تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: قرص اورژانسی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
فرزند آوری امری است که نیاز به برنامه ریزی اولیه دارد و قبل از اقدام به بارداری، مرد و زن باید هر دو آمادگی لازم برای مادر و پدر شدن را داشته باشند در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. زن هایی که پیشگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی را انجام نمی دهند، با بارداری ناخواسته رو به رو می شوند و اغلب سعی می کنند با انواع روش های خطرناک و غیر ایمن جنین خود را سقط کنند.
سقط کردن های عمدی و استرسی که به زوجین وارد می شود، علاوه بر صدماتی که به جنین وارد می کند، سلامتی زن و شوهر ها را نیز به خطر می اندازد. برای جلوگیری از مشکلاتی که بارداری ناخواسته به همراه دارد، بهتر است از قبل اقدامات لازم را انجام دهید تا در دردسر نیفتید. اینجاست که قرص های اورژانسی به کارتان آمده و اهمیت آن ها مشخص می شود.
راه های جلوگیری از بارداری بسیار زیاد هستند، کاندوم، حلقه واژن، چسب ضد بارداری، دیافراگم و غیره هستند. یکی از ساده ترین این روش ها، استفاده از قرص اورژانسی است که در این مقاله شما را با این قرص و بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی آشنا خواهیم کرد و عوارض استفاده از قرص اورژانسی را برایتان شرح خواهیم داد.

قرص اورژانسی چیست
قرص اورژانسی نوعی قرص ضد بارداری است که حاوی ترکیب خاصی از هورمون های استروژن و پروژسترون است. این قرص ها به صورت اضطراری برای جلوگیری از بارداری بعد از سکس استفاده می شوند.
بارداری درست بعد از برقراری رابطه جنسی اتفاق نمی افتد، به همین دلیل است که حتی بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می توان از بارداری جلوگیری کرد. در واقع از زمانی که اسپرم وارد بدنتان می شود تا 5 روز زنده می ماند و قابلیت بارور کردن تخمک شما را دارد. اگر در این مدت بدنتان تخمک آزاد کند، احتمالا باردار خواهید شد.
قرص اورژانسی، آزاد شدن تخمک از تخمدان زن را به تعویق می اندازد و به این ترتیب حداقل تا زمان زنده و فعال ماندن اسپرم، تخمکی وجود نخواهد داشت که عمل لقاح اتفاق بیفتد. بنابراین با مصرف صحیح این قرص می توانید از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید.
حتما بخوانيد: زمان تخمک گذاری



[تصویر:  2.gif]


موارد مصرف و منع مصرف قرص اورژانسی
نکته قابل توجه در رابطه با قرص اورژانسی این است که این قرص یک راه همیشگی برای تنظیم بارداری نیست و همانطور که از اسم آن مشخص است تنها باید در موارد اضطراری مصرف شود؛ یعنی هنگامی که:
کاندوم سوراخ بوده یا در حین رابطه جنسی بلغزد.
دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم، جا به جا شود یا بلغزد.
قرص های جلوگیری از بارداری را به مدت دو روز متوالی مصرف نکرده باشید.
مورد تجاوز جنسی واقع شده باشید.

[تصویر:  1618669435_استفاده%20ار%20قرص%20اورژانسی.jpg]

اگرچه قرص اورژانسی در داروخانه ها موجود است و نیازی به نسخه پزشک ندارد و از طرف دیگر می تواند مفید بوده و شما را از یک دردسر بزرگ نجات دهد؛ اما در برخی مواقع باید در استفاده از آن ها احتیاط کرد و حتی از مصرفشان اجتناب کرد. در این بخش از مقاله زمان هایی که استفاده از قرص اورژانسی ممنوع است بیان شده اند.
زمانی که باردار هستید یا احتمال بارداری می دهید از قرص اورژانسی استفاده نکنید. زیرا این قرص ها برای خاتمه دادن به بارداری ساخته نشده اند و نباید آن ها را با قرص هایی که مربوط به سقط جنین هستند اشتباه بگیرید. برای اطلاع از روش های مختلف سقط جنین کلیک کنید.
زمانی که سابقه آلرژی یا حساسیت بیش از حد به مواد تشکیل دهنده قرص اورژانسی را دارید، این قرص ها مصرف نکنید.
زمانی که خونریزی غیر طبیعی از واژن خود دارید که هنوز توسط پزشک علت یابی و معاینه نشده است، مصرف قرص اورژانسی ممکن است خطرناک باشد.
زمانی که اضافه وزن بیش از حد دارید و دچار چاقی هستید احتمالا قرص های اورژانسی برایتان مناسب نیستند و تاثیری نخواهند داشت و بهتر است از روش های جلوگیری از بارداری دیگری استفاده کنید.
زمانی که داروی خاصی مانند باربیتورات ها مصرف می کنید که ممکن است با قرص اورژانسی تداخل دارویی ایجاد کند، حتما با پزشک در خصوص استفاده از قرص مشورت کنید.
زمانی که نوزاد شیرخوار دارید و او را با شیر خود تغذیه می کنید در استفاده از قرص اورژانسی احتیاط کنید.
بیشتر بخوانيد: بی کیفیت بودن شیر مادر

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی
به قرص اورژانسی، قرص صبح روز بعد هم می گویند. اگرچه هر چه زودتر قرص را مصرف کنید، اثربخشی بیشتری دارد اما تصور نکنید که این نام گذاری به این علت است که حتما باید زمان مصرف قرص، صبح روز بعد از سکس باشد. در واقع شما تا 72 ساعت یا به عبارت دیگر سه روز بعد از رابطه جنسی فرصت دارید که قرص اورژانسی را مصرف کنید و در این صورت تا 85 درصد از بارداری پیش بینی نشده خود جلوگیری کنید.
قرص اورژانسی یا به صورت تک قرص با دوز 1.5 میلی گرم است و یا به صورت دو قرص در یک بسته می باشد که دوز هر کدام از آن ها 0.75 میلی گرم است. اگر تک قرص اورژانسی را در اختیار دارید بهترین زمان مصرف آن تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی است که البته هر چه زودتر باشد بهتر عمل خواهد کرد.
 اگر بسته دو قرصی اورژانسی دارید، می توانید یکی از آن ها را تا 72 ساعت پس از سکس و دیگری را به فاصله 12 ساعت بعد از قرص اول استفاده کنید و یا در صورت تمایل هر دو را با هم تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف کنید.

[تصویر:  1618669541_قرص%20اورژانسی.jpg]
عوارض مصرف قرص اورژانسی
پیشگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، به وسیله قرص اورژانسی یک روش اضطراری است اما استفاده همیشگی از آن توصیه نمی شود و بهتر است از روش های پیشگیری دیگر و مطمئن تری مانند کاندوم استفاده شود. زیرا این قرص عوارضی دارد که آزار دهنده هستند. در این بخش از مقاله به عوارض مصرف قرص اورژانسی پرداخته شده است.
حالت تهوع
استفراغ
درد یا گرفتگی شکم
تغییرات قاعدگی که بصورت خونریزی بین دوره ها، خونریزی شدید در دوره پریود و به طور کلی پریود نامنظم مشخص می شود.
حتما بخوانيد: علت پریود نامنظم
حساسیت پستان ها
سرگیجه
سردرد
خستگی
برخی از این علائم جزئی و خفیف هستند و معمولا طی یک یا دو روز بعد از مصرف قرص بهبود می یابند اما اگر علائم شدید باشند باید به پزشک مراجعه کنید . همچنین به خاطر داشته باشید که اگر طی دو ساعت بعد از مصرف قرص اورژانسی، استفراغ کردید؛ به این معنی است که قرص تاثیری در جلوگیری از بارداریتان نداشته است و باید قرص دیگری با دوز متفاوت مصرف کنید.

کلام آخر
قرص های اورژانسی یک روش عالی برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته بعد از برقراری روابط جنسی محافظت نشده است. اما نباید از آن ها به عنوان یک روش همیشگی برای جلوگیری از بارداری استفاده شود و تنها موارد مصرف آن ها در زمان اضطرار و اورژانس است. زیرا مصرف این قرص ها عوارض داشته و برای بدن مضر است.
از طرف دیگر این قرص های اورژانسی، بدن را در مقابل انواع بیماری های جنسی محافظت نمی کنند، بنابراین بهتر است که تا حد امکان از ابزار پیشگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید مگر این که در شرایطی مانند تجاوز، مجبور به استفاده ضروری از قرص های اورژانسی باشید.
در ادامه بخوانيد: راه های درمان تجاوز به زنان


[تصویر:  mosahabfamily.png]




سوالات متداول

1- ✔️ قرص اورژانسی چیست؟
✔️ قرص اورژانسی قرصی است که برای جلوگیری از بارداری در شرایط اضطراری که در مقاله عنوان شده، استفاده می شود.


2- ✔️ قرص اورژانسی برای چه کسانی مفید نمی باشد؟
✔️منع مصرف این قرص مربوط به زنانی می شود که باردار یا شیرده هستند، چاقی مفرط دارند و دیگر مواردی که در مقاله به طور کامل بیان شده است.


3- ✔️ نحوه و زمان استفاده از قرص اورژانسی چه موقع است؟
✔️ قرص اورژانسی به صورت تکی و دوتایی در داروخانه موجود است و طریقه مصرف هر کدام از آن ها در مقاله بیان شده است.
منبع : قرص اورژانسی چیست
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоlactogenicfactor.ruинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоhttp://selectivediffuser.ruинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо