تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: رشته مهم است یا دانشگاه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
داوطلبایی که قصد تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور رو دارن باید برای رسیدن به پاسخ سوال رشته و مهم است یا دانشگاه حتما مواردی مثل علاقه، استعداد، بازار کار و ... رو در نظر بگیرن و تا بتونن با توجه به هدفی که دارن، اولویت های انتخاب رشته خودشون رو بچینن.

یکی از مهمترین سوالایی که اصولا دانش آموزا قبل از شرکت در کنکور و موقع چینش انتخاب رشته کنکور سراسری بهش فکر میکنن و ممکنه ذهنشون خیلی درگیر بشه، اینه که در حقیقت رشته مهم است یا دانشگاه؟ اصلا کدوم یکی از اینا رو با تو اولیت انتخاب هاشون قرار بدن.
این سوال کاملا منطقیه و در صورتی که افراد بهش فکر کنن، مسلما دچار درگیری ذهنی میشن و همچین چالش های ذهنی ممکنه که باعث بشه که این افراد نتونن انتخاب رشته درستی انجام بدن، به همین خاطر هم توصیه میشه که اطلاعات مربوط به دانشگاه ها و رشته های مختلف، قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور توسط افراد آگاه و حرفه ای به دانش اموزا ارائه بشه. حالا در ادامه این مقاله در خصوص اینکه رشته مهم تره یا دانشگاه از جنبه های مختلف توضیح دادیم.

رشته تحصیلی مهم است یا دانشگاه
حقیقت اینه که هدف ادما تو زندگی متفاوته و نمیشه گفت که همه ی دانش اموزا دارای هدف یکسانی هستن. مسلما شرایط زندگی افراد هم مثل هدفشون خیلی با هم فرق داره و معیار های مختلفی باعث میشن که داوطلب کنکور برای آینده خودش برنامه ریزی کنه و تصمیم بگیره که دقیقا میخواد چیکاره بشه و چه رشته ای در دانشگاه دنبال کنه.
از همچین تعریفی خیلی خوب می تونیم پاسخ به سوال رشته مهم است یا دانشگاه رو بگیریم. به بیانی بهتر و ساده تر، همه افراد باید قبل از انتخاب رشته، تکلیفشون رو با خودشون مشخص کنن و هدفشون و از درس خوندن تعیین کنن تا بتونن با در نظر گرفتن اولویت های مختلفی دست به انتخاب رشته بزنن.
پس برای اینکه بتونیم یه انتخاب رشته اصولی و درست داشته باشیم باید چند قدم جلوتر از پامون رو ببینیم و آینده نگر باشیم. مسلما انتخاب رشته دانش آموزی که به بازار و کسب درآمد علاقه داره با کسی که از لحاظ مالی تامین و فقط به دنبال اینه که یه مدرک تحصیلی داشته باشه، فرق داره و نمیشه همچین مواردی و با هم دیگه یکی دونست.
یه عده از دانش اموزا هم هستن که به ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشگاه های اروپایی و امریکایی علاقه دارن. این عده باید توجه کنن که ارزش رشته در کشور های دیگه و میزان پذیرش دانشجو در رشته های مختلف توسط دانشگاه های گوناگون، با هم دیگه فرق داره و به همین خاطر اگه از اول یه انتخاب رشته درست و حسابی نداشته باشن، ممکنه برای تحصیل در کشور های دیگه دچار مشکل بشن و حتی نتونن به ارزو دیرنشون دست پیدا کنن.
کشور های مختلف با داشتن نیروی کار های مختلف، مسلما به افرادی نیاز دارن که کمبودهاشون و پوشش بده ، در غیر اینصورت هیچ کشوری علاقه ای نداره که وقتی دانشجوهای خودش دارای مهارت کافی هستن و نیازهای کشور و برطرف میکنن، به سراغ جذب دانشجو از کشور های دیگه بره.
بیشتر بخوانید : راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری



[تصویر:  1480618076.gif]


