تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مهارت همدلی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز دنیا و فناوری ، زندگی ما نیز در حال تغییر و تحول است ، اما اگر این تغییرات صورت نگیرد زندگی ما دچار مشکل می شود . به همین دلیل برای حل مشکلات و تطبیق پیدا کردن با زندگی جدید ، کسب مهارت های بیشتر لازم است . مهارت به معنای استفاده صحیح و کاربردی از دانش و اطلاعات است .
توانایی انجام رفتار متناسب با شرایط موجود ، سازگاری با محیط و برخورد مثبت به طوری که فرد بتواند با مشکلات و تغییرات زندگی روزمره خود کنار بیاید ، مهارت زندگی محسوب می شود . از جمله این مهارت ها می توان به مهارت همدلی ، مهارت مدارا کردن با مشکلات و مهارت خودآگاهی یا خودشناسی اشاره کرد .
انسان زمانی که مهارت های زندگی فردی را نداشته باشد یا نتواند با تغییرات محیط سازگار شود ، در برابر مشکلات و مسائل زندگی آسیب پذیر شده و نمی تواند خود را با شرایط به وجود آمده هماهنگ کند . در نتیجه در معرض اختلالات روانی و اجتماعی قرار می گیرند و برای جلوگیری از این مشکلات در برابر مسائل زندگی ، آموختن مهارت های زندگی نقش مهمی دارد .

مهارت همراهی
از جمله مهم ترین مهارت های زندگی فردی می توان به مهارت همدلی و همراهی اشاره کرد ، مهارت همدلی ارتباطی مستقیم با هوش اجتماعی دارد یعنی اینکه فرد تشخیص دهد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند . رابطه هوش اجتماعی و مهارت همدلی باعث حضور پر رنگ تر در جامعه و افزایش روابط اجتماعی با دیگران می شود .
همدلی در لغت به معنای اتحاد و همراهی است ، یعنی درک کردن احساسات دیگران . مهارت همدلی باعث می شود افراد احساست و موقعیت های دیگران را درک کنند و متناسب با شرایط آن ها رفتار کنند ، همچنین می توان گفت اگر افراد مهارت همراهی کردن با دیگران را نداشته باشند ، طرف مقابل به آن ها اعتماد نمی کنند و در نتیجه باعث دگرگونی و پریشانی افراد می شوند .

مهارت همدلی چیست
همدلی و همراهی توانایی درک دیگران و ظرفیت برخورد با مشکلات دیگران را بالا می برد زیرا همراهی و درک شرایط مختلف دیگران ، افراد را از سطح خودشان بالاتر می برد و همچنین باعث افزایش قدرت سازگاری آن ها در مشکلات می شود .
مهارت همدلی و همراهی یعنی اینکه افراد در موقعیت ها و مشکلات دیگران بتوانند طرز فکر ، نظرات ، احساسات ، خوشحالی ، عواطف ، ناراحتی ، خشم ، اضطراب ، ترس و غیره دیگران را تشخیص دهند و به روش مناسب به آن ها پاسخ دهند .
لازمه چنین کاری آشنایی و شناخت ویژگی ها و تفاوت های فردی افراد و احترام گذاشتن به آن ها و از همه مهم تر خودشناسی است همچنین می توان گفت همدلی با دلسوزی تفاوت دارد . همدلی یعنی احساسات با کسی هست اما دلسوزی یعنی احساسات برای کسی است .
از جمله ویژگی های افرادی که مهارت همدلی دارند ؛ می توان به سازگاری با افراد مختلف ، تحمل افراد ، توانایی دوست یابی و ابراز علاقه کردن ، درک شرایط دیگران ، روابط اجتماعی ، عشق به دیگران ، خشم کمتر و ارزش قائل شدن برای دیگران است .

روش های همدلی کردن
هر کسی برای همدلی کردن با دیگران و کمک به او روشی را به کار می گیرد که از جمله روش های همدلی کردن می توان به موارد زیر اشاره کرد .
اگر تصمیم گرفتید با دوست یا یکی از آشنایان خود همدلی کنید می توانید مشکل او را خاتمه دهید و به انجام برسانید ، به صحبت های او با دقت گوش بدهید و حواستان را به او دهید ، حتی اگر مشکلی مشابه او برای شما اتفاق نیفتاده است سعی کنید او را درک کنید .
خود را در موقعیت او تصور کنید ، اگر شما خودتان را در شرایطی همچون طرف مقابلتان قرار دهید بهتر می توانید او را درک کنید ، بر کلماتی که می گوید تمرکز کنید و با دقت متوجه مشکل او شوید ، سعی کنید به طور خلاصه اما مفید به او راهکاری برای حل مشکلش پیشنهاد کنید .
گاهی فرد نیاز دارد تنها در آغوش یک نفر گریه کند یا کسی او را در آغوش بگیرد در نتیجه می توانید در مواردی نیز از زبان بدن استفاده کنید . 
[تصویر:  1579593931_%D8%B1%D9%88%D8%B4%20%D9%87%D...%D9%86.jpg]
موانع همدلی کردن
افراد تمایل ندارند به دلیل ترس از قضاوت شدن یا مسخره شدن با کسی درد و دل یا صحبت کنند در نتیجه برای برطرف کردن این مشکلات به برخی از موانع همدلی و همراهی کردن اشاره خواهیم کرد .
اگر کسی تصمیم بگیرد مشکل خود را با شما در میان بگذارد و از شما طلب کمک کند یعنی به شما اعتماد کرده است در نتیجه شما نیز موظف هستین علاوه بر اینکه به صحبت های او گوش فرا دهید ، او را نا به جا قضاوت نکنید ، به او کلمات خاصی را نثار نکنید به عبارتی به او برچسب نزنید .
اینکه هم او را به دلیل کار اشتباهی که کرده است تحسین کنید و هم او را مورد ارزیابی قرار دهید خوشایند به نظر نمی رسد ، او به شما پناه آورده است در نتیجه از او انتقاد نکنید ، گاهی افراد در شرایطی نیستند که پذیرای نصیحت باشند در نتیجه در هر موقعیتی نصیحت جایز نیست .
او را به خاطر مشکلی که دارد نترسانید ، مشکل او را غیر قابل حل و بزرگ نشان ندهید ، او را به دلیل مشکلی که دارد سرزنش نکنید ، مشکل طرف مقابل شما برای خودش مهم است که باعث ناراحتی او شده است در نتیجه مشکل او را بی اهیمت نشان ندهید ، مشکل او را با اتفاقی که برای خودتان یا دیگری افتاده است مقایسه نکنید .
اگر توانایی دارید که مشکل او را حل کنید به او راه حل پیشنهادی خود را ارائه دهید و در مسیر حل مشکل به او کمک کنید .

آخرین اخبار مرتبط با مهارت همدلی

31 فروردین 1400
تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که گفتن جمله ساده من می فهممت و یا احساست را درک می کنم و جملات شبیه این در بهبود روحیه افراد تاثیر مثبت دارد. بسیار مهم است که با افراد سوگوار، افسرده، دارای استرس و اضطراب همدلی کرد زیرا این همراهی منجر به افزایش عشق، انعطاف پذیری و خوش بینی در افراد می شود.


سوالات متداول

1- ✔️ چطور می توان با دیگران همدلی کرد ؟
✔️ زمانی که فرد مهارت همدلی داشته باشد می تواند هنگام مشکلات به دیگران کمک کرده و گوش شنوای آن ها باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد این مهارت توضیح داده شده است .


2- ✔️ مهارت همدلی چیست ؟
✔️ مهارت همدلی یعنی فرد در موقعیت های مختلف و یا شرایط سخت بتواند طرز فکر ، احساسات ، عواطف و همچنین خوشحالی و غم دیگران را درک کرده و به روش مناسب به آن ها پاسخ دهد .


3- ✔️ چطور می توان با دیگران همدلی کرد ؟
✔️ از جمله روش های همدلی کردن با دیگران می توان به گوش دادن به صحبت های آن ها ، درک کردن ، حل کردن مشکل آن ها و غیره اشاره کرد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات اشاره شده است .
منبع : مهارت همدلی
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтlactogenicfactorсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтselectivediffuser.ruсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт