تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نحوه تعیین میزان اجاره بها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قراداد اجاره اگرچه قانون درباره برخی از موضوعات تعیین تکلیف کرده است اما به طرفین قرارداد این اجاره را داده است که خلاف موضوع قرارداد با هم توافق کنند . موارد زیادی از این دست وجود دارد مثلا شرایط اجاره دادن مال اجاره ای . یکی دیگه از مواردی که قانون گذار تعیین اونو به عهده طرفین قرارداد گذاشته است تعیین میزان اجاره بها در قرارداد اجاره است . اجاره بها هزینه ای است که مستاجر در قبال استفاده از ملک به موجر می پردازد . از این رو ما در این مقاله به بررسی نحوه تعیین میزان اجاره بها و تعیین میزان اجاره بها بعد از اتمام قرارداد اجاره می پردازیم . 


نحوه تعیین میزان اجاره بها
نحوه تعیین اجاره بها بر عهده موجر و مستاجر است . به اجاره مورد توافق موجر و مستاجر در حقوق " اجاره بها " یا " اجرت المسمی " گفته می شود . میزان اجاره بها تعیین شده بین موجر و مستاجر قابل برای تمام مدت اجاره است و هیچ کدام از دو طرف قرارداد نمی توانند آن را در مدت قرارداد اجاره تغییر دهند . بنابراین در مدتی که قرارداد اجاره معتبر است موجر و مستاجر نمی توانند به بهانه های مانند تغییر هزینه زندگی درخواست تغییر میزان اجاره بها را کنند . البته در مواردی امکان تعدیل اجاره بها است که در شرایط به خصوصی اعمال می شود . برای مطالعه بیشتر درباره شرایط تعدیل اجاره بها روی لینک زیر کلیک کنید . 

[تصویر:  instagram.gif]


تعیین میزان اجاره بها بعد از اتمام قرارداد اجاره
زمانی که قرارداد اجاره به پایان می رسد ، دیگر هیچ یک از موجر و مستاجر به تعهد خود قبلی خود پایبند نیستند و در صورتی که مستاجر بعد از اتمام قرارداد اجاره همچنان به تصرف خود ادامه دهد باید قیمت واقعی استفاده از مال مورد اجاره را که در بازار رایج است به موجر پرداخت کند . این میزان را کارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد کرد . 
اما اگر ثابت شود بعد از پایان قرارداد اجاره ، مستاجر با رضایت موجر همچنان به تصرف خود ادامه داده است ، مستاجر ملزم به پرداخت همان میزان اجاره توافقی در قرارداد اجاره است . بنابراین بعد از پایان یافتن قرارداد اجاره تا زمانی که موجر درباره فسخ قرارداد اجاره نظر خود را اعلام نکرده است ، دو طرف به قرارداد قبلی پایبند هستند . 


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تعیین میزان اجاره بها، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تعیین میزان اجاره بها پاسخ دهند . 
منبع : نحوه تعیین میزان اجاره بها