه تر شوند این است که این وضعیت بیش تر در زمان استراحت آن ها مانند ظهر یا شب اتفاق می افتد. بیش ترین میزان کولیک نوزاد شش ماهگی می باشد و تا سه یا چهار ماهگی کاهش پیدا می کنم. کولیک بعد از مدتی کاهش پیدا می کند اما باعث می شود حساسیت نگهداری از کودک افزایش یابد. برای کاهش گریه ها و نا آرامی های نوزاد می توانید او را در آغوش بگیرید .
کولیک نوزاد علت خاص و مشخصی دارد اما عوامل گوناگونی هستند که می توانند این گریه ها و ناآرامی ها را تشدید کنند. برای مثال اگر این گریه ها چهل و چنج دقیقه بعد از شیر خوردن نوزاد آغاز شوند می توانند به این علت باشند که شیر روی نوزاد نساخته است. برای آرام کردن کودک در این وضعیت باید آزمون و خطا کنید زیرا کودکان شرایط گوناگونی با هم دارند و یک روش مشخص برای آرام کردن آن ها وجود ندارد.
حتما بخوانید: تغذیه نوزاد با شیر مادر


نشانه های کولیک نوزاد چیست
گریه و نا آرامی های کودک در سه ماهه اول زندگی طبیعی می باشد و آرام کردن آن ها کاری دشوار است. گریه کولیک نوزاد معمولا سه ساعت در روز به مدت سه هفته می باشد. برای اینکه متوجه شویم نوزاد به گریه های کولیک دچار است باید یک سری علائم را بشناسیم. علائم کولیک نوزاد عبارتند از :
گریه های شدیدی که مانند جیغ زدن هستند و نشان از درد فراوان دارند
در این وضعیت گریه های کودک دلیل خاصی ندارد برخلاف زمانی که کودک گرسنه است و گریه می کند
کودک حتی بعد از تمام شدن گریه نیز پریشان است
یک زمان بندی مشخص دارد و بیش تر ظهر و عصر مشاهده می شود
رنگ نوزاد تغییر می کند. ممکن است پوست او قرمز شود و یا دور دهانش رنگ پریده شود
تنش های بدنی را در این موقعیت شاهد هستیم. مانند کشیدن پاها، سفت کردن پاها، سف شدن بازوها، گره کردن مشت، قوس کردن کمر و فشار آوردن به ناحیه شکم
کودک ممکن است چشمانش را ببندد و یا کامل باز کند
ممکن است نوزاد در این شرایط اخم کند و یا برای مدتی نفسش را حبس کند
ممکن است در کولیک نوزاد فعالیت های دستگاه گوارش افزایش پیدا کند و نوزاد گاز معده دفع کند یا اینکه بالا بیاورد
در وضعیت قلنج نوزاد فعالیت هایی مانند شیر خوردن یا خوابیدن به طور کامل مختل می شوند بی خوابی در نوزاد دیده می شود.. هرچند نوزاد به دنبال سینه مادر می گردد اما بعد از اینکه شروع به مکیدن آن ها می کند سینه مادر را پس می زند. برای چند لحظه خواب می رود اما زود بیدار می شود و شروع به گریه و جیغ زدن می کند.
اگر علائم کولیک نوزاد را مشاهده کردید با یک پزشک صحبت کنید و مشورت بگیرید.
حتما بخوانید: گرفتن کودک از شیر مادر

علت قلنج نوزاد چیست
دلیل اصلی کولیک نوزاد مشخص نیست و عوامل گوناگونی با همکاری هم باعث بروز این وضعیت می شوند. عوامل گوناگونی برای کولیک پیدا شده است اما نمی تواند بسیاری از موارد را با آن ها توجیه کنند. مانند اینکه چرا کولیک معمولا در آخر اولین ماه زندگی نوزاد رخ می دهد، چرا کولیک در بین نوزادان گوناگون فرق دارد؟ و یا چرا در زمان های خاصی از روز شاهد کولیک هستیم.
چیزی که برای کارشناسان و محققان اثبات شده است این است که مسائل ژنتیکی و یا اتفاقات دوران بارداری در ایجاد کولیک نوزادی نقشی ندارند. برخی از عواملی که برای کولیک نوزاد بیان شده اند را در ادامه عنوان می کنیم.
سیستم گوارشی که کامل رشد پیدا نکرده است
عدم تعادل باکتری ها در لوله گوارش فرد
آلرژی نسبت به بعضی غذاها و عدم تحمل آن ها
خوردن غذا بسیار زیاد و یا بسیار کم و آروغ زدن کم
شکل اولیه میگرن در زمان نوزادی
استرس و اضطراب های خانوادگی
تحریک بیش از اندازه حواس
رفلاکس اسید در نوزادان
در معرض دخانیات قرار گرفتن
عدم توان تحمل کودک نسبت به لاکتوز موجود در شیر
وجود اضطراب در مادر
روش های شیر دادن به نوزاد
تفاوت های فردی در نوزاد
عواملی که عنوان کردیم هرکدام می توانند علت بروز یا تشدید گریه های کولیک در نوزاد باشند. در نوزادان گوناگون با توجه به شرایط بدنی و زندگی عوامل مختلفی می توانند گریه های کولیک را به وجود بیاورند. ممکن است یکی از این عوامل یا مجموعه ای از آن ها باعث به وجود آمدن کولیک نوزادان باشد.
حتما بخوانید: رفلکس نوزاد
راهکار برای درمان کولیک نوزاد چیست
متاسفانه برای درمان کولیک نوزاد راه حل قطعی وجود ندارد. یک سری راه حل ها وجود دارند که می توانند قلنج نوزاد را بهبود بخشند. ممکن است همه این روش ها برای کودک پاسخ ندهد. زیرا شرایط کودکان با هم متفاوت است و هر کدام با یک کار خاص گریه کولیک آن ها کاهش پیدا می کند. با آزمون و خطا می توان متوجه شد بهترین را برای آرام کردن گریه نوزاد شما چیست. در ادامه چند راه درمان کولیک نوزاد را بیان می کنیم.
1کودک را در موقعیت های گوناگون مثل ایستاده و یا خوابیده در آغوش بگیرید
2شکم نوزاد را ماساژ ملایم دهید
3نوزاد را به محلی ببرید که در آن جا « صدای سفید » بیاید. صداهایی مانند صدای لباسشویی یا هود گاهی اوقات به دلیل اینکه به صدای رحم شبیه هستند برای کودک آرامش بخش می باشند
4صداهای ملایم مانند صدای باران یا آبشار را برای نوزاد پخش کنید
5نوزاد را درون پتو بپیچید
6نوزاد را در آغوش بگیرید و تکان دهید و یا او را در گهواره تکان دهید
7اگر امکانش وجود دارد کودک را با کالسکه یا ماشین بیرون برید و دور دهید
8حمام آب گرم
9از کیسه آب گرم استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که آب درون کیسه نباید بسیار گرم باشد و حتما آن را درون حوله بپیچید و بعد روی شکم نوزاد بگذارید
10از پروبیوتیک ها استفاده کنید

کلام آخر
گاهی اوقات متوجه می شویم که نوزادان بدون وجود دلیل خاصی پریشان هستند و گریه می کنند این وضعیت را که معمولا نوزاد سالم روزی سه ساعت سه روز در هفته به مدت سه ماه گریه می کند قلنج یا کولیک نوزادی می گویند. علت خاص و مشخصی برای این حالت وجود ندارد اما عواملی آن را تشدید می کنند که در صورت عدم درمان با راه های نام برده باید به پزشک مراجعه کنید.
در ادامه بخوانید: درمان شیر نخوردن نوزاد



سوالات متداول

1- ✔️ کولیک یا قلنج نوزاد چیست؟
✔️ گریه غیرقابل کنترل و طولانی مدت نوزاد سالم را قلنج یا کولیک نوزاد می گویند که در متن مقاله شرح آن مطرح شده است.


2- ✔️ نشانه های کولیک نوزاد چیست؟
✔️ گریه کولیک نوزاد معمولا سه ساعت در روز به مدت سه هفته می باشد که در متن مقاله علائم آن مطرح شده است.


3- ✔️ راهکار برای درمان کولیک نوزاد چیست؟
✔️ متاسفانه برای درمان کولیک نوزاد راه حل قطعی وجود ندارد اما راه های احتمالی آرام کردن قلنج کودک در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : کولیک نوزاد و درمان آن