تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: درمان بیرون زدگی دیسک مهره ی 5 و 6 با جراحی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اهداف درمان با جراحی برای ناحیه ی C5 و C6 شامل یک یا چند مورد ذکر شده در زیر است:

[list]
[*]بهبود ثبات گردن در سطح مهره ی تحمل کننده C5-C6
[*]بر طرف کردن فشار از روی نخاع و یا عصب (یا اعصاب) نخاعی C6
[*]جلوگیری از آسیب بیشتر به ریشه (یا ریشه های) عصبی و یا نخاع
[/list]
به احتمال زیاد جراحی برای کسانی که درد مداوم و نقص عصبی و یا عضلانی دارند و یا با وجود این عارضه نمی توانند فعالیت های روزمره ی خود را انجام دهند توصیه می شود. رویه های جراحی مورد استفاده در ناحیه ی این مهره ها در زیر شرح داده شده است:

1- جراحی دیسککتومی قدامی گردن و همجوشی (ACDF)

این جراحی شامل برداشتن دیسک بین مهره ی 5 و 6 برای کاهش فشار به نخاع یا ریشه عصب مهره ی 6 است. همچنین جایگزینی دیسک با کاشت یا پیوند استخوان، امکان همجوشی بیولوژیکی مهره های C5 و C6 مجاور را فراهم می کند.

2- جراحی تعویض دیسک مصنوعی گردن (ADR)

به این جراحی آرتروپلاستی دیسک گردنی نیز می گویند که برای برداشتن دیسک آسیب دیده و جایگزین کردن آن با یک دیسک مصنوعی به منظور حفظ حرکت در قطعه تحت درمان، انجام می شود.

[تصویر:  cervartificialdisc_1280.jpg]

3- جراحی رفع فشار خلفی گردن

این جراحی شامل برداشتن بخشی از دیسک فتق از پشت ستون فقرات گردنی است.

4- جراحی لامینکتومی

جراحی لامینکتومی شامل برداشتن بخشی از قوس مهره ای در ناحیه خلفی است. لامینکتومی کانال نخاعی را تخلیه می کند و فشار وارده بر نخاع را کاهش می دهد. این روش ممکن است شامل مهره های دیسک 5 و 6 گردن و یا هر دو باشد.

5- جراحی فورامینوتومی

این جراحی شامل برداشتن استخوان بزرگ شده یا استخوان اضافه ی موجود در سوراخ بین مهره ای است. فرامینوتومی به کاهش فشار بر روی اعصاب نخاعی که از این سوراخ ها عبور می کنند کمک می کند.

جراحی لامنوفرامینوتومی یک جراحی فروامینوتومی است که همزمان با جراحی لامینکتومی انجام می شود و یک رویه ی معمول است که برای کاهش فشار از روی ریشه ی عصب C6 انجام می شود.

نوع جراحی انتخاب شده برای مهره های C5 و C6 ممکن است به میزان و محل آسیب و همچنین به میزان تراز مهره ها بستگی داشته باشد.