در نظر گرفتن علاقه و استعداد برای انتخاب رشته
تا حالا دقت کردین وقتی از خودتون می پرسید که رشته مهم است یا دانشگاه، اولین چیزی که به ذهنتون میرسه اینه که علاقه  قلبی تون چیه؟ اگر بخوایم این موضوع رو بررسی کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که همه آدما یه سری علاقه دارن که معمولا با همدیگه متفاوته و نمیشه انتظار داشت که علاقه و نظرات همه ی مردم با همدیگه یکسان باشه.
شاید خیلی وقتا وقتی در مورد علاقتون می خواین حرف بزنین، یه سری به شما بگن که در مورد این موارد چیزی نگید و حتی شاید سرکوبتون هم بکنن، اما بهتره در رابطه با همچین مواردی خیلی ثابت قدم پیش برین و این مخالفت ها رو جدی نگیرین. چون که کسی که قراره تو دانشگاه تحصیل کنه و چهار سال برای موضوعات مختلف دروس تخصصی و عمومی زحمت بکشه شمایید و این امکان وجود نداره که مخالف های شما جای شما این دوره تحصیلی بگذرونن. پس اولین اولویت شما در انتخاب رشته بهتره که علاقه و سلیقتون باشه.
البته ممکنه گاهی اوقت معیار های مهم دیگه ای هم داشته باشین اما حقیقت اینه که هیچی به اندازه علاقه و سلیقه شما در انتخاب رشته مهم نیست. شما با انتخاب رشته کردن در حقیقت دارین آیندتون رو می سازین و مسیر و جاده موفقیتتون رو ترسیم می کنین، حالا اگر اصلا انتخاب رشتتون مطابق میلتون نباشه، در واقع در مسیری قدم گذاشتین که به اجبار و زور قراره اون رو طی کنین و حتی ممکنه این مسیر و نصفه نیمه ول کنین، چون که بهش علاقه ندارین و هیچ میل و اشتیاقی برای پیمودنش ندارین.
علاقه هاتون رو بخاطر حرف های بقیه کنار نذارین و همیشه این موضوع رو خوب به ذهنتون بسپارین که شما قراره اینده خودتون و بسازید و دیگران نمی تونن مسئولیت آینده شما رو بر عهده بگیرن و اگر نتونین تو مسیر زندگیتون موفق بشین، هیچ کس مسئولیت انتخاب اشتباه شما رو بر عهده نمی گیره.
بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

در نظر گرفتن آینده شغلی و بازار کار در انتخاب رشته و دانشگاه
یکی دیگه از مواردی که به جز علاقه شخصی افراد در زندگی دانش اموزا و انتخاب رشتشون مهمه، مسئله آینده شغلی و بازار کار رشته های مختلفه. پس وقتی می پرسیم رشته مهم است یا دانشگاه، شما باید بتونین جنبه های مختلف این موضوع رو مورد بررسی قرار بدین.
در دوره ای از تاریخ داریم زندگی می کنیم که هر روز تعداد مشاغل بیشتری به جوامع اضافه میشن و گاهی اوقات حتی نمیشه تصور کرد که دقیقا افرادی که در این مشاغل نوین در حال کار هستن دقیقا چقدر سود می کنن و چطور درآمد خیلی زیادی دارن؟
در واقع شاید پدر مادرهای ما حدود 20 سال پیش هیچ وقت تصور نمی کردن که امروزه این مشاغل جدید بتونن به موفقیت زیادی دست پیدا کنن. به بیان خیلی ساده تری باید بگیم که شرایط جامعه شما در تعیین رشته و آینده شما خیلی می تونه موثر باشه، پس وقتی که می پرسیم رشته مهم است یا دانشگاه، شما باید برای پاسخ به این سوال علاوه بر در نظر گرفتن علاقتون، یه موضوع دیگه ای رو هم در نظر بگیرین و اون آینده ی شغلی رشته های تحصیلی مختلفه.
پس  اگه حس می کنین به چند تا رشته علاقه دارین و احساس خوبی به همه اونا دارین، سعی کنین که رشته ای رو انتخاب کنین که آینده شغلی خوبی داشته باشه و باعث بشه تا موقعیت اجتماعی نسبتا بهتری پیدا کنین.

[تصویر:  1614672842_2%20(1).jpg]

[تصویر:  1614672856_idea.png] داوطلبا می تونن با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری شانس قبولی خودشون رو در رشته محل های مختلف ببینن.
بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری
در نظر گرفتن موقعیت و شرایط زندگی برای انتخاب رشته و دانشگاه
تعداد داوطلبای کنکور خیلی زیاده و همه اینا هم ساکن یه منطقه و یه شهر نیستن و در سراسر کشور زندگی می کنن و از همه شهر ها و استان ها، تعداد زیادی داوطلب برای شرکت در کنکور اماده میشن. پس در چنین شرایطی باید حتما دقت کنین که وقتی در مورد این موضوع سوال می کنیم که رشته مهم است یا دانشگاه باید بگیم که شرایط زندگی و موقعیت زندگی مردم متفاوته و پاسخ این سوال و با جواب های مختلفی روبرو می کنه.
یه معیار بسیار مهم دیگه ای که خیلی اهمیت داره، موقعیت زندگی و شرایط شخصی زندگی مردم مختلفه. بنابراین بهتره به این نکته دقت داشته باشین که کسی که توانایی پرداخت شهریه نداره و شرایط مالی نسبتا خوبی نداره با ثبت نام در دانشگاه های غیر دولتی با چالش های مالی مواجه میشه و ممکنه شرایط سختی و تجربه کنه، پس بهتره در همچین مواردی فرد سعی کنه به سراغ رشته هایی بره که در دانشگاه های دولتی ارائه میشن تا دچار مشکل و چالش مالی در آینده نشه.
[تصویر:  1614672856_idea.png] اگه رتبه خیلی خوبی نیاوردین، با خوندن مقاله زیر می تونین متوجه بشین که بهتره انتخاب رشته کنکور رو امسال انجام بدین یا نه.
بیشتر بخوانید: با رتبه بد انتخاب رشته کنم یا نه
در نظر گرفتن مهاجرت و بورسیه برای انتخاب رشته و دانشگاه
اگر شما جز اون افرادی هستین که براتون مهمه که در آینده بتونین به کشور های دیگه مهاجرت کنین، بهتره حتما پاسخ سوال رشته مهم است یا دانشگاه رو با دقت بدین و در هنگام انتخاب رشته حتما به صورت جدی به این مورد فکر کنین. همون طور که اشاره کردیم دانشگاه های مختلف در سراسر جهان از رشته های مختلف، تعداد دانشجوهایی و پذیرش می کنن که بهشون احتیاج دارن و می دونن که نیروی داخلی کشورشون در رشته مربوطه کمه.
پس شما باید با در نظر گرفتن آینده رشتتون وارد دانشگاه بشین و تحصیل دانشگاهی رو شروع کنین و برای اینکه بتونین در آینده مهاجرت کنین و در دانشگاه های معتبر دنیا تحصیل کنین، نیاز دارین تا نمره های خیلی خوبی و در رشته تحصیلی مربوطه کسب کنین.
 پس اگر قصد دارید که بورسیه بشید، باید دقت کنین کدوم کشور می خواید برید و آیا این کشور به مهارت و علم شما نیاز داره یا خیر؟ همه این مسائل تا حدی مهمن که به همه ی والدین و داوطلبای کنکور توصیه میشه که قبل از هر اقدامی تحقیق کنن و اطلاعات لازم و از طریق مشاوره با افراد متخصص و اگاه بدست بیارن.
مشاوره انتخاب رشته یا دانشگاه
میشه گفت همه ی کسانی که در کنکور شرکت کردن این سوال براشون پیش اومده که رشته مهم است یا دانشگاه؟ در مطلب ارائه شده سعی کردیم تا معیار ها و موضوعاتی که برای پاسخ به این سوال باید در نظر گرفته بشه رو به شما ارائه بدیم اما حقیقت اینه که با وجود دانستن این موارد هم خیلی از افراد باز هم نمی تونن پاسخ این سوال سرنوشت ساز و پیدا کنن و دچار سردرگمی میشن.
شما باید این موضوع و در نظر بگیرین که با شرکت در کنکور قراره 4 سال از عمرتون در رشته و دانشگاه مشخصی سر کنین و نمی تونین به راحتی در صورت پشیمان شدن، دانشگاه و رشته رو عوض کنین پس بهتره از همون اول از یه فرد متخصص و آگاه به نام مشاور کمک بگیرین تا بتونین با قطعیت و اعتماد بنفس کامل پاسخ سوال رشته مهم است یا دانشگاه را پیدا کنین.
متاسفانه سالانه تعداد دانشجویانی که مجبور میشن به خاطر شرایط نامساعد مالی ترک تحصیل کنن، در حال افزایشه و این موضوع به خوبی این موضوع رو به اثبات می رسونه که داوطلبای کنکور نتونستن هنگام انتخاب رشته پاسخ مناسبی برای سوال اولویت رو به رشته بدهیم یا دانشگاه، پیدا کنن. یه مشاور خوب و متخصص می تونه از همون اول به دانش اموزا کمک کنه تا در چنین مواردی انتخاب مناسبی داشته باشن تا ایندشون به خطر نیفته.
مشاورای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آمادن تا به سوالات شما در مورد اولویت بین رشته و دانشگاه پاسخ بدن شما می تونین از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای این مرکز در ارتباط باشین و از تجربه و اطلاعاتشون استفاده کنین.
در ادامه بخوانید: اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری


[تصویر:  1480618076.gif]




سوالات متداول

1- ✔️ برای ترتیب اولویت های انتخاب رشته کنکور، رشته مهم است یا دانشگاه ؟
✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده، داوطلبا باید با توجه به علاقه و هدف خودشون یکی از این موارد رو در اولیت بذارن.

2- ✔️ چه اولویت هایی در ترتیب کد رشته محل های انتخاب رشته باید در نظر گرفته بشه؟
✔️ داوطلبا باید عواملی مثل علاقه، هدف، آینده شغلی رو برای رشته و یا دانشگاه انتخابی در نظر بگیرن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ داوطلبایی که قصد مهاجرت و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور رو دارن باید رشته رو تو اولیت انتخاب رشته خودشون قرار بدن یا دانشگاه رو؟
✔️ طبق توضیحاتی که در این مقاله به طور کامل داده شد، داوطلبا باید با توجه به کشوری که می خوان برن بررسی کنن و ببینن چه عواملی بیشتر براشون اهمیت داره.
منبع : رشته مهم است یا دانشگاه
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт