تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بازی مناسب برای دختر یا پسر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بازی فعالیتی است که کودکان در اوقات فراغت دوست دارند با دوستانشان انجام دهند ، همانطور که می دانید بازی پسرها با دخترها تفاوت دارد . به همین دلیل جنسیت یکی از عوامل مهم در بازی کودکان است . دخترها زمانی که تصمیم به بازی کردن می گیرند بازی های لطیف ، آرام و بی سر و صدا را انتخاب می کنند .
 پسرها بازی هایی را انتخاب می کنند که سخت و دشوار است و برای انجام دادن آن نیاز به فعالیت جسمانی دارند ، آن ها به بازی های ظریف هیج علاقه ای ندارند . در نتیجه می توان گفت بازی های پسرها بیشتر از دخترها نیاز به فعالیت بدنی دارند و همچنین لطافت بازی در دختران از پسر ها بیشتر است .
این تفاوت بازی بین دختر ها و پسر ها در سنین 8 تا 10 سالگی بیشتر مشخص می شود ، کودکان در سنین کمتر از 8 سالگی به اینکه با هم جنس خود بازی می کنند یا نه هیچ اهمیتی نمی دهند اما اغلب کودکان دوست دارند با هم جنس خود بازی کنند .
پسرها به این دلیل به بازی های سخت علاقه دارند زیرا می توانند قدرت و نیروی بدنی خود را هنگام بازی به دیگران نشان دهند و بازی هایی مثل کشتی گرفتن ، دویدن ، بازی های با توپ ، دوچرخه سواری و ... را دوست دارند . اما دخترها همانطور که گفتیم بازی های با آرامش ، لطیف ، ساکت و آرام مانند بازی با عروسک ، خاله بازی کردن با دوستانشان ، شیر دادن به عروسک و ... را دوست دارند .

تاثیر جنسیت در انتخاب بازی کودکان
کودکان زمانی که تصمیم به بازی کردن می گیرند ، جنسیت در انتخاب نوع بازی آن ها تاثیر می گذارد ، به طور مثال دختر ها علاقه دارند با هم جنس خود بنشینند صحبت کنند ، بازی هایی را انجام می دهند که نیاز به فعالیت زیاد ندارد اما پسرها بازی هایی را انتخاب می کنند که اغلب خشونت آمیز است و انجام آن ها قدرت زیادی می خواهد .
پسر ها به دلیل قدرت بدنی ، جسمی و ماهیچه ای قوی نمی توانند مانند دخترها بازی های با لطافت انجام دهند ، پسر ها به هیجان ، رفتارهای خشونت آمیز ، نشان دادن قدرت بدنی خود علاقه دارند . پسرها بیشتر ناگهانی تصمیم به بازی کردن می گیرند ؛ آن ها اغلب قوانین و مقررات بازی را تغییر می دهند یا رعایت نمی کنند ؛ پسر ها خودشان برای بازی هایی که انجام می دهند یا ورزش هایی که انتخاب می کنند قوانین جدید اختراع می کنند .
دخترها اغلب از دیگران تقلید می کنند ، از خشم و عصبانیت دوری می کنند و آن ها در بازی از هم سالان خود تاثیر می گیرند به همین دلیل می توان گفت آن ها اغلب عصبانی و خشمگین نمی شوند و در هنگام خشم مانند پسر ها پرخاشگری نمی کنند و از نیروی بدنی خود برای بروز عصبانیت خود استفاده نمی کنند .
[تصویر:  1579253577_تاثیر%20جنسیت%20در%20انتخاب%20بازی%20کودکان.jpg]
حتما بخوانید: بازی ، راهی برای تشخیص کودک آزاری
دخترها زمانی که تصمیم به بازی کردن می گیرند ، قوانین بازی را نیز رعایت می کنند ، آن ها مانند پسر ها قوانین بازی را تغییر نمی دهند ، همچنین پسرها در بازی سعی می کنند خود قانون بگذارند برای بازی یا قوانین را به نفع خود تغییر می دهند تا بر رقیب خود پیروز شوند .
اغلب پسرها به این دلیل مقررات بازی را تغییر می دهند زیرا می خواهند بر رقیبان خود پیروز شوند ، اما همانطور که گفتیم دخترها بیشتر از پسرها قوانین و مقررات را رعایت می کنند و نسبت به مقررات بازی مقید هستند البته می توان گفت دخترها نیز به نوبه خود قوانین بازی را تغییر می دهند .
تغییرات دخترها در بازی ها همانند پسرها نیست ، دختر ها اغلب سعی می کنند از خشونت بازی کم کنند به طور مثال خشونت های جسمی ، پرخاشگری و حمله وری را در بازی تغییر می دهد و عکس العمل های بازی را به صورت ملایم تری انجام می دهند .
روانشناسان فرانسوی معتقدند بازی برای دخترها وسیله ای است برای وقت گذراندن با دیگران است اما بازی برای پسرها وسیله ای است که به وسیله آن بتوانند قدرت خود را نشان دهند .
در مدارس مختلط به این دلیل که دختر ها و پسرها با هم بازی می کنند ، نمی توانند بازی آن ها را از هم تفکیک کرد اما ممکن است هر دو جنس همزمان بازی نکنند اما در زمان های مختلف دخترها بازی پسرها و پسرها بازی دختران را انجام دهند .
در نتیجه می توان گفت اگر هم دخترها و پسرها بازی ها مختلف و متفاوتی انجام دهند باز هم به یک شکل بازی نمی کنند و هر کدام به روش خود و قوانین هر جنس بازی می کنند .[تصویر:  1575805032_اثر%20جنسیت%20در%20بازی%20کودکان.jpg]
حتما بخوانید: چه عواملی در بازی کودکان موثر است



[تصویر:  1.gif]


تفاوت بازی دختر ها و پسر ها در روستا
بازی های دخترها هم در نوع جدید هم در نوع قدیمی خود ویژگی های خاص خودشان را دارند ؛ دخترها در روستاها به این دلیل که خیلی زود مسئولیت می پذیرند زمان محدودی برای کودکی و بازی کردن دارند ، اغلب دخترها در روستا وظیفه دارند از بچه های کوچکتر از خود مراقبت کنند و گاهی اقتصاد خانواده را نیز به دوش می کشند .
می توان گفت کار و بازی دخترها با یکدیگر باهم انجام می شوند به طور مثال زمانی که از بچه های کوچکتر خانواده نگهداری می کنند همانند عروسک زنده با آن ها بازی هم می کنند یا زمانی که برای کمک به اقتصاد خانواده به مادران خود در قالی بافی کمک می کنند ؛ در آن هنگام با دیگران دوستان خود آواز می خوانند .

[تصویر:  1579253766_تفاوت%20بازی%20دختر%20ها%20و%20پسرها%20در%20روستا.jpg]
اما پسرها در روستا ها موقعیت های بازی بیشتری دارند همچنین آن ها آزادی بیشتری نیز برای بازی کردن دارد اما بازی آن ها نیز به همراه کار کردن است . می توان گفت پسرها هم نیز مانند دخترها از سنین کم در اقتصاد خانواده نقشی به عهده می گیرند ، در نتیجه کودکان روستایی مانند دیگر کودکان از بازی لذت نمی برند و در بازی کردن نسبت به دیگر کودکان محدود هستند .
در ادامه بخوانید : بازی برای کودکان چه اهمیتی دارد



[تصویر:  koodakmosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ چرا در انتخاب بازی باید به جنسیت کودکان توجه کرد ؟
✔️ زیرا کوکدان دختر و پسر از لحاظ روحیه و شخصیت با یکدیگر تفاوت داشته و به همین دلیل باید بازی های متناسب با جنس خودشان را انتخاب کرد که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .


2- ✔️ پسر ها چه نوع بازی هایی دوست دارند ؟
✔️ پسرها به دلیل روحیه خشن و غیر عاطفی که دارند بیشتر به بازی های سخت که نشان دهنده قدرت بدنی آن ها باشد و یا ورزش علاقه دارند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن پرداخته شده است .


3- ✔️ آیا می دانید دختر ها به چه بازی هایی علاقه مند هستند ؟
✔️ دختر ها به دلیل روحیه حساس و عاطفی بودنشان بیشتر به بازی های آرام مانند خاله بازی کردن علاقه دارند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات پرداخته شده است .
منبع : بازی مناسب برای دختر یا پسر